Visa din misär!

Visa din misär!
Nu börjar det likna nåt... Gårdagens försiktiga optimism börjar ersättas med: "Det här kommer nog inte att bli så trevligt..."
Visa bilaga 797724
Alltså, nu är jag ju bara en sketen barnsjuksyrra men jag har bestämt för mig att vuxna ska/bör slå en pling åt iaf vårdcentralen vid vattkoppor och att dessa ofta i vuxen ålder behandlas med något antiviralt. (För jag misstänker att herrn är över 18? 😁🫣.) Krya på dig!

Visa din misär!
Alltså, nu är jag ju bara en sketen barnsjuksyrra men jag har bestämt för mig att vuxna ska/bör slå en pling åt iaf vårdcentralen vid vattkoppor och att dessa ofta i vuxen ålder behandlas med något antiviralt. (För jag misstänker att herrn är över 18? 😁🫣.) Krya på dig!
Jag står i (nån sorts) kö till vården sen 8-tiden. :) Följer ditt råd (eftersom jag är en ansvarsfull 50-plussare!). Antiviralt kan inte skada, tänker jag. Har fått höra att apoteket kan köra ut medicin (för jag vill verkligen inte sprida detta vidare).
Tack för rådet och lyckönskningen!

Visa din misär!
Jag står i (nån sorts) kö till vården sen 8-tiden. :) Följer ditt råd (eftersom jag är en ansvarsfull 50-plussare!). Antiviralt kan inte skada, tänker jag. Har fått höra att apoteket kan köra ut medicin (för jag vill verkligen inte sprida detta vidare).
Tack för rådet och lyckönskningen!
Jag hade nöjet att få vattkoppor för ett par år sedan och det var precis som tidigare nämnts i tråden inte alls roligt. Kontaktade, som man tydligen ska som vuxen, vårdguiden och de skickade hem en läkare till mig som bjöd på antiviralt. De vill inte ha vattkoppspatienter rännande på vårdcentraler.

Visa din misär!
Jag hade nöjet att få vattkoppor för ett par år sedan och det var precis som tidigare nämnts i tråden inte alls roligt. Kontaktade, som man tydligen ska som vuxen, vårdguiden och de skickade hem en läkare till mig som bjöd på antiviralt. De vill inte ha vattkoppspatienter rännande på vårdcentraler.
Jag har lyckats prata med både sköterska och läkare (man kunde skicka bilder i 1177) och fått antiviralt hemlevererat (via en mycket hjälpsam vän). Minimal kontakt med verkligheten. Internet levererar emellanåt.

Visa din misär!
Det har inte peakat än. Igår gick jag från noll blåsor på benen till en hel del. Armarna och bröstet är rätt prickiga men det känns mest i ansiktet. Inga utvecklade blåsor men grovt, buligt och fult. Känns som att jag är solbränd.
20251008_110703.webp

Visa din misär!
Jag fick CMV som är en nära släkting till vattkoppan för några år sedan. Då hade jag strax över 40 grader i två veckor och levde på dropp, 6 liter per dygn direkt från kylen. Jag känner den största sympati för alla så får något virus från den familjen!😵
Jag är såå nöjd att min feber (som inte var hög) nästan är borta. Hög feber är misär nog (och kan vara rätt farligt).

Visa din misär!
Inte så mycket att visa, har sett magnetröntgenplåten med egna ögon men har ingen kopia. En av diskarna i ländryggen var svart i bilden, det ska de tydligen inte vara. Hade inget specifikt skadetillfälle inför detta, det har bara gradvis blivit allt sämre i ryggen från ungefär maj. "Degenerativ disk" är diagnosen.

Nu har jag inte motionscyklat sen början augusti och håller på med rehab. Pratat med bekanta som haft liknande ryggproblem och 6 månader till 1 år verkar det ta innan man kan vara tillbaka, men helt bra blir det troligen aldrig så får räkna in ryggen som begränsande faktor för mina cykeläventyr framöver. Lätt att bli deppig, men ska försöka ta det på rätt sätt och istället vara ännu mer tacksam över att jag faktiskt kan motionera öht när jag förhoppningsvis är tillbaka i någon slags kapacitet till nästa säsong.

Visa din misär!
Inte så mycket att visa, har sett magnetröntgenplåten med egna ögon men har ingen kopia. En av diskarna i ländryggen var svart i bilden, det ska de tydligen inte vara. Hade inget specifikt skadetillfälle inför detta, det har bara gradvis blivit allt sämre i ryggen från ungefär maj. "Degenerativ disk" är diagnosen.

Nu har jag inte motionscyklat sen början augusti och håller på med rehab. Pratat med bekanta som haft liknande ryggproblem och 6 månader till 1 år verkar det ta innan man kan vara tillbaka, men helt bra blir det troligen aldrig så får räkna in ryggen som begränsande faktor för mina cykeläventyr framöver. Lätt att bli deppig, men ska försöka ta det på rätt sätt och istället vara ännu mer tacksam över att jag faktiskt kan motionera öht när jag förhoppningsvis är tillbaka i någon slags kapacitet till nästa säsong.
Vet inte om det är upplyftande eller ej, men jag har hört sägas att en massa människor går runt med dåliga diskar utan att någonsin märka av det. De vet inte om det eftersom de inte har besvär, och de röntgas därför aldrig heller. Mao sas det att om man röntgar en massa friska människor är det flera som "borde" ha ont men inte har det. Förstår att du har riktiga bekymmer, men jag tänker att man med rätt åtgärder kan jobba sig runt den där dåliga disken.

Utifrån det synsättet skulle man alltså, med vettig träning och livslångt aktivt liv, helt kunna undgå fortsatta bekymmer. Det innefattar förmodligen att man inte får ha stillasittande jobb, man ska belastas varje dag utan att överbelastas/utmatta sig osv osv. Livslång prehab/rehab, men det är vi alla dömda till (man kan inte vila sig till en stark kropp om man aldrig belastar sig).

Hoppas det löser sig smidigt!

Visa din misär!
Vet inte om det är upplyftande eller ej, men jag har hört sägas att en massa människor går runt med dåliga diskar utan att någonsin märka av det. De vet inte om det eftersom de inte har besvär, och de röntgas därför aldrig heller. Mao sas det att om man röntgar en massa friska människor är det flera som "borde" ha ont men inte har det. Förstår att du har riktiga bekymmer, men jag tänker att man med rätt åtgärder kan jobba sig runt den där dåliga disken.

Utifrån det synsättet skulle man alltså, med vettig träning och livslångt aktivt liv, helt kunna undgå fortsatta bekymmer. Det innefattar förmodligen att man inte får ha stillasittande jobb, man ska belastas varje dag utan att överbelastas/utmatta sig osv osv. Livslång prehab/rehab, men det är vi alla dömda till (man kan inte vila sig till en stark kropp om man aldrig belastar sig).

Hoppas det löser sig smidigt!

Ja, i och med att jag inte haft något skadetillfälle så verkar det rimligt att disken varit kass länge, dvs att jag inte märkt av det under många års tid, så det är väl inte helt otroligt att jag kan jobba tillbaka till där jag var innan.

Jag hoppas bara att det inte blir som med min löpning, där var jag så skadebenägen att till slut handlade hela löpningen om prehab/rehab och att hålla igen på passen för att inte dra på sig nya skador, det gjorde att jag till slut tappade sugen och la av.

Cykling är nog den idrott jag haft minst skadeproblem med av alla jag provat på. Tillfällig värk i axlar och nacke och ont i rumpan nu och då efter långa pass, men detta ryggproblem är första skadan som gör att jag inte kan cykelträna. I och med att muskelvärk är relativt vanligt för mig var jag första delen av säsongen inte så bekymrad av ryggvärken, men när det kom och gick i vågor och vågtopparna blev 5% högre för varje gång så fick jag till slut inse att något inte stod rätt till.

Visa din misär!
Ja, i och med att jag inte haft något skadetillfälle så verkar det rimligt att disken varit kass länge, dvs att jag inte märkt av det under många års tid, så det är väl inte helt otroligt att jag kan jobba tillbaka till där jag var innan.

Jag hoppas bara att det inte blir som med min löpning, där var jag så skadebenägen att till slut handlade hela löpningen om prehab/rehab och att hålla igen på passen för att inte dra på sig nya skador, det gjorde att jag till slut tappade sugen och la av.

Cykling är nog den idrott jag haft minst skadeproblem med av alla jag provat på. Tillfällig värk i axlar och nacke och ont i rumpan nu och då efter långa pass, men detta ryggproblem är första skadan som gör att jag inte kan cykelträna. I och med att muskelvärk är relativt vanligt för mig var jag första delen av säsongen inte så bekymrad av ryggvärken, men när det kom och gick i vågor och vågtopparna blev 5% högre för varje gång så fick jag till slut inse att något inte stod rätt till.
Cykla ger mig bekymmer, oavsett typ av cykling men ju längre och eller hårdare har betydelse.

Tycker ryggen svarar bra på basövingar på gymmet. Stronglift som i böj, mark, bänk, rodd, militärpress. Allt 5x5 och med skivstång.

Visa din misär!

Hoppas att det löser sig, det kan bli en soppa 🤷💊

Visa din misär!

Börja klättra. Inomhus och med topprep så slipper du ramla på mattor eller ta ledfall. Roligt i sig och peppande för andra ryggövningar. Och väldigt bra för styrka i rygg och core i allmänhet.
De flesta andra basövningar trycker ju ihop ryggen, kan inte vara idealiskt för dåliga diskar.

Visa din misär!
Det innefattar förmodligen att man inte får ha stillasittande jobb
Jag jobbar vid en datorskärm och det lär nog inte ta slut förrän AI äntligen tar över. Att stillasittande är dåligt vet man ju, men rent anekdotiskt känns det som nästan alla andra jobb är ännu sämre, pga förslitningskador. Problemen börjar visa sig i medelåldern. Själv fyller jag 50 nästa år, och känner att man inte kan ta något för givet längre.

Visa din misär!
Börja klättra. Inomhus och med topprep så slipper du ramla på mattor eller ta ledfall. Roligt i sig och peppande för andra ryggövningar. Och väldigt bra för styrka i rygg och core i allmänhet.
De flesta andra basövningar trycker ju ihop ryggen, kan inte vara idealiskt för dåliga diskar.
Ja det blir nog inte några marklyft än på ett tag. Jag har hållit litegranna med klättring, och har folk i vänskapskretsen som håller på, så kanske ska ta upp det igen. Lättsam inomhusklättring.

Pga att jag har en relativt bräcklig kropp som behöver mycket grundträning för att därefter kunna träna mer för att utvecklas så har det blivit mest fokus på en idrott i taget. Det blir lite paradoxalt, pga av bräckligheten så vore nog variation bättre, men i så fall blir det mindre grundträning i sporten jag vill hålla på med främst (cykling), och då har jag svårt att gå framåt där ("framåt" för mig idag när jag är medelålders handlar om att kunna cykla längre, inte fortare).

Vettigast alternativ träning vore nog prehab styrka och stretch fokuserat på cykling, men det upplever jag också som tråkigast alternativ träning. Har gjort det i perioder, men har inte lyckats ha kontinuitet i det. Kan tänka mig om jag haft kontinuitet hade det här ryggproblemet inte uppstått.

Visa din misär!
Ja det blir nog inte några marklyft än på ett tag. Jag har hållit litegranna med klättring, och har folk i vänskapskretsen som håller på, så kanske ska ta upp det igen. Lättsam inomhusklättring.

Pga att jag har en relativt bräcklig kropp som behöver mycket grundträning för att därefter kunna träna mer för att utvecklas så har det blivit mest fokus på en idrott i taget. Det blir lite paradoxalt, pga av bräckligheten så vore nog variation bättre, men i så fall blir det mindre grundträning i sporten jag vill hålla på med främst (cykling), och då har jag svårt att gå framåt där ("framåt" för mig idag när jag är medelålders handlar om att kunna cykla längre, inte fortare).

Vettigast alternativ träning vore nog prehab styrka och stretch fokuserat på cykling, men det upplever jag också som tråkigast alternativ träning. Har gjort det i perioder, men har inte lyckats ha kontinuitet i det. Kan tänka mig om jag haft kontinuitet hade det här ryggproblemet inte uppstått.
Eftersom jag är här så cyklar jag uppenbarligen i kombination med klättring, och jag tycker att de båda funkar ganska bra tillsammans.
Känner också väldigt många andra som både cyklar o klättrar, och med den äran dessutom.
Kör man varannan dag så nöter man inte ut kroppen, som jag upplever det. Nu varierar jag iof både klättringen och cyklingen så minskar slitaget så också.
Repklättring kräver ju en kamrat men det finns ju autobelay, då är det bara att sticka till hallen o köra.
Pre/re-hab styrketräning är nog fysiskt bästa komplementet, men kan som du säger vara svårt att motivera i längden, det är lite där klättring kommer in, det är ju roligt i sig (om man tycker det är roligt i sig...).

Visa din misär!
Har sagt det förr. Tror faktiskt inte landsvägscykling är speciellt nyttigt som enda(?) träningsform när det kommer till hälsa. Krumbuktig sittställning under långa perioder och ensidigt muskelarbete kan ju rimligtvis inte vara helt hundra?

Variation gissar jag är det som borde vara nyttigast. Och att bygga muskler på ngt sätt kommer man inte undan om kroppen ska funka ok i längden.

Visa din misär!
Ryggbesvär är så olika och individuellt.
Jag får lätt en trött rygg som ömmar när jag sitter för upprätt på cykeln. Träna bålstårka, och sitta aggressivt på cykeln. Det låter knäppt men det är som jag tvingar bålen att hålla upp kroppen. Annars är det som om att jag låter armarna hålla upp kroppen och svanken kollapsar med ryggont som följd.

Visa din misär!
Har sagt det förr. Tror faktiskt inte landsvägscykling är speciellt nyttigt som enda(?) träningsform när det kommer till hälsa. Krumbuktig sittställning under långa perioder och ensidigt muskelarbete kan ju rimligtvis inte vara helt hundra?

Variation gissar jag är det som borde vara nyttigast. Och att bygga muskler på ngt sätt kommer man inte undan om kroppen ska funka ok i längden.
Hälsa på det stora hela handlar nog mest om kondition hjärta/lunga och då duger nog cykling alldeles utmärkt, men i fråga om att träna hela kroppens muskler är den ju begränsad. Exempelvis längdåkning är då bättre.

Bäst är ju den träning man tycker är så pass kul att man faktiskt håller på med den. Har inte helt slutat med längdåkning eller kajakpaddling som är mina andra två stora träningsformer, men jag är i en fas i cyklingen nu när jag vill kunna cykla allt längre, och då behövs mer volym där på bekostnad av det andra. Det kan förstås visa sig att min kropp inte klarar det och detta ryggproblem är ju ett bakslag som heter duga.

Om/när jag är tillbaka tror jag det blir cykel-prehab som blir den dominerande extra träningsformen, så det lär vara stretchning och diverse bålövningar. Jag vill inte ge upp långcyklingen riktigt än. Hann köra liiiite bikepacking i sommar, och jäklar vilken frihetskänsla det är.

Visa din misär!
Hälsa på det stora hela handlar nog mest om kondition hjärta/lunga och då duger nog cykling alldeles utmärkt, men i fråga om att träna hela kroppens muskler är den ju begränsad. Exempelvis längdåkning är då bättre.

Bäst är ju den träning man tycker är så pass kul att man faktiskt håller på med den. Har inte helt slutat med längdåkning eller kajakpaddling som är mina andra två stora träningsformer, men jag är i en fas i cyklingen nu när jag vill kunna cykla allt längre, och då behövs mer volym där på bekostnad av det andra. Det kan förstås visa sig att min kropp inte klarar det och detta ryggproblem är ju ett bakslag som heter duga.

Om/när jag är tillbaka tror jag det blir cykel-prehab som blir den dominerande extra träningsformen, så det lär vara stretchning och diverse bålövningar. Jag vill inte ge upp långcyklingen riktigt än. Hann köra liiiite bikepacking i sommar, och jäklar vilken frihetskänsla det är.
Håller inte med om att hälsa mest handlar om kondition. Inte bara i varje fall. Funkar inte muskler, knän, rygg eller annat så spelar det inte så stor roll hur mkt flås man har.

Håller dock med om att man ska hålla på med det man tycker är kul men blir det överdrivet mkt av ngt ensidigt måste man nog komplettera med annat.

Visa din misär!
Pre/rehab är det jag kört sen mitt diskbråck. Kommer aldrig att bli bäst med den träningen (långt ifrån några maxlyft) men jag klarar jobbet och en del fritid på det sättet. Och det är jag väldigt nöjd med. Har lagt en del tid på rörlighet (aptråkigt). Och försöka motverka det dåliga från jobbet. Osv. Göra det bästa av citronerna man fått (och skapat själv).
Kan inte klaga. Jag gillar ju att använda kroppen, så jag har mycket gratis där. Rätt många av oss här i tråden har det med oss iaf. Och det är en viktig/värdefull nyckel att ha med sig.
Hoppas (och tror) att @atorger kan fortsätta njuta av bikepacking även framöver.

Visa din misär!
Håller inte med om att hälsa mest handlar om kondition. Inte bara i varje fall. Funkar inte muskler, knän, rygg eller annat så spelar det inte så stor roll hur mkt flås man har.

Håller dock med om att man ska hålla på med det man tycker är kul men blir det överdrivet mkt av ngt ensidigt måste man nog komplettera med annat.
Jo du har förstås rätt. Jag tänkte mest på hjärt- och kärlsjukdomar som förkortar liv. Cyklingens ensidighet blir bara ett problem när man gör riktigt mycket av det, men det är ju just det jag försöker göra, så jag lär nog behöva nåt bra komplement för att kunna fortsätta på samma nivå.

Visa din misär!
Jo du har förstås rätt. Jag tänkte mest på hjärt- och kärlsjukdomar som förkortar liv. Cyklingens ensidighet blir bara ett problem när man gör riktigt mycket av det, men det är ju just det jag försöker göra, så jag lär nog behöva nåt bra komplement för att kunna fortsätta på samma nivå.
Svårt att låta bli ngt man älskar att göra. Just nu spelar jag hysteriskt mycket padel med en blå tumme (fick en fin smash av min partner med racket rakt på tummen). Inget som besvärar som en trasig disk men det visar lite granna på hur man är funtad...

Visa din misär!
Fortsatt uppföljning 11 dagar efteråt.
Skallen känns bra men är allmänt lite tröttare, kan iofs bero på värmen.
Sover lite pissigt då jag bara kan ligga på rygg men helt överkomligt.
Jag tror att jag försökte mig på att gå ned i spagat eller liknande vid vurpan då ljumsken fick en del stryk och gör lite ont att gå, i synnerhet trappor.
I princip alla skrapmärken har läkt, men hela höger sida har en vacker blå/gul nyans och höger utsida lår har en ordentlig svullnad så att det ser ut som jag har ridbyxor på mig.
Kommande veckas projekt är att göra en översyn av cykeln för att se hur den klarade sig.
Uppdatering tre månader senare.
Ljumsken är bra och löpningen funkar.
Nyckelbenet lite snett och omlott men jobbar på med sjukgymnastens övningar samt roddmaskin och lite löpning. Fortfarande smärta i vissa lägen.
Misären består väl mest att det är så satans tråkigt med rehabövningar.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Enda (?) som är bra med misär-krascher är att man får tag i CT-bilder som täcker större delen av kroppen så man kan se lite detaljer på gamla skador :-)

Så här kommer ytterligare lite misärbilder:

Först 5 st 30 år gamla frakturer i bröstryggen efter att ha blivit påkörd av en bilist när jag cyklade. Fraktur på TH 1, 4, 5, 6 och 7 varav 5 och 6 var krossade enligt operationsberättelsen. Hade stag inopererade mellan TH3 och TH8 under tre år tills allt hade läkt.

Visa bilaga 796627

Nästa bild innehåller 2 eller kanske egentligen 3 misärer.

1: Diskarna mellan kotorna L4-L5 och L5-S1 är i princip borta efter tidigare diskbråck. Normalt skall det vara ungefär lika stort avstånd mellan dessa som det är mellan L4 och L3 ovanför. På köpet har jag blivit 2 cm kortare.

2 & 3: Jag fick protes i vänster höft efter att min brutna ihopskruvade lårbenshals ledde till nekros i höftledskulan så att den delade i två delar. Sen sattes det in en protes med fel dimension och på så dåligt sätt att protesstammen i benet fick bytas ut. Vid om-operationen såg läkaren att muskeln gluteus medius inte såg så livskraftig ut. I bilden syns den i områdena som är inringade. På protessidan har nedre delen av muskeln förtvinat och ger således inte normal kraft. På mig funkar den ändå hyfsat, men jag får svårt att gå om jag bär mer än ca 10 kg i en ryggsäck. Tyvärr inget helt ovanligt fenomen vid höftprotesoperation och i mitt fall beror det troligen på att vissa av nerverna som styr muskeln har skadats vid operationen.

Visa bilaga 796628

Nu får det vara slut på misärbilder från min sida :-)
Så var det dags för en ny misärbild från mig trots vad jag skrev ovan.
Fast egentligen hör den kanske hemma i "det kunde vara värre"-tråden.

I samband med min krasch gjordes det datortomografi på större delen av kroppen. Förutom frakturerna såg man även en expansivitet nära blindtarmen. Ca 2,5 cm stor. Jag fick då göra en koloskopi men den visade inget konstigt. Så en ny mer specifik datortomografi gjordes som visar på att expansiviteten är en tumör som växer ut från blindtarmen. Dock i ett hyfsat tidigt stadium.
Idag har tumören och blindtarmen tagits bort med en titthålsoperation. Det fanns en risk att även en del av tjocktarmen skulle behöva tas bort, men som tur var behövdes inte det.
Nu ska det utopererade analyseras för att veta mer om tumören och framtida risker, men jag kan konstatera att det kanske trots allt var lite bra att krascha. Annars hade tumören kunnat växa till sig mycket mer innan den hade upptäckts och därmed nog blivit mer skadlig.

20251030_214113.webp

Visa din misär!

I samband med min krasch gjordes det datortomografi på större delen av kroppen. Förutom frakturerna såg man även en expansivitet nära blindtarmen. Ca 2,5 cm stor. Jag fick då göra en koloskopi men den visade inget konstigt. Så en ny mer specifik datortomografi gjordes som visar på att expansiviteten är en tumör som växer ut från blindtarmen. Dock i ett hyfsat tidigt stadium.
Idag har tumören och blindtarmen tagits bort med en titthålsoperation. Det fanns en risk att även en del av tjocktarmen skulle behöva tas bort, men som tur var behövdes inte det.
Nu ska det utopererade analyseras för att veta mer om tumören och framtida risker, men jag kan konstatera att det kanske trots allt var lite bra att krascha. Annars hade tumören kunnat växa till sig mycket mer innan den hade upptäckts och därmed nog blivit mer skadlig.

Visa bilaga 801526
Fint med oplanerad service ibland, onekligen.

Visa din misär!

Visa bilaga 801526
Nu har det som togs ut analyserats och det var visst ingen fara på taket ☺️
Resultat från en MDK med ett gäng läkare enligt 1177:

PAD/CYT:
PAD förevisas, man ser ett schwannom.
Behandlingsbeslut:
Konferenens rekommendation är att patienten är färdigbehandlad i och med detta, schwannom är en benign tumör, risken för något recidiv är i princip obefintlig.

Visa din misär!
Ny dag, allt som kan värka gör det.
Hostar jag så värker halsen så ögonen tåras. Det kommer upp väldigt tjocka klumpar i olika färger.
Har testat för Wuhansnuvan men detta är säsongsinfluensa. Vad ni än gör, vaccinera er!
En liten bonus med slemhosta är att doktorn ibland skriver ut efedrin som slemdrivande så du ska hosta upp mer slem (eller göra det lättare att hosta upp).

Visa din misär!
Ny dag, allt som kan värka gör det.
Hostar jag så värker halsen så ögonen tåras. Det kommer upp väldigt tjocka klumpar i olika färger.
Har testat för Wuhansnuvan men detta är säsongsinfluensa. Vad ni än gör, vaccinera er!

Säkert den influensan jag haft i två veckor nu med potentiellt brutet revben (jag är ”ung” och inte benskör) som resultat av hostan. Som läkaren sa vi får se om 1-2veckor, om det gör mer ont så är det brutet revben annars ”bara” skada på muskler/ligament eller själva lungsäcken. Krya på dig!

Tillbaka
Topp