Vinkel bockstyre igen..

• Trådstartare Trådstartare fty
  • Start datum Start datum

fty

Ny medlem
Vinkel bockstyre igen..
Min nya kinakolcyclocross börjar bli klar.
Detta är min första cykel med bockstyre, vad tycker ni om vinkeln på styre och handtag?

Jag har läst lite här på happy och tour24 om vinkel på styren, men justerar jag enligt dessa principer ser det konstigt ut med mitt styre.

Jag har provcyklat hojen som den står nu, frågan är om inte styret skall vinklas lite mer nedåt. Så den platta delen är ovanför bocken är mer paralell med marken.

Vad tror ni? Tips?

Jag tänkte oavsett låta bli att linda styret och ut och cykla lite för att känna om det känns bra, alltså total harmoni.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    49.6 KB · Besök: 225
Vinkel bockstyre igen..
För egen del så har jag mitt styre mer vinklat uppåt (tycker jag mig se i vart fall?) och det känns rätt bra på en cross som man kör omkring lite mer rajtan tajtan med.

IMG_0333.JPG

Vinkel bockstyre igen..
Jag har mina styrändar pekande nästan rakt bakåt, betydligt mindre vinkel uppåt på hela styret alltså. På CXen som jag köpt begagnad ser det mer ut som bruces cykel men jag gillar det inte. Ska vinkla ner när jag lindar om styret och kan flytta reglagen lite så att de fortfarande pekar rakt fram och inte nedåt.

Vinkel bockstyre igen..
Om du sitter mycket med händerna på handbromshandtagen så tänk på att det är lättare att glida över hornen vid bromsning om du lutar ner styret.

Vinkel bockstyre igen..
me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du sitter mycket med händerna på
> handbromshandtagen så tänk på att det är
> lättare att glida över hornen vid bromsning om
> du lutar ner styret.

Bara om reglagen inte vinklas om.

Vinkel bockstyre igen..
Styret är mkt uppåtvinklat och reglagen väldigt lågt monterat tycker jag. Tumregel som jag kör efter är att ta vattenpass eller linjal i underkanten av styret (riktat framåt) och skjuta reglagen så spetsen touchar vattenpasset. Sedan vinklar jag styret så det känns bra -brukar vara så de pekar mot baknavet ungefär

Vinkel bockstyre igen..
Har nu vänt på styrstammen. Ser bättre ut.
Reglage något uppflyttade men ska nog mer upp ändå!? Ska prova linjal tipset och såklart provcykla innan jag lindar.

Tack för alla tips

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    45.1 KB · Besök: 154
Vinkel bockstyre igen..
PerryE skrev:
> Styret är mkt uppåtvinklat och reglagen väldigt
> lågt monterat tycker jag. Tumregel som jag kör
> efter är att ta vattenpass eller linjal i
> underkanten av styret (riktat framåt) och skjuta
> reglagen så spetsen touchar vattenpasset. Sedan
> vinklar jag styret så det känns bra

+1 på den, styret vinklas sen så reglagens framsidan/bromshandtag är raka horisontella. Ofta resulterar de i att styret pekar på bakbromsen. Standard, sen finns det alltid lite smakjusteringar.

Vinkel bockstyre igen..
tycke styrvinkel med reglagen såg bättre ut på första bilden.(möjligen vinkla ner allt 1gr)
är ju klart snyggare när stammen sitter rätt (neråt) men det har ju mer med sittställningen att göra

Senast ändrad:
Vinkel bockstyre igen..
Jag brukar börja med att se till så att händerna har ett skönt grepp i bocken. Därefter monterar jag reglagen så att dess framsida blir vertikal. Det brukar ge att grepp på reglagen som passar mig bra. Sedan är det bara att linda. Viktigast är dock att det känns bra för DIG.

Vinkel bockstyre igen..
Jag tycker styret ser lite underligt ut i formen. Jag vill ha en rak övergång från styre till reglage men ser ut att vara svårt att få till det med det där styret utan att det blir för uppvinklat? Svårt att se på bild och förklara dock. Kanske går utmärkt.

Vinkel bockstyre igen..
Den undre delen av styret skall vara mellan horisontell och att ligga parallellt med överröret.
Har du spacers under stammen får inte stammen peka nedåt.

Lite märklig form på styret, jag har svårt att se hur du skall sätta reglagena för att det skall bli rätt, tipset ovan om att måtta med vattenpass är normalt bra. Eller att lägga styret på ett bord och skruva dit reglagena innan styret monteras på cykeln.

Vinkel bockstyre igen..
Det styret ser väldigt konstigt ut. :-)
Du vill kunna ha ett grepp som är parallellt med marken både i bocken och uppe vid hoodsen, vilket är omöjligt att få till med det styret.

Vinkel bockstyre igen..
Jag tycker det ser riktigt bra ut på sista bilden
en helt ok kompromiss.

Nertill ska man ha en behaglig vinkel på styret (om man ligger mycket i bocken)
Upptill brukar jag justera reglagen upp eller ner tills jag hittar en bra position.
Vinkeln på styret upptill är ointressant eftersom man oftast har händerna på reglagen.

Vinkel bockstyre igen..
Jag ska ta en rejäl provtur med styret monterat som sista bilden.

Ok, visst är det som ni sagt, det är nog märklig form på styret. Omöjligt att få till bra vinkel både i bocken och uppe vid hoodsen. Jag har vridit på styre och reglage åtskilliga gånger nu.
Inget ser helt estestiskt korrekt ut, men jag hoppas det kommer att kännas vettigt ändå.

Tack igen för alla svar!

Jag får väl ta och posta en tråd med lite bilder på hojen också kanske:)

Vinkel bockstyre igen..
Det där styret är ju format så du ska få en låg position när du har händerna uppe på reglagen. Ett styre för den som vill sitta lågt med andra ord. Den kompromissen du verkar vilja få till blir nog svår med ett styre som är gjort för de som inte vill ha det så.

Vinkel bockstyre igen..
Micke S skrev:
> Det där styret är ju format så du ska få en
> låg position när du har händerna uppe på
> reglagen. Ett styre för den som vill sitta lågt
> med andra ord. Den kompromissen du verkar vilja
> få till blir nog svår med ett styre som är
> gjort för de som inte vill ha det så.

Har haft ett styre med liknande form en gång. Slutade med att jag kastade det efter att ha experimenterat med olika styrstammar och vinklar på styret. Det var omöjligt att hitta en position där det funkade bra både med händerna i bocken och uppe på reglagen.

Tillbaka
Topp