[VR 2012] 04:36 - Sub10 (09:38, GRYMT KÖRT!)

Jag planerar köra med benvärmare, armvärmare, väst och skoöverdrag. Skall ju inte vara så kallt, så tror det räcker. Packar dock ner en regnjacka så kan beslutet ändras :)

Fast nu när vi kommer köra med jackor, väst osv kommer ju inte SUB10-tröjan synas. Kanske skall ha nåt på hjälmen också?

Benvärmare, armvärmare, kort windstopper under cykeltröjan och sen en lätt vindjacka. Skoöverdrag blir de också.

Ikaros skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag planerar köra med benvärmare, armvärmare,
> väst och skoöverdrag. Skall ju inte vara så
> kallt, så tror det räcker. Packar dock ner en
> regnjacka så kan beslutet ändras :)
>
> Fast nu när vi kommer köra med jackor, väst osv
> kommer ju inte SUB10-tröjan synas. Kanske skall
> ha nåt på hjälmen också?

Flagga!

Jag har med mig gul/svart varningstejp som jag tar med mig till samlingen. Ta med er hjälmarna till maten vid 20.00 ikväll så fäster vi tejp på era hjälmar.

Tar även med mig den till starten, men kan bli lite trixigt att fixa alla då.

Har ring runt nu till de jag har nummer till, alla som jag fick tag på verkar laddade och på, det här kommer bli grymt!!

Min melodi blir benvärmare, armvärmare, regnväst, långfingrat, regnöverdrag till skona + allt det normala.

Ses vid 20.00. Ring om det blir nå problem för någon, 070-756 10 trettiosju.

SebastianP skrev:
> Ikaros skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag planerar köra med benvärmare,
> armvärmare,
> > väst och skoöverdrag. Skall ju inte vara så
> > kallt, så tror det räcker. Packar dock ner en
> > regnjacka så kan beslutet ändras :)
> >
> > Fast nu när vi kommer köra med jackor, väst
> osv
> > kommer ju inte SUB10-tröjan synas. Kanske
> skall
> > ha nåt på hjälmen också?
>
> Flagga!
Kanske sån man har på barncyklar??

Räknar med att dyka upp vid 20!

Sub10-tröjan kommer jag att ha utanpå min regnjacka, den kommer nog att vara på hela loppet.

Har gjort en course till Garmin så man kan köra Virtual partner o ha koll på hur man ligger till hela tiden på rundan..

Den är baserad på kansliets runda på hemsidan som någon mappat i Bikeroutetoaster. (http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=411650 )

Jag har satt snittid på den med totalsnitt 31 km/h över de 294.75 km det är enligt mappningen o sen använt Raymonds formel enligt nedan.

Denna kan man alltså om man har en garmin-apparat stoppa in o köra virtual training partner på o kontinuerligt se exakt hur man ligger till.

Kör man hela rundan exakt på pricken 31 km/h rullar man in på ca 9:30, med våra planerade stopp på 15 minuter så återstår 15 minuter i marginal till diverse strul etc.

Lägg filen ” Vr2012-sub10_31kmh.crs” på din garminenhet på en Edge under (X:\GARMIN\courses\) och välj Training -> Courses -> VR2012-sub10 -> Do course

Jag har ställt min virtual partner på 31 km/h. Så har jag ställt klockan så den inte stannar när cykeln är still. Lätt att se hur vi ligger till mot målet.

Gjorde även detta för två år sen när jag körde med happy sub9. Men då tänkte jag inte på att vättern inte är 30 mil. Så vi höll lite för högt tempo runt..

Lunchträff vid souvenirtältet mittemot nummerlappsutdelningen klockan 14 om någon är intresserad/hungrig. jag har grön jacka och röd ryggsäck.

/johan

Mycket bra kört alla!! Riktigt skönt att vi klarade målet med marginal och var ändå rätt många som höll ihop hela vägen!

Hoppas allt gått bra med de som kraschade, ni var väl med hela vägen i mål?

Edit: stvafel :)

Senast ändrad:
Ja fy fan, det där får man väl vara nöjd med?
9:38 trots stormvindar och spöregn ner till Jönköping.
Vi blev ju så sjuuuukt många där ett tag, så vilka vi fick med oss och vilka som föll av har jag ingen koll på. Jag har ju heller inte lyckats para ihop cyklist med nick här...Så det är lite rörigt.
De nick jag VET var i mål i gruppen var Morty, Mwhalstedt, Supermao och Forre. Altberg lyckades väl gänga loss en hyfsat viktig del av cykeln med fem mil kvar?
Men bitvis var ju klungan ca 100 man och i mål samtidigt måste vi varit kring 20-25 va?

Jag var också glad medkämpe hela varvt runt. Tror att vi drog i mål åtminstone 5-10 pers som vi plockat upp på vägen.

Fantastiskt synd om Altberg, såg att han kom in på 10.20 typ. jobbigt utan vevarm i 5 mil.

Igen stort tack! Jävligt starkt kört och skoj hela vägen.
9.39 måltid har jag, fantastiskt stolt!

/Patrik (det var jag som vurpa ~halvvägs, omplåstrad nu... :)

Stämmer in i hyllningskören, bra kört allihop! Det blev lite rörigt emellanåt, ffa mot slutet när det blev trångt, mycket folk och många trötta ben men tycker att vi lyckades samla ihop ett hyfsat gäng vid infarten till Motala i alla fall! Två vurpor, nån punka och några cykelproblem men inga allvarligare incidenter. Kunde gått bra mycket sämre med det vädret vi bjöds på inledningsvis!

Hurra för oss!!
Detta var min första helvättern och ni fick runt mig på 9.38!

Många tack för gott sällskap och bra upplägg!! (ruskigt impad att man kan minutanpassa 30 mils cykling.. Framför allt under rådande trängsel och skyfall)
//
Peter ( med till slutet på svart Canyon)

Jepp, mycket bra kört alla!

Var bara med under uppvärmningen till Jkp... sedan skar jag sönder bakdäcket på något kul och fick inte tag i servicebussen förrän efter 2 timmar - misäääär....

Snyggt jobbat i en klunga som likt en amöba ur en skräckfilm konstant varierade sin storlek mellan 20-80 deltagare :-) Var några tighta situationer i hällregnet, skoj!

Underbart kört grabbar! Riktigt imponerad av vad klungan hjälpte, sista 15 milen var det riktigt fin ordning på klungan trots att vi var så många.

Tyvärr gängades min vevarm loss med ~4,5-5 mil kvar. Hittade aldrig på skruven, fick börja trampa med ett ben fram till Medevi. Cyklade in och pratade med reparationsteamet på plats. Dom kunde inte fixa hojen, fick trampa på med högern hela vägen in till mål. Lyckades faktiskt hänga på någon klunga, fick otroligt fina kommentarer längst vägen med en-bens-stilen.

Surt som fasen att inte komma in på under 10 h, men jag gläds med er och det känns tryggt att veta att jag hade klarat av det.

Starkt jobbat boys!

// Jocke

Även jag är riktigt nöjd med tiden vi presterade. Härligt!

Läskigt vad jag frös i Gränna. Regnet var nästa löjligt ihärdigt och rikligt.

Skickar med några bilder från fredagsträffen, då solen sken :)
DSC_0036.JPG
DSC_0035.JPG

/G

Altberg skrev:
> Underbart kört grabbar! Riktigt imponerad av vad
> klungan hjälpte, sista 15 milen var det riktigt
> fin ordning på klungan trots att vi var så
> många.
>
> Tyvärr gängades min vevarm loss med ~4,5-5 mil
> kvar. Hittade aldrig på skruven, fick börja
> trampa med ett ben fram till Medevi. Cyklade in
> och pratade med reparationsteamet på plats. Dom
> kunde inte fixa hojen, fick trampa på med högern
> hela vägen in till mål. Lyckades faktiskt hänga
> på någon klunga, fick otroligt fina kommentarer
> längst vägen med en-bens-stilen.
>
> Surt som fasen att inte komma in på under 10 h,
> men jag gläds med er och det känns tryggt att
> veta att jag hade klarat av det.
>
> Starkt jobbat boys!
>
> // Jocke

What?? När vi såg din tid var vi övertygade om att du skruvat ihop cykeln. Vi konstaterade nåt i stil med "hade det varit 1 mil kvar skulle han ju kunna en-bens-köra, men aldrig 5."
Men det gjorde du alltså... Respekt!!

Tack för en fin och minnesvärd första runda runt Vättern och hjälpen att orka runt mot slutet. Hade en svacka ett par-tre mil innan sista stoppet när jag kände att jag inte riktigt orkade dra särskilt mycket. Det kändes också riktigt kul att vi tog oss runt SUB10 med relativt god marginal trots att förutsättningarna var så pass sura.

Det var riktigt skönt att sova i sin egen säng inatt och gårdagen gör sig påmind i kroppen idag. Nu ska jag rulla iväg på brunch för att ladda tillbaka batterierna.

// Forre

Är grymt imponerad att du lyckades en-bens-cykla så långt Altberg och ändå hålla uppe farten så bra som du gjorde, måste sugit hårt i alla backar, ruskigt starkt jobbat!!

Känner mig klart mycket piggare idag än jag räknat med, återhämtning med hamburgare, öl och chips kanske är det bästa? :)

Så enormt nöjd och stolt idag! Man kan helt klart konstatera att det skulle gått bättre om vi bara bestämt att köra ihop och med grindvakt hela vägen, att kommunicera med visselpipa med 60 pers där bara 20 vet vad man menar gick väl sådär. Dessutom var det tydligen omöjligt att veta om vi hade kontakt efter backarna, ropen om vi hade kontakt gick bara bakåt utan svar! :P

Men allt sånt är skit samma nu. Bara en mindre vurpa för ptrk, jag klarade mig med en hårsmån genom att slänga mig av cykeln (landade på fötterna och sprang några steg, hehtriathlon) när mannen i svart conti-jacka drog omkull mitt i klungan nån kilometer före mål.
I övrigt så höll vi ihop det. Jag är så stolt över mig själv och övriga happyiter.

Bra jobbat allihopa med tanke på regn och den begränsade träningsmängden i klungkörning vi hade. Enligt resultatjakt var det 28%???? som inte startade eller inte fullföljde i år jämfört med 4% 2011, bara det säger en del. Ett speciellt tack vill jag rikta till er grabbar som tog på er extra ansvar för detta, planering, tröjbeställning och genomförande mm.

http://resultatjakt.se/events/vattern_2012/

Inte 28% som bröt men 28% av anmälda som inte gick i mål. Av de 22k anmälda kom 18 till start, och av de 18k startande gick 16k i mål.

Hej alla

Vill också passa på att tacka alla för ett fantastiskt väl genomfört lopp. Visst, precis som det är sagt tidigare, klungan kanske inte fungerade helt optimalt bitvis men på det stora hela tycker jag att vår "gameplan" uppfylldes på ett bra sätt.

Tror det var många i "svansen" som uppskattade vår klungkörning för klungan vad nog ibland så stor som 80-100 personer. Jag vet för jag tog 4 extra kisspauser och var tvungen att jaga ikapp er och så var det bara att ta sikte på den absolut största klunga. Får fokusera på knip-övningar inför VR2013, för vi ses väl då igen?

Kanske i en tröja med texten SUB 8:30?

/Supermao, han med en "Skanska Electro Umeå"-jacka som gick all in på extra kisspauser...

Sällan jag är taggad på att köra långt så här fort efter ett lopp. Vasan tog det typ en vecka innan jag ville köra igen... :)

SUB9 om ett år?

Jag är med på sub 9!

Kommer till och med att drömma om 8.30! Vi hade trots allt 9.38 och vi har 12 månader på oss att träna!

Känns som om vi kunde klippt någon minut till utan regn och klungstrul!

För och främst vill jag tacka Morty som tog tag i taktpinnen som klungfügrer! Jag tycker du gjorde en kanoninsats med de förutsättningar vi hade och tycker det var fruktansvärt onödigt av personen som åkte fram och skällde på dig efter att vi tappat ett gäng vid stoppet. Vi väntade 1 minut extra till och med och det är ett personligt ansvar att se till att befinna sig så man hör visselpipan eller att vara vid utfarten vid rätt tid.

Sen tyckte jag också det var ett jävla gnäll i klungan. Visst, klungan funkade riktigt dåligt fram till Hjo. Istället för att diskutera med grannen hur jävla dåligt klungan fungerar, prata med varandra och folk framför för att förbättra situationen!

Det som jag har lärt mig från min första Vätternrunda:

* Kör aldrig mer i en klunga som inte tränat tillsammans/kört ett tidigare lopp tillsammans.
* Ta bara in folk i rotationen som blivit tappade ur tidigare klungor, säg till resterande att ligga i svans.
* Inför grindvakt i klungan för att hålla reda på när klungan har kontakt.
* Skriv namn bak på hjälmen för att kunna kommunicera lättare om någon ligger fel i ledet.
* Alla som kör med vattenflaskor under sadeln måste ha gummiband som säkrar att flaskorna inte flyger av, riktigt onödigt att vi tappade 2 flaskor under sista 5 milen som kunde sabbat hela VR för delar av klungan.

Jag är riktigt sugen på att dra igång en SUB9 grupp där man planerar in 3 lopp tillsammans under året och ett kriterium är att man måste delta på minst 1 av dessa lopp för att få köra med klungan under VR.

Sen vill jag ge extra kudos till personen som lyckades ta sig i mål efter att ha tappat vevarmen och till ptrk som jag tyckte gjorde allt för att hålla upp stämningen bra i klungan.

Mvh

Smålännningen - "Är ni mää därrrr bak?" aka Killen som körde på en Svart Radon R1-hoj

Senast ändrad:
Jag håller med SirUlrich om att klungan inte kan förväntas stå och vänta längre än överenskommet på depån. Håller också med om att det stundtals var lite gnälligt i klungan. Men jag skulle ändå inte beskriva det som att det fungerade dåligt. Snarare tycker jag att vi klarade kommunikationen bättre och bättre tills vi nådde en riktigt hög nivå.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att köra med en klunga jag aldrig träffat förr igen. Gör man lite andra bra idéer som att skriva namn bak på hjälmen/på sadelväskan (som Luke gjorde) blir det ännu enklare att få igång snacket ordentligt från början.

Jag hade riktigt skoj, skulle gärna göra om det med er på en SUB9-tid! :)

/Patrik aka ptrk

Grattis till bra körning killar! Jullan, jag och OLW släppte ju kontakten efter tre och en halv mil då tempot var lite grann för högt. Vi rullade ändå in på en helt anständig tid: 11:39 som jag tycker är mer än godkänt för en nybörjare. Jullan körde ju för första gången och har tillbringat våren under vidriga förhållanden i nordnorge och inte kunnat träna som hon velat. Till en början var det jag som hade störst problem, för dåligt klädd frös jag som en hund och hade bestämt mig för att bryta i Gränna. En skvätt kaffe och en kvart inne i värmen fick mig på bättre tankar och jag kom så småningom ikapp min lagkapten och när vädret skärpte till sig blev slutet av loppet en skrattfest. Jag tror att det undermåliga vädret kan ha bidragit till att ni fick problem med ordningen i klungan. Dålig sikt och ett myller av gula jackor bidrog till att det var svårt att se vilka som hörde till originalgänget. Och jag vet av erfarenhet att det är mycket svårt att hålla ihop en klunga på Vättern, det är helt enkelt för mycket folk på vägen. Jag tror att ni lyckades ungefär så bra som man kan begära.

Senast redigerad av en moderator:
Tycker klungan funkade ungefär så bra som man kan förvänta sig, lite dålig ordning i leden som blandades ibland. En tappad lins i Jönköping för min egen del gav lite sämre syn och djupseendet var inte det bästa efter det :)

Grindvakt är nåt som hade varit en klar fördel, klungan var stundtals stor och det var flera gånger jag kom längre bak än jag skulle och in bland de som inte var med och roterade. Kommunikationen kunde varit bättre, den funkade kanon bitvis men ibland försvann den helt.

Kör gärna med gänget igen nästa år, men vet inte om 9 eller 8:30 kommer vara mest realistiskt, beror lite på motivation i vinter känner jag... 9 känns inte allt för långt bort med tanke på att vi klarade det relativt enkelt iår med vädret vi hade.

Klungan kom ju igång bättre och bättre på västsidan tycker jag, så ett lopp innan skulle nog sitta fint för att vara lite mer samspelta från början. Problemet var ofta när vi kom ifatt de som var ungefär lika snabba som oss och det blandades in folk i rotationen som skapade lite turbulens.

xenomorf skrev:
> Jepp, mycket bra kört alla!
>
> Var bara med under uppvärmningen till Jkp...
> sedan skar jag sönder bakdäcket på något kul
> och fick inte tag i servicebussen förrän efter 2
> timmar - misäääär....
>

Även i vårt gäng skar en av våra bästa gubbar sönder däcket i Jönköping så det blev långt depåstopp för köp och byte av däck. Undrar vem som f-n lägger ut rakblad...

/Ingvar

Jag hade nog min roligaste runda på säkert 6 år och rullar gärna med er nästa år igen.

Tyvärr grusades min runda av sand i ögonen, söndertrampade glasögon och en punktering precis innan start. Efter att ha kört med ett stängt öga i över en mil var jag tvungen att stanna en bit innan Gränna för att spola ur ögat ordentligt. Väl uppe på cykeln igen hade jag blivit ordentligt kall och hade tappat känsel i både vader, fötter, armar och händer.

Tillbringade sedan 2 timmar i Grännadepån där jag funderade på att bryta, men fortsatte till slut.

De sista 22 milen var jag draghjälp, njöt av bullar och hade många långa depåstopp.

Rullade till slut i mål på över 13 timmar, men med ett rullsnitt på 32km/h :-). Tiden var över 4 timmar sämre än för två år sedan, men på något sätt känner jag mig lika glad i år som då.

Nästa år ska jag cykla igen, men då ska jag ha simglasögon.

/Norge-Johan

IngvarW skrev:
> xenomorf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jepp, mycket bra kört alla!
> >
> > Var bara med under uppvärmningen till Jkp...
> > sedan skar jag sönder bakdäcket på något
> kul
> > och fick inte tag i servicebussen förrän efter
> 2
> > timmar - misäääär....
> >
>
> Även i vårt gäng skar en av våra bästa gubbar
> sönder däcket i Jönköping så det blev långt
> depåstopp för köp och byte av däck. Undrar vem
> som f-n lägger ut rakblad...
>
> /Ingvar

Ja konstigt var det, bara under tiden jag stod och väntade på följebil (över 2 timmar förresten :-( ) så var det tre hojar till som fick punktering på ungefär samma ställe? Kanske glassplitter på vägen? Jag hade tre rejäla snitt i bakdäcket varav 2 var igenom kevlarlagret..
Någon annan som kikat på sina däck efter turen?

SOPBIL innan loppet?

Lite fler reflektioner från mig också då, så här med lite distans... (wall of text)

Jag håller till viss del med om det som redan skrivits här av ex. SirUlrich mfl.

Till att börja med; vi fixade uppsatt målsättning! Eller okej, de flesta av oss i alla fall.
Så, med det skulle vi ju kunna vara nöjda. Men, i alla fall jag känner ett sug på SUB-? nästa år och det kräver ju förbättringar, så låt oss analysera dem med färskt minne.

Vi var alldeles för många! Eller vi blev rättare sagt... Primärt pga två orsaker tror jag, dels hade vi dålig egen identitet då vi hade olika kläder (regnjackor dolde tröjorna) vilket gjorde det lätt för många solocyklister att glida med, och dels såg nog många SUB-10 loggan på några tröjor och insåg att de nog skulle fixa att haka på.
Efter starten på väg mot Gränna föll jag ner genom klungan för att se om vi var samlade och insåg att 20 personer snarare var 200(!!) personer. Nu ordnades det ju upp vid ett par tillfällen i och med kiss- och depåstopp när delar av "fansen" trampade vidare eller föll av.
Mängden cyklister gjorde också att kommunikationen inte funkade som den skulle. Vad hjälper visselsignaler om mer än hälften inte fattar vad som menas?
Grindvakter hade varit fantastiskt!
Vi fick ju in några bra killar i gruppen som bidrog positivt, men vi fick ju också in några riktiga arslen som jag ville kasta pumpen efter.

Själva klungtaktiken sen höll ju rätt bra men kanske inte riktigt som vi tänkt oss, även om det med förutsättningarna gick helt okej. Jag tyckte att vi tog för långa förningar bitvis och hade hellre sett något snabbare rotation. Inte för att jag blev trött av att dra, utan för att vi i och med det tappade lite fokus på själva klungarbetet när 95% av tiden tillbringades på rulle. Eller?

I uppförsbackarna tog vi det lugnt, precis som vi sagt. Men, de första leden tog det lugnt för tidigt vilket innebar att resten av klungan fick bromsa sig upp i backen. Istället skulle första leden hållit farten tills alla var inne i backen, och sen slagit av.
I nedförsbackarna gick det okej, men vi kunde tryckt på betydligt mer i flera av dem. Och, i de utförslöpor som följdes av motlut skulle vi definitivt ha tryckt på hårdare.

Vid omkörningar gjorde vi två misstag; Vi var för långsamma och skar in för snabbt.
Vi borde ha tryckt på lite mer när vi passerade andra klungor istället för att hamna jämsides i flera kilometer. Och, gång på gång på gång svor jag över att vi styrde in DIREKT framför dem vi körde om. Det innebar att bakomvarande inte alltid fick utrymme att styra in på och klungorna blandades upp i ett enda kaos.

Rondeller och korsningar gick rätt kass till en början men blev betydligt bättre med tiden när vi blev bättre på att kommunicera med varandra att hålla igen med igångdrag.

Vi hade ett par vurpor, svåra att undvika. Den första på grund av ett hål och en studsande flaska och den andra på grund av en idiot. Både hål och idioter är svåra att skydda sig mot tyvärr...
Jag tyckte dock vi skötte det bra, alla stannade, checkade läget, passade på att kissa/äta/dricka osv.

Och gnället som skrevs om här ovan.. Jag var väl en av dem som gnällde lite, men försökte i alla fall att kommunicera högt och tydligt att vi skulle hålla ihop, hålla leden osv. när det behövdes. Sen var det ett par man som inte gjorde det utan bara gnällde längst bak utan att visa vilja att påverka och förändra. De blev vi dock av med...

Just det ja... Vi lämnade tydligen cyklister i en depå? Det var väl bra, då kunde ju deras dagisfröken hämta upp dem där. Vi andra åkte med när tåget gick.

Och slutligen, flaskhållare på sadel borde förbjudas. Med bara ett par mil kvar kunde det gått illa vid TVÅ tillfällen när flaskor hoppade loss på plan väg. Aj aj...

Så, det var mina fem ören... :-)
Bra kört som sagt, det där gjorde vi bra!! På förbättringslistan till nästa år lägger vi till gemensam "after bike" också, trist när alla bara försvinner efter målgången.

Luke skrev:
> På förbättringslistan till nästa år lägger vi
> till gemensam "after bike" också, trist när alla
> bara försvinner efter målgången.

+1 på den! Kändes lite trist att inte säga hej till många som man snackat rätt mycket med under resans gång!

Vonpeppe skrev:
> Kul attityd hörru!
>
> Tror jag klarar mig utan dagisfröken även om jag
> råkade tappa gänget bland 200 cyklister!
> Lyckades cykla ikapp och har knappast förstört
> för någon annan genom mitt agerande

Det kan väl hända även den bästa och då är det väl bara att bita ihop och se till att cykla ikapp - precis som du gjorde.

Men det som jag reagerade på var idioten som cyklade ifatt Morty som en galning för att skälla ut honom och resten av ledet hur fan vi kunde lämna dem i depån. Som om det vore någon annans fel att idioten inte kan hålla reda på tiden.

Tillbaka
Topp