Vill börja med MTB

kallep

Ny medlem
Vill börja med MTB
Hej alla på happyride! Som titeln lyder är jag sugen på att köpa en MTB. Har själv kört downhill nu i ca 2-3 år. Vilket jag tycker är jätte roligt! Dock är det inte lika lätt tillgängligt där jag bor. Men MTB leder och backar växer mer och mer. Har kollat lite på forumen och folk verka rekommendera Canyon som en bra ''start'' hoj. Fråga är då vilken modell man ska har, samt om man ska köpa Hardtail eller fulldämpad. Fulldämpad kanske känns lite väl likt DH hojen? Men hur är det egentligen med HT klara den lite kraftigare rötter och ''gupp'' också? Min budget ligger på ca 15-20K. Tack på förhand! MVH KP

Vill börja med MTB
Det hoppas jag haha, tro dock det blir mer rötter och lite terräng. Men skönt att veta att cykeln klara det ifall det skulle bli någon mer ''aggressiv'' mtb backe någon gång. Vill jag bara har hopp och studs kör jag ju DH. Kan du rekommendera någon Canyon Cykel? MVH KP

Senast ändrad:
Vill börja med MTB
Har dålig koll på Canyons ht-modeller utom Dude:en då, ta en helstel sån, så får du något helt annorlunda mot DH: n. :)

Vill börja med MTB
Jag kör en Canyon Nerve AL 8.0.
Gillar den, kändes rätt direkt.
Sen finns ju Spectral som är rätt vanlig i skogen, den har lite mer dämpning tror jag.

Vill börja med MTB
Hej!

Innan FS-cyklar var uppfunna såg skogen likadan ut och det gick utmärkt att cykla där då med. Cykeln är inte problemet. Men nu när det finns FS-cyklar så har man istället valet att kunna "komfortcykla" där det krävs mer aktiv cykelstil på en HT; mer upp och stå på pedalerna än sitta på sadelcykling etc. Är det riktigt stökigt går det inte att cykla lika fort på en HT som en FS, men det brukar vara vädigt få sådana partier i skogen. Man måste nämligen välja sitt spårval lite mer noggrannt för att bland annat förhindra genomslagspunka i sådana lägen, en FS-cykel "rätar ut" stigen genom att man kan peka den mer eller mindre i stigens riktning och bara köra på (men det känner du ju igen från DH).

Det handlar alltså om vilken sorts cykling man vill ha och hur terrängen ser ut där du kommer att cykla 90% av tiden.
En HT ger en märkbar skillnad i direktrespons från pedal till driv, men en FS är mer komfortabel. Är man otränad, har problem med ryggen etc är nog en FS att föredra, men skall man vinna cykelvasan är det HT som gäller.

/Morgan

Senast ändrad:
Vill börja med MTB
Morgan M sa:
Hej!

Innan FS-cyklar var uppfunna såg skogen likadan ut och det gick utmärkt att cykla där då med. Cykeln är inte problemet. Men nu när det finns FS-cyklar så har man istället valet att kunna "komfortcykla" där det krävs mer aktiv cykelstil på en HT; mer upp och stå på pedalerna än sitta på sadelcykling etc. Är det riktigt stökigt går det inte att cykla lika fort på en HT som en FS, men det brukar vara vädigt få sådana partier i skogen. Man måste nämligen välja sitt spårval lite mer noggrannt för att bland annat förhindra genomslagspunka i sådana lägen, en FS-cykel "rätar ut" stigen genom att man kan peka den mer eller mindre i stigens riktning och bara köra på (men det känner du ju igen från DH).

Det handlar alltså om vilken sorts cykling man vill ha och hur terrängen ser ut där du kommer att cykla 90% av tiden.
En HT ger en märkbar skillnad i direktrespons från pedal till driv, men en FS är mer komfortabel. Är man otränad, har problem med ryggen etc är nog en FS att föredra, men skall man vinna cykelvasan är det HT som gäller.

/Morgan

Tack så mycket och förstår precis vad du menar! Känns nog ändå som om det blir en till fulldämpad cykel då, vem vet kanske säljer DH i framtiden! Tackar ännu en gång! Inga tips på en bra FS ? MVH KP

Tillbaka
Topp