Här kommer ett par bilder på min Pitpro.
Jag hade en Kona Kikapu som jag ursprungligen köpte ny 2004. Efterhand har jag bytt ut det mesta på den (bromsar, hjul, drivlina, gaffel etc). I höstas fick jag en spricka i ramen på den och behövde köpa ny ram. Här på Happy fick jag nys om Pitpro och att de reade ut ramar i vintras. Jag slog till på en XC2. Jag har i princip flyttat över allting utom gaffel och styre. Från ursprungs-Konan återstår endast en del numer, handtagen!
Eftersom Head Tube'n var lite längre på Pitpron fick jag köpa ny gaffel. Här slog snåltarmen till och jag köpte en billig Marzocchi. Har haft Marzocchi innnan och varit nöjd med dem. Jag inbillar mig att den endast kräver lite underhåll men är lite tung.
Jag har haft problem med ryggen och har väldigt svårt med en liggande sittställning. Behöver sitta ganska upprätt för att inte få problem med en disk, därför har jag valt att inte kapa gaffelröret än. Jag ska prova mig fram och se var snittet ska hamna. Jag experimenterar även med styrets bredd nu när jag ändå gör en Total Makeover. Jag tycker balans och manövreringsförmåga blit lite lidande av vanliga flatbars, 56-60 cm breda. Egentligen kanske jag borde ta steget fullt ut till ett riser-styre men eftersom jag inte vill vara utan mina bar-ends (det är väl knappt man får nämna bägge i samma inlägg) så testar jag med ett extra brett flatbar. Det känns väldigt, väldigt brett och jag kommer nog kapa ner det någon centimeter framöver.
Även slangen till bakbromsen är okapad, den får göra en extra loop uppe vid styret. Jag vill ogärna slafsa med bromsslangen, får se om jag kapar den framöver.
Än så länge har jag bara tagit ett par asfalt-rundor men den känns väldigt skön. Avståndet mellan styre och sadel känns något kortare än på förra cyekeln men det är helt ok. Om någon vecka ska jag nog ut på första skogsrundan.