Visa din kalibrerade våg

Barometer

Aktiv medlem
Visa din kalibrerade våg
Med anledning av en diskussion i en tråd nära dig finns det nu nya påståenden - happyiter väger sina komponenter på okrönta vågar! ? Stoppa pressarna!!

Denna förbannade osanning får inte passera obemärkt förbi. Därför ställer jag mig först i led att presentera min nyservade precisionsvåg.
26F5CD5A-AC5C-491C-8345-0B51B7A7E7CC.jpeg

Visa din kalibrerade våg
Enligt spec så ska en Samsung S7 väga 152g, verkar som att min 129kr-våg ändå är "in the ball park"...

DSC07349.jpg

Senast ändrad:
Visa din kalibrerade våg
Har ni tagit hänsyn till gravitationens variation?

Jag har ju hört att de där vågarna alltid visar 5 -10% fel såvida de inte är nykalibrerade. Så det måste väll vara gravitationsavvikelser när de visar rätt.
Och de kostar väll över 5K? Annars går det inte.

*fniss*

Visa din kalibrerade våg
AddeN sa:

Jag har ju hört att de där vågarna alltid visar 5 -10% fel såvida de inte är nykalibrerade. Så det måste väll vara gravitationsavvikelser när de visar rätt.

*fniss*
5000 euro hoppas jag du menar då. Eller pund kanske är mer passande..

Visa din kalibrerade våg
AddeN sa:

*fniss*

Är det dags för en "Visa din gravitationsmätare"-tråd?

Visa din kalibrerade våg
Min precisionsvåg är kalibrerad mot precisionsdäck, formade av flinka fingrar i Tyskland. På grammet! I rest my case.

Bilagor

• Våg.png
    Våg.png
    281.3 KB · Besök: 50
Visa din kalibrerade våg
Den här tråden väcker så många frågor!
Visar OP's våg 40g för att han har sådan pondus när han kliver in i rummet?

Och Sixten, att få ett däck som stämmer på grammet måste ju vara samma odds som att vinna storvinst på Triss?

Efter minutiösa kalkyleringar av balanspunkt, densitet i kvistar, gravitation, temperatur, vind och fjärilsfjärtar, tung trafik från närliggande vägar, elektronisk utrustning etc. har jag nu bekräftat cykelns vikt på 6,22kg. Eller rättare sagt 6kg Vitargo, 2 hela 323-bars och en halväten.

p5pb15384886.jpg

Senast ändrad:
Visa din kalibrerade våg
Visa din kalibrerade våg
Cyklist sa:

Och Sixten, att få ett däck som stämmer på grammet måste ju vara samma odds som att vinna storvinst på Triss?

Efter minutiösa kalkyleringar av balanspunkt, densitet i kvistar, gravitation, temperatur, vind och fjärilsfjärtar, tung trafik från närliggande vägar, elektronisk utrustning etc. har jag nu bekräftat cykelns vikt på 6,22kg. Eller rättare sagt 6kg Vitargo, 2 hela 323-bars och en halväten.

:D
Nu saknas bara en sportlampa vägd på en våg som är hbtqcertifierad!

Visa din kalibrerade våg
Får plocka fram kruvågen. Den kalibreras ca 20-30 ggr per år och är rätt exakt.

Noggrannhet (garanterat maxfel) på 0,1 grain vilket inte är mycket (drygt 6 milligram)...oftast diffar den inte ens på 0,03 grains....

Visa din kalibrerade våg
Fältprästen sa:
AddeN sa:
Här mäts i gram (dvs vikten) och den påverkas inte av gravitationen.
Men tyngden påverkas. :)

Nu gjorde jag migju lite lustig över Christer Ds tramsande i en annan tråd.

Men som en passus mot din kommentar så mäts vikten normalt med hjälp av gravitationen. Är väll bara gamla hederliga balansvågar som inte gör det?

Visa din kalibrerade våg
DRQ96 sa:

Noggrannhet (garanterat maxfel) på 0,1 grain vilket inte är mycket (drygt 6 milligram)...oftast diffar den inte ens på 0,03 grains....
Behåll du den vågen till det den är avsedd. När det gäller cyklar räcker det med trehundra visningar på Facebook för att vågen ska bli godkänd. Gör inte tvärtom bara. Spelar ingen roll hur många likes du har när du trycker av en felvägd krutdos?

Visa din kalibrerade våg
Cannondale jekyl 1000 sa:
DRQ96 sa:

Behåll du den vågen till det den är avsedd. När det gäller cyklar räcker det med trehundra visningar på Facebook för att vågen ska bli godkänd. Gör inte tvärtom bara. Spelar ingen roll hur många likes du har när du trycker av en felvägd krutdos?

Det finns nog en anledning till att dina inlägg är dolda, får man anta...?

Visa din kalibrerade våg
Cyklist sa:

Nice med ett kalibrerat mekställ!
Omedelbar återkoppling om du gör cykeln för tung, eller för lätt.

Visa din kalibrerade våg
fhloston sa:
Nice med ett kalibrerat mekställ!
Omedelbar återkoppling om du gör cykeln för tung, eller för lätt.
Det är grymt! Lite jobbigt bara när man tar av ett hjul för att skifta däck och skiten rasar i backen, slungar iväg cykeln fem meter upp i luften som en katapult, hinkarna går sönder och man hostar Vitargo ett par dagar framöver...

Visa din kalibrerade våg
Cannondale jekyl 1000 sa:
DRQ96 sa:

Kan nog stämma ;)

Visa din kalibrerade våg
DRQ96 sa:

Tillräckligt noggrann för att man ska våga packa egna koffeinkapslar...

Tillbaka
Topp