Visa din Klein!

Rudan

Ny medlem
Visa din Klein!
Kleinar går det inte så många av på dussinet och sent omsider har jag kommit loss och köpt hem ifrån staterna en styck Attitude av det modernare slaget (2004). Skicket är kanon och det finns t.ex. ingen avskrapad färg på kedjestagen emot däcket - dock lite skrap på staget bakom stora klingan. Ägd av en asfaltskille mao.

Har någon här en Klein och finns det kanske tom någon som har en 'äkta' Klein ifrån åren innan onda Trek tog över och införde lite förenklingar i detaljarbete och finesser? En gammal pre Trek Klein i utmärkt skick hittar man dock inte så lätt och jag håller vid denna då jag också tänkt använda densamma.

Bilagor

• R0012701_resize.JPG
    R0012701_resize.JPG
    65.1 KB · Besök: 141
Visa din Klein!
En jobbarkompis har en Klein Attitude Race från 98:a tror jag, han köpte den begagnad av en annan kompis och bytte alla komponenter på den. Lätt och fin cykel, har tyvärr ingen bild på den.

Visa din Klein!
Min tränare hade en Klein förut, men den sålde han till en annan kille i klubben. Vet inte om killen hänger här eller inte..

Visa din Klein!
finns inget märke som har så coola lacker som klein, mästarna av kameleont färg :D de hade även lite udda lösningar, lite som cannondale. synd att Trek köpte dem på till viss del drivit ner märket lite.

Visa din Klein!
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobe här på forumet har en Adroit med nästan
> full XTR 950. Lätt och mkt fin! Styre och
> styrstam är integrerat.

Klein 1997 (innan Trek). Har för mig att Trek köpte Klein 1998...?
Full XTR så när som på framnavet som är ett CK.
klein.jpg

Visa din Klein!
mmm, den var riktigt snygg och dessutom från den rätta tiden. Bakladdat bakhjul ser jag, inte helt enkelt att ladda om antar jag. Hur har du löst det med gaffeln och styrlagret? Control setet i en del fanns väl aldrig i ahead-typ (ogängat)? XTR är så rätt och jag undrar ifall du kör mycket på din hoj eller ifall det är din lördagsglidare.

Edit: Lördagslidare då ställen av fabrikat Ringle höll lika bra som ställ gjorda i papier mache minns jag. Ha, det var länge sedan man såg dem!

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Klein!
Rudan skrev:
> mmm, den var riktigt snygg och dessutom från den
> rätta tiden. Bakladdat bakhjul ser jag, inte helt
> enkelt att ladda om antar jag. Hur har du löst
> det med gaffeln och styrlagret? Control setet i en
> del fanns väl aldrig i ahead-typ (ogängat)? XTR
> är så rätt och jag undrar ifall du kör mycket
> på din hoj eller ifall det är din
> lördagsglidare.
>
> Edit: Lördagslidare då ställen av fabrikat
> Ringle höll lika bra som ställ gjorda i papier
> mache minns jag. Ha, det var länge sedan man såg
> dem!

Att ta loss bakhjulet är lättare än jag trodde från början. Skillnaden mot det normala är att kedjan måste upp på kassetten innan hjulet sätt på plats.. =)

Gaffeln har presspassning i styrlagret, den sitter kvar trots att styrstammen tas loss.
Det är klein egna lösning på styrlager, så det kan bli lattjo i framtiden att byta lagret när det tar slut om 100 år. =)

Nuförtiden används den inte så mycket, knappt alls tyvärr. Dock har den använts flitigt en gång i tiden, så den har märken efter använding.

Flaskställen sitter inte längre på då en Camelbak är långt mycket bättre än vattenflaskor i skogen! Flaskorna hade en tendens att ramla ur när det är stökigt... =D

Visa din Klein!
Menar du en sån här Harri?
klein_13.jpg ht=483

klein_10.jpg ht=725

-97 Mantra Comp.
Köpte den i originalskick -03? för 4500:-, härlig ram:) 15cm slag bak med minimalt gung...
Rullar fortfarande, i riktigt bra skick, nu har syrrans 12årige son tagit hand om den.

Visa din Klein!
Sådär ja! :)

Den ser härligt oharmoniskt harmonisk ut, är det Sugino vevar? De ser så spinkiga ut mot den breda ramen! Gillar den breda bromskivan med. =)

Visa din Klein!
42Hz skrev:
> Sådär ja! :)
Glad att kunna stå till tjänst:)

> Den ser härligt oharmoniskt harmonisk ut, är det Sugino vevar? De ser så spinkiga ut mot den breda
> ramen! Gillar den breda bromskivan med. =)
Jag tror det satt Sugino original, men det där är XT-vevar om inte minnet sviker totalt.

Formulaskivan är still going strong på Crescent Gramen jag kör med nu, tillsammans med framhjulet som också är från -97 (satt på en GF Joshua Z0 jag hade innan), och består av DT rev, mavic 317 citron och Formulas 4-bultade kolfiberskivbromsnav - mulligt lätt, underhållsfritt och starkt. Har bytt ett maskinlager en gång - det är all service det framhjulet behövt på 12år!

Originalgaffeln, en elastomerdämpad Manitou, levererade vilda 80mm. Styrvinkeln var brutal - och kombinerat med originalstammen på 130mm så var OTBs lättfunna=D

Med kortare 90mm stam och 100m slag fram så är den ett riktigt xc-spjut;).

Visa din Klein!
ee skrev:
> Min tränare hade en Klein förut, men den sålde
> han till en annan kille i klubben. Vet inte om
> killen hänger här eller inte..

"Lillens" på Ymer?

Visa din Klein!
Min Adroit sprack i ramen förra året, men genom livstidsgaranti fick jag en ny ram. Jag flyttade över den kompletta XTR 950 gruppen. Var lite stökigt att hitta en 950 bottom pull framväxel som krävdes eftersom de ändrat vajerdragningen. Lite otidsenlig RS Reba fick det bli, men det var skönt att slippa MC2 styrlagret med den intergrerade styre/styrstamslösningen som omöjliggjorde gaffelbyte. (Är ju sådär kul med en RS Judy SL -97 med TotalAir innanmäte, men det var lätt som en SID WC...)

Jag fotade den i somras innan jag smutsade ner den. Kan lägga upp bilderna imorgon.

Visa din Klein!
Kan någon som var med när det begav sig förklara skillnaden mellan modellerna?
på oldklein finns ju ett gäng som ser rätt likartade ut, och det verkar väldigt svårt att gräva fram info och gamla kataloger där de beskrivs i detalj.
Det är främst HT MTB jag tänker på, typ
Adroit
Attitude
Adept
Pulse

Någon som minns hur det var?

Visa din Klein!
om pendlar hojjen är en 98så är det första året trek tog över, men jag har för mig att de sista "riktiga" team kleinarna faktiskt var gul/vit/röda och hade Manitou gafflar men det kan varit övertagningen.

adept är väll mantrans xc efterföljare, lurar lite på¨vad flatbar 28" hette?

attitude och adroit skiljer sig i styrhuvet och sådär har jag för mig, att det är oversize på den ene o inte på den andra? Pulse hade nog mer "normal" konstruktion men jag är inte riktigt säker.

adr_and_att_pic_137.jpg ht=450

adroit tv och attitude höger

1010St_Pulse15.jpg ht=544

pulse

imag0057xi8.jpg ht=550

adept 2000tals? grymt snygg om inget

P1040121.JPG ht=544

de rödvitagula jag prata om.

joukko8.jpg ht=484

fast här ser det ut att vara samma?

KleinAttitude016.jpg ht=544

men inte här.

klein3_555.jpg ht=407

det var denna jag tänkte på när jag såg trådskaparens ram, borde vara samma!

95adept_2.jpg ht=544

28" flatbar Adepten

trodde att jag möjligtvis hade bild på en adroit med full campa men hittar inte den.

Visa din Klein!
Pillo-kun skrev:
> det e la bara att titta på växelörat om man
> vill se om en klein e org klein eller en
> "trek-klein" eller har jag fel?

faktiskt har du det, kolla på 28" adepten och den rosa/svarta attituden i högen av hojar. De har konventionellt öra, såvitt jag kan se.

Men egentligen så kan jag inte säga mer än att de var snyggt lackerade, och lite innovativa men var kombinerat styrstam/styre skulle vara bra för vet jag inte. Ser ju inte kloka ut med +15stammar osv.

Visa din Klein!
Ok, dags för de utlovande bilderna. Allt original -97 utom ramen och gaffel/styre/styrstam. Originalhjulen med 950-nav och Bontrager-fälgar jag kvar, men den det är ju roligare med uppdaterade hjul.

Klein_02.jpg ht=725

Klein_03.jpg ht=483

Klein_04.jpg ht=483

Klein_05.jpg ht=483

Klein_06.jpg ht=483

Klein_07.jpg ht=725

Visa din Klein!
Oskar skrev:
> Vare inte 952 du var ute efter?

Jo, nu ser jag. Det där vad dom integrerade. Jag tar tillbaka det där med att ligga med gubbar. :)

Visa din Klein!
Skogling skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vare inte 952 du var ute efter?
>
> Jo, nu ser jag. Det där vad dom integrerade. Jag
> tar tillbaka det där med att ligga med gubbar.
> :)

Shit, du har ju ingen koll. Det handlar om 8-delat eller 9-delat...

Visa din Klein!
Oskar skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vare inte 952 du var ute efter?
> >
> > Jo, nu ser jag. Det där vad dom integrerade.
> Jag
> > tar tillbaka det där med att ligga med gubbar.
>
> > :)
>
>
> Shit, du har ju ingen koll. Det handlar om 8-delat
> eller 9-delat...

+1

dock var xt minst lika bra, om inte bättre då den inte blev som svampar. Men inte lika snygga såklart.

Kleinen som är postad ser lite hög ut i nosen, är det månne en 100mm´s gaffel?

oskar du smällde väl på en sid09a på din bianchi, blev den slö i styrningen?

Visa din Klein!
captain8track skrev:
> Kleinen som är postad ser lite hög ut i nosen,
> är det månne en 100mm´s gaffel?

RS Reba ser det ut som.

Visa din Klein!
> Kleinen som är postad ser lite hög ut i nosen,
> är det månne en 100mm´s gaffel?

Trek/Klein hade ändrat geometrin från min Adroit och gjort den mer utdragen i nosen, så jag bedömde att det skulle fungera med 100mm slaglängd. Det är en RS Reba som mig veterligt går att reducera till 80mm slag om jag vill. Hittills har jag bara fincyklat nåra gånger och kört en liten XC-tävling (Sthlm XC) med cykeln så jag har inte riktigt bildat mig en uppfattning.

Märkligt egentligen att jag föredrar att geggnöta på min Anthem 0 på exempelvis tisdagarns långkörare i Hellas. Tar lite emot att köra Kleinen som den vinterhäck som den borde utses till. Rent praktiskt är faktiskt 950 gruppen svårslagen i känsla. Mina XO triggers och XO växel på min Anthem känns som ett nerbyte.

Visa din Klein!
Har 2 st KLIEN en Adept comp -02 och en racer Quantum Pro -99 med Dura Ace på, och den berömda kameliont färgen som ser grön metallic men skiftar i blå-grönt tyvärr ingen bild men kan försöka fixa en sån
KleinAdept.jpg ht=544

Visa din Klein!
Så såg min Klein Pinnacle ut igår på Ötzirundan. Köpte den andra hand i Kitzbühel 2000, då hade den redan några år på nacken. Underbar ram; jag får tacka den för början av mitt cycklandet. Tack för bilden Pesch!

tzi_Klein.jpg ht=725

Tillbaka
Topp