VO2 Max beror på vikt, men

Hej
Har haft 2 års ofrivilligt uppehåll från lvg cykling pga ryggproblem (op diskbråck).
Har inte tränat på 2 år, har precis börjat men ligger nu på 91 kg och VO2 Max ligger på 46 enligt cykeldator/pulsband/effektpedaler. FTP är på ca 240 W. Längd 1,85. 57 år. Ganska medioker cyklist och jag började sent så jag har dåligt med kunskaper om träning.
Var man ska är ju ren matematik. Det ska bort typ 15 kg, sedan vore det bra med + 40W, och sedan blir ju VO2 Max vad det blir.
-Men vad brukar hända vid viktnedgång och träning? Vad ska man se upp med?
Mvh/G

Om du går ner tio procent av din vikt får du tio procent bättre VO2. Dessutom slipper du släpa fläsket uppför backarna. Du torskar ju lite fart i nedförsbackarna så klart.

1) Datorns beräknade vo2max siffror kan du ta med en grävskopa salt

2) För att gå ner i vikt behöver du ligga på ett kaloriunderskott. Träning och muskeluppbyggnad skapar stress på kroppen och behöver energi för att återskapa balansen / bygga upp. Ligger du på ett kaloriunderskott över längre tid så kommer du tappa styrka respektive beroende på hur mycket du tränar och hur stort underskottet är ska du vara uppmärksam på hur återhämtningen funkar och hur du allmänt mår.
Sen beroende på ditt utgångsläge kan det funka alldeles utmärkt att få en positiv effekt på styrkan samtidigt som vikten går ner i början men ju mer träningsvan du blir desto svårare blir den ekvationen.

3) Sluta jaga siffror som i vissa fall är dåligt grundade och träna för att det är roligt och lägg om din kost (vikt regleras bäst med kost, inte träning) för att må bra och bli av med några kilon på vägen.
Bättre effekt på cykeln och i hjärt- kärlsystemet får du på köpet ;-)

Alla klarar av att gå ner några kilo initialt genom allsköns metoder som bygger på kaloriundrskott - få får tillstånd en varaktig förändring och en livsstil de faktiskt kan hålla live ut (vilket torde vara syftet). Skynda långsamt och tveka inte att ta hjälp :)

Sambon åt Keto. Vilket sänkte vikten drygt tio kg på tio veckor. Hon ökade därmed sin Vo2max rejält. Från hög till mycket hög. Samtidigt kunde hon köra zon2/Fetmax i 210watt. Vilket gav bra fart (+34 km/h) även under åtta-tio timmar, utan ansträngning. Keto-dieten passar inte alla. Har testat själv. Funkar inte. Magen kaos.

Senast ändrad:
Sen är ju inte bara vo2max mätt per kg kroppsvikt intressant (ml/kg kroppsvikt och minut) utan också liter per minut. Och det blir ju inte bättre av en viktnedgång. Så kapaciteten på platten påverkas nog inte så mycket

Sen är ju inte bara vo2max mätt per kg kroppsvikt intressant (ml/kg kroppsvikt och minut) utan också liter per minut. Och det blir ju inte bättre av en viktnedgång. Så kapaciteten på platten påverkas nog inte så mycket
Keto-dieten skapar mycket bättre förmåga att använda fet som bränsle. Sen var sambon redan "känd" som lokomotiv på platten. Men som bekant är det oftast inte bara platt.

Det är ml/kg/min man mäter, så kroppsvikten är ju helt avgörande. Eftersom du delar vo2 med antal kilo du väger får du ju samma effekt som procentuell viktnedgång. Alltså: resultatet av att gå ner fem procent är en fem procent bättre vo2.

Tack för svar,

Jag är lite rädd att styrkan bara ska försvinna med vikten, det är därför jag frågar....

Hade tänkt försöka köra en skonsam viktnedgång genom en period med längre distanser med lägre belastning, typ 6-10 mil åt gången med puls 110-120 och kanske 140 W (jag har ca 170-175 i maxpuls och 50 i vilopuls). Har tidigare haft enormt svårt att ha disciplinen för sådana pass, men nu tänkte jag försöka.
Tröskelpass tänkte jag undvika helt och hållet. Kanske något kortare insprängt intervall ovanför FTP, men bara några minuter per vecka.
När jag gått ner litegrann så kanske det blir lite annat, men nu ligger fokus på vikten. Det är inte bara med tanke på att lägre vikt ger högre fart. Lägre vikt ger också mindre ryggbesvär. Jag har också problem med en skadad nervrot som gör att jag ligger på 55%V/45%H, den behöver vakna till.

Jo, jag vet att siffror är lite si och så med datorer, pulsklockor etc, men jag brukar se dem som relativa jämförelser. FTP är både jobbigt och svårt att mäta. W vs puls är ganska bra, hur mycket W trycker man vid en snittpuls på 125 bpm långdistanstempo t ex?

MVH/G

Om viktnedgång är fokus skulle jag bestämma mig gör att cykla cirka en timme om dagen, varje dag. Längre pass än så brukar göra mig väldigt hungrig. Jag skulle samtidigt börja äta bara sallad och kött under en period tills du fått resultat och dricka bara vatten och kaffe. Ta bort allt du tidigare ätit på cykeln typ gels, bars och sportdryck och drick bara vatten även under cyklingen. Kör ett pass benstyrka i veckan på gymet. Det är vad jag hade satsat på.

Det är ml/kg/min man mäter, så kroppsvikten är ju helt avgörande. Eftersom du delar vo2 med antal kilo du väger får du ju samma effekt som procentuell viktnedgång. Alltså: resultatet av att gå ner fem procent är en fem procent bättre vo2.
Jo precis men det kommer inte göra dig till en fem procent bättre cyklist.

Om viktnedgång är fokus skulle jag bestämma mig gör att cykla cirka en timme om dagen, varje dag. Längre pass än så brukar göra mig väldigt hungrig. Jag skulle samtidigt börja äta bara sallad och kött under en period tills du fått resultat och dricka bara vatten och kaffe. Ta bort allt du tidigare ätit på cykeln typ gels, bars och sportdryck och drick bara vatten även under cyklingen. Kör ett pass benstyrka i veckan på gymet. Det är vad jag hade satsat på.
Gjorde precis så för en massa år sedan och gick ner 9,5 Kg på 28 dagar, men jag cyklade 90 minuter/dag. Funkade bevisligen bra för mig, där och då.

Jo det är lite så jag tänker, låg intensitet - snabb återhämtning - många pass - maximerad fettförbränning. Kör bara vatten och högst en banan när jag kör dessa rundor.

Orsak och verkan, korrelation och kausalitet? Jag gissar att många är 10 procent lättare i delar av livet för att de är bättre cyklister då.
Du menar att man skulle bli smal som en följd av att man fått bättre vo2-max? Är det inte enormt mycket troligare att du fått bättre vo2 som en följd av viktnedgång och därigenom blir bättre cyklister. Precis som när man på grund av viktuppgång får ett sämre vo2 och blir långsammare på cykeln. Ganska logiskt, för mig i alla fall.

Jag har aldrig sett att man tävlar i VO2. Heller inte att högst VO2 alltid vinner.
Däremot är ett högt VO2 en förutsättning för att kunna vara med på elitnivå, men det är inte VO2 som är avgörande.
Bättre cyklist blir man av att cykla, av att utveckla mer styrka på cykeln, av att ha bättre teknik, av att kunna disponera sina krafter osv.

Förutsatt att vi inte snackar elitnivå med proffsambitioner / potential så är det lite "lex ingen vill veta var du köpt din tröja" - det är rätt egalt vad random motionär har i VO2.

Däremot är det ju bra om man har en massa övervikt att vilja göra något åt det för hälsans skull och blir man på köpet en starkare cyklist är det ju win win - men viktnedgång regleras som sagt bäst medelst kost - det finns ingen anledning att inte också köra högintensiva pass under en viktnedgångsfas, du bränner ju dessutom fler kcal per tidsenhet än lågintensivt, men man bör ha lite koll på hur man strukturerar sin träning och kost.

Tränar man bara långa lågintensiva pass fastande blir träningen snabbt tråkig, du tappar kapacitet på hög intensitet och det är stor risk att man efter ett tag tömmer kylskåpet / alternativt blir sjuk eller drabbas av andra otrevligheter till följd av konstant låga energinivåer.

Mitt tips för snabb viktnedgång utan att må skit; omsätt många kalorier och ligg på underskott. Var noga med protein.
Återhämtningen tar längre tid med kaloriunderskott, så variera mellan löpning, cykling, simning och styrketräning för att slippa endast lågintensiva pass.

Själv körde jag Viktväktarna och struntade i att äta veckobonusen man får av aktiviteter. Lärde mig hitta bra 0 points mat så jag kunde äta gott på kvällarna. Jag gick ner 1-1,5kg i veckan, totalt 20kg. Jag blandade aktiviter och tänkte att allt räknas.
I januari fick jag gå upp med cykeln för backen över motorvägen. Igår cyklade jag Halvvättern utan bekymmer.

Själv börjar jag bli lite äldre, så jag brukar cykla runt och titta när jag cyklar lugnt. Blir liksom inte uttråkad längre. Som alla pensionärer som går på museum och renoverar gamla masugnar. Har ni hört va? Vem f*n har tid att titta när man tränar? Ikväll blir det Åker-Mariefred-Skottvångs gruvor ToR btw /uppförsbackar.

Tillbaka
Topp