Vobblande knä = ont knä

JPKC

Aktiv medlem
Vobblande knä = ont knä
Efter ett par veckors uppehåll var jag tillbaka i sadeln idag och då kom knäsmärtan efter ca 30 min. När jag tittade ner på mitt trampade såg jag att vid "kl 12" rör sig mitt knä in mot toppröret vilket innebär att det blir en vobblande rörelse genom trampvarvet. Resultatet är en ganska skarp smärt vid utsidan av knät.

Varför blir det så här? Jag har tidigare haft samma sak på andra benet men nu var det premiär för denna sida.

Vobblande knä = ont knä
Har egentligen ingen aning, men en referens som kanske är relevant. Jag har till och från upplevt smärta i höger knä. Efter att ha sett mig göra knäböj noterade en PT att jag vek in med ena knät, och därmed lade större belastning på det andra. Detta menade han sannolikt berodde på att jag har svaga höfter. Har sedan dess kört en inte jättetuff grej som kallas storken, och vill nog påstå att jag har iaf lite mindre problem med knäsmärta nu. PTn rekommenderade också musslan, som är än mindre tuff. Storken kan köras med kettlebell/hantel och musslan med gummiband.

Googla stork exercise kettlebell samt clam exercise

Senast ändrad:
Vobblande knä = ont knä
Jag har haft samma problem men sedan jag börjat stretcha insdan av låren så har det vobblet nästan försvunnit. Det tog ett par månader.

Jag sitter gränsle över stolen på kontoret och "splittar". Värt att testa...

Vobblande knä = ont knä
Kanske dum fråga på tutas inlägg men "bygger" wedges såpass mycket att man behöver ändra sadelhöjden?
Kör själv med knäna inåt och har tendens att få ont på utsidan av högerknät ibland och wedges kanske är lösningen?

Vobblande knä = ont knä
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jobbar du på kontor?

Japp - riktig kontorsråtta.

Vad gäller wedges borde de inte behövas tänker jag mig eftersom jag tidigare inte har haft det här knävobblandet utan det mer verkar vara muskulärt än något annat.

Jag provar med lite hederlig stretching.

Vobblande knä = ont knä
Jag är verkligen ingen expert i ämnet, men hade problem förra hösten på min cross att jag efter en stunds körning fick ont på utsidan av knäet. Googling på symptomen liknade de vid löparknä.
Jag hade precis som du vobbling i knäet i trampcirkeln.
Jag testade följande:
- sänka/höja sadeln, smärtan fanns kvar men flyttade kanske lite på sig.
- vrida på spd-klossarna, både inåt och utåt. Smärtan fanns kvar, men blev lite bättre.
- klämde in två, av plastburk urklippta, bitar under insidan av spd-klossen. Smärtan försvann.

Shimsning av klossen gjorde att mitt knä vobblar mycket mindre och smärtan försvann.
Bara mina småpengar..

Vobblande knä = ont knä
gurrap skrev:
> Jag är verkligen ingen expert i ämnet, men hade
> problem förra hösten på min cross att jag efter
> en stunds körning fick ont på utsidan av knäet.
> Googling på symptomen liknade de vid löparknä.
> Jag hade precis som du vobbling i knäet i
> trampcirkeln.
> Jag testade följande:
> - sänka/höja sadeln, smärtan fanns kvar men
> flyttade kanske lite på sig.
> - vrida på spd-klossarna, både inåt och utåt.
> Smärtan fanns kvar, men blev lite bättre.
> - klämde in två, av plastburk urklippta, bitar
> under insidan av spd-klossen. Smärtan försvann.
>
> Shimsning av klossen gjorde att mitt knä vobblar
> mycket mindre och smärtan försvann.
> Bara mina småpengar..

Hmm, intressant. Förklara gärna lite mer. På vilket sätt stabiliserade shimsen knäts rörelse.

Vobblande knä = ont knä
Jag är verkligen ingen expert, men jag tror att om jag står barfota på ett golv så har jag en viss lutning i fotsulan vilket gör att om jag pressar ner fotsulan helt på golvet är jag en aning kobent, eller åtminstone viker sig knäet något inåt.
Översatt på cykeln blir det en vobblande rörelse i knäet där knäet vek sig något inåt vid nedåt-tramp och rätade upp sig på vägen upp.
Med shimsning i skorna så blev mitt rundtramp mycket rakare/jämnare och ont i knäet försvann.

Vobblande knä = ont knä
Jag hade liknande bekymmer förr. Jag har vridit pedalklossarna så att tårna pekar något utåt & meckat till egna hålfotsinlägg av sulan från ett par gamla löpardojjor som ligger under cykeldojjans sula. Fungerar helt perfekt för mig & jag ser för blotta ögat att knäna arbetar helt rakt nu.

Vobblande knä = ont knä
Drosa skrev:
> Kanske dum fråga på tutas inlägg men "bygger"
> wedges såpass mycket att man behöver ändra
> sadelhöjden?

Det beror väl på hur petig du är och hur många du behöver. Men Eftersom det bara är ena sidan som höjs och bara 1 eller 2 mm så borde det ju vara rätt lugnt. Funkar kanske inte för alla men ett av mina bästa köp.

Vobblande knä = ont knä
Jag fick ont i knäna på grund av för hög sadel i kombination med för nedkylda knän i den kalla årstiden.
Åtgärd: Sänk sadeln och köp värmare för knä. Det har dom på Intersport

Vobblande knä = ont knä
Jag tror det sitter i huvudet. Som gammal simmare känner jag igen det där med att knycka fel på ett ben, det är iaf 100% psykologiskt.

Men på cykeln ska benen röra sig rakt upp och ned som om någon drog i en tråd från himlen. Tänk att du är pinocchio som sitter och trampar.

Sadelhödjen eller sadelformen skulle iofs kunna vara lite hög eller fel så att du sitter snett på sadeln, men jag tror ändå mest på det psykologiska.

Vobblande knä = ont knä
För att klargöra, det jag gjorde ghetto-style genom att klippa sönder en gammal plastburk åstadkommer precis detsamma som cleat wedges på bikefit-länken.
Jag höjde uppskattningsvis insidan av min högerfot med ca 1,5 mm.

Vobblande knä = ont knä
Fredrik80 skrev:
> Jag tror det sitter i huvudet. Som gammal simmare
> känner jag igen det där med att knycka fel på
> ett ben, det är iaf 100% psykologiskt.
>
> Men på cykeln ska benen röra sig rakt upp och
> ned som om någon drog i en tråd från himlen.
> Tänk att du är pinocchio som sitter och
> trampar.

Eh...om jag medvetet vinklar foten så går det att hålla knät rakt. Men det är lite jobbigt att ha en böjd fot i 15 mil och att ständigt behöva koncentrera sig på det. Även för kortare sträckor är det rätt jobbigt. :) Så för mig är lite plast en väldigt mycket bättre lösning. Andra kanske klarar sig med tankekraft.

Vobblande knä = ont knä
Fredrik80 skrev:
> Men plastbitarna hjälper väl inte mot att hans
> knäe vobblar? Alltså drar sig mot toppröret vid
> toppen av tramprörelsen.

Jag vet inte vad som hjälper hans knän. Men för mina funkar det definitivt. Det vill säga det är ju inte ett okontrollerat vobblade, men knät är rakt när det är utsträckt men rör sig inåt när det är böjt så det ser ju ut som vobbel. Och jag är knappast unik då det gick att hitta väldigt mycket information om det när jag väl insåg att det var ett problem och att det var orsaken till mina knäsmärtor.

Tillbaka
Topp