Vinterfix med slitna reglage

MenzZana

Medlem
Hej alla

Min nu gamla cykel har nu slitna växelreglage, vilket var att vänta.
Hjul är bytta, kedja,och kassett också, och ramen är fortfarande bra på
den gamla columbus vola med ultegra 6600 jag köpte för ett par år sedan.

Nu är det dock förslitningsskador på reglagen och den växlar inte längre.

Väl inne på cykelverkstaden så trodde de att jag endast behövde byta till Tiagra RD-4700D reglage
och det skulle fungera med ultegra derallieuren fram och bak, men nej det blev inte bra
så nu har jag även bytt fram och bak derallieuren till Tiagra 4700D och har en blandning
av ultegra/tiagra på cykeln. (kedja, kassett, och bromsar är fortfarande Ultegra 6600)

Lite synd eftersom jag skulle vilja behålla mig i Ultegra segmentet, men eftersom den gamla
6600 är 10-speed och nyare inte är det, så gick det inte.

Jag har inte testat att cykla på den än då vädret är som det är men vad tror
ni? Kommer det vara bättre än gamla ultegran 6600 eller kommer jag vara besviken på
att växlingarna inte går lika smidigt?

Om inte, kan man byta ut endast den bakre derallieuren till något som är
kompatibelt med RD-4700D reglage men i det lite bättre segmentet?

Tips: Behåll dom ursprungliga Shimano Ultegrareglagen och vxl. Dessa är och har varit extremt slitstarka och förlåtande.
Ett förekommande driftstörningsproblem med bakvxl har varit slitna rulltrissor. Ofta förorsakade av dåligt kedjeunderhåll. 10sp rulltrissor till Shimano finns dock ff att köpa. Vid byte av dessa, skall alltid kedjebyte ske, samt gärna ny kassett. Detta kan garantera många 1000mil.
Vidare: finns ingen mekanisk skada på bakvxl, så kolla/mät upp glappet i nitarna. Här kan ibland spelet bli för stort och då måste nitarna §ersättas.
För du har väl inte fallit i den vanligaste gropen med osmorda/utslitna vijrar?!

Senast ändrad:
Nä, alla 11s 105/ultegra/Dura ace ska väl fungera med 4700-reglage.

4700-reglagen och bakväxeln kommer att fungera jättebra om det är bra installerat!

ska du ändå byta både kassett, reglage och växelförare kunde du satsa på 11-delad gruppo, och få ett kit price.

om du behåller växelföraren är det vanligen så att man kan ändra antal växlar genom att bara byta växelföraren. finns dock några undantag när det gäller trådmatning i växelhandtaget

Oftast är problemet vid Shimano reglage inte att något har slitits men att fett har blivit trögt. Alla Shimano reglage som jag har sett som inte växlade längre, eller oftast inte till de lättare växlar, har varit 10-12 år gammal och kunde fixas genom att spruta olja i reglaget.

Som vanligt tack för alla hjälpsamma råd.
Några saker hade jag redan provat såsom byta vajer och även spruta in fett i reglagen, vilket tyvärr inte hjälpte, och ja cykeln har några år på nacken.

Den enda nackdelen jag ser just nu är att cykeln gick upp c:a halvkilot i vikt.
Just nu tror jag att jag mest skall testa hur den fungerar med Tiagra rakt igenom, men bra råd
att man kan byta den bakre derallieuren mot 105/ultegra/Dura ace, även fast det är 11s. Jag tror dock
jag inte behöver mer än 10s. Om jag inte är nöjd med hur den fungerar idag kommer jag byta ut
derallieuren. Kanske ändå bara för att om resten är Ultegra (forutom reglagen) så är det ändå bra om man har en bakre ultegra derallieur. Något man behöver tänka om man man skall byta endast den så den fungerat med 4700?

Några saker hade jag redan provat såsom byta vajer och även spruta in fett i reglagen, vilket tyvärr inte hjälpte
Nu kanske jag missförstår det du skriver
Men det är inte nytt fett du skall spruta in i reglagen utan tunn olja för att i 1a hand lösa upp det gamla intorkade fettet
Mekaniken i STi-reglage är liten och behöver rengöras och smörjas regelbundet för att inte becka ihop. Spraja 5-56 eller annan tunn olja, där du trär in vajern.
Så har man gjort ända sedan Sti-reglagen introducerades för över 30 år sedan (-92)

OBS
Gör det INTE inomhus, risk för att det kommer att droppa svart 'gucka' ur reglagen.
(Kan kanske fungera som en indikation på om du har lyckats eller ej=?)

OBS2
Även med välfungerande STi-reglage bör man göra detta ngn/ngra ggr/år.

Hej.

Jo jag har faktsikt sprayat 5-56 i reglagen och gjort det flera gånger. Det har hjälpt tidigare men inte längre.
Kom aldrig någon svart gucka ur den dock

Jag antar att de kommer ett moment där man behöver öppna och demontera reglaget, rengöra och smörja.
de är ytters sällan de behövs på gamla goda 6600 rikligt med tunn olja tex 5-56 eller helst 6-66 sen motionera reglagen fram o åter ett en drös med ggr i med lite mer olja o motionera mera sen brukar dom bli som nya igen men de behövs lite tålamod för o motionera dom nog mycke

de är ytters sällan de behövs på gamla goda 6600 rikligt med tunn olja tex 5-56 eller helst 6-66 sen motionera reglagen fram o åter ett en drös med ggr i med lite mer olja o motionera mera sen brukar dom bli som nya igen men de behövs lite tålamod för o motionera dom nog mycke

Jag har själva inte kommit till momenten där man behöva demontera ett lvg-reglage. Mina 6500 funkar fortfarande perfekt utan någon smörjning eller rengöring.

Tillbaka
Topp