Vinterjacka för pendling.. erfarenheter?

Återuppväcker tråden lite. Letar lite efter en ny vinterjacka då min nuvarande, från Decathlon, börjar få lite strul med dragkedjan. Hann tyvärr inte prova genom deras nuvarande grejer innan de slog igen i Sverige så får söka nån annanstans.

Finns det någon jacka som ungefär uppfyller Fjärdebrunns spec och som inte kostar skjortan?
Craft har ett par att välja på.
Lite tunnare:
Lite tjockare:

Återuppväcker tråden lite.
Sådana här trådar kommer det att komma fler av närmaste månaderna.

Finns det någon jacka som ungefär uppfyller Fjärdebrunns spec och som inte kostar skjortan?
Hos Castelli kan du sortera deras jackor på: Windprotection: Front/Sleeves
Letar lite efter en ny vinterjacka då min nuvarande, från Decathlon, börjar få lite strul med dragkedjan.
Det finns skrädderier som reparerar outdoorkläder, tex Gore-skräddaren i Gustavsberg som enl hemsidan skall ta 750-900 SEK för byte av blixtlås.
Men bra jackor med bra blixtlås kan man ha länge. Jag har en castellijacka med endast Windstopper mot fartvinden som fortfarande efter många år fungerar helt utan problem, även blixtlåset fungerar helt utan anmärkning. Men just den modellen tillverkas inte sedan många år.

Sen tycker jag det är irriterande när man letar jackor på nätbutikerna och filtrerar på "vinter".
Så hittar man en jacka som ser bra ut men så står det "Temperature range: 5 - 15"
Det är ju för fan sommar!
Det är ju för andra marknader än den nordiska. Skall man klara av att cykla uppför italienska/spanska berg i solsken och +40º så kommer man att behöva en varm jacka i +5º

En typ av jacka som jag endast skulle använda från -5º/-10º eller kallare, oavsett vilken temperatur tillverkaren anger, är modellerna med primaloftfodrad framsida
Tex denna med tunnare och ventilerande tyg på ryggen(svart)
14520-129-Tomar-B-01.webp
14520-129-Tomar-B-02.webp

Gonso Tomar
Som nu säljs för halva priset (75€) på hemsidan, i de strl som finns kvar

Gonso säljer även en softshelljacka som även den endast är vindtät på framsidan och ärmarna
och som har mer ventilerande tyg på ryggen
14425-1473-Silves-B-01.webp
14425-1473-Silves-B-02.jpg

Gonso Silves, som nu säljs för 84 € i de strl som finns kvar

Det finns skrädderier som reparerar outdoorkläder, tex Gore-skräddaren i Gustavsberg som enl hemsidan skall ta 750-900 SEK för byte av blixtlås.
Men bra jackor med bra blixtlås kan man ha länge. Jag har en castellijacka med endast Windstopper mot fartvinden som fortfarande efter många år fungerar helt utan problem, även blixtlåset fungerar helt utan anmärkning. Men just den modellen tillverkas inte sedan många år.

Det är ju för andra marknader än den nordiska. Skall man klara av att cykla uppför italienska/spanska berg i solsken och +40º så kommer man att behöva en varm jacka i +5º

En typ av jacka som jag endast skulle använda från -5º/-10º eller kallare, oavsett vilken temperatur tillverkaren anger, är modellerna med primaloftfodrad framsida

Gonso Tomar

Gonso säljer även en softshelljacka som även den endast är vindtät på framsidan och ärmarna

Jag har ett par Gonso vintertights. Mkt seriösa.

Gonso Tomar

Tack för bra tips!
Laga är alltid bra men det kostar nästan vad jackan kostade ny. DEn är inte världsbäst heller så är inte bara därför jag letar ny.
Ska kolla på Gonso.

Nån som har koll på BBB? Har för mig jag har skoöverdrag från dem som funkat bra.

Denna är ju i alla fall specad för minusgrader:
Specad för minusgrader är ofta ett skämt. Jag har två cykelbyxor från Ekoi som är specade för -5 respektive -10, de fungerar till 5 grader varmare än spec och då är jag inte frusen av mig. Om jag ska vara snäll så tror jag att tygen är tänkta för längdskidåkning där fartvinden är mycket mindre.

Gonso jackan såg trevlig ut. Men är de små i storlek? Är 191 o väger 95 fick förslag på xxl vilket kändes som ett x för mkt även i cykelklädessammamhang…

Annars är min svaga punkt knäna. Några tips för att inte frysa om dom?

Gonso jackan såg trevlig ut. Men är de små i storlek? Är 191 o väger 95 fick förslag på xxl vilket kändes som ett x för mkt även i cykelklädessammamhang…

Annars är min svaga punkt knäna. Några tips för att inte frysa om dom?
Jag kör med knävärmare under 15 grader, eventuellt benvärmare under 10 om jag orkar rota fram dem. Annars ett par tights ner mot kanske 5 grader och därunder luftigare byxor, tidigare Rockrider MTB-byxor och inför denna säsong Endura Hummvee. Långkalsonger därunder vid behov, egentuellt dubbla.

Tillbaka
Topp