Visa din misär!

Visa din misär!
Jackson skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter här med två brutna ben. Bredvid sitter
> Marran och syr in sina armbågsskydd inför sin
> stundande cykelresa till Finale Ligure.
>
>

Ajjajj ojjojj

Krya på er!

Läste din blog om händelsen och måste tacka för att du skriver så bra om vad som hände, det är stor hjälp för andra som vill röra sig i naturen på ett säkert sätt. Första hjälpen är bra att öva på. Det är dock svårt att veta exakt vad som kan hända när man är ute.
Jag gick en kortkurs på fjällfest i Storulvån förra året och där pratades det om en kurs som SLAO anordnar jag tror att det kan ha varit denna: http://visitaakademin.se/utbildningar/skidanlaeggning/49273

Jag tror att vi cyklister bör ta oss en funderare kring säkerhet. Vi tar ju oss ganska snabbt ut till platser där det kan vara svårt att få hjälp…

Som sagt Tack och Krya krya!

Visa din misär!
Lider med dig för jag vet lite hur jobbigt det är, knäckte ett knä för 7 månader sedan men hade ju ett helt ben att hoppa omkring på. Hoppas på en snabbare rehab än mig och tålamod får man vare sig man vill eller inte ;) .

Krya på er!
Björn

Visa din misär!
heklamama skrev:
Första hjälpen
> är bra att öva på. Det är dock svårt att veta
> exakt vad som kan hända när man är ute.
> Jag gick en kortkurs på fjällfest i Storulvån

Tack för tips! Såg att Crossing latitudes också ger en kurs som bygger på NOLS Wilderness first responder/first aid. Båda verkar grymt bra. Synd bara att det inte är lika billigt som i UVSA, men faan det får vara värt lite stålares tänker jag.

Faan vad läskigt Lundatok, skönt att höra att du är ute på berget igen!

Tack igen för alla krya, jag blir alldelens varm i själen och sjukt pepp på att rehaba satan. Just nu kör jag 4 ggr den rekommenderade dosen. Igår testade jag enbenta benböj på benet med spik i (höll fast mig i trappen och drog mig upp så alltså inga riktiga benböj). Det var kanske inte så smart. Jag kände hur benet liksom for i andra riktningen från spiken... hm. kanske ska skynda långsamt... :)

Ytterst pepp på cykelsäsongen. Nu måste jag ju kompensera hela vintersäsongen. Jag förutsätter att jag kommer att förorena happy med diverse onödigt långa utläggningar om invalido travels i sommar :). Tack för all pepp!

Visa din misär!
Skönt att ni klarade er och att det inte gick etter värr. Läste också bloggen och fick mig en tankeställare hur jag åker när jag åker skidor. Kan jag visa mina elever ( idrottsklass som just varit i åre och kört offpist bla.)

Krya nu. Själv bröt jag 5 revben när jag för 15 år sedan railade räcke på inlines nedför en dödstrapp. Det blir bättre, jag lovar. Snart är det sommar och då har du ju spinkben att rehaba och det gör du på cykeln så klart =)

En positiv sak med detta är att du har en evigt bra historia att berätta på fester och för barnbarn =)

Tjipp

Senast ändrad:
Visa din misär!
Rogerbö skrev:
> 8 dagar på på
> Huddinge sjukhus, en komplicerad operation av 3 st
> frakturer, där bla skulderbladet var sräckt! Man
> hade aldrig tidigare på Huddinge ortopeden sett
> en så komplicerad skada i en axel!
> Ps jo, cykeln klarade sig utan en skråma ;)

SHIT MAJBRITT! Det där ärret är faan bland det grövsta jag har sett. KRYA KRYA. Hoppas rehaben går framåt och att du snart är ute i skogn igen. Helt plötsligt kändes som mina ben ganska hela..

Visa din misär!
Rehab går framåt och sista? återbesöket på Ortopeden görs i veckan, hoppas på klartecken att hoppa på hojen igen!
Längtan är stor!! Och så j-la typiskt att inte ha kunnat cykla när "vintern" har vart så snöfattig!

Visa din misär!
Rogerbö skrev:
> Rehab går framåt och sista?

Fascinerande scapula-fraktur! Jag förstår att Huddingeortopederna blev impade, inte nån vanlig skada det där inte. Missförstod vad bilden föreställde först, trodde det var en klickpedal med vevarm som någon försökt elda upp i en avfallsugn, men inte lyckats så bra.

Jackson: Utmärkt blog-redogörelse om lavin från insider-perspektivet! Hade nog fått ännu fler läsare om den vart på svenska, lite förvånad att den var på engelska. Fan vilken tur ni hade och så jävla bra allting funkade efter lavinen! Ni ser ju ut att ha bra läkkött allihop, så jag är inte särskilt orolig för eran rehab. Lycka till framöver och med hopp om nya roliga äventyr outdoors!

Senast ändrad:
Visa din misär!
jonja skrev:

> Jackson: Utmärkt blog-redogörelse om lavin från
> insider-perspektivet! Hade nog fått ännu fler
> läsare om den vart på svenska, lite förvånad
> att den var på engelska. Fan vilken tur ni hade
> och så jävla bra allting funkade efter lavinen!
> Ni ser ju ut att ha bra läkkött allihop, så jag
> är inte särskilt orolig för eran rehab. Lycka
> till framöver och med hopp om nya roliga äventyr
> outdoors!

Tack!!!
Jo, fattar att det verkar lite underligt att skriva på anglais. Jag började skriva den där bloggen när jag drog till UVSA förra våren. Då skrev jag på svenska eftersom jag riktade mig till de närmast sörjande hemma i Umeträsk. Sen lärde vi känna så mkt fint fölk på ansia havet och skrev om våra gemensamma utflykter att det kändes lite dumt att inte skriva på ett språk som de förstod, så då bytte jag till engelska. Konstigt nog har jag dratt på mig en massa läsare utomlands så då blev det som att jag fortsatte skriva på engelska även när jag kom hem. Fint nog verkar fölk orka läsa ändå. Vi kommer dock att skriva en lavinrapport på svenska också. Har bara varit lite sega med att få ut den. Bättring utlovas!

Visa din misär!
Jackson skrev:

> Fint nog verkar fölk orka läsa ändå.
> Vi kommer dock att skriva en lavinrapport på
> svenska också.

Skriv du på engelska.
Sjukt värt att läsa.
Ser fram emot lavinrapporten på svenska, skriver ni en gemensam också?

Visa din misär!
som skrivet tidigare så tack för att ni delar med er av vad som hände. krya på er på alla sätt och skynda sakta men länge med rehaben.

lundatoks lavinåkning är en klar topp3 på stresskalan för mig..

Visa din misär!
Var med om en ganska miserabel händelse för ett par år sedan.

Landade ett hopp utan fötter på pedalerna och sadel på sadelstolpe.

bild.JPG

Om man tittar noga så ser man en liten bit av min pung på stolpen...

När jag efter en stund tog mig upp på benen igen och tittade ner i kallingarna så fick jag se min egna testikel utanför pungen.

Det blev akut operation och enligt läkaren så hade jag tydligen haft tur eftersom stolpen hade varit nära att tränga in i magen på nått sätt.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Det va ofrivilligt... :)

Sadeln gick sönder vid första nerslaget. Jag studsade sedan upp igen pga att cykeln komprimerade vid första landningen. Vid andra "landningen" fanns ingen sadel kvar att ta emot arslet med. Om jag haft lite rutin borde jag skickat cykeln efter första landningen...

Senast ändrad:
Visa din misär!
Sweet lord..

Jag spräckte urinröret efter en ofrivilligt hård kontakt med överröret för snart 10 år sen men det känns ju som ett skrubbsår på knät i jämförelse med att slita hål på säcken.. :o

Visa din misär!
Äh men fyfaan!! JEEBS! Hoppas att du är ok idag! Roligt att se att fler än jag lider av jag-är-i-chock-så-jag-fotar-allt-syndromet. Jag får väldigt ont i magen av den där bilden.

Visa din misär!
Jackson skrev:
> Äh men fyfaan!! JEEBS! Hoppas att du är ok idag!
> Roligt att se att fler än jag lider av
> jag-är-i-chock-så-jag-fotar-allt-syndromet. Jag
> får väldigt ont i magen av den där bilden.

Instämmer till fullo i det sista. Blev helt kall när jag såg den och sen läste vad det var jag såg. Läskigt värre.

Visa din misär!
Jackson skrev:
> Äh men fyfaan!! JEEBS! Hoppas att du är ok idag!
> Roligt att se att fler än jag lider av
> jag-är-i-chock-så-jag-fotar-allt-syndromet. Jag
> får väldigt ont i magen av den där bilden.

Inte jag som tagit den där bilden men jag kunde inte låta bli att fota testikeln när jag låg på akuten, men den bilden tror jag att jag behåller för mig själv. Bilden ovan fick jag av dåvarande kocken i JBP. Han frågade om han skulle lägga biten i kylen... :)

Trodde faktiskt att jag hade lyckats kastrera mig själv men fick faktiskt en dotter i somras (tror att det är min iallafall).

Visa din misär!
Bladin skrev:
> Var med om en ganska miserabel händelse för ett
> par år sedan.
>
> Landade ett hopp utan fötter på pedalerna och
> sadel på sadelstolpe.
>
>
>
> Om man tittar noga så ser man en liten bit av min
> pung på stolpen...
>
>
> När jag efter en stund tog mig upp på benen igen
> och tittade ner i kallingarna så fick jag se min
> egna testikel utanför pungen.
>
> Det blev akut operation och enligt läkaren så
> hade jag tydligen haft tur eftersom stolpen hade
> varit nära att tränga in i magen på nått
> sätt.

Men fy fan va läbbigt. Detta har gått från en misärtråd till en skräcktråd.

Visa din misär!
Bladin skrev:
> Om man tittar noga så ser man en liten bit av min
> pung på stolpen...
>
> När jag efter en stund tog mig upp på benen igen
> och tittade ner i kallingarna så fick jag se min
> egna testikel utanför pungen.

Fy fasiken! Rysningar och magvändningar när man läste detta.

Visa din misär!
Kan givetvis inte toppa de senaste posterna i denna tråden (som tur är), men får iaf bjuda på lite misär. Hade cykeln inne på gaffelservice och meken ringde och sa att "du ska nog inte cykla mer på den där..". Anledningen syns i bilderna nedan:

DSC03306.JPG

DSC03306-001.JPG

Det som hänt är att jag kört med breda däck tillsammans med offsettat/skrevt hjul, och sen skavt sönder kedjestaget (av kolfiber) rätt rejält. Hade väl tur att jag inte körde och knäckte ramen (och sen kroppen antagligen), även om det hade gett ett creddigare inlägg.

Fö borde sett detta själv när jag hade loss bakhjul. <sån där smiley som skäms>

Kommer lägga ut diverse komponenter från cykeln i Bortskänkes-tråden framöver, så min misär kanske kan glädja någon annan. :-)

Visa din misär!
Snyggt... Det går fort det där. Gjutskägget på min racers däck hade nött bort lacken på samma ställe på bara ett par tiotal mil.

Tur det hände nu och inte medan du fortfarande hade beslutsångest över vilken ny cykel du skulle köpa :)

Visa din misär!
Rattnalle: Japp! Men nu har jag ju ångest över vilken hardtail jag ska ersätta den med. :-) Dock ingen stress, trivs grymt bra med Giant Trance:n. (Men en Commencal META HT SX, On One 45650b eller så hade inte varit fel.. får vänta in lite recensioner.)

underscore: Vet dock inte om det är det bästa stället att ge sig på att laga, är det inte risk att det inte blir lika starkt som från början? Jag brukar annars silvertejpa det mesta, man kanske skulle göra ett försök :-)..

Senast ändrad:
Visa din misär!
zinkpasta skrev:
> Rattnalle: Japp! Men nu har jag ju ångest över
> vilken hardtail jag ska ersätta den med. :-) Dock
> ingen stress, trivs grymt bra med Giant Trance:n.
> (Men en Commencal META HT SX, On One 45650b eller
> så hade inte varit fel.. får vänta in lite
> recensioner.)
>
> underscore: Vet dock inte om det är det bästa
> stället att ge sig på att laga, är det inte
> risk att det inte blir lika starkt som från
> början? Jag brukar annars silvertejpa det mesta,
> man kanske skulle göra ett försök :-)..

Hör med någon av grabbarna grus här på forumet (sök and you shall find; tips https://www.google.se/search?q=laga...+laga+kolfiber&rls=org.mozilla:en-US:official )

Visa din misär!
zinkpasta skrev:
> Rattnalle: Japp! Men nu har jag ju ångest över
> vilken hardtail jag ska ersätta den med. :-) Dock
> ingen stress, trivs grymt bra med Giant Trance:n.
> (Men en Commencal META HT SX, On One 45650b eller
> så hade inte varit fel.. får vänta in lite
> recensioner.)

OnOne 45650B är riktigt lockande faktiskt. Grymt smart specad för pengarna. Man kanske skulle ha en vintercykel ... ;)

> underscore: Vet dock inte om det är det bästa
> stället att ge sig på att laga, är det inte
> risk att det inte blir lika starkt som från
> början? Jag brukar annars silvertejpa det mesta,
> man kanske skulle göra ett försök :-)..

Problemet borde väl snarare bli om det blir tjockare än tidigare så att det inte går i breda däck. Men det är förmodligen ett teoretiskt problem.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Rattnalle skrev:
> Problemet borde väl snarare bli om det blir
> tjockare än tidigare så att det inte går i
> breda däck. Men det är förmodligen ett
> teoretiskt problem.

Det tror jag inte är något problem.

Visa din misär!
underscore skrev:
> Hör med någon av grabbarna grus här på forumet
> (sök and you shall find; tips
> https://www.google.se/search?q=laga+kolfiber&ie=ut
> f-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client
> =firefox-a&channel=sb&gfe_rd=ctrl&ei=y58kU9qZFYik4
> ASjpIHIBQ&gws_rd=cr#channel=sb&q=site:happymtb.org
> +laga+kolfiber&rls=org.mozilla:en-US:official )

Tack för tipset, kanske får göra det. Allvarligt talat så använder jag det dock även som ett argument (både inför mig själv och sambon) för att skaffa en (till) ny cykel. :P

Visa din misär!
zinkpasta skrev:
> underscore skrev:
> > Hör med någon av grabbarna grus här på
> forumet
> > (sök and you shall find; tips
> >
> https://www.google.se/search?q=laga+kolfiber&ie=ut
>
> >
> f-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client
>
> >
> =firefox-a&channel=sb&gfe_rd=ctrl&ei=y58kU9qZFYik4
>
> >
> ASjpIHIBQ&gws_rd=cr#channel=sb&q=site:happymtb.org
>
> > +laga+kolfiber&rls=org.mozilla:en-US:official )
>
> Tack för tipset, kanske får göra det.
> Allvarligt talat så använder jag det dock även
> som ett argument (både inför mig själv och
> sambon) för att skaffa en (till) ny cykel. :P

Först: Ny cykel.
Sen: Hoppsan. Det gick visst att laga. Bonuscykel! :)

Visa din misär!
931217_10151534670897684_1664956820_n.jpg
måste bara vara med på den här tråden:)
pensionärer och cykla med mobiltelefon går inte hand i hand:)
fotled av..fotknölar i småbitar..stålskenor, 12 skruvar och lite rehab på det:D

Bilagor

• 965518_10151499517227684_154859363_o.jpg
    965518_10151499517227684_154859363_o.jpg
    62.9 KB · Besök: 265
Senast ändrad:
Visa din misär!
Kupa skrev:
> Varför läser jag den här tråden??

För att lära sig att respektera karma...

Tillbaka
Topp