Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Inte mitt och inte riktigt rambrott (än), men klickande ljud. Vad imponerade mig är hur det ens kunde upptäckas. Vloggaren lokaliserade problemet till en osynlig spricka i kolfiberramen. Inga tecken på problemet synas på utsidan!

Det varar i cirka 10-20 sekunder från 3 minuters tidsstämpel:

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Får nog bli en kväll i garaget. Downtuben vid styrröret...
20241005_160547.jpg

Visa ditt rambrott
Hur vanligt är rambrott på moderna (2014>) landsväg och gravelhojar i kolfiber? Att man bryter ramen på en mtb när man sätter den i ett träd är ganska ointressant ...
Hur ska man svara på det här?

"Inte jätte"
"Det beror"?

Jag hade inte köpt en tio år gammal kolfiber-gravel (dvs en cx)
Men det är delvis för att det hänt så mycket med gravelcyklar dom senaste åren

Visa ditt rambrott
Hur ska man svara på det här?

"Inte jätte"
"Det beror"?

Jag hade inte köpt en tio år gammal kolfiber-gravel (dvs en cx)
Men det är delvis för att det hänt så mycket med gravelcyklar dom senaste åren
Kollar man tråden så är kanske "inte jätte" rätt svar, 10år är rätt lång tid men dom senaste 5åren verkar det inte hänt så mycket när det gäller tillverkningen, skulle jag köpa en ram från 2019 om 5år, ja troligtvis med den kunskap jag har för tillfället

Visa ditt rambrott
Kollar man tråden så är kanske "inte jätte" rätt svar, 10år är rätt lång tid men dom senaste 5åren verkar det inte hänt så mycket när det gäller tillverkningen, skulle jag köpa en ram från 2019 om 5år, ja troligtvis med den kunskap jag har för tillfället

Det är ett spännande resonemang att använda den här tråden som ett riktmärke för hur vanligt det är att lvg/gravel-kolfiberramar går sönder.

Visa ditt rambrott
Det är ett spännande resonemang att använda den här tråden som ett riktmärke för hur vanligt det är att lvg/gravel-kolfiberramar går sönder.
Nja jag har jobbat med kolfiber inom båtvärlden så den här tråden är inte riktigt all min kunskap, men det vore intressant att se om det finns fler skador än dom som dykt upp hittills

Visa ditt rambrott
Hur vanligt är rambrott på moderna (2014>) landsväg och gravelhojar i kolfiber? Att man bryter ramen på en mtb när man sätter den i ett träd är ganska ointressant ...
Kolfibercyklar är mogen teknologi. Flera tillverkare ger generösa garantier på sina ramar. Det händer ibland dåliga produktpartier, och sedan tillkännager man en recall på dem.

Mitt svar på frågan är: ovanligt.

Visa ditt rambrott
Inte mitt och inte riktigt rambrott (än), men klickande ljud. Vad imponerade mig är hur det ens kunde upptäckas. Vloggaren lokaliserade problemet till en osynlig spricka i kolfiberramen. Inga tecken på problemet synas på utsidan!

Det varar i cirka 10-20 sekunder från 3 minuters tidsstämpel:

Imponerande arbete! Sen om jag vågat lita på att det håller är en annan sak.

Visa ditt rambrott
Tror det är väldigt ovanligt att en kolfoberram självdestruerar av cykling. Offtast är någon form av yttre våld inblandat. Hade hellre köpt en 10 år gammal kolfiberram än en aluminiumram i alla fall.
Alla vet att kolfiber är självdestruerande.

Det imploderar vid minusgrader.
Ramen kan spontanspricka utan förvarning.
Det imploderar om du får minsta lilla stenskott på det för det är så känsligt för slag.
Finns det en repa i lacken är det antagligen helt förstört under och det är bara lacken som håller ihop det.
Kolfibern går sönder som en porslinvas om man klämmer med t.ex en cykelhållare på det.
Hänger man sin cykel med kolfiberhjul i en krok i fälgen så är fälgen helt trasig efteråt.

Fullkomligt livsfarligt. Finns sannolikt inte en enda hel kolfiberram i hela världen.

Visa ditt rambrott

Det imploderar om du får minsta lilla stenskott på det för det är så känsligt för slag.
Finns det en repa i lacken är det antagligen helt förstört under och det är bara lacken som håller ihop det.
Kolfibern går sönder som en porslinvas om man klämmer med t.ex en cykelhållare på det.
Hänger man sin cykel med kolfiberhjul i en krok i fälgen så är fälgen helt trasig efteråt.

Fullkomligt livsfarligt. Finns sannolikt inte en enda hel kolfiberram i hela världen.
Glöm inte uv-strålningen 😜

Visa ditt rambrott
Inte en ram, bara en SRAM Red bakbroms som gett upp.
Gick av när jag skulle lossa vajern. Bra att det hände i garaget.
Lite fler aluminium delar som gett upp.,
Gissar att Zwift på finracern är en dum ide.
Gissar att det är saltet jag svettats ut som reagerat med aluminiumet.

De flesta nipplarna på framhjulet är spruckna eller åtgångna.

QR fram är sprucken..

Bilagor

• IMG_0200.jpeg
    IMG_0200.jpeg
    863.4 KB · Besök: 127
  • IMG_0199.jpeg
    IMG_0199.jpeg
    774.1 KB · Besök: 128
  • IMG_0198.jpeg
    IMG_0198.jpeg
    614.6 KB · Besök: 136
  • IMG_0197.jpeg
    IMG_0197.jpeg
    661.9 KB · Besök: 127
  • IMG_0196.jpeg
    IMG_0196.jpeg
    705.8 KB · Besök: 133
  • IMG_0195.jpeg
    IMG_0195.jpeg
    759.8 KB · Besök: 135
  • IMG_0194.jpeg
    IMG_0194.jpeg
    750.4 KB · Besök: 136
Visa ditt rambrott

QR fram är sprucken..

Tjena!

Svetter är den stora boven ja. Fick göra ett jättejobb för något år sen när en kund hade svettats såpass att jag fick borra ur skruvar i slanggenomförningar för att kunna lösa problem. Långsamt borrande med extremt lågt tryck för att inte slinta och sätta borret i kolfiberramen.
Utöver det ett kasst styrlager och lite till.
Gick på ett antal tusenlappar för att få ordning på det.

Men det slår inte kunden som svettades sönder styret på sin Pinarello Bolide.. Det kostade runt 35000 för en vinter på trainer. 😬

Visa ditt rambrott

Attans. Tack för varningen - skall genast sluta cykla på cockoscyklar.

Visa ditt rambrott
Under morgonpendligen small det till och hojen började kännas lite diffust svajig. Tänkte först att nu har för många ekrar gett sig, men det klarnade när jag kollade ner vid nästa rödljus..........
Kunde också blivit ett inlägg i fulmektråden inkluderat plåtremsor och slangklämmor, men det visade sig vid närmare besiktning att andra kedjestaget inte hade så mycket material kvar som höll ihop härligheten. Så får bli buss hem, och sedan ta hem vraket med bil för demontering av användbart innan det blir ölburkar av ramen.

Nu skall bara Bikester lyckas leverera ersättaren som jag klickade hem på rea i förra veckan, helt ovetandes om förestående akut behov :-)
1732538403245.jpeg

Visa ditt rambrott

QR fram är sprucken..
Svettas du på hjulen? Jag fattar inte riktigt svett argumentet många drar, jag kanske inte kör lika hårt och svettas lika mycket.

Hur kommer det sig att cyklar har klarat att köras tidig vår på gator som har saltats under vintern men svett som skulle krypa in till hjulen förstöra?

Visa ditt rambrott
Svettas du på hjulen? Jag fattar inte riktigt svett argumentet många drar, jag kanske inte kör lika hårt och svettas lika mycket.

Hur kommer det sig att cyklar har klarat att köras tidig vår på gator som har saltats under vintern men svett som skulle krypa in till hjulen förstöra?
Jag svettas massor..
Allt framför mig på cykeln är blött efter ett pass.

Tillbaka
Topp