Vinterjacka för cykling

alfons69

Ny medlem
Vinterjacka för cykling
Hej
Jag vet att det är lite tidigt men jag har börjat leta efter en vettig höst och vinterjacka. Är det nån som har nåt bra förslag eller erfarenhet av nån bra jacka. Jag har titta runt lite men det är en djungel.

Vinterjacka för cykling
Jättenöjd med min Gore

n708966959_515328_8830.jpg ht=604

Vinterjacka för cykling
rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Endura Stealth!
>
> Passar till all form av vinterträning!

Håller med dig! beställde min från england förra året för 1700 inkl frakt på. cc kostar den 2395.

Vinterjacka för cykling
Ylle har jag redan så det kanske räcker med en tunnare jacka typ den där Marmotsaken. Måste nog börja kolla runt lite mer seriöst jag med snart. Regnjacka har jag en Dainese som är super så det behöver jag inte, samt en finfin vindväst från Pearl Izumi.

Vinterjacka för cykling
Marmot Driclime Windshirt tycker jag har kass passform for cykling. Gore Xenon alternativt Fredrikshofs vinterjacka fungerar bra till det mesta

Vinterjacka för cykling
Endura Stealth är en allround skaljacka som passar från att det är +10 och nedåt.

Men ett bra underställ fungerar den hur bra som helst en svensk vinter.

Jag både springer och cyklar i min.

Jag skall hem och kolla storleken, jag är 187 och väger 79 och jag tror jag har en medium.

/Jerka

Vinterjacka för cykling
Johan A skrev:
> Äsch, det blir nog en sån här för mig.
> som jag kompletterar med en vindväst och
> eventuellt armvärmare. Bara man inte fryser
> axlarna av sig.

En sån ska lämpligen kompletteras med en sån här.
espresso.jpg ht=276

Vinterjacka för cykling
Albion skrev:
> Annars släpps ju Raphas höst/vinterkollektion
> 1:a september.
> Väntar in den själv innan jag slår till på
> nått.

Vofför inte, dom har ju en grym finish på sina kläder. Bra tips där!

Vinterjacka för cykling
HåkanC skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ursäkta trådkapningen men passar denna
> Stealth
> > även för hösten eller blir den på tok för
> > varm?

Du kan öppna den under armarna och längs sidorna, det blir tvärdrag. Man kan bli förkyld som när man har Ac:n på under sommaren.
>
> Det verkar inte vara en vinterjacka utan en
> regnjacka
> fully waterproof

Antar att du inte brukar bo i göteborg på vinterhalvåret;)?

Senast redigerad av en moderator:
Vinterjacka för cykling
Ja Rapha vore nåt. Fast då måste man ju sälja cykeln för att få ihop pengarna. Endura Stealth pallar ju Leo-tempo så den verkar inte helt fel. Det tempot i motvind en regnig dag i Göteborg sent i november motsvarar väl 200m vattenpelare.

Vinterjacka för cykling
Kapar tråden lite jag med!

Inför senhösten/ vintern när det börjar bli riktigt kallt kommer jag behöva köpa långkalsonger och jag undrar ifall ni har några tips på riktigt bra jalingar?
Viktigt är att man kan ha dem på sig under tiden man vistas inomhus, dvs. att jag kan ha dem på mig på väg till skolan, i skolan på dagen utan att dö utav värmeslag, samt sedan kunna cykla hem i dem.

Antar att det är en tight modell som "andas" jag är ute efter, men jag passar på att frågar först innan jag lägger 300kr på lite tyg. Hur de ser ut är å andra sidan totalt ointressant eftersom jag kommer dem under jeans. :)

/Christopher

Vinterjacka för cykling
Min Stealth är i storlek large, kan fö tipsa om att enduras stealt brallor är fantastiskt bra. De är dock förbannat varma.

Vinterjacka för cykling
Chopha skrev:
> Kapar tråden lite jag med!
>
> Inför senhösten/ vintern när det börjar bli
> riktigt kallt kommer jag behöva köpa
> långkalsonger och jag undrar ifall ni har några
> tips på riktigt bra jalingar?
> Viktigt är att man kan ha dem på sig under tiden
> man vistas inomhus, dvs. att jag kan ha dem på
> mig på väg till skolan, i skolan på dagen utan
> att dö utav värmeslag, samt sedan kunna cykla
> hem i dem.

Jag gillar ullmax' merinoställ. Tunt men ändå värmande. http://www.ullmax.se

Vinterjacka för cykling
Chopha skrev:
> hem i dem.

Är de tillräckligt svala för att ha inne är de för kalla att ha ute, och tvärtom

Är det inte bättre att du skaffar ett par tunna vind/regn-täta överdragsbyxor?
De kan du ta av och stoppa ned i väskan när du kommer fram (eller kvarteret innan om du 'skäms')
och dessutom har du rena byxor under.

Det finns en hel del tunna överdragsbyxor med långa blixtlås i sidorna som gör dem lätta att ta av/på.

/Håkan

Vinterjacka för cykling
Ett hett tips är att kika på längdskidkläder ex. craft,newline mm. Ett annat bra tips är att klä sig efter trelagersprincipen,underställ i 100% polyester,lagertvåtröja typ funktions t-shirt som trp. bort fukt,därpå en tunn vindjacka,om du är frusen en lite tjockare.Viktigt är att inte klä på sig för mycket när man tränar,då blir man kall inifrån av svett!!

Vinterjacka för cykling
Jimmie77 skrev:
> Ett hett tips är att kika på längdskidkläder
> ex. craft,newline mm. Ett annat bra tips är att
> klä sig efter trelagersprincipen,underställ i
> 100% polyester,lagertvåtröja typ funktions
> t-shirt som trp. bort fukt,därpå en tunn
> vindjacka,om du är frusen en lite
> tjockare.Viktigt är att inte klä på sig för
> mycket när man tränar,då blir man kall inifrån
> av svett!!

+1
Cyklade i ner till minus 15C enligt denna princip hela vintern utan att frysa..

Edit:
Jag frös som satan om fötterna dock! Fick aldrig till en riktigt bra lösning för dessa bihang?!

Vinterjacka för cykling
Chopha skrev:
> Kapar tråden lite jag med!
>
> Inför senhösten/ vintern när det börjar bli
> riktigt kallt kommer jag behöva köpa
> långkalsonger och jag undrar ifall ni har några
> tips på riktigt bra jalingar?
> hem i dem.
>
> Antar att det är en tight modell som "andas" jag
> är ute efter, men jag passar på att frågar
> först innan jag lägger 300kr på lite tyg. Hur
> de ser ut är å andra sidan totalt ointressant
> eftersom jag kommer dem under jeans. :)
>
> /Christopher

Lyllos dig som jobbar på en skola. Du har ju tillgång till omklädningsrum och dusch. Jag som sitter på kontor får söka efter halvdåliga lösningar hela tiden.

Vinterjacka för cykling
Veloce skrev:
> > Lyllos dig som jobbar på en skola. Du har ju
> tillgång till omklädningsrum och dusch. Jag som
> sitter på kontor får söka efter halvdåliga
> lösningar hela tiden.

Man kan ha dusch på kontoret också. Det har vi. Två faktiskt.
Däremot saknas det omklädningsrum och vettig klädförvaringen, speciellt av blöta vinterpendlarsaker.

Vinterjacka för cykling
På förra jobbet fick jag duscha i omklädningsrummet utanför bastun. Ingen ventilation så kläderna torkade inte. Funkade inte att ha dem i bastun heller. Nu duschar jag i Sätra sporthall vilket är jättebra men det ligger 500m från jobbet vilket inte är så bra när det regnar. Det är sånt här som får en att ta bilen. :(

Nu tillbaka till originaltråden.

Vinterjacka för cykling
Funkar enduro stealth jackan även i riktigt kalla temperaturer? Eftersom den verkar sitta så tight (jag är inte jättesmal heller) så kanske man inte får plats med nog mycket lager? Nu pratar vi om ner mot -20, sedan får man nog helt enkelt gå på gymmet istället eller så.

Tips på passande byxor till den jackan skulle också vara trevligt!

Vinterjacka för cykling
Fick min Rapha-jacka idag. Välsydd, och kanondetaljer. I tyg och värmade förmåga så skulle jag inte tro att den avviker så mycket från min Craftjacka som jag kört många vintrar med. Men den är bättre än Craften i ärmarna, eftersom den har tumgrepp så man inte får glipa, och den har högre hals. Ska man ha jackan till något annat, så som skidor, eller till vardags så är den rätt kort på framsidan. Bak är den dock inte kort. Jackan känns snäv utan att vara trång. Craften är mycket vidare och formlös i jämförelse.

Vinterjacka för cykling
Craft Payback jacket. Kanske Cykelcity har kvar den i lager, fanns på REA förra hösten vill jag minnas för ganska lite pengar . Ett långärmat underställ under och man håller värmen ner till 5 minus.

Mattias

Vinterjacka för cykling
bruse skrev:
> Har en Gore Tool som jag är nöjd med. Dock för
> varm över +5.

Instämmer.

Vinterjacka för cykling
Ja, om man inte bryr sig storleken.
Om man filtrerar bort de storlekar man inte är intresserad av så brukar det inte bli så mycket kvar. (Inte för mig, L, iaf. Kanske skillnad om man är XXL)

Vinterjacka för cykling
Fick nu hem min endura stealth jacka, tillsammans med enduras techpant. Jackan gick på storlek M och den sitter helt okej. Superhjältekänslan är definitivt där :D Lite lång i ärmarna men jag har korta armar. Midjelängden är väldigt bra, jag är 169 cm lång.

På byxan var jag smart nog och körde small av någon anledning och längden där är också bra för att inte säga perfekt. Nästan att byxan är lite pösig jämfört med jackan så att köra dom två är kanske inte riktigt tänkt, men nu för jag plats för lite tjockare byxor under när temperaturen börjar krypa ner under -10.

Aja, lite tips till er som går i samma funderingar som jag gjorde innan.

Tillsammans med min svarta nya girohjälm och min svarta cykel ser jag rätt farlig ut nu! En sorts knight rider inom MTB-cyklingen.

Tillbaka
Topp