Vinterdäck

shakkmatte

Medlem
Vinterdäck
Tjena,
Min första tråd.
Har köpt ny cykel. Kona Sutra LTD. Ska användas till allt men framförallt pendling Sthlm året runt.
Fråga: Vad ska jag ha för vinterdäck till dessa fälgar? Blir snurrig av alla siffror och sätt. Fälgar står som 25-622. Däck står som 700cx50 (47-622). Vilka möjliga storlekar passar för dessa fälgar?
Tack på förhand!

Vinterdäck
Både Schwalbe och Continental har dubbdäck (om det är dubbat du är ute efter) i storleken 42-622 (42 mm breda för 28" fälg) som passar bra.

Vinterdäck
Däck skrivs ibland som någon påhittad omkrets av däcket (700) och ibland som omkretsen på fälgen (622). Båda måtten i millimeter. Efter det så kommer bredden, också den i millimeter. Ibland så skrivs det i tum och i fallet med 700/622 är det 28 eller ibland 29 tum. Ofta följer då bredden efter ett gångertecken, så typ 28x1⅔.

Det är snurrigt.

Vinterdäck
Kapar hänsynslöst (nu när TS fått svar ?) och ber om tips på dubbade 650b, bredd 40-50mm, att sula på grus/pendlaren. Tack på förhand! ?

Vinterdäck
tips på dubbade 650b, bredd 40-50mm
Det är ont om dem. Ice Spiker Pro finns ju, men det känns grymt overkill. Hade varit bra med Marathon Winter, men det här kanske duger? Inte så dyra i alla fall...

Vinterdäck
Både Schwalbe och Continental har dubbdäck (om det är dubbat du är ute efter) i storleken 42-622 (42 mm breda för 28" fälg) som passar bra.

Tack för svar!
Jag tror mig förstå att 622 är 28.
Är det relevant att ta in fälgens spec i frågan? Dessa är 25-622. 25 mm bredd vid kanttråd som jag förstår det. Det är främst det som gör mig snurrig. Att fälgar och däck kan specas lika men avse bredd på olika ställen i däck/fälg-snittet. Du föreslår 42 breda däck, som ska passa 622. Men antas dessa passa fälgens bredd om 25? Är det standard?

Vinterdäck
Tack för svar!
Är det relevant att ta in fälgens spec i frågan? Dessa är 25-622. 25 mm bredd vid kanttråd som jag förstår det. Det är främst det som gör mig snurrig. Att fälgar och däck kan specas lika men avse bredd på olika ställen i däck/fälg-snittet. Du föreslår 42 breda däck, som ska passa 622. Men antas dessa passa fälgens bredd om 25? Är det standard?

Ja. Om man har äldre fälgar o väljer väldigt breda dubbdäck kan det vara suboptimalt men i regel är dubbdäck framtagna för pendlarhojar och standardfälgar vilka ofta kan vara ganska mkt smalare än 25mm. Men ofta är ramar som tar så breda däck så pass nya iaf så de levereras då med bredare fälgar från början (finns såklart undantag). 25mm är iaf inget problem skulle jag säga.

Vinterdäck
Tack för svar!
Ja, fälgens (inner)bredd är relevant att ta med i ekvationen, men generellt så funkar de flesta kombinationer som fysiskt ryms på en gravelcykel. Det är normalt inga problem att köra ett par 42mm däck på fälgar med 17mm innerbredd, inte heller på 25mm innerbredd. Någonstans finns såklart en "optimal" bredd som ger rätt profil på däcket osv, men det kommer att funka. Trenden går än så länge mot bredare fälgar på de flesta cykeltyper.

Man får läsa lite noggrant ibland, vissa tillverkare anger ytterbredd i modellnamnet, vissa anger innerbredd (WTB föredömligt med ett "i" som prefix, t.ex. i25 som i ditt fall), och ibland kan det vara fälgens höjd som åker med i modellnamnet (t.ex. DT Swiss Spline 25 är 25mm höga med 24mm innerbredd).

Vinterdäck
Däck till en cykel är fan det svåraste jag har varit om när det gäller däck ? Det här är däck som sitter på just nu. Men det verkar vara vinter just nu i Stockholm vilket får mig att vilja köpa dubbdäck rent spontant. På nuvarande däcket står det 44-622 och sen massa andra siffror som jag inte förstår mig på.
Vad för vinterdäck kan jag köpa?
Funkar sånt däck tror ni?
20210107_104840.jpg

Tackar så mycket på förhand!

Vinterdäck
622mm är dimmensionen på fälgen, så det är korrekt. Det andra är bredden på däcket. Lite påhittat. Men från samma tillverkare i samma serie så är i alla fall en högre siffra bredare än en lägre. En för hög siffra gör att däcket inte får plats i ramen. Men för att gissa så kommer ett däck som heter "42" få plats i en ram som har ett "44" monterat. (Men står det inte 700-42 senare? 700 är ett annat hittepåmått för diametern på däcket istället för fälgen)

Hur som, det borde lira med det du hittat, om det inte är otroligt tajt mellan däck och ram nu.

Vinterdäck
Ja det funkar fint. Min erfarenhet säger dock att dubbdäck väldigt sällan är det bästa alternativet med nuvarande Stockholmsvintrar.

Breda däck med lågt tryck ger ofta bättre känsla men visst de där 5 dgrna om året är dubben bra. Det finns oxå dubbfria vinterdäck precis som till bilar. De funkar helt ok tycker jag. De jag köpte var dock mkt smalare än utsagd däck dimension så hade valt ett bredare alt om jag köpt igen.

Själv kör jag 38mm slicks o tycker d funkar bäst i city även om det vissa dagar skulle varit bättre m dubb är det inte värt d i längden (för mig).

Vinterdäck
Men då vet jag, skall absolut fundera på vad som skulle passa mig bäst! :) cyklar ca. 1.5mil mellan Haninge - Högdalen, som det ser ut just nu så är det både is och snö på banan vilket får mig att vilja ha dubb. Sen jag kan inte gå mycket bredare än 44 oavsett vilket däck jag än väljer då det är nära ramen nu.

Senast ändrad:
Vinterdäck
båtbensBUDET är van vid cykling i innerstan och närförort. Och inne i stan är det bara några dagar per år som det verkligen behövs dubbat, annars är det sandat, plogat och töat nästan hela tiden. Så lite olika erfarenheter. Dubbdäck behövs sällan på snö heller, utan det är när det är isigt som det behövs. På snö passar det bättre med mjukt gummi, bredd och lågt tryck.

Vinterdäck
Jag e cykelbud och bor i stan. Så mina observationer / erfarenheter är ju mest i city. Utanför stadskärnan kan ju förhållandena vara mkt annorlunda.

Det är numera sällan det är isigt och ojämnt i city. Kanske några dagar om året. Många dubbdäck är dessutom för smala. Det största problemet med is är oftast spåren som uppstår (för mig iaf) o då är ett bredare däck att föredra framgår det många kör på sina pendlare. Dvs ett 35mm dubbdäck som spårar o far runt.

En 29er med rejäla däck har man inte en chans att följa på de jäkligaste dagarna med en cross m dubb tex. Den flyter ovanpå det mesta medans det smalare däcket studsar runt på alla spår från bussar o dylikt o känns inte alls bra. Visst på hockey rink e de säkert utmärkta i förhållande till andra däck men så ser d sällan ut. Dessutom är de vidriga de andra 95% av dagarna när det är bra väglag. Helt enkelt inte värt det för mig (i stan)

Vinterdäck
Jag får nog helt enkelt bita i det sura och prova cykla på det som jag har just nu. Och känna efter (eventuellt även smaka, ifall jag lägger en vurpa nånstans :D ) Är ny i cykelpendlarhistorien (sedan augusti förra året) så har aldrig cyklat "riktig vinter". Men nu tar julledigheten slut och imorgon bär det av till jobbet därav oron :) tack så mycket för svaren! Jag blev iallafall lite klokare när det gäller däckstorlekar! :)

P.s
Det här är däck som jag har just nu, hyfsat grov mönster känns det som :)
20210107_115305.jpg

Vinterdäck
Tror inte det är många dagar du tycker att ett dubbdäck skulle vara mkt bättre än de där däcken. Hade absolut provat att köra vidare som det är o ta ett nytt beslut om det känns för vanskligt.

Som med bilar handlar det ju mkt om att anspassa sin körning efter väglaget. Kurvor i hög hastighet och tvära inbromsningar med frambroms är ju att avråda innan man vant sig lite :)

Vinterdäck
Min erfarenhet från cykling i och nära Stockholm är att innerstan funkar utan dubb. Men cyklar man i förorten på morgon eller kväll riskerar man att halka på is som inte syns (svartis?). Jag hade för vana att halkvurpa i november varje år och dra på dubbdäcken.

Att skada kläder och cykel är det jobbigaste, tycker jag. Även om man eventuellt kan stå ut med lappade/lagade kläder och att skrapa reglage/styrlinda/sadel, så är det lätt värt att ha dubb i min bok. Att inte behöva överanalysera väderleksrapporten innan en runda, kunna stå på lite nerför backarna och bromsa innan luriga svängar är bra grejer. Att få släpp sätter sig i alla fall för mig på hjärnan och förtar mer av cykelglädjen än dubbdäcken.

Vinterdäck
Inte för att det behövdes i morse då Nacka sköter sopsaltningen bra och gamla saltisvägen sköts med den äran men vädret fick mig att överväga vinterhjulen. Får kladdet frysa fast blir grusdäcken sliriga på de villagator jag passerar.

Vinterdäck
Jag sätter på dubb och lider till dess vitsippan slår ut. Accepterar man bara att det går långsamt så är det problemfritt. Gillar inte att gå omkull på is - har gjort det nog så har ambitionen att hålla antalet isvurpor så nära noll som möjligt. Kostar dock många mil med dubb i onödan.

Vinterdäck
Många kör ju dubb bara fram baserat på att vurpan ofta (men inte alltid såklart) kommer vid för tvär sväng. Kan ju vara en väg att gå. Gillar du dubb kan du ju alltid köpa ett till.

Jag har historiskt alltid haft dubb på vintern fram tills förra och då blev det två vurpor i Tantolunden, där det ju ofta är lite isigt.

Jag gillar ju också varianten med en äldre mtb typ 26" med dubb som man kan alternera med när det är is.

Vinterdäck
De södra förorterna är luriga. Det kan skilja rätt många grader på bara några meter. För några dagar sedan var det vatten i en pöl och blankis på en annan med bara några meters avstånd när jag cyklade in mot stan.
Jag genomförde Raphas julutmaning med 350 km med dubbdäck och 150 km med vanliga däck. Det var tungt men det var samtidigt skönt de gånger jag fick is som underlag (alla dagar var det + i Farsta).

Tillbaka
Topp