Visa din Banshee

Visa din Banshee
Fässberg sa:
Jag kör mcleod, går som en dröm!
Samt en Mattoc fram, man måste ju dämparmatcha

Gött att höra Fässberg! :-)

Pelle Hå: Något längre reach, bara två geometrilägen, kortare kedjestag och brantare sadelvinkel bland annat. Verkar dock vara ganska måttliga förändringar på dessa fronter dock.

Visa din Banshee
Hej,

Jag är ny på forumen. Och jag flyttade till Motala sen 4 månaden. Kommer från Schweiz.
Jag cyklar 2013 Rune V2. Fortfarande 26" fan.

bansheerune.jpg

Och jag tycker om ochså downhill, Darkside 2016.

bansheedarkside.jpg

Senast ändrad:
Visa din Banshee
Tack.
Nej haha. När beställt jag den, jag visste inte av ska jag flytta 1 år efter. Men Jag tänka om åka till Yxbacken eller Dalarna.
I Schweiz jag bodde inte nära skidorten.

Senast ändrad:
Visa din Banshee
Var köper man övre ks-länkaxlar, gärna det minst dyra ?. Jag har hittat något ställe men känns sådär för €70, lager kostar ju bara 15kr st löst.
Bytte precis lager, kände ok då, men nu verkar det glappa igen, tänker det då sitter i axeln, kanske inte helt rund längre?

Visa din Banshee
Nån i Göteborg som saknar ett flip chip? Låg ett vid Skatås-pumptracken idag. Trodde först att jag tappat ett.

Senast ändrad:
Visa din Banshee
3A59247B-A857-41B2-8E99-2EC1803ABBDC.jpeg
B48F9347-EC83-4325-B49F-5C84DEB5DFEC.jpeg
Bygde ihop en Banshee Rune i strl S till grabben av lagoma prylar:
- Yari gaffel
- Canecreek DB dämpare
- Alpha hjul me 28mm innerbredd
- Greppiga Maxxis ostar
- Shimano drivlina o bromsar
Funkar finfint!

Visa din Banshee
peter_skraddarbacken sa:
- Yari gaffel
- Canecreek DB dämpare
- Greppiga Maxxis ostar
Funkar finfint!

Wow! Om du kostar på din avkomma en sån där fin hoj kan en ju undra vad du själv hojar omkring på?
För inte kör du fortfarande omkring på en Cannondale Rush Team Replica som profilen anger...
(Skulle gissa på någon Commencal iom hjulsetet som nu hamnade på Rune.)

Visa din Banshee
Tja. Är sjukt sugen på att plocka en banshee spitfire ner till göteborg:) någon som vet när dem släpper 2018 års modeller eller om man ska köpa en 2017modell?? Mvh hampus

Visa din Banshee
larsaw sa:
peter_skraddarbacken sa:
- Yari gaffel
- Canecreek DB dämpare
- Greppiga Maxxis ostar
Funkar finfint!

Wow! Om du kostar på din avkomma en sån där fin hoj kan en ju undra vad du själv hojar omkring på?
För inte kör du fortfarande omkring på en Cannondale Rush Team Replica som profilen anger...
(Skulle gissa på någon Commencal iom hjulsetet som nu hamnade på Rune.)

Där har du rätt Larsa... :) längesedan jag hojade runt på Rush, som också va en trevlig skapelse. Jag har tre lagoma hojar nu åt mig själv:
- Orange Segment Factory - Askul o trevlig cykel
- Trek Remedy 9RSL
- Trek fuel ex9

Visa din Banshee
larsaw sa:
zyklom sa:
Bygge av en spitty på g ?

Nicke! Vart köps Banshee billigt o bra nu för tiden?

Har sett dom säljs fortsatt, på nån sida från UK.
Köpte denna privat, ny beggad ram -16 som är miniiimalt brukt. Riktigt fin. Gillar geon. Stl L.
Kommr nog plocka endel komponenter från enduron, faktiskt. Sen blir det bl.a. ett par korta vevar, saint 165mm.

Edit: Bara så det framgår korrekt menar jag naturligtvis att jag sett -16 ramar som säljs fortsatt.

Senast ändrad:
Visa din Banshee
Done!
Men plusdäcken ska bytas mot nån modell av Maxxis WT.
Sen ska det bli kul och testa vividen ibak med coil kittet i piken på Spittyn.
För mkt snö i skogarna här just nu för att köra och testa bara.

Bilagor

• IMG_4441.JPG
    IMG_4441.JPG
    266.5 KB · Besök: 150
  • IMG_4443.JPG
    IMG_4443.JPG
    273.4 KB · Besök: 138
Visa din Banshee
Fråga, innan jag börjar meka.
Jag har glapp i det nedre av de två länkagen på bilden.
Lagren är bytta förra året, så bör vara ok.
Kan det vara axeln? Annars är det ju ramen kvar att glappa i, och det är ju illa
Någon som grejat med liknande?
IMG_20180518_183923.jpg

Visa din Banshee
Kommer beställa en Prime V3 som crash replacement för min kära Phantom V1, men har fastnat lite på storleken. Är 180 cm lång, har en Phantom V1 i storlek large idag, med 450 mm reach och 50 mm-stam. Tycker den känns allmänt schysst på alla vis men har inte alltför mycket att jämföra med.

Var egentligen rätt säker på en Prime V3 large, men fick lite allmän "klicka på köpknappen-noja". Enligt Banshees storlekstabeller borde nog en medium vara förstahandsvalet vilket gör mig lite fundersam.

Large har 470 mm reach. Känns väl som ett ganska vanligt reachmått för någon som är 180 cm lång idag. Frågan är om det kommer kännas onödigt långt och få cykeln att kännas klumpigare än nödvändigt på plattstig.

Medium har 450 mm reach, alltså samma som min nuvarande cykel idag vilket känns schysst, men med tanke på det branta sadelröret misstänker jag att den skulle kännas liten när man sitter ner.

Antar att det inte finns någon i Göteborgstrakten som har en V3-Banshee som man skulle kunna få provsitta?

Prime V3 geo:
Prime+V3+Geo.jpg
Phantom V2 geo (typ samma som min V1, jag har 450 mm reach, 620 mm stack):
image-asset.jpeg

Visa din Banshee
Hej!

Jag är 180cm lång och byte till en Rune V3 Large med en 35mm stam. Hade förut en Rune V2 Medium med en 50mm stam. Den var jätte kul att köra, men saknas ibland att vara lite längre.

Jag skulle föreslår storlek Large. Det är bara bättre i Large med den nya geometri. En helt olika cykel. Klättrar bättre, åker nedförsbacke bättre. Och som du sa, sadelröret är rakare, så din position på cykeln ändrar.
Manövrerbarhet ges inte av toppröret utan av balansen och chainstay längd

Och skillnad mellan V1/V2 och V3 t är som att bytta från en Audi till en Porsche.

Du kan kontakta mig, jag är återförsäljare på Banshee Bikes i Sverige. Jag bor utanför Motala, Östergötland.

Kommer beställa en Prime V3 som crash replacement för min kära Phantom V1, men har fastnat lite på storleken. Är 180 cm lång, har en Phantom V1 i storlek large idag, med 450 mm reach och 50 mm-stam. Tycker den känns allmänt schysst på alla vis men har inte alltför mycket att jämföra med.

Var egentligen rätt säker på en Prime V3 large, men fick lite allmän "klicka på köpknappen-noja". Enligt Banshees storlekstabeller borde nog en medium vara förstahandsvalet vilket gör mig lite fundersam.

Large har 470 mm reach. Känns väl som ett ganska vanligt reachmått för någon som är 180 cm lång idag. Frågan är om det kommer kännas onödigt långt och få cykeln att kännas klumpigare än nödvändigt på plattstig.

Medium har 450 mm reach, alltså samma som min nuvarande cykel idag vilket känns schysst, men med tanke på det branta sadelröret misstänker jag att den skulle kännas liten när man sitter ner.

Antar att det inte finns någon i Göteborgstrakten som har en V3-Banshee som man skulle kunna få provsitta?

Prime V3 geo:
Prime+V3+Geo.jpg
Phantom V2 geo (typ samma som min V1, jag har 450 mm reach, 620 mm stack):
image-asset.jpeg

Visa din Banshee
Någon som kör Phantom V3? Tycker det ser ut som en grymt kul hoj, lite som en Transiton Spur (fast något kilo tyngre) men förhoppningsvis rätt mkt billigare. Grymt snygg är den också.

Visa din Banshee
Har haft några turer på en Phantom v3 som jag köpte nyss (ram) . Riktigt fin stigcykel som är trampeffektiv men klarar nog ganska mycket stök och bröt (trots bara 115 bak). Den är tung men man känner inte av tyngden alls tycker jag. Mina hjul är ifs ganska lätta. Tyvär så knakar min i länkaget någonstans och jag har inte lyckats åtgärda det än... Men så fort det är klart så blir det kanske min "go to" cykel för lokala stigarna.

20201128_164102.jpg

Visa din Banshee
Hej!

Jag är 180cm lång och byte till en Rune V3 Large med en 35mm stam. Hade förut en Rune V2 Medium med en 50mm stam. Den var jätte kul att köra, men saknas ibland att vara lite längre.

Jag skulle föreslår storlek Large. Det är bara bättre i Large med den nya geometri. En helt olika cykel. Klättrar bättre, åker nedförsbacke bättre. Och som du sa, sadelröret är rakare, så din position på cykeln ändrar.
Manövrerbarhet ges inte av toppröret utan av balansen och chainstay längd

Och skillnad mellan V1/V2 och V3 t är som att bytta från en Audi till en Porsche.

Du kan kontakta mig, jag är återförsäljare på Banshee Bikes i Sverige. Jag bor utanför Motala, Östergötland.

Tack för svaret! Kommer lösa nya cykeln genom Velotek, är ju en crash replacement-grej och den gamla cykeln var köpt där.
Det mesta pekar väl på att jag ska ha en Large. Har velat en hel del mellan Phantom och Prime också, egentligen räcker ju en Phantom till precis allt jag kör hemmavid, men hade velat ha lite längre slaglängd för bikeparkbesök och annat och vill helst inte ha fler cyklar. Hoppas att en Prime inte känns alltför klumpig på vanlig plattstig.

Tillbaka
Topp