Vinterpendla - Vad för hjälm?

MUSN

Ny medlem
Jag har tänkt att jag skall fortsätta cykla till jobbet nu även under vintern. Att cykla ger så mycket mer en att ta buss/ promenera.

Jag känner att jag har koll på allt annat när de gäller vinterpendling. Förrutom då att min cykelhjälm jag har nu är för kall utan någon mössa under. Jag äger även en cykelmössa från Gore Bike wear. Den hindrar dock hörseln väldigt mycket och man hör knappt något av trafiken, vilket är väldigt störande. Dessutom är det ett till plagg att dra på sig.

Det finns inte färdiga hjälmar med inbyggd isolering som passar att använda vid cykling. Jag tänker mig något i stil med en skidhjälm, men lite lättare och mindre grotesk sak, dessutom blir väl de hjälmarna otroligt varma.

Finns det cykelhjälmar som är tillverkade speciellt för vinterbruk?

Hur gör ni?

Det finns hjälmöverdrag att sätta utan på hjälmen. Då får du ju lite av ett vindtätt skal ytterst och lite reflexer på köpet.

Cykelhjälm är väll lite mesigt ändå du är ju inte direkt 15 längre. En vanlig mössa räcker gott och väl tills det blir riktigt kallt (runt -15) då åker pälsmössan fram.

Jag använder en sådan här när det blir kallare än 15°plus:
hmta.jpg

Jag kör med buff ner till nollan och sen balaclava och airtrim (inte på huvudet) om det blir kallare. Funkar förmodligen ännu bättre med hjälmöverdrag. Cykelhjälm är inte mesigt. Skärpning!

Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder en sådan här när det blir kallare
> än 15°plus:

det roliga är att jag har mött pendlare som påminner om det där redan nu. luftvärmeväxlare, neoprenskydd och heltäckande hjälm.. jag undrar vad de kommer ha i vinter då.

gore-bike-wear-universal-windstopper-softshell-helmet-cap-neon-yellow-2013.jpg

+

BELLSWEEP.jpg

Hur svårt kan det vara? Är det kallare än -10° åker det på en rånarluva som det står NorthFace på.

Senast ändrad:
Då det var mer än -10 så använde jag förra året faktiskt en alpinhjälm, dels var den extra isoleringen skön och dels så använde jag också googles för att skydda ögonen och då var det skönt med en hjälm som var byggd för att använda med googles.

Inget jag har hemma, är väl en lite smal produkt kanske, min leverantör har i lager och är prissatta till mellan 69-84- pund + fraktkostnad. Minus lite rabatter.

Leta lite bland : blbbigmama.co.uk och du hittar väldigt mycket "godis" ibland cykelpryttlar.

Jag såg en som hade en såndära genomskinlig duschmössa utampå hjälmen i morse. Stilpolisen hade nog gjort omedelbart beslag.

Ner mot -20 och kallare kör jag med mellantjock fleecebalaklava, enkel cykelkeps ovanpå och slutligen hjälm. Vindtäta överdrag på huvud eller hjälm har aldrig fungerat något vidare för mig. Tycker det är bra med väl ventilerad hjälm även på vintern - cyklar ändå inte speciellt fort vid rejäl kyla

silverman834 skrev:
> Då det var mer än -10 så använde jag förra
> året faktiskt en alpinhjälm,

Typ som idag?

Vanliga hjälmen och en balaklava som jag har sytt fast lite tunnfleece över öronen funkade fint i -15 förra vintern. Inga problem att höra heller.
Köpte min på XXL, tror det var en Vaude.

pMr skrev:
> Buff är din vän. Vinterhjälm känns overkill.

+1
Buff och ev. cykelkepa under hjälmen om det är riktigt kallt.

Dagens skratt bjöd denna tråd på.
Tyvärr har jag inget att rekommendera. Men baklava och hjälmöverdrag känns ju stabilt.
Sheldon Brown tejpade tydligen över ventilationshålen vid vinterpendling.

Min hjälm (Giro Ionos) kom med ett extra inlägg som man skall ha när det är kallt, vet inte om de går att köpa separat.

Annars +1 på buff

Tror även man skall unvika vindtäta mtrl över öronen eftersom de stoppar ljudet mer än vanliga tyger.

Har en hjälm mössa från blackdiamond (verkar inte finnas längre) som är kunglig, flufig flece som ett panband och tunnare mrtl på toppen. Ända felet är att man ser ut som Ali G

Ali.jpg

dr octagon skrev:
> Sheldon Brown tejpade tydligen över
> ventilationshålen vid vinterpendling.

Det gör jag också. Silvertejp, förstås.

För regn, blåst och kyla brukar jag ha en sån här över hjälmen:

1447_storst.jpg

Kunde jag bara mickla in ett par små lysdioder i ögonen på den, så skulle den vara perfekt för mörkerkörning också :)

s-o skrev:
> För regn, blåst och kyla brukar jag ha en sån
> här över hjälmen:
>
>
>
> Kunde jag bara mickla in ett par små lysdioder i
> ögonen på den, så skulle den vara perfekt för
> mörkerkörning också :)

Den där är ju perfekt! :-)

Samma hjälm året runt. Tunn fleecebalaklava under när det börjar närma sig tvåsiffrigt. Har en regnjacka med huva som är tillräckligt stor att man vid nederbörd eller polarvind kan dra den över hjälmen innan man drar upp dragkedjan. Inget av det marknadsförs som cykelkläder, men på något sätt funkar det ändå.

Jag kör med en tunn balaklava redan nu mest för att jag brukar frysa om halsen och inte har en tillräckligt tunn halsduk. När jag blivit varm stannar jag och tar av den och när jag blivit ännu varmare så öppnar jag upp jackan och sen så har jag normaliserat temperaturen tills jag är framme.

Jag har nån tjock shimano cap i flies som funkar ner till -18 (kallare har jag nog aldrig cyklat i vad jag minns). Sen har jag två buffar som jag sätter över hals, nacke på lite olika sätt.

Således: två buffar och en tjock fliesmössa gör att man klarar alla väder och temperaturer.

Vet inte var du bor och vad du satt för köldgräns men kan säga att jag inte kommer ha hjälm under 15-20 minus. Då åker kapuschong och buff el halsduk och slalombrillorna på.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp