Visa din get

Visa din get
Mina getter var lite väl på idag men det blev en fin bild!

267336pw600.jpg

Visa din get
En get som kom gåendes på vägen vid sommarstugan. Finns ingen bonde med getter i närheten så geten hade nog lackat ur och dragit ut på nya äventyr.

Bilagor

• Get.JPG
    Get.JPG
    91.5 KB · Besök: 108
Visa din get
Låten Get Back och inspelningen

En av Paul McCartneys mer välkända låtar bland gruppens sista singlar. Från början var texten en ironi om rasism där man bad inströmmande pakistanier som tog brittiska jobb ”Get Back”. Detta var något år efter att torypolitikern Enoch Powell hållit sitt hätska tal om invandringen. Dock ändrade McCartney texten ifall någon faktiskt skulle ta hans ironi på blodigt allvar, och resultatet blev istället en förvirrad men rolig text om ett transsexuellt kärlekspar. John Lennon hävdade dock att Paul stirrat på Yoko Ono varje gång han sjöng raden ”Get Back to Where You Once Belonged”.

Låten är en countryblues som måhända inspirerats av Canned Heat (vilka Paul spelat upp i studion kvällen innan man började jobba med låten). Man arbetade med den under fem dagar och skivköpare har ibland förvirrats något kring vilken version som är vilken (23, 27, 28 och 30 januari).

Den version som hamnade på LP:n spelades in 27 januari och är betydligt råare och ärligare i sin mix (d.v.s. inga pålägg). Förvirrande nog har man lagt in eftersnack från takkonserten 30 januari (precis efter att man spelat ”Get Back”) där man hör Lennon tacka Maureen Starr för att hon applåderade. Följaktligen har många av begripliga skäl trott det var versionen från 30 januari som gavs ut på LP:n. (På de två ursprungliga versionerna av Get Back-LP:n fanns Lennons avtackning som avslutning på inledningsspåret One After 909.

Singelversionen är samma tagning, men har däremot en längre avslutning som är klippt från en tagning inspelad 28 januari, och låter något mer polerad. Denna version utkom alltså tillsammans med Don't Let Me Down (utgiven i England 11 april och i USA 5 maj 1969) medan den något mindre producerade versionen togs med på LP:n Let It Be som utgavs i England och USA 8 respektive 18 maj 1970.

Visa din get
20052012203.jpg

Fick möte med 400 får idag på cykelturen så det vara bara till att stanna å vänta då det tog upp hela vägen och halva skogen.. Men för att inte vara helt off topic så sprang de även runt ett gäng getter längst bak och uppe i skogen.

Visa din get
IMAG0437.jpg

Inte mina men morsan fick dom i 60års present,uppskattade och trevliga djur.

Själv hade jag gutefår till för ett par år sen,ganska nära släkt med getter va?

Visa din get
Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Get, Arvika, hmmm... Jag vet vem som gjorde det!
--------------------------------------------------
Du också? Japp, jag hör vad du säger. Ska ta ett snack med hen nu på lördag.

Tillbaka
Topp