Vilket dropperpost-reglage 2022? (Trigger/MM)

Eric W

Aktiv medlem
Tjena.

Insett att min Bikeyoke(Triggy)-remote inte ger mig önskade ergonomi för mina händer.
Jag leter efter ett reglage som är mer likt en SRAM-trigger växelreglage (för tummen) i storlek och utforming.
Specialized Command Post hade en bra, men tyvärr klarade den bara att vajerpluppen satt på reglagesidan och inte på droppersidan som min One-up. Det var dessutom typ 4 år sen. Något nytt borde kommit ut vid det här laget.

Vad kör folk med för dropper-reglage dessa dar?

Krav:
- Funka med SRAM Matchmaker eller vad det nu heter.
- Längre än min nuvarande BikeYoke-remote.
- Passar One-up V2 dropper. (Dvs vajerpluppen på droppersidan av vajern).

Senast ändrad:
Kör en i sammanhanget billig Shimano SL-MT500 trigger ihop med V2.1 droppern. Vajern funkar ihop med den lilla svarta vajerpluppen som följer med droppern. Finns två varianter av reglage. En med klämma och en med fäste för "i spec ev". Vet inte om den sistnmnda varianten är kompatibel med match-maker systemet eller om det finns adaptrar men variant med klämma kan ju alltid monteras på styret.

Kör en i sammanhanget billig Shimano SL-MT500 trigger ihop med V2.1 droppern. Vajern funkar ihop med den lilla svarta vajerpluppen som följer med droppern. Finns två varianter av reglage. En med klämma och en med fäste för "i spec ev". Vet inte om den sistnmnda varianten är kompatibel med match-maker systemet eller om det finns adaptrar men variant med klämma kan ju alltid monteras på styret.
Kör också Shimano SL-MT500, gillar den jättemycket. Tror inte det går att få den att fungera med match-maker men jag har den monterad med standard-klämma bredvid en sram-broms och det går att montera i perfekt position för mig.

Det finns adapter från MM till ISEV, men det är väl att gå över ån.

Långa Wolf Tooth kanske är ett alternativ?

Kör också med Shimanos reglage och gillar det skarpt. Men, som sagt, då är det I-Spec. Jag tycker över lag att Shimano är väldigt bra på just ergonomi, eller det passar mig i alla fall.

Kör också med Shimanos reglage och gillar det skarpt. Men, som sagt, då är det I-Spec. Jag tycker över lag att Shimano är väldigt bra på just ergonomi, eller det passar mig i alla fall.
Shimanos är i en helt annan klass än övriga reglage jag provat. Kände på ett MT500 häromdagen och det kändes i princip lika bra som mitt XT-reglage. Enormt prisvärt särskilt som vajer ingår.

Många verkar gilla Shimano här. Kanske förmycket begärt att de skall kunna sitta på en SRAM-broms dock? :)
Hittat några "problem solvers" som mest verkar handla om att sätt SRAM-produkter på Shimanobromsar och inte tvärtom. Tar gärna emot tips på motsatta vägen.

Ang. Oneups egna reglage så har jag redan detta, men gillar det inte. Både den och Bikeyoke är förkorta för mina korta tummar. Behöver något som kommer närmare greppet, utan att flytta bromsen närmare.

Wolf Tooth Light Action ser bra ut, smått hysterisk prislapp på 900kr dock. :P.
Någon som provat PNW Loam Lever? verkar få bra betyg..

Många verkar gilla Shimano här. Kanske förmycket begärt att de skall kunna sitta på en SRAM-broms dock? :)
Hittat några "problem solvers" som mest verkar handla om att sätt SRAM-produkter på Shimanobromsar och inte tvärtom. Tar gärna emot tips på motsatta vägen.

Ang. Oneups egna reglage så har jag redan detta, men gillar det inte. Både den och Bikeyoke är förkorta för mina korta tummar. Behöver något som kommer närmare greppet, utan att flytta bromsen närmare.

Wolf Tooth Light Action ser bra ut, smått hysterisk prislapp på 900kr dock. :P.
Någon som provat PNW Loam Lever? verkar få bra betyg..
Nä det går knappast att köra shimanos reglage på srams broms på något vettigt sätt. Men i utbudet av reglage hade jag personligen hellre kört det med en klämma till än något av de andra jag provat hittills.

Den här verkar poppis budgetalternativ i UK iallafall.

Frågan är hur "budget" det bli efter import. Finns färdigimporterad på amazon.se också, men där kryper det upp mot shimanopriser

edit: bild ifall länken slutar fungera

1647943631688.png

Shimanos är i en helt annan klass än övriga reglage jag provat. Kände på ett MT500 häromdagen och det kändes i princip lika bra som mitt XT-reglage. Enormt prisvärt särskilt som vajer ingår.
Just det, det är MT800 jag har. Jag har inte känt på 500-varianten men kan inte tänka mig att det är någon större skillnad.

ShiftMount ISEV-MM

Jag har också korta tummar, men jag vill ha triggers med kort slag, för att inte behöva vrida handen på styret för att få funktion.
Jag har inget estetiskt bekymmer med att ha egen klämma på triggern, så jag föredrar de korta brandX-reglagen (jag har heller inget problem med att det tar mer kraft att operera).

Ett gammalt framväxelreglage (finns väl många som har i skräplådan) funkar jättebra om man slaktar det på lite delar...

Jag har också korta tummar, men jag vill ha triggers med kort slag, för att inte behöva vrida handen på styret för att få funktion.
Jag har inget estetiskt bekymmer med att ha egen klämma på triggern, så jag föredrar de korta brandX-reglagen (jag har heller inget problem med att det tar mer kraft att operera).

Bra! Jag har just beställt en dropper till sonen som kommer utan reglage. Har en Brand-X reglage kvar, men visste inte om den är bra. Tyckte att den är lite kort, men sonen har fortfarande små händer, så ett längre funkar kanske inte så bra. Hoppas nu att droppern inte behöver stor kraft.

Jag gillar INTE Shimanos reglage, för kort slaglängd vilket jag tycker gör att den känns tung och obekväm...

Jag har just köpt en Bikeyoke Divine SL här på forumet. Eftersom jag redan har ett reglage för låsning av dämpare vill jag ha dropperreglaget ”över” styret.
Kan man ha vilket reglage som helst till den?
Typ ett sånt här:

https://www.tcmcykel.se/reglage-til...MI08_gnLSP9wIVrAV7Ch3m3g5JEAQYASABEgIPXfD_BwE

Nej, reglaget du visar upp behöver pluppen vid reglaget, men Bikeyoke har pluppet i stolpen. Jag löste det på en Brand-X trigger jag hade liggande med en tunna som man sätter tvärs på vajern som jag köpte till. Men reglaget du visar upp behöver en tunna som sitter parallell med vajern.

utav dom reglage jag har testat så faller crankbrothers highline lever mig mest i smaken.
det är mer eller mindre helt justerbart för önskad position och går lätt med en trevlig känsla i.

Om du vill ha ngt likt srams växelreglage kanske du kan modda ett framväxelreglage? Finns det ens sram framväxelreglage fortfarande?

Jag har gjort det med xt-reglage på min karate monkey :)

Om du vill ha ngt likt srams växelreglage kanske du kan modda ett framväxelreglage? Finns det ens sram framväxelreglage fortfarande?

Jag har gjort det med xt-reglage på min karate monkey :)

Frågan var om ett reglage som inte är likt en växelreglage.

Och en växelreglage funkar inte för de flesta nya droppern där pluppen sitter i droppern.

Har kört med bikeyoke triggy, wolftooth, något race face, fox, och har nu oneups eget, är mest glad i det faktiskt, av dom andra bara wolftooth jag kan rekommendera.

Oneups är mer format som "växla ner" spaken på ett reglage, istället för växla upp som det är på övriga. man behöver inte flytta tummen lika långt lixom. Vill du ha mer som en "SRAM -Trigger" så är nog wolftoohen bäst

"Jag leter efter ett reglage som är mer likt en SRAM-trigger växelreglage (för tummen) i storlek och utforming."

Ska du rätta mig så får du läsa noggrannare innan du postar.

Antåg att du svarade på frågan från igår kväll, alla andra inlägg är fyra veckor gammal.

För trigger reglage håller jag med att det är fint add modda en växelreglage, framförallt om man har ett liggande (har dock inte provat själva).

Antåg att du svarade på frågan från igår kväll, alla andra inlägg är fyra veckor gammal.

För trigger reglage håller jag med att det är fint add modda en växelreglage, framförallt om man har ett liggande (har dock inte provat själva).

Nä, hade jag svarat på annat än orginalfrågan hade jag citerat inlägget jag besvarat. :)

Nä, hade jag svarat på annat än orginalfrågan hade jag citerat inlägget jag besvarat. :)
En tumregel brukar väl annars vara att om man inte svarar på inlägget direkt ovanför så citerar man det inlägg man svarar på.
Fast vad fan vet jag, ibland känns det som om halva min vakna tid går åt att reda ut missförstånd. :unsure:

Någon som provat använda gripshift?
Man får klart köra med sån lös plupp i stolpänden.

Edit: Äh, blir ju på fel håll den ska snurras.

Nej, reglaget du visar upp behöver pluppen vid reglaget, men Bikeyoke har pluppet i stolpen. Jag löste det på en Brand-X trigger jag hade liggande med en tunna som man sätter tvärs på vajern som jag köpte till. Men reglaget du visar upp behöver en tunna som sitter parallell med vajern.

Min BikeYoke har inte pluppen i stolpen? Där sitter en sådan skruvad "plupp".

Min BikeYoke har inte pluppen i stolpen? Där sitter en sådan skruvad "plupp".
Det går bra att ha pluppen i stolpen även på Revive dock, istället för den lilla ditskruvade cylinder-pluppen. Deras nuvarande Triggy Alpha reglage och föregångaren till dem har skruvfäste för vajern istf. fasta vajerpluppen (dock inte ursprungliga versionen av Triggy).

Tjena.

Insett att min Bikeyoke(Triggy)-remote inte ger mig önskade ergonomi för mina händer.
Jag leter efter ett reglage som är mer likt en SRAM-trigger växelreglage (för tummen) i storlek och utforming.
Specialized Command Post hade en bra, men tyvärr klarade den bara att vajerpluppen satt på reglagesidan och inte på droppersidan som min One-up. Det var dessutom typ 4 år sen. Något nytt borde kommit ut vid det här laget.

Vad kör folk med för dropper-reglage dessa dar?

Krav:
- Funka med SRAM Matchmaker eller vad det nu heter.
- Längre än min nuvarande BikeYoke-remote.
- Passar One-up V2 dropper. (Dvs vajerpluppen på droppersidan av vajern).

Jag kan rekommendera Bontragers reglage (Elite)
Matchmakerkompatibel, lång spak, rätt billig (under 300 pix) och äter inte vajer i samma takt som andra gör.

Tillbaka
Topp