Vilket mekställ?

cola

Aktiv medlem
Vilket mekställ?
Jag har sökt men bara hittat trådar med några år på nacken så jag frågar, vilket mekställ är mest prisvärt just nu?

Vilket mekställ?
cola skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo det hade ju vart nice men det är alldeles för
> mycket för mig. Fler förslag?

Gör det något om man tycker saker om de ställ man har eller vill du bara höra om det senaste?

Jag chansar. Har Clas Ohlson och Park Tools 9. Park Tools stället vinner lätt på alla punkter både när det används och när det inte används. Tycker det är kvalitet till lågt pris, brukar väl kosta ca 1000:-. Tar inte mycket plats när man plockar undan det. Men fick jag välja mellan ingenting och Clas Ohlson så är även det stället ett lyft för de jobb man vill göra. Kostar väl typ 700:-

Vilket mekställ?
Biltemas välter om man tar av ett hjul annars okey ställ. sj så köpte jag ett på lidl för 300kr riktigt bra förutom att låsarmen gled av några ggr men det löste jag med en bult så mitt tips ställ dig inne på lidl o vänta på att dom får in nya :)

Vilket mekställ?
Prisvärt? Är det bara jag som tycker det är en produkt värd sitt pris med bra kvalitet som håller i längden så man slipper bli sur och byta ut de? Normalt sett är väl de prisvärda sakerna hög kvalitet men inget extremt, som en X.9/XTgrupp t.ex. Prisvärt och billiga grejjer som Biltema och no name passar ju lika fint som Sunrace kassetter

Vilket mekställ?
Det här är samma typ av ställ som Lidl sålde i somras: http://www.harald-nyborg.se/p6790/cykelmonteringsstativ

299 kr är ju inte mkt att bråka om.

6790.jpg

Det kan fällas ihop till ett smidigt litet paket, vilket är bra om man inte har plats att ha det uppe hela tiden.

Vilket mekställ?
cerro skrev:
> Prisvärt? Är det bara jag som tycker det är en
> produkt värd sitt pris med bra kvalitet som
> håller i längden så man slipper bli sur och
> byta ut de?

Nejdå.

Vilket mekställ?
cola skrev:
> Hasse#7: jo omdömen är alltid intressanta!
>
> Bra tips scottspark! Detta hade kanske vart
> något?
>
> http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-assembly-st
> and-s-1300---our-bestseller--/aid:22588

Beställde detta ställ för nån månad sedan men då kostade det 450:- nått slags kampanjpris

Bra produkt om man inte ska frakta runt det utan att det ska vara uppställt på samma ställe hela tiden

Vilket mekställ?
> Aron skrev:
> Parktools pcs 9 för 750 kr med fri frakt.

> supreeme skrev:
> Tack för tipset - beställt!

Jag har också precis beställt, tack för tipset! Aron borde få 10% provision av Amazon.

Vilket mekställ?
Jag använder, men har inte köpt utan lånar, Biltemas. Det funkar om man tänker sig för vad man ska göra och var man sätter klämman. Gör man inte det välter det gärna. Knakar lite också men det gör ändå sitt jobb.

Vilket mekställ?
Köpte just en (h)julklapp till mig själv..

Parktools PCS-10 Mekställ, och ett Parktools TS-25 riktställ för att fästa på mekstället.

Allt till ett nästansåmantrormanblevblåstpris..1450 från amazon.uk.

Senast ändrad:
Vilket mekställ?
För övrigt moddas PCS9 enkelt med en låsarmen från en gammal sadelklämma så har man vips skaffat sig den främsta produktfördelen på det betydligt dyrare PCS10. Om man inte har någon liggande i skrotlådan så kostar de någon tia på ebay.

51Jlzu5j-wL.jpg

Vilket mekställ?
Det finns ju en helt annan variant, som inte bygger på att man klämmer fast en klämma runt sin dyra kolfiberram, utan ställer cykeln på navet och låser fast ena gaffeln i en snabbkoppling. Funkar finfint tycker jag (har själv Park Tools variant, men de finns i alla märken).

Här är en billig, vet dock ej om den är privärd:

http://www.rosebikes.se/artikel/tacx-spider-team-t3050/aid:23320

Ps. Lite lustigt med begreppet prisvärd, eftersom pris är en sak och värde en helt anna sak. Pris är det man betalar, värde är det man får. Betyder prisvärd att man skall få ngt relativt värdefullt till ett lågt pris, eller att man skall få ngt mkt värdefullt till ett inte superhögt pris?

Vilket mekställ?
Fliken skrev:
> Ps. Lite lustigt med begreppet prisvärd, eftersom
> pris är en sak och värde en helt anna sak. Pris
> är det man betalar, värde är det man får.
> Betyder prisvärd att man skall få ngt relativt
> värdefullt till ett lågt pris, eller att man
> skall få ngt mkt värdefullt till ett inte
> superhögt pris?

Prisvärd - Prylen är värd sitt pris (eller tom värd mer än sitt pris), oavsett vilken prisnivå man pratar om. Plättlätt.

Edit: Beställde också ett PCS-9. Kanske får Aronmodda det när det trillar in.

Senast ändrad:
Vilket mekställ?
Mitt lilla inlägg i debatten: har roses s1300 som jag köpte på rea för under 500. Funkar bra för mig, står stabilt och har inte bråkat. Inte så smidigt att dela/fälla ihop, men mitt står nästan alltid uppe.

Vilket mekställ?
Fliken skrev:
> Det finns ju en helt annan variant, som inte
> bygger på att man klämmer fast en klämma runt
> sin dyra kolfiberram, utan ställer cykeln på
> navet och låser fast ena gaffeln i en
> snabbkoppling. Funkar finfint tycker jag (har
> själv Park Tools variant, men de finns i alla
> märken).

http://www.parktool.com/product/super-lite-team-race-stand-prs-21

Håller med.
Även jag har ett sådant.
Bra ställ som är lätt att ta med.

Vilket mekställ?
Den där färgmatchade eBayklämman kändes som en bra idé.... blev beställning av den med. Jag är så grundligt trött på att mecka med cyklarna stående uppochned, lutad mot diverse grejer som stolar, väggar eller hinkar så det skall bli roligt med ett riktigt ställ.

Vilket mekställ?
cerro skrev:
> Kolla in de 2 andra ställen där med från
> Feedback Sports. Jag har de Ultralight numera och
> väldigt nöjd.

Har du använt alla tre? Undrar lite vad som skiljer dem åt? De två dyrare ställen verkar ha snabbklämma.

Vilket mekställ?
Otroligt bra pris på PCS 9! Jag är väldigt glad att det blev Parktools och inte något snik. Här min pendlarhoj uppe för lite service. Stället lär räcka resten av livet skulle jag tro. Snabbkopplingstipset var smart. Förutom det så saknar jag en bricka/hållare för verktyg. Trodde inte jag skulle göra det men lär fixa en i efterhand.
cykel.jpg

Vilket mekställ?
Som flera andra skrivit - Feedback Sport är kanonfint. Hade ett PlanetBike flera år men tröttnade på komplicerat montering och klämma av mjukplast. Har skruvat ihop 5 cyklar från scratch och meckar bättre än jag cyklar. Kunde inte varit bättre. Bra klämma och snabbt att fälla ihop.

Vilket mekställ?
Beställde för tio dagar sedan och nu är det hemma. Verkar vara ett riktigt bra mekställ - funkar iallafall kalasbra till familjens minsta cykel (notera happy-stickern)! :-)

Bilagor

• photo.JPG
    photo.JPG
    55.9 KB · Besök: 72
Tillbaka
Topp