Vinterjacka för pendling.. erfarenheter?

JockeS

Aktiv medlem
Ska till att köpa en ny jacka inför hösten/vintern.
Har tidigare kört med 3-lager principen, underställ, fleecad jacka och regn/vind-jacka.

Har tittat på Bontrager RXL 360 och 180.
Den enda skillnaden på dessa som jag kan hitta är att 360 har en varmare rygg än 180, stämmer det?

Kör med Craft Storm bibs på benen, men hittar inte att Craft har en passande jacka till dom byxorna.

Kolla även kläder för längdåkning, jag både skidar och vintercyklar iklädd en jacka från Björn Dählie. Funkar toppen.

Kör med en jacka från Gore funkar under hela hösten/vintern/våren det är bara antalet lager under som justeras efter temperatur.

Kör lager-principen och olika tjock merino (underst tunnaste Icebreaker), oftast TørmTL8 över den och så en tunn ofodrad skaljacka över. Lobsters på händerna. Funkar klockrent, ska kännas något småkyligt första minuten. Händer, huvud, hals och fötter är viktigast när kallt. Speciell vinterjacka endast när man är gående.

Problemet med ovanstående kläder på överkroppen är ju om man av någon anledning blir gående/stående, då fryser man så in i helvete, så se till att inte få punka el dyl! Vid cykling behövs inte tillnärmelse så mycket kläder oavsett temp.

Peth sa:
Kolla även kläder för längdåkning, jag både skidar och vintercyklar iklädd en jacka från Björn Dählie. Funkar toppen.
Jag gör tvärt om. Jag tycker att cykelkläder generellt är långt före längdkläder vad gäller funktion.

Jag har en pearl Izumi pro 180 softshelljacka som är superskön. Lätt flossad men inte så mycket att det inte går att reglera med plaggen under från ett par plusgrader och nedåt.

Aliide sa:
Kör lager-principen och olika tjock merino (underst tunnaste Icebreaker), oftast TørmTL8 över den och så en tunn ofodrad skaljacka över. Lobsters på händerna. Funkar klockrent, ska kännas något småkyligt första minuten. Händer, huvud, hals och fötter är viktigast när kallt. Speciell vinterjacka endast när man är gående.

Problemet med ovanstående kläder på överkroppen är ju om man av någon anledning blir gående/stående, då fryser man så in i helvete, så se till att inte få punka el dyl! Vid cykling behövs inte tillnärmelse så mycket kläder oavsett temp.

Ja fy tusan. Testade det i vintras med många punkteringar - satan vad fort man blir kall. Kör co2 numera - det går fortare än minipump och man hinner inte börja hacka tänder.

Kör btw metinoull underst och en planet x jacka (vindtät och vattenskyddad). Är det kallare så ett syntetplagg mellan skaljacka och ullunderstället.

Jag köpte en dhb Roubaix softshelljacka i vintras och den var oförskämt bra. Körde den på mountainbiken i -15 och på landsväg i -8 nånting. Med ett billigt underställ från Lidl och en långärmad cykeltröja under.

nypan sa:
lundatok sa:
Körde med Bontrager RXL 180 större delen av förra vintern, riktigt bra plagg.

+1
Jättebra jacka som jag kört med dom två senaste vintrarna. Både till pendling och distanspass.

Var och provade en RXL 180 i storlek medium.
+Bra längd på ärmarna
+ Kändes som den kommer vara bra mot kyla och regn

- tajt över bröst och rygg
- alldeles för kort i längden. Jackan slutade vid naveln och ryggslutet skyddade inte alls trots att det stod att den skulle vara extra lång i ryggslutet.
Då är jag inte direkt lång, 176cm.

Slog till på Craft Siberian istället i samma storlek som satt som den var sydd efter mig. :)

Senast ändrad:
Softshelljackor kan bli rubbat varma, har en från Trimtex som knappt går att använda om det är varmare än -5 för mig, då har jag typ en underställströja under.

Jag har en jacka från Northwave som jag haft i ca 10 år som jag är supernöjd med, den har windstopper-tyg på framsidan och ett tunnare tyg på ryggen som andas bättre. Kör med den från +5 på racer och runt nollan på mtb och ner till -10, varierar bara vad jag har under.
Skulle den gå sönder skulle jag nog köpa en liknande, tror att ett skalplagg bli för tätt och man fryser ju direkt om man blir svettig.

IMHO ska vinterjackor
- Vara lite flossade och gärna ha lite egen struktur i tyget så de bildar ett luftlager/kanaler mot nästa (isolerande) lager
- BARA ha sitt skal/vintyg på framsidan. Ryggen är till för ventilation
- Ha lite högre krage som kan styra bort vinden men även rymma en buff innanför
- Vara långa i liv och ärmar för att inte släppa in luft på fel ställe

Min Spectre har levererat i över 10 år nu... Kanske dags att fundera på en ny?

Jag kör en softshelljacka från 2XU när det blir riktigt kallt. Den är ganska tjock med flossad insida (känns som fleece). Enda nackdelen är att det är väldigt korta ärmar på den så rekommendationen till TS är väl att undvika den (om man inte har korta armar dvs).

Jag har två.

Arcteryx Alpha FL (för bergsklättrare) kortare fram och längre bak. Tight för att vara en civil jacka. För det värsta av väder. Nöjd då den även funkar för annat.

Rapha Classic Softshell. Funkar för det mesta. Står emot ganska mycket. Inte misärregn men det mesta annat. Regleras med lager under.

Har även Rapha Rainjacket som funkar på vintern då den är ganska "tät".

Skulle jag välja en för pendling vore det Arcteryx jackan.

JockeS sa:
nypan sa:
lundatok sa:
Körde med Bontrager RXL 180 större delen av förra vintern, riktigt bra plagg.

+1
Jättebra jacka som jag kört med dom två senaste vintrarna. Både till pendling och distanspass.

Var och provade en RXL 180 i storlek medium.
+Bra längd på ärmarna
+ Kändes som den kommer vara bra mot kyla och regn

- tajt över bröst och rygg
- alldeles för kort i längden. Jackan slutade vid naveln och ryggslutet skyddade inte alls trots att det stod att den skulle vara extra lång i ryggslutet.
Då är jag inte direkt lång, 176cm.

Slog till på Craft Siberian istället i samma storlek som satt som den var sydd efter mig. :)

Det måste vara nå't med Bontrager. Lite ot men jag har en vindjacka i samma märkliga form. Känns som skuren för en päronformad kropp. Jättefladdrig om höfterna, stram som fan över bröstet.
Testa före köp!

Intressant diskussion. Det jag saknar på alla cykelspecifika jackor jag sett är bra fickor fram till nycklar, telefon mm, saker som jag behöver lätt åtkomligt vid pendling.

Bontrager-jackan ovan har en ficka i brösthöjd, jag vill ha två stora fickor längre ner.

Björn Dahli-jackan såg därför intressant ut, dock finns ju inte längdkläder i gult eller orange som jag skulle vilja ha för cykelpendling. Några tips? 3000 kr för en Tierra-jacka är lite över min budget men visst, om det skulle vara den perfekta jackan som också går att använda till utförsåkning så.

Edit: Arcteryx Alpha FL såg ju intressant ut, fanns även i cykelvänlig färg. Men skulle helst ha 2 fickor fram, speciellt på något jag i så fall skulle använda till utförsåkning då jag gärna vill ha både kamera och telefon med utan att använda ryggsäck.

Senast ändrad:
DanielS sa:
Intressant diskussion. Det jag saknar på alla cykelspecifika jackor jag sett är bra fickor fram till nycklar, telefon mm, saker som jag behöver lätt åtkomligt vid pendling.

Bontrager-jackan ovan har en ficka i brösthöjd, jag vill ha två stora fickor längre ner.

Björn Dahli-jackan såg därför intressant ut, dock finns ju inte längdkläder i gult eller orange som jag skulle vilja ha för cykelpendling. Några tips? 3000 kr för en Tierra-jacka är lite över min budget men visst, om det skulle vara den perfekta jackan som också går att använda till utförsåkning så.

Edit: Arcteryx Alpha FL såg ju intressant ut, fanns även i cykelvänlig färg. Men skulle helst ha 2 fickor fram, speciellt på något jag i så fall skulle använda till utförsåkning då jag gärna vill ha både kamera och telefon med utan att använda ryggsäck.

Här kommer lite färgglada alternativ

http://www.polder.se/sv/klader/klad...nd-jacka-herr-bla/?group=prod_prod_grp-s1/498

http://www.polder.se/sv/klader/klad...-jacket-herr-rod-s/?nosto=productpage-nosto-4

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3456.168791/bjorn-dahlie-champion-jacket-herr

Rattnalle sa:
Jag gör tvärt om. Jag tycker att cykelkläder generellt är långt före längdkläder vad gäller funktion.

+1
De längdkläder jag provat har varit rent av usla i funktion, hållbarhet och material jämfört med liknande cykelplagg. Förvånansvärt dåliga faktiskt.

skaljacka att kombinera för utförsåkning har föreslagits. har tetat detta, och exempelvis burtons skaljackor med goretex har en bra klimatkontroll med blixtlåsförsedda öppningar i sidan. ärmarna går att öppna ordentligt så man kan få in luft den vägen också.

ingen bastu trots att jackan står emot även rejält regn. och när man är framme ser man ' normal' ut, inte som ett träningsufo.

men vindfånget kan vara besvärande! i skidbacken bör jackan vara rymligare för att ge rörelsefrihet, och för att rymma fler lager. krävs betydligt varmare kläder vid samma temperatur. så det är bättre med mycket mindre storlek på cykeln. först nedåt tio minusgrader aktuellt med ett fleecelager under. mer än så blir det inte.

innan dess varma fleecehandskar och halsduk. ett underskattat plagg vid vintercykling, bara att dra ur och stoppa i fickan om det blir varmt efter en stund.

på benen har jag helt vanliga vardagsbyxor, vid kyla kompletterade med rainlegs. perfekt vindskydd för låren och i grenen, åker av direkt när man kommer inomhus.

så slipper man stå dår i en svettpöl.

så en vettig jacka är en hyggligt tajt och helt regntät modell med bra (!) ventilation. finns säkert många som kan tipsa dig om alternativ.

Jag kör tunn vindjacka utan mesh året om. Rose variant. Har en med mesh också, men litet bekvämlighet halvvarma dagar.
Jag kör långt och fort. Är det riktigt kallt (typ -10 och under) har jag upp till tre lager under, två ställ och en fleece.

Castelli Gabba ner till ett par plusgrader, sedan tycker jag det blir för kallt då rörligheten blir för dålig med fler eller tjockare lager under (men så sitter den riktigt tajt på mig och så vill jag ha det vid träning). Köpte därför en Castelli Alpha förra hösten som väl kan beskrivas som en Gabba med lite extra isolering, fungerar ner till tvåsiffriga minusgrader åtminstone och kallare än så cyklar inte jag särskilt ofta.

Mayhem sa:
Castelli Gabba ner till ett par plusgrader, sedan tycker jag det blir för kallt då rörligheten blir för dålig med fler eller tjockare lager under (men så sitter den riktigt tajt på mig och så vill jag ha det vid träning). Köpte därför en Castelli Alpha förra hösten som väl kan beskrivas som en Gabba med lite extra isolering, fungerar ner till tvåsiffriga minusgrader åtminstone och kallare än så cyklar inte jag särskilt ofta.

Den (Alpha) tycker jag ser väldigt fin ut att ersätta min gamla vintertrasa med. Två frågor
1. Hur är den i storlekarna?
2. Hur stor del av ryggen är ventilerad? På bilden ser det ut att kunna vara allt under skulderpartiet.

Ändring för mig.. Efter att ha läst på om Craft Siberian-jackan så insåg jag att den skulle bli för varm och inte klara av några längre turer i regn.
Så efter lite övervägande och ett besök tillbaka till butiken, så bytte jag till RXL 180 istället.
Väl hemma så testade jag ihop med vinterbibsen m.m. och visst, den är lite tajt över bröstet, men sitter riktigt bra ändå.

Känns som det var ett bra val.

Återkommer i vår med testrapport här.

så du har en löspackad regnjacka när du pendlar i vinterrusket:)

det har jag också, men bara på sommaren, en 100 grams nödjacka.

kais01 sa:
så du har en löspackad regnjacka när du pendlar i vinterrusket:)
- Det ligger alltid en extra jacka i pendlarsäcken som räcker för att hålla borta värsta blötan på vägen hem. Vet jag att det kan bli regn på hemvägen åker det ner en regnjacka som får ersätta vinterjackan. Då är det i regel varmare ändå.

det har jag också, men bara på sommaren, en 100 grams nödjacka.

stoppa i en rainlegs i pendlarsäcken fjärdebrunn, så är du rustad. en av dom bästa cykelgrejorna jag nånsin köpt. bra både mot regn och kalla vindar, blir inte svettigt under den.

tycker en regntät jacka har fördelar, när det ändå är såpass kallt att det är bekvämt att ha den. men många saknar den nödvändiga ventilationen. fick känslan att det var en sån helgarderingsjacka frågeställaren var ute efter?

är det någon som mött på en hyggligt lätt nödjacka som både är regntät en längre stund och ventilerar? the holy grail...

Fjärdebrunn sa:
IMHO ska vinterjackor
- Vara lite flossade och gärna ha lite egen struktur i tyget så de bildar ett luftlager/kanaler mot nästa (isolerande) lager

Min Spectre har levererat i över 10 år nu... Kanske dags att fundera på en ny?

+1
Och precis vad jag vill ha.
Men finns denna tulipanaros fortfarande, vad heter modellen och är den i muntra och iögonfallande färger?
Av nån anledning vill jag gärna synas i trafiken.

IMHO ska vinterjackor
Återuppväcker tråden lite. Letar lite efter en ny vinterjacka då min nuvarande, från Decathlon, börjar få lite strul med dragkedjan. Hann tyvärr inte prova genom deras nuvarande grejer innan de slog igen i Sverige så får söka nån annanstans.

Finns det någon jacka som ungefär uppfyller Fjärdebrunns spec och som inte kostar skjortan?

Återuppväcker tråden lite. Letar lite efter en ny vinterjacka då min nuvarande, från Decathlon, börjar få lite strul med dragkedjan. Hann tyvärr inte prova genom deras nuvarande grejer innan de slog igen i Sverige så får söka nån annanstans.

Finns det någon jacka som ungefär uppfyller Fjärdebrunns spec och som inte kostar skjortan?
Har en DHB Equinox som matchar beskrivningen, funkar toppen med Brynje under så länge tempen är över 5 grader, sen går jag över till en Gore C5 thermo som har vindskydd runtom. Tyvärr är det svårt att få tag på DHB efter brexit och att Bikester blev uppköpta.

Tack för tips.
Kollade på böde Endura-jackan och Gore C5 men båda ser tunna ut. Enduran går tydligen att packa och C5 väger ynka 282 gram vilket får mig att tro att de är rena ytterskal.
Den jag har nu är mer åt neoprenhållet.

Sen glömde jag nämna att jag mer än gärna vill ha en bröstficka med dragkedja.

Typ en sån här ser ju bra ut. Varm, fickor, synlig.
Ärmar som håller tätt mot handskarna.

Typ en sån här ser ju bra ut. Varm, fickor, synlig.
Ärmar som håller tätt mot handskarna.

Den har jag. Riktigt bra, med en funktionströja under klarar jag mig ner till -5, med en underställströja under har jag klarat mig ner till -15.

Jag har inget bra förslag (inte köpt vinterjacka på länge) men för mig är nästan alla vinterjackor för täta. Så länge det inte regnar vill jag ha lite drag genom jackans tyg. Visst det går att öppna dragkedjan men då blir det obekvämt kallt precis där jag inte vill ha det. Goretex, windstopper och liknande material är för mig ett no-no till allt utom ett dedikerat regnplagg.

Den har jag. Riktigt bra, med en funktionströja under klarar jag mig ner till -5, med en underställströja under har jag klarat mig ner till -15.
Synd bara att den inte finns att få tag på.

Sen tycker jag det är irriterande när man letar jackor på nätbutikerna och filtrerar på "vinter".
Så hittar man en jacka som ser bra ut men så står det "Temperature range: 5 - 15"
Det är ju för fan sommar!

Nån som har koll på BBB? Har för mig jag har skoöverdrag från dem som funkat bra.

Denna är ju i alla fall specad för minusgrader:

Har en DHB Equinox som matchar beskrivningen, funkar toppen med Brynje under så länge tempen är över 5 grader, sen går jag över till en Gore C5 thermo som har vindskydd runtom. Tyvärr är det svårt att få tag på DHB efter brexit och att Bikester blev uppköpta.
Vill bara hålla med om att brynje nätunderställ idé är magi!

Pendlar 15 km enkel väg i -15 eller kallare om det funkar toppen!!

Kolla även Vermac och AGU modeller. De är populära märken i länder med annat skitväder.

När det brallor på med kallgrader kör jag med Vermacs vinterjacka (har utgått). Den har flossad Windtex och gälar i sidorna och ärmarna. I den håller jag värmen utan massa kondens. Används bara i kallt väder.

Regnjackor har jag i regn. Då är det sällan så kallt.

Jag kör även löpartröjor för vinterlöpning. De har långa ärmar, långa i ryggen, reflexdetaljer, räfflat foder (så att det skapas luftkanaler), höga i halsen. Köpte Sportamores eget märke Blacc, men de verkar bara finnas kvar i enstaka storlekar nu.

Tillbaka
Topp