Prophet skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tycker du om Canyonen då? Funderar på en
> sådan Aeroad, eller en cf ultimate.
Jag gillade verkligen Canyon Aeroad. Jag har inte så stor erfarenhet av kolfiberramar i den högre prisklassen men den kändes styvare och bättre på alla sätt jämfört med alla andra cyklar jag haft. Det jag inte gillade är att den bara fick halvdant resultat i Tours vindtunneltest (jämfört med andra aeroramar). Canyon erkänner själva att de inte utvecklat eller ens testat cykeln i vindtunnel. Ska man ha en aeroram så ska den vara riktigt aero också tycker jag. Sen tyckte jag att kvaliten på lacken verkade lite sådär. Den flagnade av på ett par ställen, antagligen där jag fått små slag eller repor men lacken verkade känsligare än andra cyklar jag haft. Men jag gillade geometrin, jag gillar att sitta utsträckt och Aeroad är väldigt lång och låg. Canyon storlek L är lika hög fram (samma stack) som Ridley storlek M, men Canyon har 15mm längre reach. Canyon Ultimate CF har mer normalt förhållande stack-reach, ungefär samma som Ridleyn.
Ridleyn har jag bara kört en ordenlig tur med (idag i regn och blåst). Den känns också väldigt styv, men känns andå annorlunda jämfört med Canyon. Lite trögare på nåt sätt. Känns som att den är tyngre (men det sitter samma komponenter på och de är nästan exakt lika tunga), gissar att det har med geometrin att göra?
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur upplever du
> bromsarna jämfört med vanliga racerbromsar? Det
> verkar bli standard med olika varianter av mini-v
> som aeroalternativ.
Jag tycker att de bromsar minst lika bra som vanliga Shimano Ultegra. Det är för övrigt vanliga Shimano bromsbelägg.