Visa din vilopuls

Visa din vilopuls
Det här med puls är intressant. Det ska vara en indikator på hur vältränad man är. Elitidrottare inom cykling, löpning och simning sägs kunna ha en puls ned till 30 slag i minuten.
Världsrekordet ligger på 28 slag i minuten, dock mera en genetisk avvikelse hos det enskilda fallet.

Vilopuls tar man på morgonen precis när man har vaknat, själv brukar jag ta puls på kvällen då jag inbillar mig att den går lika lågt.

Normal vilopuls sägs ligga på 60 till 80

Här är en tabell där du kan jämföra dig själv. http://xn--kollahjrtat-r8a.se/vilopuls/

Eftersom folk generellt verkar misstro mig på det här forumet visar jag upp bevis på min vilopuls. Den ligger runt 48 slag i minuten.
http://postimg.org/image/3k1i1fhor/

Senast ändrad:
Visa din vilopuls
Nån måste väl säga det...

Vilopuls säger väldigt lite om kondition när man jämför mellan olika individer, däremot ganska mycket om man jämför sig själv över tid. Eftersom folk inte verkar tro mig visar jag här upp bevis på min vilopuls:

Screenshotfrom2016-03-3016:46:23.png

(Nytt världsrekord!)

Visa din vilopuls
Strax över 40 just nu. Kan ha 42-45 när jag sitter framför datorn och slöläser, eller när jag står och väntar på en buss.

Jag hade en vilopuls på 60-65 innan jag började cykelträna i mitten av 00-talet.

Visa din vilopuls
Mellan 45 och 85 beroende på när på dygnet och om jag kommit ihåg min medicin eller ej.

Var går atletgränsen? Vill ju inte råka svara fel om någon frågar på morgonen.

220 - ålder ger jag inget för heller, ger 10 bpm för lite hos mig.

Visa din vilopuls
toshiba sa:
Nån måste väl säga det...

Vilopuls säger väldigt lite om kondition när man jämför mellan olika individer, däremot ganska mycket om man jämför sig själv över tid. Eftersom folk inte verkar tro mig visar jag här upp bevis på min vilopuls:

(Nytt världsrekord!)

Trams! Världsrekordet är noll och det verkar som att de flesta (alla?) människor förr eller senare tangerar den noteringen.

Visa din vilopuls
Lyktstoplemedhjul sa:
Det här med puls är intressant. Det ska vara en indikator på hur vältränad man är. Elitidrottare inom cykling, löpning och simning sägs kunna ha en puls ned till 30 slag i minuten.
Världsrekordet ligger på 28 slag i minuten, dock mera en genetisk avvikelse hos det enskilda fallet.

Vilopuls tar man på morgonen precis när man har vaknat, själv brukar jag ta puls på kvällen då jag inbillar mig att den går lika lågt.

Här är en tabell där du kan jämföra dig själv. http://xn--kollahjrtat-r8a.se/vilopuls/

Eftersom folk generellt verkar misstro mig på det här forumet visar jag upp bevis på min vilopuls. Den ligger runt 48 slag i minuten.

Kan vara en luring med. Jag har som ganska otränad en vilopuls på 36. Dock så har det inte alls med min kondition att göra utan ett litet hjärtfel som heter AV-blockering. Detta misstas ofta av läkare för att man skulle ha en bra kondition. Så är man medveten om att man inte har någon bra kondis och att läkaren säger att man har en vilopuls som en elitidrottare så ska man dra åt sig öronen och inte lita på denne och söka vidare. Det syns klart och tydligt på EKG för en person med utbildning om man har en AV-blockering eller om det är elitidrottares kondition man fått ;)

Dock så hindrar inte denna av-blockering mig från att leva som vem som helst :)
Finns olika typer av den. Typ 1, 2 och 3

Senast ändrad:
Visa din vilopuls
PiPPiW sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
"Mycket bra". Johej

"
Om du vill bestämma din maxpuls, eller maximalt antal gånger ditt hjärta kan slå per minut, drar du ifrån din ålder från 220. Om du är 40 år gammal. Subtrahera 40 från 220 vilket blir 180 som är det högsta antalet hjärtslag per minut för en 40-åring.
"
Okey...

Klickar på länken "Om oss":
"
Kollahjärtat.se är en webbplats som grundades 2014 av företaget Expandtalk AB med syfte att sprida kunskap om hjärtsjukdomar och hjärthälsa i allmänhet. Vår vision är att vara den bästa källan om hjärtsjukdomar.
"
Okey 2, det är bra med visioner...

Den sajten verkar vara rena amatörernas afton, typ noll faktakoll - inte bara i det jag citerat.

Den här "220-ålder" är typ en skröna som folk har kopierat vidare i en oändlig loop, det räcker med att googla lite så förstår man att den inte stämmer så bra med _snittet_. Att många dessutom tror att det inte är ett _snitt_ gör ju inte saken bättre. Men faktiskt lite oroande att det lever kvar även inom sjukvården, på hjärtavdelning (eller vad det kallas), vet det av egen erfarenhet. Och "vilopulsen beror på hur vältränad du är" (men inte relativt sig själv), eller varför inte "vilopulsen visar vilken maxpuls du kan ha". Känns sådär att få hjärtat undersökt när man inte har bättre koll.

Senast ändrad:
Visa din vilopuls
Jag tränade med pulsmätare några gånger. Det var skitäckligt för det där bandet man har runt bröstkorgen blev så svettigt och kallt, och jag hörde ändå aldrig pulsklockans varningspipanden. Då testade jag att sova med pulsklockan en natt. Min snittpuls under natten blev 48 (mitt egentliga bidrag till tråden), men så läste jag att sovpuls inte var detsamma som vilopuls. Sen dess ligger pulsklockan i byrålådan för avlagda cykelkläder. Där har den legat i minst ett decennium. Lika tråkig pryl som cykeldator.

Visa din vilopuls
Vilopuls varierar ju naturligt men jag har alltid haft lite hög vilopuls därför ser jag min nuvarande låga som ett bra tecken.

Dessutom ligger mitt max högre än det borde. Nu uppmätte jag senast max för kanske 5 år sedan och då vid löpning, har svårt komma upp i max på andra sätt... Och då var det väl runt 210 fast jag var kanske 20 år.

Visa din vilopuls
220-åldern är väl ungefär lika exakt tumregel som klassikern "du kan cykla runt Vättern i klunga i den hastighet du kan hålla en timme solo".

Visa din vilopuls
Jag hade förövrigt ca 20 slag högre vilopuls än normalt i måndags och tog det som intäkt för att kliet i halsen inte var pollenallergi utan en man-cold på väg att bryta ut. Mycket riktigt...

Visa din vilopuls
Lustigt nog påverkas min vilopuls inte av förkylningar. Bara om jag får feber ökar den. Däremot kan jag få 5-10 slag högre vilopuls om jag druckit dåligt senaste dygnet. Får väldigt snabbt vätskebrist och påtagliga besvär av det.

Visa din vilopuls
Ingen aning vad det tillför men jag har kollat lite på min puls och det högsta jag kan åstadkomma med repeterbarhet är 190 bpm, så kanske några slag till på det då. Ganska högt i tramsberäkningen då jag är snart 49 år. Har testat att sova en hel normalnatt dvs nästan sex timmar med garmin och pulsband. Det gav en kurva som ligger lågt och runt 50 bpm. Lägsta notering var 48 bpm och det finns 14 spikar upp till max 81 bpm. De är ganska jämnt fördelade över timmarna.

Gäsp!

Visa din vilopuls
Heart rate reserve (HRR) is the difference between resting heart rate (HRrest) and maximum heart rate (HRmax).

HRR = HRmax - HRrest

Heart rate reserve is used when determining exercise heart rates.

The Karvonen formula is used to calculate exercise heart rate at a given percentage training intensity. Add the given percentage of heart rate reserve to the resting heart rate.

Exercise HR = % of target intensity (HRmax – HRrest) + HRrest

For example: Target intensity 70 % HRR for a person with HRmax 201 bpm and
HRrest 50 bpm

Exercise HR= 70% (201-50=151) + 50
Exercise HR=155 bpm

This method gives an exercise intensity that is equivalent to the desired percentage of VO2R (maximal oxygen uptake reserve).

To use Karvonen formula you need to know your true HRmax and HRrest. When using estimated HRmax or/and HRrest the values are always predictions.

Sådeså!

Visa din vilopuls
Lyktstoplemedhjul sa:

Jag har en vilopuls. Sedan kan jag springa i 24 h. Är jag vältränad då?

Tillbaka
Topp