Visa din Rapha (och lite nyheter...)

carlcapone sa:
Stör ihjäl mig på att jag inte får beställa i GBP utan måste beställa i SEK till Raphas usla växelkurs (mer än 10% dyrare). Någon som sitter på en rabattkod som kan balansera lite?

Är det samma moms när du ser priserna i GBP som i SEK?

Det specificeras inte men det bör väl heller inte spela någon roll inom EU? Eller?

JT sa:
carlcapone sa:
Stör ihjäl mig på att jag inte får beställa i GBP utan måste beställa i SEK till Raphas usla växelkurs (mer än 10% dyrare). Någon som sitter på en rabattkod som kan balansera lite?

Är det samma moms när du ser priserna i GBP som i SEK?

clnr sa:
Jo, säljer det utländska företaget varor till Sverige för mer än ett brytbelopp så ska svensk moms betalas. Tror det är 300K per år.

Aok, så då lägger de på några procent på växelkursen för att öka marginalen? Märkligt att de inte gjort så tidigare utan kommit på det först förra sommaren när pundet rasade genom golvet..

Henrik_E sa:
Packade just upp mitt första exemplar av classic jersey 2. Lite besviken på att de avskaffat pumpfickan, det var ju en av de bästa sakerna med den.
Hittade en liten pumploop mitt i fickan när jag nu faktiskt använde den, inte alls lika smidig som förr. Dessutom har de förlängt ärmarna vilket ställer till kaos med mina tanlines. På den positiva sidan sitter den bättre än version 1.

Henrik_E sa:
Henrik_E sa:
Packade just upp mitt första exemplar av classic jersey 2. Lite besviken på att de avskaffat pumpfickan, det var ju en av de bästa sakerna med den.
Hittade en liten pumploop mitt i fickan när jag nu faktiskt använde den, inte alls lika smidig som förr. Dessutom har de förlängt ärmarna vilket ställer till kaos med mina tanlines. På den positiva sidan sitter den bättre än version 1.

Bra att ärmarna är längre, är den även längre överlag?

Någon som hunnit prova några av Raphas nya handskar och kan komma med ett utlåtande? Nyttjade senaste rabattkoden och beställde hem en hel bunt men har svårt att bestämma mig för vilka jag skall behålla. Just nu lutar det åt City Leather Mitts i svart och Classic Crochet Mitts i vitt.

City Leather Mitts har extremt tajt passform men bör töjas något med tiden. Enklare konstruktion än tidigare Grand Tour Gloves men det ser jag nog som en fördel då de senare hade lite väl många sömmar. Blev bara ett par svarta då de vita tog slut precis när jag skulle lägga beställningen. Vågar man använda dem till annat än svart styrlinda? Mina svarta GT färgade av sig en hel del.

Classic Crochet Mitts sitter lite ledigare och den stickade ovansidan var faktiskt mycket skönare mot handen än jag förväntat mig. Undersidan är samma som på läderhandskarna förutom att man lagt till en menlös rund gelkudde längst ner på handflatan. Grymt snygga i vitt men antagligen ganska opraktiska, kommer de ens i närheten av smuts blir de nog aldrig rena igen.

Nya Pro Team Mitts är jag kluven till. Framförallt är jag skeptisk till hur mycket jag kommer använda dem, om jag behåller ett par vardera av handskarna ovan. Jag gillade dock verkligen den förra versionen av handskarna och även om de nya kanske är tekniskt bättre så var de förra snyggare. Någon som kan ge ett utlåtande?

Råkade visst även bli ett par Pro Team Flyweight Glasses i den nya varianten Carbon med lins Black Mirror. Överraskande stor skillnad utan bågar faktiskt, trodde inte det skulle märkas nämnvärt mot Oakley Jawbreaker som redan har enorm lins. Men även om Pro Team Flyweight på egen hand är mycket snyggare än Jawbreaker, så känns det kanske inte riktigt som att de passar mitt ansikte. Kanske får gå tillbaka till Rapha och se om man kan hitta bra pris på ett par Oakley EVZero…

Senast ändrad:
Leffe sa:
Henrik_E sa:
Henrik_E sa:

Bra att ärmarna är längre, är den även längre överlag?
Har inte mätt, men ungefär samma som förra versionen.

Besökte butiken i Köpenhamn igår - där fanns det mycket kul att lägga händerna på. Både sommar- och vinterkläder fanns inne även om vissa storlekar var slut.

När vi äntligen gick mot Torvehallarne för att äta lunch hängde en rejäl påse på axeln.

Frugan tog en kopp kaffe medan hon väntade på mig och även den fick godkänt!

Butiken kan såldes rekommenderas!

Bilagor

• IMG_9756.JPG
    IMG_9756.JPG
    159.9 KB · Besök: 173
Mayhem sa:
Någon som hunnit prova några av Raphas nya handskar och kan komma med ett utlåtande? Nyttjade senaste rabattkoden och beställde hem en hel bunt men har svårt att bestämma mig för vilka jag skall behålla. …

Jag köpte de senaste brevet-handskarna. Inte så imponerad. Tunn stoppning och en fånig kudde på handflatan. Gores handskar är bättre, till halva priset.

Spacekitty sa:
Det sämsta med Raphas vantar är att dom inte har en frotté-tuss som man kan torka av näsan på. Det är vantar för cafécyklister.

Menar du att Rapha gör posörkläder!? Isåfall blir det väl snart en liten butik i mall of scandinavia :x

Det är ju rätt grundläggande att ha något mjukt att torka nosen med faktiskt.

bigmollo sa:
Mayhem sa:
Någon som hunnit prova några av Raphas nya handskar och kan komma med ett utlåtande? Nyttjade senaste rabattkoden och beställde hem en hel bunt men har svårt att bestämma mig för vilka jag skall behålla. …

Jag köpte de senaste brevet-handskarna. Inte så imponerad. Tunn stoppning och en fånig kudde på handflatan. Gores handskar är bättre, till halva priset.

Nu har jag visserligen bara testat handskarna i butik (kunde inte riktigt motivera inköp när jag har ett par alldeles utmärkta assoshandskar hemma) men jag tyckte kudden verkade genomtänkt - det är just där mina misshandlade händer behöver lite dämpning på långa turer numera.

Har de kudden på sina andra omgjorda handskar också? Anledningen till att jag gillar mina Classic Mitts är att de inte har några vadderingspunkter som ger ojämnt tryck i händerna utan bara en jämn läderhandflata. Tyvärr finns de inte kvar i sortimentet och jag skulle behöva komplettera med något par till.

Kanske är jag som är trög ( brukar vara så) men fattar inte hur returpaket ska skickas tillbaka. Köpte via gästkonto och har fyllt i returformuläret dom har. Fått mail från rapha om att DHL ska återkomma med instruktioner men inte fasen gör dom det. Mailat support på rapha men inget svar. Gått säkert 10 dagar nu. Blir helt matt.

ohellstrom sa:
bigmollo sa:
Mayhem sa:

Nu har jag visserligen bara testat handskarna i butik (kunde inte riktigt motivera inköp när jag har ett par alldeles utmärkta assoshandskar hemma) men jag tyckte kudden verkade genomtänkt - det är just där mina misshandlade händer behöver lite dämpning på långa turer numera.

Jag kör brevet handskarna och tycker att de fungerar utmärkt. Den enda punkten hamnar perfekt för som jag sitter när jag håller uppe på hoodsen och stödjer den delen av handen där punkten är emot styret. Jag har slutat att använda mina tidigare älskade specialized handskar för att mina händer mår bättre med dessa. Dock kör jag medium på rapha handskarna och large på specialized - och anser att jag får samma passform.

Viktor Bergsgeten sa:
Kanske är jag som är trög ( brukar vara så) men fattar inte hur returpaket ska skickas tillbaka. Köpte via gästkonto och har fyllt i returformuläret dom har. Fått mail från rapha om att DHL ska återkomma med instruktioner men inte fasen gör dom det. Mailat support på rapha men inget svar. Gått säkert 10 dagar nu. Blir helt matt.

Som RockyM skriver så ska man kunna göra hela proceduren via Raphas hemsida...jag har aldrig kört med upphämtning eftersom det inte passar mig. Har lämnat paketet via ett DHL servicepoint och det har fungerat 100%

Henrik_E sa:
Har de kudden på sina andra omgjorda handskar också? Anledningen till att jag gillar mina Classic Mitts är att de inte har några vadderingspunkter som ger ojämnt tryck i händerna utan bara en jämn läderhandflata. Tyvärr finns de inte kvar i sortimentet och jag skulle behöva komplettera med något par till.
Classic Crochet Mitts har samma kudde. Tycker dock den är så pass tunn och skumt placerad att den varken gör från eller till, överväger att helt enkelt sprätta bort den. City Leather Mitts har samma handflata som Crochet men saknar kudden. Pro Team Mitts har ingen vaddering och väldigt tunt tyg.

Själv tycker jag att även tidigare Classic Mitts hade för mycket vaddering eller om det kanske var så att den var för tät. Den ville liksom inte riktigt följa mina händers krökning runt styret utan snarare vek sig på mitten, men det kan också ha varit på grund av att storleken nog var aningen för stor för mina händer.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Det sämsta med Raphas vantar är att dom inte har en frotté-tuss som man kan torka av näsan på. Det är vantar för cafécyklister.
Den förra versionen av Pro Team Mitts hade olika material på baksidan av tummen där ena handen just var tänkt för att torka näsan och den andra mer anpassad för att torka svett ur pannan. Den nya versionen av Pro Team Mitts saknar detta och är i tunnare material hela vägen.

Spacekitty sa:

Det behövs bara på långfingrade vantar. Kortfingrade så finns det andra sätt att tömma snoken på.

#åsikt

Peach sa:
Besökte butiken i Köpenhamn igår - där fanns det mycket kul att lägga händerna på. Både sommar- och vinterkläder fanns inne även om vissa storlekar var slut.

När vi äntligen gick mot Torvehallarne för att äta lunch hängde en rejäl påse på axeln.

Frugan tog en kopp kaffe medan hon väntade på mig och även den fick godkänt!

Butiken kan såldes rekommenderas!

Var där i förra veckan, men då jag inte har något specifikt behov just nu gick jag ut utan påse......kaffet intogs på Forloren Espresso.(5 kedjeringar)

emilh sa:
Huggelito sa:
Körs det något i RCC-regi i Sverige trots att det inte finns något club house?

Ja, så sent som denna helg kördes det ett tredagarsevent i Sörmland.

Har frågat på instagram men inte fått något svar av dem jag frågat så jag frågar här också.
Vad kostade att va med och köra den turen? Hur får man veta att den anordnas? Försöker avgöra om det skulle vara värt att bli medlem bara för att få va med på såna turer i framtiden (om det blir fler turer förstås).

Chapter 2 sa:
emilh sa:
Huggelito sa:
Körs det något i RCC-regi i Sverige trots att det inte finns något club house?

Ja, så sent som denna helg kördes det ett tredagarsevent i Sörmland.

Har frågat på instagram men inte fått något svar av dem jag frågat så jag frågar här också.
Vad kostade att va med och köra den turen? Hur får man veta att den anordnas? Försöker avgöra om det skulle vara värt att bli medlem bara för att få va med på såna turer i framtiden (om det blir fler turer förstås).

Det här gick loss på ca 1500:- inkl kost och logi.
Inbjudan går ut till medlemmar per mail och finns i RCC appen.

Henrik_E sa:
Walmart har köpt Rapha, så nu lär det bli bi budget.

Haha, sicken jävla kulturkrock det spontant känns som. Ge-Kås möter gentrifierade posörcyklister. :-)

För de som inte har sett det: aktiemajoriteten i bolaget Rapha har alltså förvärvats av "RCZ Investments", vilket jag förstår det som är Walmart-grundarens ättlingars investmentbolag: http://pages.rapha.cc/announcement

Det är alltså inte Walmart i sig som förvärvar Rapha, men ändå.

Chapter 2 sa:
emilh sa:
Det här gick loss på ca 1500:- inkl kost och logi.
Inbjudan går ut till medlemmar per mail och finns i RCC appen.

Tack så mycket. När det Rapha-cyklas så nära mina trakter här Sörmland blir det faktiskt mer intressant med medlemskap.

Om du reser en del och särskilt om du tänkt delta på något event där Rapha närvarar, t.ex. l'Etape du Tour eller Paris - Roubaix Challenge så tycker jag absolut det är värt pengarna. Bara servicen på årets Etape var värd massor.
Det jobbas en del på att få till fler aktiviteter på andra platser än där det finns butiker, men det är kanske fortfarande inte riktigt på samma nivå som säg i Köpenhamn.

En liten lustig grej.
Såg en jacka på ebay till fast pris £115+porto, sökte allmänt på nätet efter åsikter, kom direkt till en sida på rapha.cc. där den fanns för 1100 inkl frakt.
Klickade hem den på chans, och den är på väg.
Det märkliga är att jag inte hittar den på raphas sida, hur jag än söker....

Och hem kom den, i morse gjordes premiärturen...City Wind Jacket eller nåt....

Senast ändrad:
Tänkte stiga in i Rapha-världen med ett Core Bundle och skulle gärna vilja ha hjälp med lite storleksuppskattning. 188 cm lång, 71 kg, vad ska jag ha?

Svårt. Jag är 187/75-76 och byxan är perfekt i L men tröjan är för bylsig, samtidigt som den är ganska kort. Generellt supernöjd med byxorna men tröjan är väldigt mycket "nåja"...

Tack för svar! Ja, cykeltröjor tenderar att bli lite korta om de samtidigt ska sitta tight. Där kan jag dock stå ut med lite fladder, bibsen känns som det är mer känsligt. Jag har bara haft ett par riktiga bibs innan, och de är inte alls sköna. Rapha har ju fått mycket beröm för sina, men det skulle vara skönt att slippa returnera och byta...

djungelmyran sa:
Tänkte stiga in i Rapha-världen med ett Core Bundle och skulle gärna vilja ha hjälp med lite storleksuppskattning. 188 cm lång, 71 kg, vad ska jag ha?
Jag skulle gå på midjemått på byxorna och bröstmått på tröjan. Jag är kortare (och kanske tunnare, 183cm/65kg), och har small på byxa och tröja. Jag är precis mellan small och medium enligt storlekstabellen och tycker att small sitter bra. Tröjan känns kort när jag står upp, men inte när jag sitter på cykeln.

Edit: Jag uppfattar tröjan som kort i modellen, vilket passar mig (jag vill inte ha tröjor som är för långa när jag sitter på cykeln). Vill man inte ha det kanske man ska titta på en annan modell.

Senast ändrad:
Jag är 184/67-70 och har S i allt. Särskilt byxorna (Pro Team dock) sitter helt magiskt bra. Tröjorna är lite onödigt generösa i midjan ;)

Tillbaka
Topp