VIlket cykellås använder ni?

Marqvist

Ny medlem
Ibland inträffar ju faktiskt det där obekväma ögonblicket då man måste lämna sin ögonsten obevakad utomhus har jag snabbt insett efter att skaffat mtb.

Vad använder ni för lås för att säkra att er cykel står kvar då ni kommer till den igen?
Några tips på ett bra lås som gör jobbet?

Situationerna jag pratar om är om man skall springa in på en butik eller av annat skäl måste hoppa av cykeln under en tur.
(annan tid förvarar jag min cykel i lägenheten som många av er andra..)

//M

Alla lås är brytbara. För mig är det att bli av med potentiella "ryck cykel"-tjuvar som ska undvikas och det löses lättast med valfritt vajerlås.

Abus granit futura, kanonbra lås.
Helenelunds cykelställ, obra fästpunkt.

image.jpeg

Pendlar har jag någon form av blocklås från Abus. Till träningshojen så kör jag efter "om du behöver låsa cykeln så har du ställt den på fel ställe". Är jag själv så släpper jag aldrig hojen ur sikte, hemma förvaras den väl inlåst.

Höjdarn sa:
Det här: http://www.icahemma.se/pub_images/large/7330101008357_1_44702.jpg använder jag, fast gult:-) Det förebygger ju iallafall att inte spontana tjuvar tar cykeln:-/ Av märket abus är det också och inhandlat på Haga cykel:-)

Inte för att vara sån, men att förebygga att tjuven inte tar cykeln är väl detsamma som att hjälpa denne att ta den? ;)
Iochförsig så förstår jag resonemanget med tanke på att det enda som behövs för att öppna det där är en sten.

När jag är ute med "fincyklarna" brukar jag oftast ha någon kompis/cykellivvakt med mig, annars ställer jag inte hojen
obevakad någon längre stund och om så blir det tillsammans med ett litet Abus Bordo.

borgis sa:
Höjdarn sa:
Det här: http://www.icahemma.se/pub_images/large/7330101008357_1_44702.jpg använder jag, fast gult:-) Det förebygger ju iallafall att inte spontana tjuvar tar cykeln:-/ Av märket abus är det också och inhandlat på Haga cykel:-)

Inte för att vara sån, men att förebygga att tjuven inte tar cykeln är väl detsamma som att hjälpa denne att ta den? ;)
Iochförsig så förstår jag resonemanget med tanke på att det enda som behövs för att öppna det där är en sten.

När jag är ute med "fincyklarna" brukar jag oftast ha någon kompis/cykellivvakt med mig, annars ställer jag inte hojen
obevakad någon längre stund och om så blir det tillsammans med ett litet Abus Bordo.
TIll Höjdarns försvar så har jag faktiskt råkat ut för stöldförsök av min fina gamla Monark låst just med ett sådant billigt lås för ClasO. De hade inte lyckats få upp låset trots att det såg helt mos ut. Istället hoppade den snopna tjuven sönder både kedjestag och hjul....

En kompis och jag hade en hembyggd liggcykel ihop en gång i tiden.
Till den fanns ett fult rosa krulligt vajerlås av tunnare snitt. Kompisen tog hojen till puben en fredagkväll och kunde
inte få ut nyckeln därför att låset kärvade. Gömde då låsdelen bakom stupröret som han dragit vajern runt.

Smått orolig undrade han om cykeln skulle stå kvar när han skulle rulla hemåt. Det gjorde den, men låset var
borta. Det var alltså ingen som ville ha den fula cykeln, men det tröga, rosa 29-kronorslåset lockade visst.

Senast ändrad:
Är det nån "väsentlig skillnad" mellan säkerhetsnivåerna, t ex nivå 10 vs 15 på ABUS låsen?
Skiljer ju en del i vikt.

borgis sa:
Höjdarn sa:

Är det så pass? Men hur bär man sig åt för att inte hjälpa tjuven?

evirob sa:
borgis sa:
Höjdarn sa:

TIll Höjdarns försvar så har jag faktiskt råkat ut för stöldförsök av min fina gamla Monark låst just med ett sådant billigt lås för ClasO. De hade inte lyckats få upp låset trots att det såg helt mos ut. Istället hoppade den snopna tjuven sönder både kedjestag och hjul....
Tack<3 Alla behöver vi kärlek emellanåt:-)

För korta stopp i små butiker med fönster: knäpp hjälmen i bakhjulet (och runt en stolpe om det finns).

Tillräckligt, intalar jag mig, för att fördröja en stöld så att man hinner ut och kan avstyra.

ABUS granit plus U-lås eller vad typen kallas. Men jag lämnar aldrig pendlarhärket obevakat och med det menar jag öppet på stan. Jag lämnar cykeln i jobbets låsta garage och där sitter det med tidigare nämnda lås.

Min lvg-racer går bara från A -> A så det kommer aldrig bli aktuellt med lås. Om jag fikar på vägen kommer cykeln alltid att befinna sig inom synhåll.

Abus Bordo Lite
Lätt och smidigt lås. Tror inte på starka lås - har nån med sig utrustning för att knäcka lås så spelar det ingen roll. Har dom inte utrustning spelar det heller ingen roll.
Låser min cx med den, parkerad utomhus (dock i lugnt villaområde). Har nåt liknande för två andra cyklar (racer och hybrid), också utomhus, ett lättare bygellås, och ett standardbygellås som är litet tyngre.
Jag parkerar var som helst, men om jag kan undviker jag förstås utsatta ställen, som Helenelund... (kände igen direkt på bilden). Oftast står cyklarna hemma eller på jobbet, men skall jag nånstans måste den förstås låsas var det råkar vara (men tar då den billigare hojen). Försöker dock välja plats med viss omsorg, och låser givetvis alltid ramen (fast faktiskt inte ramen hemma..).

Till pendlar cykeln sitter det är robust Abus ramlås. Vilket är godkänt av mitt försäkringsbolag, det är viktigast ifall tjuven skulle vilja ha min cykel.
Sedan ett Abus Bordo Ugrip, så jag kan låsa fast cykeln i något. Fästes snyggt i ramen på vattenflaska-skruvarna, eller men kardborreband. Fyller den funktionen att tjuven måste arbeta på plats och kan inte lyfta bort cykeln och arbeta i fred.
Sedan har jag den onda tanken, att låsa min cykel så bra att tjuven väljer grannens cykel istället.

Fick hem mitt abus ivera chain 7210/85 idag, och jag är väldigt nöjd med det. 7mm kedja, 85cm långt och 1,2 kg lätt. Väldigt robust känsla i framförallt kistan och jag får nog påstå att jag är kräsen av mig
Ich 450:-

Rekommenderas

Bilagor

• IMG_0377.JPG
    IMG_0377.JPG
    200.1 KB · Besök: 198
Köpte nytt lås häromdagen. Ville ha ett nytt litet lås att ta med mig för ärenden och dylikt.

Har redan ett stort lås på jobbet, det Kryptonite i mitten. Är ju väldigt bra men inget man gärna släpar runt på.

Så jag var på Jula och köpte det korta men ganska grova vajerlåset där. Men så på hemvägen hittade jag en LBS och de hade ett litet kedjelås från Abus. Föll genast för det, 10cm längre än vajerlåset, något lättare, smidigare. Kostade lite mer men det var det värt. Grymt lås, är alltid med i väskan numera.

20180727_060458_HDR.jpg

på youtube finns instruktioner hur man knäcker stora flertalet lås. även buset tittar på detta, men sen billiga batterivinkelslipar med diamantklinga säljs t o m på lidl för några hundralappar behövs inga specialkunskaper och det finns inget som stoppar mer än någon minut.

att notera är att samtliga fällbara lås går lätt att få upp med en bultsax i en av lederna. gäller även tyngre modeller. vissa härdade byglar står emot bultsaxar, andra inte. och vissa klarar kylspray och slägga. alla kombinationsvarianter är lätta att dyrka.

låser knappt cykeln längre eftersom jag använder brompton. cykeln följer med in på jobbet, bion, restaurangen. ett huvudskäl att skaffa en liknande cykel.

om jag ändå skall låsa fast och lämna cykeln på stan tar jag en som tjuvarna inte vill ha. har varit nöjd med abus steel-o-flex som ska stå emot bultsaxar.

när jag bara skall fördröja ett tillgrepp av fincykeln medan jag t ex handlar eller går på toa har på senare tid ottolock varit en favorit. väger mycket lätt, bandet består av kevlar och tunna skikt av rostfritt stål, ska stå emot bultsaxar och plåtsaxar. bågfil lär ta ett tag. mellanmodellen är mycket användbar, långa lite onödigt lång men bra att låsa ihop t ex tre cyklar på dragkrokshållaren. ett dyrt lås.

Bilagor

• IMG_0165.JPG
    IMG_0165.JPG
    49.3 KB · Besök: 63
  • IMG_0166.JPG
    IMG_0166.JPG
    49.3 KB · Besök: 157
kais01 sa:
när jag bara skall fördröja ett tillgrepp av fincykeln medan jag t ex handlar eller går på toa har på senare tid ottolock varit en favorit. väger mycket lätt, bandet består av kevlar och tunna skikt av rostfritt stål, ska stå emot bultsaxar och plåtsaxar. bågfil lär ta ett tag. mellanmodellen är mycket användbar, långa lite onödigt lång men bra att låsa ihop t ex tre cyklar på dragkrokshållaren. ett dyrt lås.

Verkar ju vettigt för snabbstopp även om nån amrikansk kula givetvis försöker bevisa motsatsen
.
Själv använder jag ett enkelt ABUS vajerlås som säkert går att knipsa av med vilken avbitare som helst, det lär dock hindra tillfällighetstjuven.
Annars låser jag faktiskt aldrig någon cykel utan de är inlåsta både hemma och på jobbet.

den videon var en orsak till att jag köpte ottolock. verkar tålamodsprövande och besvärligt att ta sig genom låsbandet, långt ifrån knipsandet på tre tiondels sekunder som på andra lätta lås. det finns andra videos med grövre doningar.

kais01 sa:
på youtube finns instruktioner hur man knäcker stora flertalet lås. även buset tittar på detta, men sen billiga batterivinkelslipar med diamantklinga säljs t o m på lidl för några hundralappar behövs inga specialkunskaper och det finns inget som stoppar mer än någon minut.

att notera är att samtliga fällbara lås går lätt att få upp med en bultsax i en av lederna. gäller även tyngre modeller. vissa härdade byglar står emot bultsaxar, andra inte. och vissa klarar kylspray och slägga. alla kombinationsvarianter är lätta att dyrka.

+1 på förekommen anledning har jag också informerat mig om låsbranschen :/ Tyvärr är det som du säger, INGET lås står emot tjuven!! Dom får loss allt om dom bara vill, däremot finns det lås som förlänger/försvårar tillgreppet.
Även om det numera är lätt (och billigt) att köpa batteridrivna vinkelkapar så drar sig tjuven (iaf lite) för att använda den pga av oljud, så så därför till att löpa lås som iaf inte går att klippa upp. Dvs härdad bygel på 13mm diameter, finare/dyrare lås har dessutom en fastsättning i låskolven som gör att om låsen kapas så kan det inte dom avkapade stängerna roteras, varför tjuven då måste göra två kapningar = dubbelt så lång tid med oljud.
Sen finns det lås som har inbyggd siren eller som SkunkLock löst det genom att tycka i något medel som förångas vid angrepp och gör ett moln av skunklukt som dom tror ska få skurken att avbryta sitt tillgrepp.

Dock tycker jag låset ser för klent ut, och om skunkmedlet aktiveras mha av värmeutvecklingen vid kapning så kanske det räcker med att klippa upp... Dessutom så är det ju bara för tjuven att gå därifrån och vänta på att lukten ska försvinna.

Ett annat förslag är att bygga in en GPS-tracker i ramnen, men det förhindrar ju iof inte tillgreppet men kanske att hojen kan hittas (innan den skickas utomlands...) Frågan är bara hur man ska få med polisen att återta stöldgodset innan tjuvarna hinner kränga cykel...

Sambal Oelek sa:
Men så på hemvägen hittade jag en LBS och de hade ett litet kedjelås från Abus. Föll genast för det, 10cm längre än vajerlåset, något lättare, smidigare. Kostade lite mer men det var det värt. Grymt lås, är alltid med i väskan numera.

Ser vettigt ut. Vad heter det? Skulle ibland behöva nåt liknande.

larsa, skunklocket är ju elegant humor. men har tänkt samma som du, det är väl bara att komma tillbaka efter en stund.

rutinerade tjuvar vet att ingen bryr sig om t ex oljud. se lite officiell ut och fortsätt med jobbet när folk tittar. lämna munkjackan och skärmmössan hemma.

gps tracker bygger på att signalen tar sig ur cykeln, och förstås att inte tjuven förstår att den finns där.

det finns bygellås med 16mm härdat stål nu, och kedjelås som väger 5 kg, båda väl tänkta för stationärt bruk.

Senast ändrad:
kais01 sa:
det finns bygellås med 16mm härdat stål nu, och kedjelås som väger 5 kg, båda väl tänkta för stationärt bruk.

Jo precis, men gällande 16mm härdat stål så går ju det också att kapa... Som du skrev, bara att se lite officiell ut :/
Känns rätt hopplöst, kanske bättre att aldrig ta ut finhojen om jag inte garanterat kan sitta på den hela tiden...
Har dock en del andra ideer så jag tänker fortsätta trotsa tjuvarn! Men dom ideerna vill jag inte "glappa" om på skrivet forum...

Allt går att sno.

Någon snodde ju 120 ton begagnad räls av trafikverket häromåret utan att ens lämna spår efter sig. De visste inte ens exakt när den stulits. Detta trots att den eventuellt måste ha kapats I lagom stora bitar på plats för att kunna flyttas..

Rattnalle sa:
Allt går att sno.

Någon snodde ju 120 ton begagnad räls av trafikverket häromåret utan att ens lämna spår efter sig. De visste inte ens exakt när den stulits. Detta trots att den eventuellt måste ha kapats I lagom stora bitar på plats för att kunna flyttas..

Säger bara Operation Rooster 53....

Allt går att sno - på riktigt!

Rattnalle sa:
Allt går att sno.

Det var nog någon av entreprenörerna som skulle ha lite på sidan av. 2 kilometer räls har också ett skrotvärde...

kontorsråttan sa:
Sambal Oelek sa:
Men så på hemvägen hittade jag en LBS och de hade ett litet kedjelås från Abus. Föll genast för det, 10cm längre än vajerlåset, något lättare, smidigare. Kostade lite mer men det var det värt. Grymt lås, är alltid med i väskan numera.
Ser vettigt ut. Vad heter det? Skulle ibland behöva nåt liknande.
Abus Chain Lock 4804C/75 verkar det vara:
https://www.abus.com/eng/Mobile-Sec...s/Lock-Chain-Combination/Steel-O-Chain-4804C/(variant)/71617

Tillbaka
Topp