Villhöver nytt vevparti

Villhöver nytt vevparti
Passar RaceFace på förmodat Hollowtech II vevlager? Att ramen är pressfit säger inte speciellt mycket om vilken vevaxel som passar inuti lagret. RaceFace väger och kostar vad? Jämför vikt med några andra vevpartier nedan

M8000 boost 170 mm inkl. spider (för valfritt 1x eller 2x)
M8000-B-170mm.jpg

GX Eagle GXP boost 175 mm
GXvev4.jpg

RaceFace non-boost 170 mm inkl. spider
20170415_RF.jpg

Villhöver nytt vevparti
Tjena!

Sixten nu jämför du äpplen och päron igen. RF partiet på vågen är ett störtgammalt vevparti för DH.

Ett Aeffect med 32 klinga väger in på ca 650 gram. Det har 24 mm axel och kostar runt 1300 bagare.

Villhöver nytt vevparti
jo den har väl samma diameter som shimanos. Dock det är ju sjukt svårt att slå xt i pris/prestanda/vikt, men utseendet......

Villhöver nytt vevparti
Köp ett Shimano Zee. Lätt (nåja), styvt, billigt och med vettig bultcirkel utan fjantig ny hittepå standard som inte tillför något. Nytt vevlager medföljer liksom en klinga som du kan skruva av och kasta. (Antar att du kör utan kedjestyrare och vill ha narrow wide klinga.) Se till att få normalbredd, inte DH standard.

Villhöver nytt vevparti
Japp. Aeffect funkar med vanliga HTII-lager. "Finare" RF-vevar som Turbine etc. har dock 30 mm axel som kräver andra vevlager.

/Johan

Villhöver nytt vevparti
Kneecap sa:
Tjena!

Sixten nu jämför du äpplen och päron igen. RF partiet på vågen är ett störtgammalt vevparti för DH.

Ett Aeffect med 32 klinga väger in på ca 650 gram. Det har 24 mm axel och kostar runt 1300 bagare.

Förvånad? Han blandar o ger den där :p

Villhöver nytt vevparti
@marr: bitter idag?

Det var det enda RF vevparti jag hade, vilket satt på en Scale som jag köpte beg. Jag klarade också av att läsa 650 g katalogvikt i TS länk. Vilket TS rimligen också redan klarat av. Utan klinga nedan.

Bilagor

• 2018-10-16 00.50.37.png
    2018-10-16 00.50.37.png
    229.6 KB · Besök: 82
Villhöver nytt vevparti
Sixten Fors sa:

Det var det enda RF vevparti jag hade, vilket satt på en Scale som jag köpte beg. Jag klarade också av att läsa 650 g katalogvikt i TS länk. Vilket TS rimligen också redan klarat av. Utan klinga nedan.

Nejdå, men du svävar mycket idag, mer än vanligt ;)

Villhöver nytt vevparti
Sixten Fors sa:

Tjena!

Om du nu ändå kollat vikt (och därmed också borde veta axelstandard) varför lägger du in ett inlägg, med några bilder på vevpartier på vågar, som inte tillför ett jävla skit?
I mina ögon så ser det bara ut som ett extremt tattigt försök till en svartmålning av RaceFace. Om du inte har något att tillföra så låt då bli!

Villhöver nytt vevparti
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

Om du nu ändå kollat vikt (och därmed också borde veta axelstandard) varför lägger du in ett inlägg, med några bilder på vevpartier på vågar, som inte tillför ett jävla skit?
I mina ögon så ser det bara ut som ett extremt tattigt försök till en svartmålning av RaceFace. Om du inte har något att tillföra så låt då bli!

Jag har inte testat alla RF lager och vevar med HTii resp omvänt. Hade för mig att RF sagt att RF vevar funkar på Shimano vevlager men inte omvänt, eller om det var tvärt om. Men jag kan minnas fel? Vill minnas att det också var fippligt med RF vevar som krävde rätt antal tunna brickor/shims för att sitta rätt. Samt att montering/demontering av RF vevar kräver mer muskelkraft då det är en konisk spline som håller höger vev, bättre eller sämre än Shimano vet jag inte, men Shimano känns löjligt enkelt.

Viktuppgifter i katalogen är sällan hela sanningen då de ofta bakas in en klinga som man inte alltid vet vad den väger. Jag lyckades t.ex. inte hitta vikt på nätet för M8000- eller GX Eagle-vevar utan klinga innan jag vägde själv. Klinga för spider är typiskt lättare än motsvarande klinga för DM. Etc.

Mitt inlägg kanske inte var så konspiratoriskt som du hade hoppats. Ledsen om jag gjorde dig besviken. Kanske läge för dig att kolla upp dina ögon om de sviker dig?

Låt TS avgöra vem som tillför vad.

Villhöver nytt vevparti
Sixten Fors sa:
Jag har inte testat alla RF lager och vevar med HTii resp omvänt. Hade för mig att RF sagt att RF vevar funkar på Shimano vevlager men inte omvänt, eller om det var tvärt om. Men jag kan minnas fel? Vill minnas att det också var fippligt med RF vevar som krävde rätt antal tunna brickor/shims för att sitta rätt. Samt att montering/demontering av RF vevar kräver mer muskelkraft då det är en konisk spline som håller höger vev, bättre eller sämre än Shimano vet jag inte, men Shimano känns löjligt enkelt.

Viktuppgifter i katalogen är sällan hela sanningen då de ofta bakas in en klinga som man inte alltid vet vad den väger. Jag lyckades t.ex. inte hitta vikt på nätet för M8000- eller GX Eagle-vevar utan klinga innan jag vägde själv. Klinga för spider är typiskt lättare än motsvarande klinga för DM. Etc.

Mitt inlägg kanske inte var så konspiratoriskt som du hade hoppats. Ledsen om jag gjorde dig besviken. Kanske läge för dig att kolla upp dina ögon om de sviker dig?

Låt TS avgöra vem som tillför vad.

Tjena!

Men inget av det skrev du i första inlägget. I mina ögon så dunkade du fram en bild på ett aptungt vevpartier från dackfejden. Ditt inlägg tillförde inte ett skit över huvudtaget förutom en fråga om det passar till pressfit. Vikterna du började tjafsa om var totalt onödiga och gav absolut inte ett jävla blåbär.
Håll tyst om du inte har något vettig att komma med annat än dina helt meningslösa siffror.

Villhöver nytt vevparti
marr sa:
Angående vev, kör hope, det är tungt, dyrt, meckigt och snyggt :p

Hope och e13 är två märken jag aldrig kommer köpa vevar ifrån. Tungt, dyrt och meckigt...men snyggt;)

En snabb och enkel lösning är Zee, även SLX. RaceFace med 24mm axel funkar oxå smidigt. Räkna dock inte att tjäna några gram isf....

Villhöver nytt vevparti
Leffe sa:
Men turbine väger nästan ett hekto mindre? Måste byta vevlager då men ett hekto är ändå en del
Ca 520 gram (turbine) mot 580 gram (affect, båda utan klingor).

Sram har väl annars lätta och prisvärda DUB vevar? Med lätta och prisvärda DUB vevlager som passar alla ramar. Ca vikt DUB vevparti utan klinga:
100 EUR, NX Eagle 560 g
120 EUR, GX Eagle 540 g
230 EUR, Descendant Eagle CF 465 g

Villhöver nytt vevparti
Kneecap sa:
otroligt irriterad på vissa personer är sådana besserwissrar som ändå inte tillför något.
Jag PM:ar, mailar, pratar med, träffar irl, hjälper, lagar, monterar, bygger, servar prylar åt hundratals personer på Happy. De delar sällan Din uppfattning om Mitt mervärde. Ofta helt tvärt om faktiskt.

Att du råkar vara otroligt irriterad tar jag ingen hänsyn till.

Villhöver nytt vevparti
Aeffect vevparti är ganska bra men det är suboptimalt att de återanvänt ISIS för att fästa drivsidan i axeln, vilket funkar men inte är lika bra som Shimano/FSA förspänning och klämma. Det kan också vara väldigt tajt att få på Shimano HTII vevlager, iaf de senaste som har samma ytterdiameter som vevhylsan. Jag fick pressa riktigt hårt med ett gammalt vevlager för att få på sånt.

Villhöver nytt vevparti
qma sa:
Aeffect vevparti är ganska bra men det är suboptimalt att de återanvänt ISIS för att fästa drivsidan i axeln, vilket funkar men inte är lika bra som Shimano/FSA förspänning och klämma. Det kan också vara väldigt tajt att få på Shimano HTII vevlager, iaf de senaste som har samma ytterdiameter som vevhylsan. Jag fick pressa riktigt hårt med ett gammalt vevlager för att få på sånt.

Tjena!

Infäsningen på ISIS var väl aldrig det stora problemet egentligen, det var ju dom underdimensionerade lagrena.

Villhöver nytt vevparti
Sixten Fors sa:
Jag PM:ar, mailar, pratar med, träffar irl, hjälper, lagar, monterar, bygger, servar prylar åt hundratals personer på Happy. De delar sällan Din uppfattning om Mitt mervärde. Ofta helt tvärt om faktiskt.

Tjena!

Jättebra för dig men kan du hålla dig till vettiga fakta (och inte subjektiva åsikter på saker du inte provat t.ex.) så kanske ännu fler lyssnar på dig.
Jag är ju inte direkt den enda som är irriterad på vad du skriver och påstår.

Villhöver nytt vevparti
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

Jättebra för dig men kan du hålla dig till vettiga fakta (och inte subjektiva åsikter på saker du inte provat t.ex.) så kanske ännu fler lyssnar på dig.

+1

Villhöver nytt vevparti
Skogling sa:
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

+1

Ja och lägg ner härskar tekniken.

Villhöver nytt vevparti
XTR-partiet blir väl inte så snyggt med 1x? Rätt dyrt beggat också imo.
Shimano lösning är ju trots allt otroligt bra. Lätt att spänna, enkelt att montera och helt strulfritt (ja nån kan säkert googla fram nåt case...).

Spindellöst är jag grymt sugen på dock, det är ju så cleant!

Sram gx kanske är det mest vettiga men är det korrekt att blanda med shimano-växlar? Jag vill inte byta till sram-växlar för då måste jag ju byta body?
Vad är DUB i vevpartisammanhang?

Ps. Att irritera sig hit o dit tillför väl minst.

Villhöver nytt vevparti
Jimel sa:
Skogling sa:
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

+1

Härskar teknik? Vart då?

Forumet hade varit fattigare utan Sixten. Och det är inte en åsikt :)

Villhöver nytt vevparti
Mini_me sa:
Jimel sa:
Skogling sa:
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

+1

Härskar teknik? Vart då?

Forumet hade varit fattigare utan Sixten. Och det är inte en åsikt :)

+1

Och om man inte cyklar regelbundet i skogen, så härsknar tekniken. :D

Villhöver nytt vevparti
Jimel sa:
Skogling sa:
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

+1

Ja och lägg ner härskartekniken.

+1

Villhöver nytt vevparti
Kneecap sa:
qma sa:

Tjena!

Infäsningen på ISIS var väl aldrig det stora problemet egentligen, det var ju dom underdimensionerade lagrena.

Visst - den är väl robust men förspänningen beror av tillverkningstoleranser istället för att vara tweakbar som i exemplen jag nämnde (...och aningen pilligare med avdragare än hex + handkraft.)

Villhöver nytt vevparti
Jimel sa:
Skogling sa:
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

+1

Och sluta särskriv!

Villhöver nytt vevparti
Shimano funkar ju ok även om vevlagrenas livslängd är lite väl variabel, ändå bättre är GXP men bäst av allt är Campas outslitliga och idiotsäkra vevpartier. Tycker lilla jag.

Villhöver nytt vevparti
Leffe sa:
Sram gx kanske är det mest vettiga men är det korrekt att blanda med shimano-växlar? Jag vill inte byta till sram-växlar för då måste jag ju byta body?
Vad är DUB i vevpartisammanhang?
Märke på vevparti/klinga spelar ingen roll, du kan blanda hur du vill fram och bak.
Byta body är bara om du vill köra xD kassett med 10T som minsta, alltså 11- eller 12-delad Sram-kassett. Det går utmärkt att köra Shimano 11 bakvxl och Sram 11 kassett, och omvänt.

Sram DUB är Sram's nya standard för axeln på vevpartiet. Det finns fina DUB vevlager som funkar i alla ramar. Trist med ytterligare en "standard" kan man tycka, men DUB ersätter Sram GXP och Sram BB30, och är bättre och lättare. Jag tror att DUB kommer att få ett långt liv. Det finns många lätta, fina och prisvärda vevar från Sram och Truvativ med DUB axel. Intressant oavsett som man kör Sram eller Shimano 1x10, 1x11 eller 1x12-delat där bak https://www.bikemag.com/gear/compon...troduces-dub-crank-bottom-bracket-technology/

Villhöver nytt vevparti
Crossmax sa:
Jimel sa:
Skogling sa:
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

+1

Och sluta särskriv!

Kommer aldrig hända.

Villhöver nytt vevparti
Kneecap sa:
Jag har provat rätt mycket, mer än vad du vet, men självklart inte allt. Jag har t.ex. provat RF 24 mm vev och lager.

Lite feltänk kanske att all kunskap måste var självupplevd genom egna experiment, har du hört talas om att det finns teoretisk utbildning som bedrivs på diverse lärosäten? Eller egna litteraturstudier? Enligt ditt sätt att se på utbildning går det alltså inte att ta in och/eller förmedla fakta som man inte har "provat fram själv. Förstår jag dig rätt?

Villhöver nytt vevparti
Sixten Fors sa:
Jag har provat rätt mycket, mer än vad du vet, men självklart inte allt. Jag har t.ex. provat RF 24 mm vev och lager.

Lite feltänk kanske att all kunskap måste var självupplevd genom egna experiment, har du hört talas om att det finns teoretisk utbildning som bedrivs på diverse lärosäten? Eller egna litteraturstudier? Enligt ditt sätt att se på utbildning går det alltså inte att ta in och/eller förmedla fakta som man inte har "provat fram själv. Förstår jag dig rätt?

Tjena!

Du borde ta en grundkurs i svenska så du förstår vad folk skriver för du förstod mig helt fel.

Tillbaka
Topp