Vinterpendlare: Hur länge håller era vevlager?

ni(c)

Aktiv medlem
Bytte vevlager i höstas & nu var det helt slut så jag fick byta igen. Tidigare har mina vevlager hållit många säsonger men min LBF säger att jag bara haft tur förut... vad säger Happy?

Cyklar 34 km/dag & tyckte iofs kedja & kransar slets lite hårdare den här vintern.

Har de börjat salta mer där du bor?

För mig verkar hollowtech II-lagren hålla ungefär 250 mil. ibland mycket längre, typ 800.

150-600 mil ungefär. Octalink och hollowtech ii verkar kvitta.

Fyrkantslager har hållt över 1000 för mig fast då bara höst och vår - det var innan dubbdäcken, så de hade nog kanske inte hållt längre under samma förhållanden.

Att döma av kedjan så var det lite mer salt den här vintern. Jag har rejäla skärmar på men det var ju faktiskt en ny framskärm som kanske var aningen kortare än den gamla.

Det nya lagret var ett RaceFace, vet inte exakt modell men iaf ISIS. Har haft olika Shimano tidigare utan samma problem.

Väldigt olika men i snitt verkar en vintersäsong vara något typ av riktmärke för min del.

Gurra sa:
Cujo sa:
jesperC sa:
Jag kör med fyrkantslager (Shimano UN55) och de håller, typ, för evigt.

//j

+1
+1

FET egolapp är det enda som kan rädda din drivlina. (och kanske en tvätt när det blir allt för grimey)

+1

Har ett FAG/SKF som verkar outslitligt. Inne på fjärde vevpartiet och jag vet inte hur många gånger jag bytt pedaler och/eller lager i pedalerna. CB visserligen så just det kanske inte säger så mycket...

Har fyrkantslager. 4år och 1500mil ungefär.
Skulle byta för att jag behövde lite kortare axel när jag crosskonverterade.
Märkte att det var lite trött kanske, men inget jag märkt när ja trampat. Nu hade jag ju ändå tänkt byta och det var nog dags.

Vevlagret (fyrkant, UN55) håller än efter 3 år vinterpendling i Göteborg. Däremot sa frihjulsbodyn upp sig häromdan.

Senast ändrad:
Har använt min MTB från 2006 som vinterpendlare de senaste 4 åren. Kör fortfarande på originallagren (shimano) och har inte upplevt några problem med det än. Har inte ens haft isär det för rengöring och omfettning än. Kanske börjar bli dags snart...

Om man gillar UN55 så gör inte misstaget att snåla in några kronor och prova UN26.
Iofs inte hela världen för man får en chans att göra om och göra rätt några månader senare :-)

Efter typ 250 mil (dock ej pendling men iaf 100 på vintervägar) så började mitt shimano pressfit att knaka... Plocka isär det såpass att lagrena kom i dager... Drivsidan hade inget synligt fett alls och på vänstersidan så var det lite grått fett på några ställen.
Hade jag inte haft bråttom och förstört tätningarna litegrann så hade nog nytt fett gjort mycket... Den blev tyst efter ihopmontering iaf.

Mitt Shimano Press Fit på min Rose Pro DX Cross snurrade på fint då jag bytte ut det i samband med att jag bytte till SRAM 1X-vevparti.
Detta efter 3 vintrar och dryga 700 mil.

PressFit SRAM GXP på vinterpendlaren, har rullat 900mil nu och snurrar felfritt. Fast jag förpreppade det såklart vid montering.

har efter decenniers vinter och sommarcyklande aldrig slitit ut ett vevlager, däremot några hjullager.

på pendlarcykeln är stänkskydd nästan ner till asfalten en självklarhet om man vill att skorna skall duga till att gå in på arbetsplatsen. skyddar ju även vevlagret för att inte nämna växlarna.

sen sprayar jag aldrig avfettningsmedel kring vevlagret, tar det på en trasa om jag vill torka bort oljebeläggningar som kan finnas kvar efter rengörning med mjuk spolning typ strilande dusch kombinerat med borste.

högtryckstvätt på en cykel går bort.

Malmö.
Om det är vitt på marken är det sannolikt salt. Pendlar 1 mil fram och 1 tillbaka, det blir 10 mil i veckan; ibland någon omväg. Remdriven Scott som har tvättats med vatten och en droppe bilschampo någon gång.
Vad det är för vevlager har jag faktiskt ingen susning, något annat underhåll än vatten har inte behövts. Skarmar och bra egolapp. Samt faktiskt ytterligare en egolapp på bakskärmen fram. Den skyddar också mycket bra.

Normalt sett står cykeln horisontellt. Happys uppladdning ställer den vertikalt. Fan vet varför.

Bilagor

• DSC_0176.JPG
    DSC_0176.JPG
    169.1 KB · Besök: 91
+1, bra sammanfattning.

kais01 sa:
har efter decenniers vinter och sommarcyklande aldrig slitit ut ett vevlager, däremot några hjullager.

på pendlarcykeln är stänkskydd nästan ner till asfalten en självklarhet om man vill att skorna skall duga till att gå in på arbetsplatsen. skyddar ju även vevlagret för att inte nämna växlarna.

sen sprayar jag aldrig avfettningsmedel kring vevlagret, tar det på en trasa om jag vill torka bort oljebeläggningar som kan finnas kvar efter rengörning med mjuk spolning typ strilande dusch kombinerat med borste.

högtryckstvätt på en cykel går bort.

Flyttade över racerns vevparti och vevlager till pendlaren när jag uppgraderade. Så sedan ett par år ca sitter Ultegra 9700 på den. Borde bli minst 800 mil på den tiden och inte ett endaste krångel har jag haft. Egolappen (har haft flera varianter) går nästan ner till marken, sommar som vinter. Tror att svaret är egolappen och att du har ett kvalitetslager förstås, som är tänkt att användas i blöt och skitig miljö.

Lagret fråga är säkert 10 år gammalt, minst, men har alltså suttit den mesta tiden på en racer. Totala antal mil är utan tvekan 1000-tals, Om jag skulle behöva byta skulle jag köpa Shimano 105.

Har bytt från FSAMega Exo som håller max 1 -1/1/2 år till Shimano på rekommendation av lokal serviceställe, BikeFixx. De bytte hela vevpartiet med vevar och allt till Shimano. Vevparti Tiagra 4700, 172,5mm, 50/34T, 10-vxl och vevlager SM-BBR60 Ultegra.

Vi får se hur det går. Cyklar varje dag, året om i ur och skur. 32 km/dag.

Edit: Jag har en Merida CX3 (cyklocross) utan skärmar. Kanske borde fixa en framskärm med rejäl ego-lapp...

Senast ändrad:
jag har en Nishiki hybrid 601 från 2008 som gått 6km/dag mån-fre 2008-2011 och sen ca 14km/dag 2011-nu, året runt, minus två föräldraledigheter, i Göteborgsaltslaskiga vintrar.
Vevlagret är fyrkant och original.

Pfaff sa:
Malmö.
Om det är vitt på marken är det sannolikt salt. Pendlar 1 mil fram och 1 tillbaka, det blir 10 mil i veckan; ibland någon omväg. Remdriven Scott som har tvättats med vatten och en droppe bilschampo någon gång.
Vad det är för vevlager har jag faktiskt ingen susning, något annat underhåll än vatten har inte behövts. Skarmar och bra egolapp. Samt faktiskt ytterligare en egolapp på bakskärmen fram. Den skyddar också mycket bra.

Normalt sett står cykeln horisontellt. Happys uppladdning ställer den vertikalt. Fan vet varför.

Får väl bumpa mitt eget inlägg, dock de senaste tre åren 3 mil om dagen.
Samma rem, samma vevlager, samma underhåll som då.

Jag har varit rädd för att gå fyrkantsvevlager på pendlaren för att det känns lite väl hipster, men nu börjar man undra...

Om man vill ha en najs vev till en Pompino (120 mm nav, typ 42 mm kedjelinje, 68 mm BB) och man vil ha en bash utanför som räddar byxorna. Vad ska man ha?

Det finns inte så bra fyrkantslager att få tag på (enkelt) nu för tiden.
Men korrekt monterade (inkl tätningarna) gxp håller bra.

om man kommer ihåg vad det är för märke man bytt dit är väl lagren inte så bra?

det bör gå decennier mellan bytena..

Mitt Praxis BB30 har börjar knäppa och knarra efter att ha gått från september till nu vilket motsvarar 220 mil. För att ta loss och göra rent och serva behöver jag inte ett utan två specialverktyg från Praxis. Det är verkligen finemang med egna standards.

Senast ändrad:
om vevlager håller bara ett par hundra mil är något åtgärdbart verkligen fel, även om man köpt billiga lager.

det kan t ex vara sned montering, högtryckstvätt, användning av avfetting, eller bara för mycket smuts.

brukar på mtb smörja med propellerfett mellan den extra yttre fascian och själva tätringen. det står emot bra.

kais01 sa:
om vevlager håller bara ett par hundra mil är något åtgärdbart verkligen fel, även om man köpt billiga lager.

det kan t ex vara sned montering, högtryckstvätt, användning av avfetting, eller bara för mycket smuts.

brukar på mtb smörja med propellerfett mellan den extra yttre fascian och själva tätringen. det står emot bra.

Ingen avfettning. Ingen högtryckstvätt. Men mycket salt, sand och snö/vatten och så lite grusvägskörning a la CX. Men det är ett BB30 och de är ju ökända för att börja knirra.

Tillbaka
Topp