Vilken XC/trail cykel ska jag ha?

Nybörjare med svår beslutsångest som inte görs lättare av total okunskap på området ramgeometri. Är relativ nybörjare som fastnat för att köra turer i skogen, stigar, grusvägar, uppför såväl som nerför, men inga hopp och inte på någon hög teknisk nivå (än åtminstone).

Vad jag förstår så är jag väl någonstans mellan XC och trail (down country) men på en hobby/motions nivå. Mer benägen att se mig turcykla på fjället, banor i Hellas, Bergs gård etc, möjligen cykelvasan, än att kasta mig utför brantaste slalombacken, eller stora hopp.

Nu till mitt dilemma, jag vet inte vad jag ska välja för cykel (det räcker med en än så länge). Jag kan gilla enkelheten med en HT men förstår fördelarna (och nackdelarna) med en FS, dock så har jag noll koll på det här med geometri och förstår att det kräver mycket tid att lära sig genom att testa sig fram, så jag frågar hellre. Och jag kommer att begränsa mig till max ca 10k i budget innan jag själv vet mer om vad jag vill ha.

Jag är 177 cm lång och de cyklar som jag har span just nu på är följande:

Scott Scale 980 från 2018 storlek M

Trek XCaliber 8 från 2018 storlek L (19,5)

Felt Doctrine 5 från 2018 storlek M

Cube AMS 100 C:62 race Blackline från 2016 storlek 17"

(Prismässigt ligger den sista på ca dubbla priset jämfört med första).

Jag fattar att det är väldigt olika cyklar och prisbilden är inte heller helt jämförbar, men det jag är mest intresserad av är egentligen råd kring vad som är det bästa valet utifrån geometrin och vilken som borde passa mig och min åkning bäst. En inte helt lätt fråga att svara på förstår jag, men för någon mer insatt än jag är så finns det säkert något att säga om ett eller flera av dessa alternativ är helt fel för mig, har gammaldags geometri, eller om det alltid är en smaksak?

Edit: Förtydligande. Det är alltså dessa 4 cyklar det står mellan och jag har inte tänkt lägga mer än ca 10k i nuläget. Förstår att man kan vilja rekommendera annat men i nuläget är det ointressant.

Geometrin påverkar absolut men det är inte så att en liten äldre cykel är ocyklingsbar. Det handlar även om vana, smak och vad som passar den egna kroppen.
När man köper sin första mtb är det ju svårt att veta vad man kommer att trivas med, så mitt råd är att ta den du gillar mest. När du sen kört med den ett tag kommer du antingen veta mer om vad du vill ha, eller vara nöjd och fortsätta med den du har..

Lycka till!

Jag tycker själv xc kittad dc eller modern xc. Modern xc (eller 100mm DC) finns nästan bara two stroke.
Med xc kittad dc menar jag xc hjul, däck och gaffel. Det sista är svårt att få med i standard.
Närmast är mb31 xc? Norco fluid ht, fuse och big trial 200 är liknande cyklar.

Ska man inte tävla tycker jag det är synd att köpa brantare än 67 grader.
Ja det går att cykla på men det stället helt andra krav. Kanske inte vid 67.5°, ok. Jag cyklade på 70+ hela sommaren och det gick bra tidigare men är svårt att komma tillbaka till. Visst är det helt platt så går det ju bra.

Jag tycker själv xc kittad dc eller modern xc. Modern xc (eller 100mm DC) finns nästan bara two stroke.
Med xc kittad dc menar jag xc hjul, däck och gaffel. Det sista är svårt att få med i standard.
Närmast är mb31 xc? Norco fluid ht, fuse och big trial 200 är liknande cyklar.

Ska man inte tävla tycker jag det är synd att köpa brantare än 67 grader.
Ja det går att cykla på men det stället helt andra krav. Kanske inte vid 67.5°, ok. Jag cyklade på 70+ hela sommaren och det gick bra tidigare men är svårt att komma tillbaka till. Visst är det helt platt så går det ju bra.
Antar att du menar gaffelvinkel och förstår det som att modernare trial cyklar har runt 65 i gaffelvinkel, runt 75 i sadelstolpe och relativt lång reach. Vinkeln på gaffeln, sadelrör, samt reach, för mina alternativ verkar ligga på:

Cube: 71/74/415
Felt: 69,5/73/422
Scott: 69,5/73,6/419,2
Trek: 69,5/72/451

Även kollat på Merida Big Trial 200 som ser ut som ett bra köp för samma pengar.

Antar att du menar gaffelvinkel och förstår det som att modernare trial cyklar har runt 65 i gaffelvinkel, runt 75 i sadelstolpe och relativt lång reach. Vinkeln på gaffeln, sadelrör, samt reach, för mina alternativ verkar ligga på:

Cube: 71/74/415
Felt: 69,5/73/422
Scott: 69,5/73,6/419,2
Trek: 69,5/72/451

Även kollat på Merida Big Trial 200 som ser ut som ett bra köp för samma pengar.
Ja, big trial är en bra ram om man vill bygga det jag pratar om. I alla fall om man får den på rea för 10k. Gaffeln är väl stålfjäder vilket de flesta är för den budget men som kanske inte riktigt är optimalt

Hittade två annonser här på Happy, men det kanske inte är samma hoj som den du länkade?

Kollade storleksguiden och verkar som att jag bör ha M med mina 177 cm?

Hittade två annonser här på Happy, men det kanske inte är samma hoj som den du länkade?

Dem cyklarna i annonserna är gamla modellen, fin cykel men med väldigt brant sadelrör vilket är bra uppför men inte det bästa för platten

När det gäller storlek så är du mellan L och M i dem flesta fall. Så du kan välja vilket som, large kommer dock vara stabilare medans medium mer lekfull och lätt att flytta runt.

Om du kan stretcha budgeten lite dock så hade jag gått på den nya modellen som jonte länkade till. Den är lite mer åt XC/DC hållet än den gamla vilket gör den bättre för ditt användningsområde.

Senast ändrad:

Som ovan säger. 2022 är gamla med rätt extrem geo. Inget fel i det men inte möjligt att sänka till 120mm och xc gaffel om man vill det.

Den andra bör bara den ännu äldre? Det skulle kunna vara nåt men då är frågan om det inte är lite dyrt i relation till nypris? Kräver lite mer noga jämförelse då.

Dessutom släppte de några med 2022 års geo tidigare med 130mm gaffel vilket ger tokigt brannt STA.
Det var troligen pga covid. Jag minns inte om det var 2020 eller 2021. Om det var samma geo 2021 och 2022 officiellt så var det hösten 2020 de sålde en 130mm med nya (nu gamla geo)

Nybörjare med svår beslutsångest som inte görs lättare av total okunskap på området ramgeometri. Är relativ nybörjare som fastnat för att köra turer i skogen, stigar, grusvägar, uppför såväl som nerför, men inga hopp och inte på någon hög teknisk nivå (än åtminstone).

Vad jag förstår så är jag väl någonstans mellan XC och trail (down country) men på en hobby/motions nivå. Mer benägen att se mig turcykla på fjället, banor i Hellas, Bergs gård etc, möjligen cykelvasan, än att kasta mig utför brantaste slalombacken, eller stora hopp.

Nu till mitt dilemma, jag vet inte vad jag ska välja för cykel (det räcker med en än så länge). Jag kan gilla enkelheten med en HT men förstår fördelarna (och nackdelarna) med en FS, dock så har jag noll koll på det här med geometri och förstår att det kräver mycket tid att lära sig genom att testa sig fram, så jag frågar hellre. Och jag kommer att begränsa mig till max ca 10k i budget innan jag själv vet mer om vad jag vill ha.

Jag är 177 cm lång och de cyklar som jag har span just nu på är följande:

(Prismässigt ligger den sista på ca dubbla priset jämfört med första).

Jag fattar att det är väldigt olika cyklar och prisbilden är inte heller helt jämförbar, men det jag är mest intresserad av är egentligen råd kring vad som är det bästa valet utifrån geometrin och vilken som borde passa mig och min åkning bäst. En inte helt lätt fråga att svara på förstår jag, men för någon mer insatt än jag är så finns det säkert något att säga om ett eller flera av dessa alternativ är helt fel för mig, har gammaldags geometri, eller om det alltid är en smaksak?

Edit: Förtydligande. Det är alltså dessa 4 cyklar det står mellan och jag har inte tänkt lägga mer än ca 10k i nuläget. Förstår att man kan vilja rekommendera annat men i nuläget är det ointressant.
Länkar till cyklarna:

Tillbaka
Topp