Visa din gravelbike

Lejon

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag hittade ingen "visa din grusvägscykel"-tråd. Konstigt, det känns ju ändå som en trend 2015.
Eftersom jag startar tråden bestämmer jag reglerna (annars kunde jag själv blivit underkänd med tanke på att det är en crossram jag själv fuskar med):
-Ingen vanlig cross (har man tex en crossram får man åtminstone anstränga sig med ett lite annorlunda styre)
-Däcksbredd över 30 mm
-Ingen ren pendlarcykel med massa praktiska detaljer (men visst lite skärmar, ringklocka osv är ok men ingen jävla Philipsstrålkastare och pakethållare!)
-Ingen vanlig mtb. Snyggt moddad för grusvägscykling är givetvis ok.

Min spec:
kinaram på ca 990 gram
Trp Hylex hydrauliska bromsar
sram x7 type 2 och shiftmate med styrändsreglage (drömmen är ultegra Di2 men det blev för dyrt)
cx1-vevparti, 38t
Två olika uppsättningar Mavic Reflexhjul, 10-delade kassetter 12-28. Ena 28 mm halsvsläta Tufo Diamond och ett par med crossdäck.
On-One midge-styre.
8,05 kg.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    61.5 KB · Besök: 481

staine

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
scudo skrev:
-------------------------------------------------------
> Skämsfråga men...
> Vad är det för skilnad på en cx o gravelbike?


Cx. = körs på alla underlag sand gräs grus etc, tävlas med.
Gravel = grus. Transportcykel. Liite längre hjulbas, för den seriöse åkaren. Hipp som fan 2015, (som cx var typ 2008)

:)
 

emmer

Ny medlem
Visa din gravelbike
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> för den seriöse åkaren.
> :)

Förklarar den lilla klingan fram :-)
 

hm

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
scudo skrev:
-------------------------------------------------------
> Skämsfråga men...
> Vad är det för skilnad på en cx o gravelbike?


Flaskställ..
 

Lejon

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > för den seriöse åkaren.
> > :)
>
> Förklarar den lilla klingan fram :-)

Hittade inga större för rätt BCD för rimliga pengar. Typ 40-42 vore optimalt för mitt användningsområde, men jag menar att man inte måste fundera så mycket kring utväxlingen som många tycks göra.
Men kom med bilder trendnissar!
 
Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Glömde det viktigaste, cx har det gamla oh-so-boring bockstyret medan gravelbiken har det revolutionerande innovativa ergonomiska och futuristiska gravelbikestyret.

Edit: oops, sorry fjärdebrunn...
 
Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Visa din gravelbike
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> gravelbiken har det
> revolutionerande innovativa ergonomiska och
> futuristiska gravelbikestyret.
>

Nitto Randonneur Bar hette det förr :-)
 

onegear

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Okej idéer om ett grusvägsrejs? Vad skulle funka? Jag har tankar på ett grusvägsrejs, men hur ska ett upplägg vara för att någon skulle vilja vara med på det?
 

onegear

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Är varvlopp att föredra? Jag skulle kunna få ihop ett 8 mils lopp på ett varv med en massa höjdmetrar på det varvet. Mer idéer mottages tacksamt så ska jag fnula vidare... Om något blir av så är det 2 timmar bilfärd från centrala Sthlm norrut.
 

glitch

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> Gamla retarden är ju ett gäng mil grus..


Skulle precis säga det. Retarden var ju gravelbikehipp redan för lääääänge sedan. Fast då hade inte marknadskrafterna gett oss rätt terminologi än för att vi skulle fatta hur rätt det var.
 

theBrand

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Lejon skrev:
-------------------------------------------------------
> emmer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > staine skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > för den seriöse åkaren.
> > > :)
> >
> > Förklarar den lilla klingan fram :-)
>
> Hittade inga större för rätt BCD för rimliga
> pengar. Typ 40-42 vore optimalt för mitt
> användningsområde, men jag menar att man inte
> måste fundera så mycket kring utväxlingen som
> många tycks göra.
> Men kom med bilder trendnissar!

Byt till 11-26 kassett så löser du det i andra änden istället.
Fast jag håller med, det är inte så jäkla viktigt.
 

BJS

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
MaxPower skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Surly straggler


Snygg! Vad är det för däck? Ser breda ut.
 

mmmrrrr

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
onegear skrev:
-------------------------------------------------------
> Är varvlopp att föredra? Jag skulle kunna få
> ihop ett 8 mils lopp på ett varv med en massa
> höjdmetrar på det varvet. Mer idéer mottages
> tacksamt så ska jag fnula vidare... Om något
> blir av så är det 2 timmar bilfärd från
> centrala Sthlm norrut.


Hum hum, gärna som Oregon Outback, ca 30 mil, passerandes så få samhällen som möjligt och start och mål på olika platser!
 

Stumpy

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
onegear skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej idéer om ett grusvägsrejs? Vad skulle
> funka? Jag har tankar på ett grusvägsrejs, men
> hur ska ett upplägg vara för att någon skulle
> vilja vara med på det?


Jag tyckte CrossFondo - CX Challenge i Enhörna var ett kanonarrangemang, trots att jag var inblandad i en krasch, körde fel och fick TL-punka.
 

Alfsomfan

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
8 mil i en slinga låter som något jag hade nappat på!

onegear skrev:
-------------------------------------------------------
> Är varvlopp att föredra? Jag skulle kunna få
> ihop ett 8 mils lopp på ett varv med en massa
> höjdmetrar på det varvet. Mer idéer mottages
> tacksamt så ska jag fnula vidare... Om något
> blir av så är det 2 timmar bilfärd från
> centrala Sthlm norrut.
 

42Hz

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
psvensson skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz, hur breda däck får du in på din Crescent?


Tror det var 32,med modifiering bak. =)
 

rikard

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu blev det en bild från fel sida.
>
>

Vad har du för vevar/baknav på den? Sitter och knåpar på årets bygge och funderar vilka CX-vevar som ger rätt kedjelinje med SS-nav med 135 mm OLD.
 

stiffe

Medlem
Visa din gravelbike
jesperC skrev:
-------------------------------------------------------
> Har för mig att jag postat denna bild i någon
> annan tråd men den passar nog här med.
>
>
>
> //j

Snygg!

Är det TRP Hylex bromsar? Om det är det, hur tycker du dom funkar?
 

jesperC

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
stiffe skrev:
-------------------------------------------------------
> ...
> Är det TRP Hylex bromsar? Om det är det, hur tycker du dom funkar?

Kan inte påstå att jag tänkt på dem överhuvudtaget sedan de monterades. Så de funkar precis så som bra bromsar skall göra.
(de var dock lite struliga att lufta men det kan kanske främst kopplas till att jag behövde kapa slang och inte hade riktigt rätt luftnings-kit)


//j
 

MarcusS

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> MarcusS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu blev det en bild från fel sida.
> >
> >
>
> Vad har du för vevar/baknav på den? Sitter och
> knåpar på årets bygge och funderar vilka
> CX-vevar som ger rätt kedjelinje med SS-nav med
> 135 mm OLD.

Det är ett Alfinedrev och Alfine 8 nav. Klingan gick dock i ramen så jag fick sätta den på utsidan av spindeln och vända på bakre drevet för att få ut kedjelinjen.
 

Stewe

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Shand! Hade den inte kostat så rackarns mycket
> så hade jag köpt en Stoater..


+1

När du ändå beställer kan du ta en Stoater FT till mig då?

(synd att dom inte verkar ha den längre)
 
Topp