Lite fler reflektioner från mig också då, så här med lite distans... (wall of text)
Jag håller till viss del med om det som redan skrivits här av ex. SirUlrich mfl.
Till att börja med; vi fixade uppsatt målsättning! Eller okej, de flesta av oss i alla fall.
Så, med det skulle vi ju kunna vara nöjda. Men, i alla fall jag känner ett sug på SUB-? nästa år och det kräver ju förbättringar, så låt oss analysera dem med färskt minne.
Vi var alldeles för många! Eller vi blev rättare sagt... Primärt pga två orsaker tror jag, dels hade vi dålig egen identitet då vi hade olika kläder (regnjackor dolde tröjorna) vilket gjorde det lätt för många solocyklister att glida med, och dels såg nog många SUB-10 loggan på några tröjor och insåg att de nog skulle fixa att haka på.
Efter starten på väg mot Gränna föll jag ner genom klungan för att se om vi var samlade och insåg att 20 personer snarare var 200(!!) personer. Nu ordnades det ju upp vid ett par tillfällen i och med kiss- och depåstopp när delar av "fansen" trampade vidare eller föll av.
Mängden cyklister gjorde också att kommunikationen inte funkade som den skulle. Vad hjälper visselsignaler om mer än hälften inte fattar vad som menas?
Grindvakter hade varit fantastiskt!
Vi fick ju in några bra killar i gruppen som bidrog positivt, men vi fick ju också in några riktiga arslen som jag ville kasta pumpen efter.
Själva klungtaktiken sen höll ju rätt bra men kanske inte riktigt som vi tänkt oss, även om det med förutsättningarna gick helt okej. Jag tyckte att vi tog för långa förningar bitvis och hade hellre sett något snabbare rotation. Inte för att jag blev trött av att dra, utan för att vi i och med det tappade lite fokus på själva klungarbetet när 95% av tiden tillbringades på rulle. Eller?
I uppförsbackarna tog vi det lugnt, precis som vi sagt. Men, de första leden tog det lugnt för tidigt vilket innebar att resten av klungan fick bromsa sig upp i backen. Istället skulle första leden hållit farten tills alla var inne i backen, och sen slagit av.
I nedförsbackarna gick det okej, men vi kunde tryckt på betydligt mer i flera av dem. Och, i de utförslöpor som följdes av motlut skulle vi definitivt ha tryckt på hårdare.
Vid omkörningar gjorde vi två misstag; Vi var för långsamma och skar in för snabbt.
Vi borde ha tryckt på lite mer när vi passerade andra klungor istället för att hamna jämsides i flera kilometer. Och, gång på gång på gång svor jag över att vi styrde in DIREKT framför dem vi körde om. Det innebar att bakomvarande inte alltid fick utrymme att styra in på och klungorna blandades upp i ett enda kaos.
Rondeller och korsningar gick rätt kass till en början men blev betydligt bättre med tiden när vi blev bättre på att kommunicera med varandra att hålla igen med igångdrag.
Vi hade ett par vurpor, svåra att undvika. Den första på grund av ett hål och en studsande flaska och den andra på grund av en idiot. Både hål och idioter är svåra att skydda sig mot tyvärr...
Jag tyckte dock vi skötte det bra, alla stannade, checkade läget, passade på att kissa/äta/dricka osv.
Och gnället som skrevs om här ovan.. Jag var väl en av dem som gnällde lite, men försökte i alla fall att kommunicera högt och tydligt att vi skulle hålla ihop, hålla leden osv. när det behövdes. Sen var det ett par man som inte gjorde det utan bara gnällde längst bak utan att visa vilja att påverka och förändra. De blev vi dock av med...
Just det ja... Vi lämnade tydligen cyklister i en depå? Det var väl bra, då kunde ju deras dagisfröken hämta upp dem där. Vi andra åkte med när tåget gick.
Och slutligen, flaskhållare på sadel borde förbjudas. Med bara ett par mil kvar kunde det gått illa vid TVÅ tillfällen när flaskor hoppade loss på plan väg. Aj aj...
Så, det var mina fem ören... :-)
Bra kört som sagt, det där gjorde vi bra!! På förbättringslistan till nästa år lägger vi till gemensam "after bike" också, trist när alla bara försvinner efter målgången.