Vinterträning i gym

Scorpionen

Aktiv medlem
Vinterträning i gym
Hej jag är en glad cyklistmotionär som är 47 år, cyklar både downhill o xc o har hygglig kondition. skulle vilja utveckla min cykling/styrka/smidighet nu på äldre dar. Har ni några bra övningar med inriktning mot cykling, som man kan köra i gym i vinter till nästa säsong?

Vinterträning i gym
åberg sa:
Agnanaurion sa:
Konkret sa:

Riktiga eller den där fula crossfitvarianten? ;)

För oss som int' begrip' kunde det vara trevligt med en liten utläggning om skillnaderna.
Säkert ingen skillnad alls, det är bara jag som tycker att den varianten tyngdlyftare gör helt enkelt ser snyggare ut. Rörelsen i sig är ju lika. Eller så har jag bara sett slarviga klipp. Nevermind!

Vinterträning i gym
Efter att ha harvat runt på gym under vintrarna och kombinerat med en del spinning, vilket inte gett mig speciellt mycket.
Så rekommenderade polarn mig att prova crossfit.
Han själv började med cykling för 3 år sen, mtb, och hade noll koll på den tiden med cykalr och var väldigt otränad (läs smal utan muskler).
Idag är han betydligt starkare och uthålligare än mig på cykeln trots att jag cyklar 2 ggr så mkt mer än honom. :O
Crossfit under vintern kombinerat med spinning har varit hans melodi.
mkt marklyft och bålövningar.

Vinterträning i gym
JockeS sa:
Efter att ha harvat runt på gym under vintrarna och kombinerat med en del spinning, vilket inte gett mig speciellt mycket.
Han själv började med cykling för 3 år sen, mtb, och hade noll koll på den tiden med cykalr och var väldigt otränad (läs smal utan muskler).
Idag är han betydligt starkare och uthålligare än mig på cykeln trots att jag cyklar 2 ggr så mkt mer än honom. :O

Tycker det talar mer om hur dåligt du tränar på hojjen än om hur bra han tränar crossfit.

Inget illa menat.

Vinterträning i gym
Knäböj och marklyft är som tidigare nämnt kalasövningar. Bra utdelning kontra svårighet.
Att ge sig på ryck, vare sig det är crossfit eller tyngdlyftning är betydligt svårare. Sök dig till närmaste tyngdlyftningsklubb eller crossfitbox i så fall.

Också som tidigare nämnt kan du med fördel kombinera med lite spänsthopp. Och skynda långsamt. Det är inte värt att skada sig istället för att nöta teknik tills den sitter.

Lycka till!

Vinterträning i gym
Konkret sa:
JockeS sa:

Tycker det talar mer om hur dåligt du tränar på hojjen än om hur bra han tränar crossfit.

Inget illa menat.
+1
Om nåt så skulle jag snarare bero på att han kört spinning på vintern än crossfit.

Vinterträning i gym
Spinning och simning kör jag främst.

Simning tycker väl de flesta är blaha blaha men jag inbillar mig åtminstone att jag hela kroppen mår bra av det, simmar man hyfsat aktivt tar det även på rygg/mage.
Dessutom bra komplement till cykling för att är man slut i benen så kan de få släpa lite extra den dan och så kör man mer med överkroppen.

Vinterträning i gym
MiniGordini sa:
Ja ja en aning ot för simmar gör man inte på ett gym....

Tränar man på sats valhalla gör man det. Tränar man på kristinedal gör man det. Tränar man på aktiviteten i Skövde gör man det.
Åbybadet, Kungsbacka simhall har också gym med tillgång till bassäng.

Vinterträning i gym
geologen sa:
Och om tre år har han dragit av några senor och pajat ett par leder.

Lika tvärsäker som vanligt.

Nu ska väl inte det här bli en tråd om crossfit men min erfarenhet är att crossfit är något annat än youtubeklipp av folk som gör kassa ryck. Annars instämmer jag nog i tipsen om marklyft, benböj och utfall

/Jari

Vinterträning i gym
Det av crossfit som gör crossfit crossfit och inte bara vanlig gammal styrketräning är att de rycker och sliter och stöter. Muskelfästena skriker! När jag ser "kipping pull ups" vill jag nästan gråta.

Vinterträning i gym
Du behöver benmuskler när du cyklar så klart, så +1 på knäböj, marklyft och utfallssteg.
Du behöver oxå stark bål och enligt diagram nedan så behöver du då lägga till specifika bålövningar för att bygga just detta. Tex olika plankan-övningar, situp, sälen mfl. Använd vikter så behöver du inte göra så många.

Capture.JPG

Läs mer här: http://tyngre.se/artiklar/knaeboej-och-marklyft-som-baaltraening/
och här: http://www.styrkelabbet.se/5-ovningar-benmuskler/

Vinterträning i gym
Konkret sa:
JockeS sa:

Inget illa menat.

None taken.
Du har säkerligen 110% rätt i det.

Min träning på cykel är under 2016 obefintlig rent fysiskt.. Rent psykiskt kör jag 200% internetcykling och beställer delar hela tiden för att få snabbare cykel som bara står i garaget ändå.

Vinterträning i gym
JockeS sa:
Konkret sa:
JockeS sa:

Inget illa menat.

None taken.
Du har säkerligen 110% rätt i det.

Min träning på cykel är under 2016 obefintlig rent fysiskt.. Rent psykiskt kör jag 200% internetcykling och beställer delar hela tiden för att få snabbare cykel som bara står i garaget ändå.

Ge dig inte och kriga vidare så blir det en bra säsong nästa år!

Tillbaka
Topp