Jag beställde min 29" ram från Action Sports 17" väger 1030grm, deklarerad vikt var 995gram tänkte skicka tillbakas den. Vet inte om det är en fulkines eller ökines. Har letat men inte hittat någon som påminner om min ram som finns i 26", 650 och 29" utförande alla hardtail. Färgen är UD Carbon. Det som talar för att det är en Kina ram är innandömet som är lite slarvigt med hängande Carbonväv. Växelörat hade för korta skruvar som gängade ur. Fick fulmecka lite och gänga om örat och kapa till egna skruvar i rätt längd. Blev lite lurad på rekommenderade framväxel, skulle vara downswing och toppull enligt Action Sports men det passade inte till framklingan. Använder deras eget 2 delade vevparti med keramiska lager och utväxling 39/26. Växelhandtag SRAM XO+ bakxl men framvxäxel och kassett 11-36 XT.Kedjan är KMC. Formula RX/1 skivbromsar med Ashima 160mm skivor.
Byggde ihop hjulen själv med 15mm framaxel, svårt att hitta ett lämligt framnav till 15mm axel så det blev Novatec. Vet inte om kvaliten håller i längden. Fälgarna är ZTR Crest 32 håls. Kändes styva på premiär elddopet. Blandat parti med ekrar, fram DT och bak AC 424 allt i svart. Framgaffeln är Rock Shock Sid RXL. Resten är Ebay fynd/misstag förutom gaffeln och Conti sulorna. Så nu har jag en sadelstolpe carbon 27,2mm+ styre carbon+ XO framvxl+100mm Bontrager styrstam till salu eller bytes mot förslag.
Tycker själv att det är lite tråkigt och alldagligt med en svart ram, tänkte lacka den själv men lider av tidsbrist, blir ett senare projekt.
Var ute i torsdags på en 30km jungfrutur. När det gäller sittställningen kändes det bekvämt för mig och ekipaget var rappt och styvt. Men det fanns lite att putsa på som vxl.handtagens placering/vinkel och reglaget till låsningen av framgaffeln. Klättrade bra i branta backen med stenpartiet men jag brast när det gäller tekniken, fick hoppa över ett träd som låg dikt mot marken vid början av backen, satta ner foten och fick börja om. Vad kan man uppgradera på denna cykel? Det skulle vara ett par lättare hjul enligt Kadens. Det som inte gick enligt planen var att konvertera till slanglöst, funkade inte med eltejp. Så nu blir det Gorilla tejp. Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, var inte ensam i skogen det var några andra små djävlar som gjorde anspråk på min fotografiska förmåga.