Visa era personliga dekaler/tags

planetx

Aktiv medlem
Visa era personliga dekaler/tags
Tänkte be om att visa era turfigurer eller turdekaler på era cyklar. Inte de tråkiga fabriksdekakerna nu alltså utan något ni pillat dit själva, eller har ni något turfigur på styret till o med som alltid följer med. Bifogar dekaler på min pendlare, dekaler som för övrigt finns på alla cyklar i flottan med.
 

Bilagor

  • 20230220_164703.jpg
    20230220_164703.jpg
    315.3 KB · Besök: 201
Visa era personliga dekaler/tags
Riktigt bra. Konstigt att inte fler gör egna versioner.
Ett tag sedan jag la in inlägget, vill ju se mer av detta.😍
Ja det blev ganska bra. Fördelen jag hade var att orginal dekalerna var svart på svart och knappt syntes så jag behövde inte få till de nya dekalerna att matcha exakt. Lite överlapp syns ändå inte.

Men jag velar lite om jag ändå inte ska skära ut dem i vitt som jag först hade tänkt.
 
Visa era personliga dekaler/tags
Ja det blev ganska bra. Fördelen jag hade var att orginal dekalerna var svart på svart och knappt syntes så jag behövde inte få till de nya dekalerna att matcha exakt. Lite överlapp syns ändå inte.

Men jag velar lite om jag ändå inte ska skära ut dem i vitt som jag först hade tänkt.

Du får köra ett tag o se. Fördelen med dekaler, bara byta när man vill.

För mig som motovlackare så brukar folk vela så mycket innan att de blir av att de är svårt att göra något spontant.
 
Visa era personliga dekaler/tags
Vad är det för printer, och vad kostar en sån + material?
Kommer inte ihåg vad jag betalade för den, men gissar runt 1500-2000. Har haft den i ca 15 år tror jag och den funkar bra fortfarande. Hunnit göra dekaler till massvis med cyklar, motorcyklar och diverse annat.

Silhouette Cameo 2 heter den men finns en uppsjö av sådana maskiner. Köpte nyligen en Kina ultraljudstvätt från Vevor och jag såg att dem också har skärande printers.

Vinyl har jag inte köpt på flera år. Köpte några rullar nyligt efter jag köpt printern och har massvis kvar. Jag gissar att om man letar så hittar man för runt hundringen per löpmeter.

Det som är bra med Cameo är att den har en skärmatta som är klibbig och med rutnät. Så man kan skriva ut med spillbitar som man bara matchar med rutnätet i mjukvaran.
 
Visa era personliga dekaler/tags
Kommer inte ihåg vad jag betalade för den, men gissar runt 1500-2000. Har haft den i ca 15 år tror jag och den funkar bra fortfarande. Hunnit göra dekaler till massvis med cyklar, motorcyklar och diverse annat.

Silhouette Cameo 2 heter den men finns en uppsjö av sådana maskiner. Köpte nyligen en Kina ultraljudstvätt från Vevor och jag såg att dem också har skärande printers.

Vinyl har jag inte köpt på flera år. Köpte några rullar nyligt efter jag köpt printern och har massvis kvar. Jag gissar att om man letar så hittar man för runt hundringen per löpmeter.

Det som är bra med Cameo är att den har en skärmatta som är klibbig och med rutnät. Så man kan skriva ut med spillbitar som man bara matchar med rutnätet i mjukvaran.
Shit! Jag googlade igår kväll och hittade bara massa apparater för 35 000 - 350 000 kr! Alldeles för mycket för mig.. Några tusenlappar ”bara” är helt klart värt det!

Är ”skärande printer” namnet man ska söka på för att lära sig mer? Hittade typ bara 3D printers och fick upp vanliga printers då.. sen hittade jag nåt som hette ”UV Direct to film”, är det en sån du har?
 
Visa era personliga dekaler/tags
Shit! Jag googlade igår kväll och hittade bara massa apparater för 35 000 - 350 000 kr! Alldeles för mycket för mig.. Några tusenlappar ”bara” är helt klart värt det!

Är ”skärande printer” namnet man ska söka på för att lära sig mer? Hittade typ bara 3D printers och fick upp vanliga printers då.. sen hittade jag nåt som hette ”UV Direct to film”, är det en sån du har?
Det här är den senaste versionen av samma printer jag har: https://www.3djake.se/silhouette/cameo-5?sai=19572

Den här verkar vara populär: https://amzn.eu/d/0dC86kVH

Leta bara liknande maskiner som dem jag länkade
 
Visa era personliga dekaler/tags
Svarar mig själv ovan. ”Skärplotter” verkar vara benämningen man ska söka på.

On topic:

Köpte ett pack såna här från en kille på Instagram som jag ville ha på cykeln/hjälmen men hittade ingen bra fästpunkt. Måste väl helt enkelt köpa en mindre ventilerad mer aero-formad hjälm..

IMG_4352.webp


Edit: @jon.svordom på Instagram
 
Senast ändrad:
Visa era personliga dekaler/tags
Gillar verkligen alla dekaler o stickers, de är ju lite det som gör cykeln ens egen. Älskar ju detta med att personifiera cykeln och som motivlackerare och cykelnörd har man gjort en hel del egna projekt. Dock ska jag inte besudla flödet här, de är era dekaler jag vill se 😃
 
Visa era personliga dekaler/tags
Gillar verkligen alla dekaler o stickers, de är ju lite det som gör cykeln ens egen. Älskar ju detta med att personifiera cykeln och som motivlackerare och cykelnörd har man gjort en hel del egna projekt. Dock ska jag inte besudla flödet här, de är era dekaler jag vill se 😃
Då besudlar jag flödet istället och undrar om du har några tips om hur man kan fästa stickers och dekaler på ett permanent sätt samt skydda mot UV och väder? Kan man köra lite lack över bara eller måste man först lacka om hela cykeln då för att få ett bra resultat? Menar du om man är perfektionist och inte bara sätter ett klistermärke på en gammal skrothög.
 
Visa era personliga dekaler/tags
Lite på ramen också runt där dekalen/klistermärket sitter för att fästa bättre eller blir det för fult? Ska man maska bara dekalen och någon millimeter utanför för att safea?
Klarlack ska om den är lagd bra inte synas, den ska egentligen bara skydda som ett extra lager lack. Om du inte vill krångla med klarlack så finns de genomskinlig skyddsplast.
 
Visa era personliga dekaler/tags
Klarlack ska om den är lagd bra inte synas, den ska egentligen bara skydda som ett extra lager lack. Om du inte vill krångla med klarlack så finns de genomskinlig skyddsplast.
Good to know! Är ute efter att göra mina svarta dekaler på min racer vita (eller annan snygg färg) istället för svarta dekaler på mattsvart lack som nu. Dekalerna är dock blanka, så klarlack ska funka om man bara lackar dekalerna och kanske lite lätt utanför isåfall.
 
Tillbaka
Topp