Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Hur varma/vindtäta är Pro Team Thermal Bib ?

Jag har två par flossade Assos som är ganska varma men slitna.

Mina ädlare delar kräver riktigt varma bib...

Senast ändrad:
Skogling sa:
Hur varma/vindtäta är Pro Team Thermal Bib ?

Jag har två par flossade Assos som är ganska vara och slitna.

Mina ädlare delar kräver riktigt varma bib...

Återkommer när jag provat mina vilket lär ske först när vintern börjar klinga av.
Men dom verkar vara lite tätare fram än andra flossade Bib:s som jag har vilket ju känns ganska smart för vädret här i Sverige.

Jag ämnar använda dem typ på sommarmorgnar/nätter.

Får ej bli kall där nere p.g.a. prostatit.

Kör gärna flossat året runt.

emilh sa:
Skulle säga att PT Thermal II funkar bra i spannet -2 till +15 (med lämpliga ben/knävärmare).

Det är nog där de är bäst ja. Men jag cyklade Sverigetempot 2016 i PT Thermal och det funkade utmärkt även då det var 25 grader.

Måste jag välja tar jag varma shorts och ventilerar på överkroppen hellre än svettig torso och kall röv.

Måste börja äta upp mig ordentligt så byxorna passar igen. Har provat storleken mindre men hängslorna blir för korta.

26463324788_c22d1ed4fc.jpg

Jag har ingenting alls här i världen att vinna,
och snart i min grop skola maskarna finna
att jag är ganska mager om ben'a,
tillika om armar och hals.

N Ferlin

NickPick sa:
Spacekitty sa:
Måste börja äta upp mig ordentligt så byxorna passar igen. Har provat storleken mindre men hängslorna blir för korta.

Det märks inte när man älskar cyklar är min erfarenhet. Sen töjer dom sig rätt bra egentligen. :)

För korta hängslen är inte jättetrevligt. Ofta går det som du säger bra att cykla i, men man kan ju knappt gå normalt. Lägg till den nytta cykelskor gör för gångstilen så är det inte underligt att folk rent allmänt tycker att cyklister är ett udda släkte....

Bengt-re sa:
NickPick sa:
Spacekitty sa:

Det märks inte när man älskar cyklar är min erfarenhet. Sen töjer dom sig rätt bra egentligen. :)

För korta hängslen är inte jättetrevligt. Ofta går det som du säger bra att cykla i, men man kan ju knappt gå normalt. Lägg till den nytta cykelskor gör för gångstilen så är det inte underligt att folk rent allmänt tycker att cyklister är ett udda släkte....
Hängslena töjer sig ju.. Jag har inga problem med hängsellängden på Pro Team i S trots en längd på 184. Byxan i övrigt som ett andra skinn, perfekta.

Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Spacekitty sa:

Hängslena töjer sig ju.. Jag har inga problem med hängsellängden på Pro Team i S trots en längd på 184. Byxan i övrigt som ett andra skinn, perfekta.

Jag är tillräckligt fet för att passa hyggligt i storlek.

Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Spacekitty sa:

+1. När jag provade Pro team första gången var hängslen så jäkla tajta att jag stod som ett uppochnervänt U men efter nåt pass eller två så är de helt perfekta.

Jocke77 sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Spacekitty sa:

+1. När jag provade Pro team första gången var hängslen så jäkla tajta att jag stod som ett uppochnervänt U men efter nåt pass eller två så är de helt perfekta.
Jag känner igen känslan. Fast jag får den igen när jag inte använt dem på ett tag så det verkar snarast vara att jag vänjer mig vid det. Märker ingen större skillnad mellan det två år gamla och det nya paret heller.

Vilka är dom bästa Bibsen för låååångcykling? Brevetserien? Eller insulated? Jag vill ha lite "varma" också.

Mina Assos har en skarv i resåren som skaver på baksida lår. :(

Skogling sa:
Vilka är dom bästa Bibsen för låååångcykling? Brevetserien? Eller insulated? Jag vill ha lite "varma" också.

Mina Assos har en skarv i resåren som skaver på baksida lår. :(

Jag har ju aldrig cyklat långt och äger inte heller några brevetbibs men har kört ett antal 6h-pass med pro thermal och tycker de är supersköna. Inget skav eller obehag från att de känns för tjocka.

Allt beror ju på vad det är för väder och hur varm/kall man är, personligen så gillar jag att vara varm om ben och ryggslut och klär mig hellre tunnare på överkroppen eftersom det är lätt att reglera med en väst.

Jag får inte frysa på mitten. Det är därför jag verkligen behöver att par vindtäta.

Jag har 3 par Assos som är vindtäta och flossade. Använder dessa året runt. Men det är skavrisk om man kör långt.
Jag skall cykla ett dygn och då får det ej hänga på skav.

Sisst jag cyklade i ett dygn hade jag samma problem som nu. Det var 10 år sedan.

Tack för tipset!

I "smygtitten" inför 2018 som dök upp efter årsskiftet så hintades det om helt nya brevet bibs, skulle tro att dessa dyker upp inom kort.

Nån här som har erfarenhet av Raphas regnjackor Classic och Race Cape?
Har kört med deras vindjacka som stått emot lättare regn, men i år väntar äventyr där det kanske krävs lite mer motstånd.

Vill ju gärna ha en jacka som syns lite mer i skitvädret, och dom som finns just nu är det ju inte så mycket färg på, men det kanske kommer längre fram i vår.

Skogling sa:
ohellstrom sa:
Utöver min välkända fäbless for Thermal Bibs så körde jag två 600k breveter förra året i core bibs. Funkade löjligt bra.

Med kronisk prostatit?

Nej. Givetvis menar jag inte att folk som av olika anledningar måste hålla värmen i vissa regioner ska använda vanliga, tunna bibs. Men dte finns ju många läsare i tråden och jag menar att det är relevant att framhålla att det grundläggand einte krävs något utrustningsmässigt hokus pokus för att cykla i ca ett dygn.

Tillbaka
Topp