[VR 2012] 04:36 - SUB9

Jag har begränsat med erfarenhet av klungkörning, har bara legat i svansen på tidigare VR. Värtan Runt var första organiserade jag har kört med mer än 3 pers...

Borde väl finnas någon mer än Stisse som har kört organiserad klunga förut?

I övrigt så håller jag med om pisstop runt Gränna, vätska vid snabbstoppet efter Fagerhult, och stopp vid Boviken.

Har inte sett den gröna eltejpen. Men är den mörk så blir det dålig kontrast med svart penna, svårt att se mao. Sen kanske inte texten är viktig i sig när man kör, kanske bara att ha vid stoppen.

Erfarenheten från Värtan runt; Vi gjorde de klassiska misstagen, för snabbt uppför, för snabbt acc när det vänder utför, lite ryckigt i svansen och tempoändring vid byte av förare.. vi gjorde ju inte allt hela tiden så på det stora hela tycker jag att det gick bra. Men vi behöver vara mer disciplinerade på Vättern.

Tänkte att det kanske kunde vara bra om vi gör ett "upprop", dvs, har det fallit i från några sedan tråden startades som inte har meddelat detta.

Som en jämförelse med övriga sub-trådar (sub 10 och 8) som är ganska aktiva, så har där 10 sidor skrivits om taktik, sammansättning osv, och här bara 3.

Betyder möjligtvis ingenting men tänkte att det kunde vara bra med ett "upprop" så att vi vet hur många vi faktiskt kan räkna med på dagen D... så att det inte är 10pers som dyker upp.....

Jag kan starta.

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn

Dags för mig att kliva in.

För att en Belgisk ska bli riktigt bra krävs att snabba ledet kör 2 km/h fortare än långsamma ledet. Om vi istället börjar med att köra två led med växling med urs på innergubbens kommando så kan man senare konrta ner förningarna och då i princip bli en Belgisk.

För er som inte är vana vid att köra klunga gäller att ha läst på vad gäller alla signaler och för att klungan ska ge bästa effekt hålla jämn hastighet. Om man släpper lucka så ha is och tok rusha inte i kapp utan ta det lugnt och hyggligt jämnt.
Vanligt fel bland nybörjare är att man ligger lite långt från framförvarande, ligg så nära som säkerheten tillåter.

Stoppen låter bra.
Vi bör ha en hyggligt detaljerad plan med flera hålltider och farter som alla ska vara införstådda med.

Gällande tejpen är det kanske så att alla inte behöver köpa en rulle utan någon som har koll på vilken det är kan köpa en eller två rullar som vi sen kan skramla ihop till.

Bör vi ses på fredags kvällen i Motala för att stämma av planerna. Någon som har förslag på plats och tid?

Detta är min första VR.

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde

Har fått en modiferad Excel-fil av en av de andra Subgrupperna där man kan lägga in olika snitthastigheter för att på så sätt se hur man kan planera loppet. Dvs, snabbare i början pga att det är flackt, lite nedför och långsammare i slutet pga trötthet, mera folk, samhällen etc.....

Kan skicka den till övriga om ni är intresserade av att modifiera själva.

Vatternsub9forslag.GIF

Äsch, vad fasen, klart jag är på! Ryggen är hyfsad idag, bara lite småstel i vissa rörelser, känns det OK på mån-tis så gasar vi : ) Det värsta som kan hända är att jag får muskelkramp igen, ligger i diket och gråter några minuter, och sen gnisslar runt i fikatempo istället.
1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)

Jag kör garanterat!

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Lingon

Kul att det tar fart här, jag ser väldigt mycket fram emot Vättern nu, och hoppas givetvis att det finns tillräckligt med krut i låren för att kunna göra min del av jobbet. Körde belgiskt delar av Hallandsloppet med ett tjugotal cyklister och tyckte det gick bra, de flesta var rätt rutinerade och satsar på sub8. Det blev väldigt tydligt att ryckig förning precis när man byter led framme fortplantar sig bakåt och gör det jobbigt för bakomvarande. Första vätternrundan för mig.
Stisse skrev:
-------------------------------------------------------
> Äsch, vad fasen, klart jag är på! Ryggen är
> hyfsad idag, bara lite småstel i vissa rörelser,
> känns det OK på mån-tis så gasar vi : ) Det
> värsta som kan hända är att jag får
> muskelkramp igen, ligger i diket och gråter
> några minuter, och sen gnisslar runt i fikatempo
> istället.
> 1. Henrik
> 2. Ola a.k.a. Stenugn
> 3. Mattias a.k.a Jihde
> 4. Spire (Fredrik)
> 5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon

edit satte in Lingon pga samtidig post tidigare.

Senast ändrad:
Jag kör på börjar bli riktigt laddad nu. Värmer upp med halvvättern på söndag :).

Känns bra att det börjar bli lite aktivitet i teamet, jag själv känner mig inte riktigt som kaptensmaterial. Kör enbart min 2:a vätternrunda och min första med en organiserad klunga. Några träningsrundor med Fredrikshof är min erfarenhet av större klungor.
Det här med uppförsbackar känns som något vi borde göra upp i förväg.
Nån som kört i sub-grupper tidigare kanske kan ange en lämplig hastighet i de längre uppförsbackarna, det för att de som hamnar längst fram inte ska känna sig stressade och dra på flertalet i klungan onödig mjölksyra.
Vad kan vara lämplig hastighet i de längre backarna (typ bankerydsbacken) tror ni rutinerade? 10/15/20 km/h?

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon
8. OhAmmAr (Olle Hammar)

Fliker in och lägger till mig!

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon
8. OhAmmAr (Olle Hammar)
9. hanshed (Hans Hedlund)

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon
8. OhAmmAr (Olle Hammar)
10. Tony Pettersson

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon
8. OhAmmAr (Olle Hammar)
10. Tony Pettersson
11. Henkevr

Är dock lite osäker på om jag kommer klara det men det återstår att se, kan bli så att jag får släppa av och ansluta bakom kommande sub 10 i stället.

> Fliker in och lägger till mig!
>
> 1. Henrik
> 2. Ola a.k.a. Stenugn
> 3. Mattias a.k.a Jihde
> 4. Spire (Fredrik)
> 6. Mikael D
> 7. Lingon
> 8. OhAmmAr (Olle Hammar)
> 9. hanshed (Hans Hedlund)
> 10. Tony Pettersson
> 11. Henkevr
> 12. LC4

hade tänkt prova 8:30 men vet inte om det blir nått me det, så då får det väl bli sub9 istället.

> Fliker in och lägger till mig!
>
> 1. Henrik
> 2. Ola a.k.a. Stenugn
> 3. Mattias a.k.a Jihde
> 4. Spire (Fredrik)
> 6. Mikael D
> 7. Lingon
> 10. Tony Pettersson
> 11. Henkevr
> 12. LC4
> 13. Puchas (Henrik)

Puchas skrev:
> > Fliker in och lägger till mig!
> >
> > 1. Henrik
> > 2. Ola a.k.a. Stenugn
> > 3. Mattias a.k.a Jihde
> > 4. Spire (Fredrik)
> > 5. Stisse (Peter Luihn)
> > 6. Mikael D
> > 7. Lingon
> > 8. OhAmmAr (Olle Hammar)
> > 9. hanshed (Hans Hedlund)
> > 10. Tony Pettersson
> > 11. Henkevr
> > 12. LC4
> > 13. Puchas (Henrik)
> > 14. HorredsPer
> > 15. Lars Varberg
> > 16. Sven-Anders Horred

> > >
> > > 1. Henrik
> > > 2. Ola a.k.a. Stenugn
> > > 3. Mattias a.k.a Jihde
> > > 4. Spire (Fredrik)
> > > 5. Stisse (Peter Luihn)
> > > 6. Mikael D
> > > 7. Lingon
> > > 8. OhAmmAr (Olle Hammar)
> > > 9. hanshed (Hans Hedlund)
> > > 10. Tony Pettersson
> > > 11. Henkevr
> > > 12. LC4
> > > 13. Puchas (Henrik)
> > > 14. HorredsPer
> > > 15. Lars Varberg
> > > 16. Sven-Anders Horred
17. Lillfruppa (Fredrik)

> > > > 1. Henrik
> > > > 2. Ola a.k.a. Stenugn
> > > > 3. Mattias a.k.a Jihde
> > > > 4. Spire (Fredrik)
> > > > 5. Stisse (Peter Luihn)
> > > > 6. Mikael D
> > > > 7. Lingon
> > > > 8. OhAmmAr (Olle Hammar)
> > > > 9. hanshed (Hans Hedlund)
> > > > 10. Tony Pettersson
> > > > 11. Henkevr
> > > > 12. LC4
> > > > 13. Puchas (Henrik)
> > > > 14. HorredsPer
> > > > 15. Lars Varberg
> > > > 16. Sven-Anders Horred
> 17. Lillfruppa (Fredrik)
18. KingPong (Kristoffer)

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon
8. OhAmmAr (Olle Hammar)
10. Tony Pettersson
11. Henkevr
12. LC4
13. Puchas (Henrik)
14. HorredsPer
15. Lars Varberg
16. Sven-Anders Horred
17. Lillfruppa (Fredrik)
19. Cyklopat (Erik)

Tycker att Stisses inlägg om taktiken var lysande. Jag har kört Vänern runt i många år och bevittnat norsk klungkörning. De nästan kryper upp för backarna för att spara kraft, men sen har de en jäkla fart på på platten och utför. Detta kan inte nog påpekas. Hög fart uppför gör väldigt mycket för krafterna men väldigt lite på den totala hastigheten...
Har kört pisspaus i backen i gränna upp mot gyllene uttern några år tidigare. Där finns en parkerinsplats eller liknande som passar bra att stanna vid. Klungan brukar vara lite splittrad efter kullerstenarna ändå...
Väl mött i motala!
/Erik

Det här börjar ju ta sig!!! Vi är 19 and counting... + 9-10 personer från Eskilstuna IK som startar 4 minuter tidigare än vår grupp.

Vädret verkar nu vara ok, långtidsprognosen enligt YR.no (http://www.yr.no/place/Sweden/Östergötland/Motala/long.html)

8 grader och 2 m/s 02.00-08.00 (Kylig start...)
ca 13 grader och 1 m/s 08.00-14.00
Efter 14.00 kommer regnet....

Vad gäller Klungfuhrer.... Stisse (Peter) känner du dig manad att axla rollen givet din tidigare kaptenserfarenhet som ? Hoppas att din rygg blivit bättre under helgen.

//Henrik

Har varit förkyld ett tag nu men hoppas det är borta innan lördag

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon
8. OhAmmAr (Olle Hammar)
10. Tony Pettersson
11. Henkevr
12. LC4
13. Puchas (Henrik)
14. HorredsPer
15. Lars Varberg
16. Sven-Anders Horred
17. Lillfruppa (Fredrik)
19. Cyklopat (Erik)
20. StarkStark (Johnny)

Förslag är att vi börjar med två led, för att sedan övergå till belgiskt när Fuhrer tycker det ser bra ut. Är det någon som växlar kasst, kör ryckigt, öser på för mkt efter krön/rondeller eller kör för sakta nedför eller i början av backar etc. hjälper vi alla till att korrigera vederbörande så vi tränar ihop oss under tiden. Funkar någon riktigt dåligt kan Fuhrern (eller annan) ta ner vederbörande i svansen för att diskutera lite taktik för att sedan släppa på igen.
Bättre att vi hjälper varandra än att bli less på dålig teknik i tysthet.
Bra vore också om erfarna tar förning i uppförsbackar så ingen grön öser på för hårt och knäcker gruppen.

Men vem tar befälet? Stisse verkar ju ha massa erfarenhet. Cyklopat också för den delen.
Någon som vill axla manteln?

Halloj!

Som det känns just nu så vet jag inte hur ryggen kommer vara på fre-lör. Hyfsat OK nu, men fortfarande lite stel i ett par muskler i rygg, skinka och höftböjare. Ska ut på tisdag kväll efter att jag varit på sista behandlinegn och känna på hur det känns att krypa ner i bocken och trycka på en stund : )
Därefter vet jag mer, törs inte ta på mig ngn führer-keps ännu.
Orosmoment 2 är att en liten hosta börjar ta form i halsen. Men den försöker jag nu ta död på med en liten söndags-single malt innan läggdags.

Ska under tiden fram tills tisdag kväll studera lämpligt pinke-ställe utanför Gränna.

Vidare är det dags att fastslå igenkänningstecken. Läste att grön tejp + tuschpenne-text kanske inte är så lyckat. Kan hålla med till viss del. Någon annan färg på tejp kanske, något lätt överkomligt klistermärke, eller ska vi köra den "gamla vanliga" Happy-subX-bannern på ryggen?

> 1. Henrik
> 2. Ola a.k.a. Stenugn
> 3. Mattias a.k.a Jihde
> 4. Spire (Fredrik)
> 6. Mikael D
> 7. Lingon
> 10. Tony Pettersson
> 11. Henkevr
> 12. LC4
> 13. Puchas (Henrik)
> 14. HorredsPer
> 15. Lars Varberg
> 16. Sven-Anders Horred
> 18. KingPong (Kristoffer)
> 19. Cyklopat (Erik)
> 20. StarkStark (Johnny)
> 21. ante78

Jag är kvar.

> 1. Henrik
> 2. Ola a.k.a. Stenugn
> 3. Mattias a.k.a Jihde
> 4. Spire (Fredrik)
> 6. Mikael D
> 7. Lingon
> 10. Tony Pettersson
> 11. Henkevr
> 12. LC4
> 13. Puchas (Henrik)
> 14. HorredsPer
> 15. Lars Varberg
> 16. Sven-Anders Horred
> 18. KingPong (Kristoffer)
> 19. Cyklopat (Erik)
> 20. StarkStark (Johnny)
> 21. ante78
> 22. PP (Pär)
Oxå kvar ska läsa ifatt på tråden.

För ngt år sedan körde happy med smilé märke på hjälmen. Finns att handla på många ställen tex biltema, Clas Ohlsson osv. Funkade riktigt bra!

PP skrev:
> > 1. Henrik
> > 4. Spire (Fredrik)
> > 6. Mikael D
> > 7. Lingon
> > 10. Tony Pettersson
> > 11. Henkevr
> > 12. LC4
> > 13. Puchas (Henrik)
> > 14. HorredsPer
> > 15. Lars Varberg
> > 17. Lillfruppa (Fredrik)
> > 18. KingPong (Kristoffer)
> > 19. Cyklopat (Erik)
> > 20. StarkStark (Johnny)
> > 21. ante78
> > 22. PP (Pär)
> > 23. Torbjörn
> > 24. Johan C
> > 25. Sama

Hallå! Lägger in mig själv och mina kompisar Johan och Sama till listan. Vi är alla erfarna vätterncyklister med drygt 10 rundor var, som för första gången tänkte starta i en snabb subgrupp. Har kört sub9 senast åren, så jag hoppas att jag kan bidra till farthållningen.

Maskeringstejp passar mig utmärkt, för det har jag hemma och hittills är ju inget tydligt bestämt.

Föreslår förövrigt att vi bestämmer en mötesplats och en tidpunkt så vi kan ses på kvällen.
Mitt förslag är utanför Intersport kl 1900, så kan dom som dyker upp i alla fall prata ihop sig.
Torbjörn

> > 1. Henrik
> > 4. Spire (Fredrik)
> > 6. Mikael D
> > 7. Lingon
> > 10. Tony Pettersson
> > 11. Henkevr
> > 12. LC4
> > 13. Puchas (Henrik)
> > 14. HorredsPer
> > 15. Lars Varberg
> > 17. Lillfruppa (Fredrik)
> > 18. KingPong (Kristoffer)
> > 19. Cyklopat (Erik)
> > 20. StarkStark (Johnny)
> > 21. ante78
> > 22. PP (Pär)
> > 23. Torbjörn
> > 24. Johan C
> > 25. Sama
> > 26. AndersHallberg (Anders)
> > 27. Stefan
> > 28. Arvid
> > 29. Tobbe

Lägger till mig plus 3 personer efter diskussion med 1. och 2. på listan (har inte exakt samma starttid som gruppen, men det löser sig väl). Tre av oss har kört VR Sub 9 två gånger, så vi hoppas kunna vara med och dra bra! Kommer nog bli kul! Mycket av taktikskrivningarna som finns i denna och andra SubX-trådar här är mycket vettiga - de bra klungorna jag cyklat med känns en framgångsfaktor som dett de verkligen lyckats hålla ihop uppför (riktigt lågt tempo) och i acceleration (mjukt och försiktigt).

Gokväll,
har just avslutat mitt sista riktiga pass innan VR, 66 km med diverse övningar som coachen hittat på. Lite styrlinda fick man allt i munnen efter handikapptempo och lagtempo med tävling mellan två team... Hoppas det inte går så ryckigt och hårt på lördag. Håller med föregående talare och tror nog att schemat som publicerats ovan är rimligt om vädret är ok, skiftar ju friskt i prognoserna. Nu mat och vila, vi höres och synes,
Lillfruppa

Bild på den neservade cykeln, beklagar det plastiga drickastället, ska försöka jaga rätt på ett mer passande ställ inför helgen. Den rullar på bra.
LIllfruppa

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    94.9 KB · Besök: 52
Dags att någon tar kommandot och utser sig själv till Klungfuhrer....

Peter, hur känns ryggen efter gårdagens runda?

Någon annan som känner sig manad som sub-Klungfuhrer eller Klungfuhrer för den delen.

Det ser förövrigt ut att bli ganska kyligt.....

//Henrik

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon
8. OhAmmAr (Olle Hammar)
10. Tony Pettersson
11. Henkevr
12. LC4
13. Puchas (Henrik)
14. HorredsPer
15. Lars Varberg
16. Sven-Anders Horred
17. Lillfruppa (Fredrik)
19. Cyklopat (Erik)
20. StarkStark (Johnny)
21. ante78
22. PP (Pär)
23. Torbjörn
24. Johan C
25. Sama
26. AndersHallberg (Anders)
27. Stefan
28. Arvid
29. Tobbe
30. Pikhult (Martin)

Hej!
Ansluter mig gärna till gruppen, då det inte är mycket ordning på det sällskap jag är anmäld ihop med. Har kört ett par varv runt Vättern tidigare, och Vänern runt i år, så jag är inte total nybörjare. Har dock tillräcklig självdistans för att inse att jag inte är fullärd ;-)
Men men, hoppas ändå jag kan tillföra något. Något kaptensämne är jag dock inte...

Hur fungerar det med byte av starttid?
Hur många av de 30 ovan är redan med i 4:36-gruppen? Jag antar att det blir fullt ganska snart annars, när en hel hord ska byta in sig i gruppen.

/Martin

Hej,

Är det inte det ena så är de det andra...
Det halsonda övergick till igengrodda bihålor, hosta och snuva. Fick vara hemma från jobbet idag, helt däckad imorse : ( Några kollegor har varit och är sjuka så det var väl min tur. Stress på jobbet har väl bidragit.
Ryggen är hyfsad dock om man ska hitta något positivt i denna annars usla tajming : /

Så, jag vet inte ens om jag kommer till start, får känna efter imorgon kväll och ta ett moget beslut utefter vad kroppen säger. Vill inte åka på något som jag får dras med resten av sommaren.
Känns inte som sub9-läge just nu... FAN.

Om jag nu skulle stå där i fållan 04:36 så är det troligaste att jag bara kör med sub10 en stund och sen lullar runt på egen hand efter några mil om det känns tungt. Alternativt fikar jag mig runt.

Morgondagens form blir nyckeln om jag ens kommer till Motala eller ej.

Ni andra därute, käka vitlök och echinagard, isolera er, vadsomhelst....

Nu börjar det likna nått.
Lägger till 3 man.
1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5. Stisse (Peter Luihn)
6. Mikael D
7. Lingon
8. OhAmmAr (Olle Hammar)
10. Tony Pettersson
11. Henkevr
12. LC4
13. Puchas (Henrik)
14. HorredsPer
15. Lars Varberg
16. Sven-Anders Horred
17. Lillfruppa (Fredrik)
19. Cyklopat (Erik)
20. StarkStark (Johnny)
21. ante78
22. PP (Pär)
23. Torbjörn
24. Johan C
25. Sama
26. AndersHallberg (Anders)
27. Stefan
28. Arvid
29. Tobbe
30. Pikhult (Martin)
31. Daniel
32. Stefan
33. Mattias

Vi kommer att bidra med bra tempohållning
Möter upp vid start med sub 9 märke på hjälmen.

Team,

Vi behöver en Team leader!! Vem kan ta på sig rollen? Jag har aldrig cyklat i större klunga innan, bara köttat själv el med enstaka kompis på ensliga engelska landsbydsvägar.....

Kan någon kliva fram och axla ansvaret.............

Teamträff är föreslagen 19.00 utanför Intersport i Motala. Jag kommer ej att närvara utan möter upp i fållan vid 4.30 rycket.

Vad gäller eventuellt ledarskap från Eskilstuna IK som startar 4 minuter tidigare än oss så meddelar de att de är skeptiska eftersom några i deras gäng tycker att vi verkar vara för gröna. Let's prove them wrong! De kanske till och med vill ansluta när vårt 30-manna tåg dundrar förbi!

Re loppet:

De senaste väderleksrapporterna från YR.no vid valda platser visar på regn....:

http://www.yr.no
Motala
Jönköping
Karlsborg
Askersund (Närmast möjliga ort)

Det verkar bli svag mot/ sidvind på vägen ned mot Jönköping, 5-6 m/s, så viktigt att vi kompenserar för detta och försöker hålla oss till snittiderna. Föreslår att var och en printar ut färdplanen och tar med sig i jackfickan.

Vatternsub9pg1.JPG

Vatternsub9pg2.JPG

NEDAN ÄR EN MODIFERAD PLANKNING FRÅN ÖVRIGA TRÅDAR PÅ FORUMET:

1. Vi ska köra Vätternrundan på max 8:59. Det innebär en snittfart på minst 33.78 km/h (Rullsnitt).
För att hålla den här snittfarten ändå in i mål, så ska vi köra med runt 36-37 km/h i snitt ner till Jönköping - första 11 milen. OBS: Nu verkar det bli svag motvind/ sidvind, så möjligtvis något långsammare. I gengäld medvind på andra sidan Vättern.

Efter Jönköping så är det några backar som drar ner farten. När vi når Karlsborg bör snittfarten fortfarande ligga på ca 35-36km/h.

Sista tre-fyra milen är rätt sega, då det är backig och smal väg. Där har vi även många andra cyklister att ta hänsyn till, så det blir lägre fart i slutet rent naturligt.

Vi bör ha lite marginal till 9:59 så slipper vi stressa sista milen.
Ovan schema är anpassat efter 9:45 vilket ger oss 14 minuters marginal till Sub 9

Förra året var banan 295,8km. I år vet vi inte exakt längd, då en del av banan är omdragen i Jönköping.

Det går inte att öka snittet efter halva loppet, dels för att banan inte tillåter det i slutet och dels för att vi inte är lika pigga andra halvan.

(Om vindarna blåser helt fel och vi får kraftig motvind ner till Jönköping så kommer vi inte kunna snitta 35-36 dit, men då kommer vi kunna köra fortare på andra sidan istället. Ovan exempel gäller om det är relativt vindstilla.)

2. Tre pauser är spikade:
* 74km, Gränna (3 minuter)
* 141km, Fagerhult (6 minuter)
* 205km, Boviken (6 minuter)

Total stopptid under Vätternrundan beräknas bli ca 15 minuter.

3. Vi bör köra 2 led i klungan/ alternativt Belgisk kedja om vi börjar bli varma i kläderna.

* När du är längst fram i det yttre ledet så roterar du in framför cyklisten bredvid dig. När du passerat cyklisten i det inre ledet viker du in framför honom, försiktigt och inte för nära hans framhjul så att han åker i diket. Fortsätt därefter att dra i täten, rotera inte för sent (innan du börjar känna dig trött) för du har bara gjort halva din förning när du byter led. Om du ändå har väntat för länge och behöver vila, säg till cyklisten bredvid dig som leder ytterledet att han behöver gå in framför dig. Korta förningar är king, då riskerar vi ingen mjölksyra.
Tänk på att hålla jämn hastighet vid rotation så vi får ett smidigt flöde utan ryck och luckor.

http://www.hisingensck.se/motion/cykla-i-grupp/cykelgrupper

* Hastigheten uppför ska vara lagom, dvs det ska inte gå fortare än att alla hänger med. Tänk på att ta det lugnt även när man når toppen, så att hela klungan hinner uppför hela backen innan man ökar farten. Inga igångdrag! Dettar är key! Tänk på att vi skall smyga uppför backarna!

4. Tänk på att säkerheten i klungan är VIKTIGAST! Vi ska _inte_ vurpa.
* Ha alltid marginal så att du inte kör in i framförvarandes bakhjul. Detta är särskilt viktigt i alla uppförsbackar - om framförvarande ställer sig upp förflyttas cykeln 10-20cm bakåt och du riskerar att köra in i hans bakhjul. Tänk på att ställa dig upp försiktigt med jämn fortsatt kadens i uppförsbackarna så undviker man hastiga förflyttningar av det slaget.
* Vik inte in för tidigt från yttre till inre ledet när du dragit, håll lite marginal så att det går säkert till. Men undvik även för stora luckor, det här är något man måste öva på mycket.
* Ge tecken för alla faror: framförvarande cyklister, farthinder, gropar, refuger, skyltar osv. Ropa "Bil" om så behövs, upprepa i klungan!
* Vidarebefordra alla tecken bakåt som framförvarande cyklist ger.
Klapp i rumpan - hinder på den sidan
Uppsträckt arm - Stopp!
Utsträckt arm rör sig upp/ner - sänk farten/bromsa
Pekande hand nedåt - fara/grus
Kan du inte ge tecken, skrik istället högt "Hål!", "Grus!" osv.
Tänk på att du INTE HASTIGT kan väja undan för hinder eller tvärbromsa då du har cykel både bredvid och bakom.

5. För att kunna kommunicera med hela klungan på ett enkelt sätt i full fart så kommer vi att använda en visselpipa. Vem tar med visselpipa? Och återigen, vem är klungledare?

Under loppet kommer följande signaler att användas. Endast tre olika:
* Tre korta snabba - Öka farten i klungan, ca 2-3km/h mer. Öka successivt utan ryck.
* En kort + en lång - Slå av på farten lite
* Lång ihållande signal - depåstopp, förbered för att stanna, stopp om ca 100-200m. En lång signal till kommer när det är dags att stanna. Ytterligare en lång signal när det är 30 sekunder kvar till avfärd, då är det dags att återvända till cykeln och göra sig klar.

6. Kör jämnt i klungan - cykla absolut inte ryckigt!
Bromsa inte hårt och accelerera inte snabbt. Varenda litet ryck orsakar förödande effekt bakåt i klungan och det blir lätt luckor. Ska du täppa en lucka, gör det sakta. Jämn fart sparar mycket energi!

7. Hastighet, vad är rätt? Det beror helt och håller på vägen och vindarna.
* Är det platt och vindstilla bör vi ligga på ca 36km/h i marschfart. Blåser det medvind kan det lätt gå 5-10km/h fortare, likaså lika mycket långsammare i motvind.
* Uppförsbackarna, som sagt ovan, hastigheten ska vara lagom. Om det sen är 15-20-25-30km/h beror på backens lutning och längd samt vinden. Sunt förnuft gäller.
* Nedförsbackarna, där ska vi inte hålla igen. Gravitationen ska utnyttjas till fullo. Den som ligger längst fram i den klungan ska jobba hårt så att inte alla andra bakom behöver bromsa sig nerför hela vägen. Runt 60-70km/h kan det bli.
* Byt förning efter nedförsbacken, risken för syra är stor hos de som drar nerför. Det kan vara värt det, för det är i nerförsbackarna man verkligen kan öka snittet.
* Rondeller och korsningar: Tänk på att inte accelerera för snabbt efter dessa, klungan är drygt 20m lång och alla ska hänga med!

8. Blir man trött och inte orkar dra i klungan, så lägger man sig längst bak och agerar grindvakt.
När siste man kommer ner så ropa "Grindvakt!" om inte framförvarande uppfattar varför du ligger där bak. Orkar man åter att rotera efter att ha vilat en stund så återgår man till klungan.

9. Vi kommer att plocka upp cyklister längs med vägen från andra snabbklungor.
Det finns ingen anledning att inte låta andra starka cyklister som blivit avhängda vara med i vårat led. Dock krävs att de satsar sub9, kan cykla i klunga och är tillräckligt fräscha i benen. Om någon ser ut som ett vrak får Klungführer eller subcommandante säga åt vederbörande att personen inte kan vara med i leden men gärna i svansen.

10. Får någon punka så är det inte mycket att göra åt, klungan stannar inte.
Detta ska förhoppningsvis inte hända då vi alla kör på nya fräscha däck. Eller hur? Öva istället på att byta slang/ta med en punkaspray så att du snabbt är på banan igen och kan dra ikapp klungan. Förlorade cyklister sinkar klungan.

11. Blir det en klungvurpa så stannar hela klungan snabbt för att se hur det har gått.
Om inget allvarligt har hänt så rullar vi så fort det går. Lång signal med visselpipan betyder STANNA! Om sjukvård behövs ringer den som snabbast kan 112. Vi lämnar ingen med brutna ben i något dike!

12. När vi rullar in i Motala så samlar vi ihop oss i tvåled för gemensam målgång strax innan Luxor-rondellen.
Vi har samarbetat hela vägen runt Vättern och vi går i mål samtidigt. Inga slutspurter alltså. Rätta till tröjorna och så rullar vi snyggt i tvåled in i mål!

13. Stoppen är rätt korta, du hinner egentligen bara med att fylla vätska+energi och kissa.
Första stoppet är extra kort för att alla här ska ha tillräckligt med vätska och energi för att bara behöva en kort kisspaus. Om något får slut på vätska innan vi når Fagerhult, kommunicera det med andra personer i klungna som lånar dig vätska. Hur mycket vätska och energi du behöver vet bara du. Öva innan på några längre turer.

14. Många i gruppen är hyfsat gröna på klungkörning och det kommer krävas fullt fokus för att få klungan välsmord och effektiv. Vi kommunicerar högt, tydligt, öppet och ärligt och ser till att vi hela tiden jobbar med att få klungan effektiv. Som redan nämnts, inga kraftiga igångdrag, lugnt i uppförsbackarna, full fart nedför och täta byten för att spara på krutet.

Och, se till att fylla på med vätska och energi, men alltid längst bak. ABSOLUT förbjudet att fippla med flaskor, fickor och förpackningar inne i klungan. En tappad flaska kan innebära akuten för hela gänget. Vi ska INTE vurpa, så fullt fokus på vägen och framförvarandes bakhjul.

För min, KingPong och j_nilsson funkar det dåligt med möte kl 19, tror att 17 skulle passa oss bättre. Men det kanske är andra som kommer till Motala senare så det är väl hugget som stucket...

Alla prognoser pekar på sydliga vindar, det innebär ju motvind till Jönköping och därefter medvind i 14 mil, sen blir det ju motvind igen vid Hammarsundet. Efter Hammarsundet ligger du nog hyfsat rätt, men jag tror inte att vi kan räkna med att ha det högsta snittet i början utan det kommer nog efter Jönköping när vi vänder upp.

Dels är vi kalla i början och dels har vi motvind. Den högsta punkten på banan är ju mellan Gränna och Jönköping. Och det brukar vara mycket folk på vägen. Förra året hamnade vi i gigantisk klunga som tog upp båda vägbanorna och sträckte sig så långt man såg på de längsta raksträckorna, inte helt enkelt att passera då...

Ja det är några backar mellan Jönköping och Fagerhult, men sen är det ganska flackt i 10-12 mil till Hammarsundet...

Med tanke på ovanstående tror jag vi ska justera ner snittet innan Jönköping och hålla upp det lite efter.. åtminstone fram till Boviken eller Hammarsundet...

Spire: Det låter klokt.

Pasteade fel skärmdump..... hur tycker du att vi skall justera snittet?

Känner du dig manad att ta på dig ledartröjan?

Nja, som jag skrivit förut så har jag begränsad erfarenhet av klungkörning... kommer att ha fullt upp med att hålla ordning på mig själv i klungan;-) utan att fundera på om vi ska öka och minska etc...

Funderade lite till... Om vi ska köra ikapp cykelklubben så måste vi kanske ha lite högre fart i början, har du haft någon kontakt med dem om deras tänkta tempo? Sa de bara nej till ledarskap eller gällde det sammanslagning om vi kommer ikapp dem med?

Jahopp. Då var det sura men mogna beslutet att kasta in handduken inför årets VR officiellt.

F-n!

Men eftersom jag fortfarande idag inte är helt frisk så är det naivt att tro att jag imorgon ska kunna köra 30 mil utan efterverkningar. På bättringsvägen jämfört mot igår, men fortfarande inte hundra. Hostat och hackat inatt, varit rejält varm och snorig samt fyllda bihålor på morgonen.
Törs inte äventyra sommaren genom att köra VR med rester av ngt virus i kroppen. Kan få dras med det länge då. 2006 så startade jag med något skit i kroppen och var sen kass halva sommaren efter det.

Har redan anmält mig till Mälaren Runt den 11/8 som "kompensation", så att jag får gnissla runt någon större sjö i sällskap med likasinnade iaf. Inte riktigt samma grej som VR (fler stopp) - men ändå trevlig på sitt sätt.

Så lycka till nu hela gänget! Kör fort men säkert. Jag kommer med spänning (och en sur och vemodig känsla i magen) bevaka VR-trådarna på lördagen.

Senast ändrad:
Trist med skador och sjukdomar. Men vi är fortfarande 32 "..starka, inte starka, men starka.." på listan;-) (någon som fattat den reklamen?)

1. Henrik
2. Ola a.k.a. Stenugn
3. Mattias a.k.a Jihde
4. Spire (Fredrik)
5 Mikael D
6.Lingon
7. OhAmmAr (Olle Hammar)
8. Tony Pettersson
9. Henkevr
10. LC4
11. Puchas (Henrik)
12. HorredsPer
13. Lars Varberg
14. Sven-Anders Horred
15. Lillfruppa (Fredrik)
16. KingPong (Kristoffer)
17. Cyklopat (Erik)
18. StarkStark (Johnny)
19. ante78
20. PP (Pär)
21. Torbjörn
22. Johan C
23. Sama
24. AndersHallberg (Anders)
25. Stefan
26. Arvid
27. Tobbe
28. Pikhult (Martin)
29. Daniel
30. Stefan
31. Mattias
32. j_nilsson

Hej!

Igår körde jag genom Jönköping. Vid Tändsticksområdet innan vi går ut på den vägen som leder oss mot Bankeryd håller de på med ett stort vägbygge (rondeller och grejer). Var uppmärksamma här, det är möjligt att de ställer i ordning och underlättar för oss cyklister men var inte för säkra på det.

Lycka till i er satsning!

Tillbaka
Topp