Viltolycka

krip

Aktiv medlem
Viltolycka
Det var ett tag sedan men jag tänkte dela med mig av en bild från min första viltolycka på cykel.

Var på väg till jobbet när han kom upp från diket. Han nog aldrig förstå vad som hände innan jag tog honom med bakhjulet.

PS. För alla djurvänner, tog honom över nacken så han led inte något.

Någon som har dräpt något större med sin cykel?

Bilagor

• 2010-08-06 at 09.19.16.jpg
    2010-08-06 at 09.19.16.jpg
    158.4 KB · Besök: 48
Viltolycka
Inte dräpt, men nära nog.
Under min allra första mtb-tur kom jag halvsnabbt nerför en sluttande stig och plötsligt pilar en räv över stigen. Den var såpass nära att den träffade framhjulet. Jag fick ett rejält bromstest och räven fick lerig päls, men båda klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Vet dock inte vem som blev räddast, jag eller räven.

Viltolycka
Inte heller jag har dräpt någonting, däremot sprang en stor dj..la älg över vägen mindre än 5 meter framför mig förra sommaren strax norr om Lindholmens IP. Jag var ute och körde racer i kanske 35 km/h en tidig lördagsmorgon. Kollade ner på datorn när jag anade något i ögonvrån, helt ljudlöst gled en grymt stor älg upp på vägen och korsade den i några raska kliv. Jag var så paff att jag inte ens kom för mig att bromsa... Kände hans/hennes konstiga lukt när jag passerade i luftdraget. Man undrar vad som hade hänt om den beslutat sig för att gå över vägen 2 sekunder senare eller jag kört lite fortare...

Viltolycka
det var fukkin close att jag frontade med en megastor 200-250kgs vildsvinsgalt utanför märsta för nåt år sen. Superdimmig höstmorgon där jag matade på i 40 längs landsbygdsväg, plötsligt hördes hovar som lubbade snabbt över heden på sidan av vägen och innan jag hann säga RÖV! så passerade den med visst bakhovssläpp på asfalten 2-3 meter framför hojjen. Minns att lukten av brunstig galt alt. surgris hängde kvar ett tag
I övrigt har en flock björktrastar fått smaka schwalbegummi och ett oräkneligt antal insekter fått sätta livet till för min okynnescykling

Viltolycka
Jag har varit toknära att frontalkrocka med ett rådjur en gång i typ 40 knyck på mountainbiken.. det hade gått illa, speciellt med tanke på att jag var ensam. Men nej, har nog inte lyckats döda nånting mer än maskar, sniglar och enstaka mygg och flygfän.

Viltolycka
VO2max skrev:
-------------------------------------------------------
> det var fukkin close att jag frontade med en
> megastor 200-250kgs vildsvinsgalt utanför märsta
> för nåt år sen. Superdimmig höstmorgon där
> jag matade på i 40 längs landsbygdsväg,
> plötsligt hördes hovar som lubbade snabbt över
> heden på sidan av vägen och innan jag hann säga
> RÖV! så passerade den med visst bakhovssläpp
> på asfalten 2-3 meter framför hojjen. Minns att
> lukten av brunstig galt alt. surgris hängde kvar
> ett tag
> I övrigt har en flock björktrastar fått smaka
> schwalbegummi och ett oräkneligt antal insekter
> fått sätta livet till för min okynnescykling

Det var din episka beskrivning av detta jag länkade till ovan.

Viltolycka
krip skrev:
> Någon som har dräpt något större med sin
> cykel?

En brevbärare på cykel försökte dräpa min bil när jag kom körandes i bilen. Han förlorade, men överlevde. Att trycka in vindrutan med ryggen var inte så skönt för honom.

Viltolycka
Jus d, det var kväll o inte morgon! bra trådarkeologisurfing.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> VO2max skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det var fukkin close att jag frontade med en
> > megastor 200-250kgs vildsvinsgalt utanför
> märsta
> > för nåt år sen. Superdimmig höstmorgon där
> > jag matade på i 40 längs landsbygdsväg,
> > plötsligt hördes hovar som lubbade snabbt
> över
> > heden på sidan av vägen och innan jag hann
> säga
> > RÖV! så passerade den med visst bakhovssläpp
> > på asfalten 2-3 meter framför hojjen. Minns
> att
> > lukten av brunstig galt alt. surgris hängde
> kvar
> > ett tag
> > I övrigt har en flock björktrastar fått
> smaka
> > schwalbegummi och ett oräkneligt antal
> insekter
> > fått sätta livet till för min okynnescykling
>
> Det var din episka beskrivning av detta jag
> länkade till ovan.

Viltolycka
VO2max skrev:
... plötsligt hördes hovar som lubbade snabbt över
> heden ...

Förlåt men vad var det för gris som hade hovar?

Själv fick jag en liten fågel genom ekrarna i framhjulet i en utförslöpa i Italien härom veckan. Jag hörde bara "frrrr" men killen bakom såg ett moln av fjädrar.

Syföreningen "Märka ord"

Viltolycka
Krockat med en fladdermus. Vet inte om den klarade sig eller inte. Har även kört på en kanin en gång. Den klarade sig men haltade lite när den sprang in i ett buskage. Dessutom var jag ganska nära några hjortar förra veckan som sprang över vägen. :)

Viltolycka
JLarsson skrev:
> Hur smakade den?

Har ett minne av en alldeles tokig fejkad reklamplansch för en "Roadkill Diner, fresh from the tarmac". Men mer än så minns jag inte tacksamt nog.

Viltolycka
Cyklade längst bak i en pendlarklunga förbi Slussen, so far so good...

Nån av mina medpendlare tappade dock en bit av en smörgås ned på cykelbanan varvid 4-5 fiskmåsar störtdyker mot deras middag. Jag hann inte stanna/väja för en av dem utan den fick sin vinge överkörd *ljudligt knäck*. Måsstackarn gav ifrån sig ett skapligt ångestladdat ljud genom truten den med =/ Under de få sekunder jag och en annan cyklist som stannade funderar på hur vi ska avliva den för att låta den slippa lida hinner den släpa sig över kajkanten och ned i vattnet vid Patricia. Som grädde på moset flyter den runt där på sniskan medan elaka kråkor attackerar den. Usch...

Viltolycka
Fy va äckig du är, djurplågare som vred nacken av råttan och sen läggar upp en bild på internet.

Du borde fan inte skicka in sånna bilder, tänk att det finns folk som itne vill se sånt skit på internet!!!!!

Viltolycka
Vic skrev:
> Tille har försökt dräpa Cerberos med hjälp av
> en ekorre :)

Under samma runda var det en klunga som hade närkontakt med en flock(?) vildsvinskultingar.

@Hannosaurus Så räven slank ur näven.

Viltolycka
Här uppe i fjällen är det lämmelår i år och det har varit nära dödsolyckor flera gånger... för lämmlarna alltså. Som tur är de nu helt borta, det ligger bara lite rester av dem här och där på vägarna. Däremot blir jag fortfarande skrämd av tjädrar är i dikeskanten som käkar grus, ett satans väsen när det flyger iväg. Sedan har renarna kommit tillbaka och de är inte världens smartaste djur för de springer längs med vägen och det händer ofta att jag får bromsa in lite...

Som ni ser är det inte lätt här uppe! ;)

Viltolycka
jonas-ni skrev:
> Vic skrev:
> -----
> > Tille har försökt dräpa Cerberos med hjälp
> av
> > en ekorre :)
>
> Under samma runda var det en klunga som hade
> närkontakt med en flock(?) vildsvinskultingar.
>
>
> @Hannosaurus Så räven slank ur näven.

Det mest djurvänliga måste väl ändå vara att väja för ett imaginärt rådjur, tråkigt att det var du som drabbades bara Jonas.

Viltolycka
JLarsson skrev:
> Hur smakade den?

Testade inte men jag misstänker att sunkkinesen (där man svänger in vid Bromma flygplats) som ligger/låg precis över gatan var snabba på att plocka upp den. Kanske någon som har ätit där och kan svara bättre?

Viltolycka
Lulle skrev:
> hokuspokus88 skrev:
> -----
> > Fy va äckig du är, djurplågare som vred
> nacken
> > av råttan och sen läggar upp en bild på
> > internet.
> >
> > Du borde fan inte skicka in sånna bilder,
> tänk
> > att det finns folk som itne vill se sånt skit
> på
> > internet!!!!!
>
>
> vadå djurplågare den dog ju på direkten.
>
> http://farm1.static.flickr.com/22/29172942_f2de3d5
> bf4.jpg

Ja det tycker jag att jag var väldigt tydlig med att skriva! Låter riktigt hemskt med alla er som har vingklippt olika djur!

Viltolycka
I torsdags, när jag cyklade hem, såg jag en död ekorre liggandes mitt i körfältet. Ena ögat hade ploppat ut. Blodet låg bredvid på marken, alldeles mörkröd. Ekorren låg på rygg med tassarna uppåt.

Viltolycka
JLarsson skrev:
>
> Det mest djurvänliga måste väl ändå vara att
> väja för ett imaginärt rådjur, tråkigt att
> det var du som drabbades bara Jonas.

Jag hade tänkt skriva något om det i mitt förra inlägg men orkade inte stava till imaginärt, tack.

Som av en händelse är PeterT ute på de exakt de vägarna och 60-milacyklar nu i natt.

Viltolycka
Totteman skrev:
> I torsdags, när jag cyklade hem, såg jag en död
> ekorre liggandes mitt i körfältet. Ena ögat
> hade ploppat ut.

Typisk Happy-kill.

Viltolycka
Var förra året, ytterst nära att få en älg i huvudet, när den hasade ner för en sluttning och ut på cykelbanan.
Tur att jag hörde mystiska skrapljud från hovarna. Det gjorde att jag bromsade lätt, vilket gjorda att den damp ner några meter framför mig och cykeln...

Ser mig nu alltid noggrant omkring mig när jag kör på Färingsö och närmar mig macken innan Stenhamravägen

Tillbaka
Topp