Vilket dubbdäck ska jag ha?

Stuvarn

Aktiv medlem
Tänker köpa dubbdäck till en gravel/cross hoj som tar typ 45-47mm breda däck! Har läst å sökt men blir inte klok på vilket däck som är bäst!
Väljer mellan dessa:

Continental Contact Spike 42 x 622, 240 dubb vikt 880gram.
Schwalbe Marathon Winter Plus 42 x 622, 240 dubb vikt 970gram.

Hittade en bild oxå när jag hade dubbdäck på Cruxen men nu är det ny hoj på väg :)
IMGP9069 (2).JPG

Senast ändrad:
Tänker köpa dubbdäck till en gravel/cross hoj som tar typ 45-47mm breda däck! Har läst å sökt men blir inte klok på vilket däck som är bäst!
Väljer mellan dessa:

Är själv inte så förtjust i mina Continental. Ett par hämmande däck med sina två rader med dubb.
Tyvärr så verkar marknaden fattig på riktigt trevliga dubbdäck i det smala sortimentet.

Marathon Winter Plus 28" reflex/42-622

Fungerar bra, rullar väl lite tungt, men var kul när det var jettehalt. Lite kinkiga på lufttryck upplever jag dem, för högt och det är obekvämt och håller nog sämre, för lågt och de rullar supertungt och känns som greppet dessutom blir sämre. Men när jag väl fått till lämpligt tryck käns de trevliga. Stabila, bra grepp, lite hårda iofs.

Senast ändrad:
Väljer mellan dessa:

Tycker dom är helt ok, körde CC Spike fram och Winter Plus bak idag.
De är snäppet lättare/roligare än min dubbdäcksreferens W240+W106 men känns ändå som att det går att lita på en del över en isgata.

Berätta mer om dubben. Skulle det inte fungera tänker du?
Jag har nu kört tre säsonger på Conti med 120 dubb (mestadels bara fram). Jag kan ge belackarna rätt i att de inte inger en stark känsla av trygghet, men de levererar en bra säkerhet. Jag tycker de känns som ett par skapliga vanliga däck, rimligt bekväma och lättrullade men utan pansarvagnskänslan hos Nokian tex. Men också utan den döda känslan hos Schwalbe. De verkar hålla bra också.
Men de ger inte någon oövervinnlig känsla på is utan jag kör rätt städat och då ger de en markant ökad säkerhet utan alltför mycket negativa belastningar när väglaget är isfritt. Helt enkelt bra kompromiss för vinterpendling som jag ser det.

Jag gav upp på SMW (35). Så fort jag körde på komfortteyck, ca 4 bar, vek sig dubben bak så foten åt sig in genom corden med sin skarpa kant. Har väl slängt 5-6 däck.

Fram funkar det bra men bak kör jag dubbfritt numera. Conti Top Contact Winter tror jag de heter. Bra fäste och trögrullade de också.

Jag har nu kört tre säsonger på Conti med 120 dubb (mestadels bara fram). Jag kan ge belackarna rätt i att de inte inger en stark känsla av trygghet, men de levererar en bra säkerhet. Jag tycker de känns som ett par skapliga vanliga däck, rimligt bekväma och lättrullade men utan pansarvagnskänslan hos Nokian tex. Men också utan den döda känslan hos Schwalbe. De verkar hålla bra också.
Men de ger inte någon oövervinnlig känsla på is utan jag kör rätt städat och då ger de en markant ökad säkerhet utan alltför mycket negativa belastningar när väglaget är isfritt. Helt enkelt bra kompromiss för vinterpendling som jag ser det.
Jämför jag mönstret mellan marathon Winter och Contact Spike 240 så ser jag inget jag skulle tro gör skillnad i 20 plus kmh, men jag är inget proffs heller. Tycker conti är bra ut och köper dom nog nästa gång. Den röda cykeln är min nyss och den andra bilden är stulen från happy. Dubbarna sitter ju lite annorlunda såklart men i praktiken...?
Känslan i MW är kass, jag vill ha lite liv i cykeln också.

Bilagor

• 20211222_081911.jpg
    20211222_081911.jpg
    378.1 KB · Besök: 102
  • Screenshot_20211222-082153_Chrome~2.jpg
    Screenshot_20211222-082153_Chrome~2.jpg
    373.6 KB · Besök: 88
Ge mig ett graveldäck i den här designen:
hs379_schwalbe_ice-spiker-pro_profil.png

28" och i 45 mm & 50 mm bredd. Vikbart, någon lätt stomme och möjlighet att köra slanglöst.
Vill ha samma känsla, gällande grepp, på graveln som med ISP på en MTB.

om det gäller att toppa isgreppet, tror jag de spetsiga dubbarna på isp är en framgångsfaktor. konstigt nog behåller de sin spetsighet under ett antal år. har annars varit beredd att skärpa mina.

men något liknande bör man kunna göra även med vanliga dubbar och en diamantklinga på vinkelslipen. slipade t ex delvis ner de alltför utstickande dubbarna på mina mw till brompton, aka prevention mot dubbpunka. inga större besvär med det.

man behöver inte göra dubbarna spetsade, om man slipar i dubbens mitt så det blir en vass kant åt vardera hållet bör det räcka långt?

Jag gav upp på SMW (35). Så fort jag körde på komfortteyck, ca 4 bar, vek sig dubben bak så foten åt sig in genom corden med sin skarpa kant. Har väl slängt 5-6 däck.

Fram funkar det bra men bak kör jag dubbfritt numera. Conti Top Contact Winter tror jag de heter. Bra fäste och trögrullade de också.

om det gäller att toppa isgreppet, tror jag de spetsiga dubbarna på isp är en framgångsfaktor. konstigt nog behåller de sin spetsighet under ett antal år. har annars varit beredd att skärpa mina.

men något liknande bör man kunna göra även med vanliga dubbar och en diamantklinga på vinkelslipen. slipade t ex delvis ner de alltför utstickande dubbarna på mina mw till brompton, aka prevention mot dubbpunka. inga större besvär med det.

man behöver inte göra dubbarna spetsade, om man slipar i dubbens mitt så det blir en vass kant åt vardera hållet bör det räcka långt?
Slipa dubb.... oki att fila kassetter, men slipa dubb.....

De "platta" dubbarna som återfinns på den billigare Ice Spiker presterar i mitt tycke bättre på is. Kan inte sätta fingret på det, men det var en nedgradering att gå till de dyrare isp.

var också lite skeptisk till de spetsiga dubbarna, tänkte de rundar snart till sig och behöver slipas till, men de har som sagt hållit stilen.

har själv inte i närhet av samma grepp med platta dubbar, men väger relativt lätt med 72 kg, och kör lågt tryck och breda fälgar, så relativt lågt tryck på varje dubb.

med det upplägget kan jag på sjöis hålla tydligt högre kurvhastigheter än mina kompisar med identiska däck på smal fälg.

sen är inte dubben allt, vinterdäck behöver konsekvent förvaras bortom ozon och för mycket värme för att gummit inte skall torka in.

jag brukar slipa även däcken. hårt och tjockt skuldergummi är en stark fiende till varje cyklist som önskar bra rull. t ex vanliga marathon lever upp på ett sätt man knappast tror är möjligt.
Man undrar om det är något i livet du inte gör en egen speciallösning på? :-)
Men det är bra - då kan vi andra kopiera de grejer du testat som funkar och slipper testa allt annat.

Har nu hunnit köra i alla möjliga förhållanden med Continental 240 dubb. De rullar bra och passar mig perfekt på jämnt packad snö och jämn is. Som tur var är det oftast så där den cykeln rullar.

För när det blir ojämnt och spårigt, då är det inte så kul längre… skulle bara rekommendera det om man mest cyklar på välplogade sträckor.
Blir riktigt läskigt om det är lite spårig is, djupare slask, semi-packad snö. Främst problem fram, men saknar även lite driv i dåliga förhållanden.

Tillbaka
Topp