[VR 2013] 10:30 - Sub8 : I mål på 7:44!

Mr. Scott skrev:
>
> Det här eftersnacket är nästan det bästa.
> Varför satte du utropstecken efter 07:44 gruppen.
> För tiden eller antalet?

Tja, för både och... Dock, om jag spekulerar lite, kanske det kunde ha varit fler om ambitionen legat mer mot 07:58 än 07:45... det gick på rätt hårt på slakmotona efter Fagerhult, fast jag kanske är lite partisk eftersom det var då jag fick släppa :-)

Dessutom tappade vi ju ett helt gäng, 7-8 pers i luckorna på östsidan rätt tidigt, men som sagt, det kanske är omöjligt att undvika den typen av fadäser iom att vi aldrig kört tillsammans förutom och var en väldigt stor grupp. Tyckte att det blev bättre styrsel i klungan efter Gränna.

Sitter i bilen på väg hem i norr och kan konstatera att vi gjorde ett riktigt bra jobb runt diket. Bra stämning i leden, starka (och delvis håriga) ben och få incidententer. Ser redan fram till nästa års körning.

/Per

Grymt jobbat allihop! Skön revansch från förra året. Skulle kört med Happy, men blev sjuk natten innan Vättern. Kändes härligt att i år rulla in på 7:45.

Riktigt starkt jobbat!

Själv startade jag med 15 polare som dock decimerades till 6 i vinden ner mot Jönköping. Vi 6 höll ihop och körde med 2 externa killar och enstaka korta inhop till Boviken. Där anslöt vi till ett gäng militärer som ville delta i farthållningen. Från början var de nog 15-20 killar men snart var det nere i oss 8 och 4-5 av militärerna som höll fart. Vi missade vårt sub8:30 och gled in på 8:47. Helt nöjd ändå med tanke på förutsättningarna.

Grymt imponerad av er insats och full respekt för de som åkte av i den bitvis elaka vinden.

Kul att många var starka nog att hänga med i dödsrycken och dödsluckorna ner till Jnkpg och vidare så ni lyckades med en så stark tid. Synd bara att det inte blev en 7:58-körning, då hade nog jag med flera sluppit slita som djur i början och kanske orkat hänga med lite längre. Inte helt kul att förvänta sig 7:58 och mötas av dödskörning, men det var väl happystandard helt enkelt. Gnäll gnäll.

Låg rätt bra ändå i andraklungan på västsidan med Arnehavre osv. tills jag fick ekerbrott efter sådär 18 mil, nödrätade hjulet så det i alla fall inte skavde emot ramen, tryckte lite väl hårt ensam mot Karlsborg och bonkade hårt, blev upplockad av en Kjell i fin grön tröja vid Boviken och blev indragen hela vägen till Motala på 9:06. Trots allt nöjd att ha överlevt den första och förmodligen sista rundan runt diket.

ulfalf skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att många var starka nog att hänga med i
> dödsrycken och dödsluckorna ner till Jnkpg och
> vidare så ni lyckades med en så stark tid. Synd
> bara att det inte blev en 7:58-körning, då hade
> nog jag med flera sluppit slita som djur i början
> och kanske orkat hänga med lite längre. Inte
> helt kul att förvänta sig 7:58 och mötas av
> dödskörning, men det var väl happystandard helt
> enkelt. Gnäll gnäll.
>
> Låg rätt bra ändå i andraklungan på
> västsidan med Arnehavre osv. tills jag fick
> ekerbrott efter sådär 18 mil, nödrätade hjulet
> så det i alla fall inte skavde emot ramen,
> tryckte lite väl hårt ensam mot Karlsborg och
> bonkade hårt, blev upplockad av en Kjell i fin
> grön tröja vid Boviken och blev indragen hela
> vägen till Motala på 9:06. Trots allt nöjd att
> ha överlevt den första och förmodligen sista
> rundan runt diket.

Nu var ju inte jag med men jag är ju skyldig till taktiken tillsammans me Meb. Alla som läst taktiken visste att det var ett 7:50 tempo som gällde för att ha lite tid till godo. Jag tycker att ni höll er til taktiken mycket bra!

Ulfalf,

Jag har varit i samma läge som du och jag var missnöjd då för jag tyckte att det borde gått att göra allt annorlunda så fler kunde vara med.

Men det är skillnad att åka sub8 i en grupp av 60 personer mot att åka 20 personer från en klubb i sub 10 tempo. Där håller man igen när någon skriker lucka och det har man tid med.

Sanningen är nog den att om man ska orka åka sub8 så måste man klara smart klungkörning och en hel del ryck. Personligen tycker jag bara vi körde direkt dumt utanför Ödeshög. Jag kan försäkra dig att det till exempel inte var enklare när vi låg på ett led och passerade grupper efter Karlsborg än det var ner mot Gränna.

Så lätt är det inte att åka sub8 att det alltid går på första försöket. Det är bara att bryta ihop.

ulfalf skrev:
> Kul att många var starka nog att hänga med i
> dödsrycken och dödsluckorna ner till Jnkpg och
> vidare så ni lyckades med en så stark tid. Synd
> bara att det inte blev en 7:58-körning, då hade
> nog jag med flera sluppit slita som djur i början
> och kanske orkat hänga med lite längre. Inte
> helt kul att förvänta sig 7:58 och mötas av
> dödskörning, men det var väl happystandard helt
> enkelt. Gnäll gnäll.
>
> Låg rätt bra ändå i andraklungan på
> västsidan med Arnehavre osv. tills jag fick
> ekerbrott efter sådär 18 mil, nödrätade hjulet
> så det i alla fall inte skavde emot ramen,
> tryckte lite väl hårt ensam mot Karlsborg och
> bonkade hårt, blev upplockad av en Kjell i fin
> grön tröja vid Boviken och blev indragen hela
> vägen till Motala på 9:06. Trots allt nöjd att
> ha överlevt den första och förmodligen sista
> rundan runt diket.

Att få till smidig och lugn klungkörning utan dödsryck i en sub8-klunga ihopsatt via internet är nog väldigt svårt. Det är en jättegrupp som aldrig kört ihop tillsammans och där det dessutom skiljer rätt mycket i kapacitet.

I fjol tyckte jag det gick hysteriskt fort från början och jag åkte av så det sjöng om det innan Ödeshög. I år tyckte jag det gick mycket lugnare även om körningen just innan ödeshög inte var optimal. Sedan om det verkligen gick lugnare eller om känslan beror på att jag tränat ungefär 50% mer än i fjol vet jag inte.

Jag upplevde tempot ner till Jönköping som mycket lugnt. På västsidan var det däremot hårdkörning för att ta igen förlorad tid.
Hade själv en svacka efter Hjo någonstans, men inte värre än att jag kunde gå med i rotationen. Tror dessutom det är enklare att rotera. Det blir väldigt ryckigt längst bak och då är det lätt att åka av om man är trött.

Liten summering av mitt lopp:

Loppet blev initialt en exakt kopia av fjolåret fram till slakmotan innan Ödeshög. Vinden låg på så att det gick lättare att ligga i det snabbare vänsterledet, vilket gjorde att hastighetsskillnaderna blev lite för stora mellan leden. Jag hade inga problem att hänga med i snabba ledet eller att för den delen ta förningarna. MEN så hände exakt samma sak som fjolåret, på exakt samma ställe. Precis efter förning så kommer nästa gubbe, lite för långt fram och bibeåller snäppet för högt tempo för mig i den kraftiga kantvinden. Jag får ingen rygg och får slita för att inte tappa, klarar inte det, och mjölksyran kommer.

Det blir lucka, vid det här laget även i vänsterled, vilket innebär att de bakom också får jaga, jag försöker ta en rygg, men orkar inte. Jag är för klen helt enkelt :/.

Gällande att 25 som kom i mål under måltiden är bra eller inte. Det kan inte vara bra imho. Givetvis sjukt starkt av de 25... men som grupp är det ett misslyckande när det är färre än hälften som klarar mål. Hörde någonstans att Hovets sub 8 tappade 4-5 pers totalt.
Med facit i hand så skulle vi kört med flera motorer. Men det är som sagt med facit i hand, och med facit i hand så kanske jag skulle ha tränat hårdare innan, framförallt mer intervaller ;)

Vi blir alltså innan Ödeshög ett gäng som samtidigt åker av med inte alltför stort mellanrum. Jag jagar ikapp de framför som, tack och lov, slår av på takten lite. Strax därefter så ansluter några till och vi är tillslut 8 happyiter som bildar en egen grupp. När vi kommer Gränna och pisspausen hoppar en kille av.

Vi fortsätter att köra på och till slut så kom den sista gruppen ikapp oss. De var uppdelade i tre separata grupper Lunedi CK, Cykellistan(?) och ett norrbottengäng om jag inte missminner mig.

Norrbottningarna och cykellistan försvann rätt snabbt vid sina privata langningsställen, så sen var det bara Lunedi kvar. Lite smolk i bägaren var att de trots att de var en rätt liten grupp inte släppte in någon i rotationen. De hade sub 8:44 som mål så det var ju inte så att vi från happy skulle sinka dem. Trist och lite snopet. Bakom dem anslöt det några till och vi var ett gäng på kanske 15-20 cyklister som svansade och hade snacktempo. Trevligt att kunna snacka lite under rundan, men rätt trist prestationsmässigt. Jag kan till viss del förstå Lunedis agerande då de säkert hade en plan att köra tillsammans... men lite dumt när några i deras grupp var rätt krokiga redan innan Jönköping. Några tappade och åkte bak i svansen och sen blev man tillsagd att flytta på sig när de skulle upp igen...

Efter ett tag så märkte vi att tempot i Lunedi gick ner. Vi började diskutera om vi i gruppen skulle göra ett försök att rycka ifrån dem i nån backe ;)... eller, som jag sa, om de ville att vi skulle rotera med, så skulle vi vägra ;)

Efter ett tag kom det en "order" att det var vår tur att dra. Jag upplevde det inte som en fråga...

Nåja, självklart så skulle/ville vi hjälpa till, jag tyckte det var rätt skönt att få köra på lite. Men gillade inte sättet som det kommenderades. Vi som låg i svansen gick således upp och drog och de la sig bakom. Efter ett tag så kom några i deras grupp upp och fortsatte att dra. Vi fick till en helt ok rotation och höll ett bra tempo hela vägen in i mål.

En rolig detalj, sista milen så avbröts allt samarbete och total anarki uppstod, det blev alla-mot-alla... och alla började tokköra... totalt kaos! Någon som vet vem som vann?

Jag rullar in på 8:26, med precis under 3 min stopptid. All dryck och mat räckte så stoppen var endast för att tömma blåsan. Dock lite surt att torska 4 min mot PB, då hade man åtminstone haft någon vinst med sig hem. Fast det var riktigt trevligt att snurra i en mindre klunga och dessutom snacka med sina medcyklister. Extra kred till de fyra tjejer som hängde med riktig bra när vi började rotera.

Dagens behållning var nog Hovetkillen som strax innan Hammarsundet tokspurtade för att få lite extra tid för att hinna slå en rejäl båge i hög fart... allt under glada tillrop från hela klungan. Tur att vinden låg rätt :)

Thomas

Ett kort tack till Anders (uncle Botak) för hans monsterförning för oss 5-6 Happyiter som gick in på 08:10-11 med halvmilen kvar.. det var typ 3-4km i nära 40 in mot mål!!!

Grymt skön rulle :-)

Lingon skrev:
> Jag upplevde tempot ner till Jönköping som
> mycket lugnt.

Då skulle jag rekommendera sub 7 som tuggmotstånd ;)

arnehavre skrev:
> Ett kort tack till Anders (uncle Botak) för hans
> monsterförning för oss 5-6 Happyiter som gick in
> på 08:10-11 med halvmilen kvar.. det var typ
> 3-4km i nära 40 in mot mål!!!
>
> Grymt skön rulle :-)

Det var allt lite raka ben i luxorrondellen :)

Återkommer med min rapport senare, riktigt kul att köra. Nu skall jag bara bli sv med feber och halsont som MTBiker skickade på mig när han fotade...

/Botak

Thomalin,

Låter som du inte hade någon vidare resa. Om jag förstår dig rätt så låg du långt fram i Ödeshög. Då skulle jag slagit av och skrikit samt försökt få till två led. Dom framför kommer inte långt och man kör inte sönder gruppen. Vi skrattade inte ihjäl oss vi som satt lite längre bak när folk började soloköra i spets.

Tack ungdomar för att jag fick åka med runt vätten. Tyvärr tog orken slut den sista tredjedelen så jag fick gå ned i svansen för att orka med ända in. Härligt gäng med positiv inställning.Att det sedan blev rekord för mig gör ju saken inte sämre!

59 år och orakade ben

Min runda.

På morgonen fick jag ett sms av vår kapten (MTBiker) att han var sjuk.
Jag var väl tänkt att vara vicekapten och assistera samt komma med glada hejarop (som alla andra). Nu blev det inte så.

Skulle fått hålltiderna av MTBiker på morgonen i Motala. Nu skrev jag istället ner dom, lite panikartat, på en tygtapesbit och klistrade på ramen.

Till första pinkstoppet efter Gränna var det ömsom kaos, ömsom ljuvligt (min uppfattning).
Därefter tycker jag det funkade riktigt bra. Visst vi var på tok för många i kedjan och det uppstod lite luckor här och var, men jag tycker dessa täpptes enligt konstens alla regler.

När vi rullade från Fagerhult så var snittet under 36. Efter det så bombades det på bra och kedjan var fortfarande enorm, och full av gröna tröjor. I Hammarsundet var snittet uppe på 38.

I en backe straxt efter Hammarsundet (tror jag det var) började folk undra hur vi låg till och jag skrek ut "4 min tillgodo på 8h". Lite senare insåg jag att det var 4 min tillgodo på 7,50.
Istället för att börja gapa om det så tänkte jag att nu ska ingen hängas av. I varje backe och krön gick jag långt ut till vänster för att se att hela svansen var med och fick flera gånger tummen upp från en grön tröja. Även så här långt in i loppet var det grymt många gröna tröjor i kedjan. Så här i efterhand kan jag bara be om ursäkt för den felaktiga informationen.

Tvåled efter OK macken och imål på 7:45. Fem min fortare än körschemat.

Som en del nämnt så finns det saker vi kunde gjort bättre, och kört smartare på vissa delar av banan (innan Ödeshög). Jag hade, för dagen, riktiga kalasben (snittpuls 145, 70%), och kan inte se på pulskurvan att det var mer anträngande på vissa partier. Det var så jag upplevde det under loppet också.

Måste bara nämna Richard (kan inte ditt happynick).
Innan Fagerhult började du och jag ha lite "samspel".
Efter det hade jag ganska bra koll på dig och såg hur ditt ansiktsuttryck förändrade mer och mer. Du blev tröttare och tröttare, snor och dregel började komma, men likförbannat stannade du kvar i kedjan. Med en mil kvar mer eller mindre skrek du till mig (självklart var du på väg upp i snabba ledet i kedjan) "Men va faan hur långt är det kvar egentligen"! Jag svarade "en mil och du kommer fixa det"! Riktigt kul att se ditt nya ansiktsuttryck då:-)!

Bra kört alla!

/Mattias

Det var nog jag som hade snor i ansiktet ;) Är lite hes idag också.. Jag var sjukt trött på slutet å låg i svans 2 mil innan vi kom till Medevi då jag orkade köra igen. Jag är förvånad att jag kom med runt och glad för det, lider lite för alla som gick på rött innan vi fick klungan att funka lite bättre på Västsidan. Bra kört alla!
/Rickard

Mr. Scott skrev:
> Thomalin,
>
> Låter som du inte hade någon vidare resa. Om jag
> förstår dig rätt så låg du långt fram i
> Ödeshög. Då skulle jag slagit av och skrikit
> samt försökt få till två led. Dom framför
> kommer inte långt och man kör inte sönder
> gruppen. Vi skrattade inte ihjäl oss vi som satt
> lite längre bak när folk började soloköra i
> spets.

Äsch, så illa var det inte, det fanns många ljusglimtar i min resa, även det lilla jag körde med er. Ju mer jag tänker på det ju konstigare är det, jag kände mig faktiskt rätt pigg precis innan avhängningen och hade inga tankar på att gå ner i svans och vila.

Jag vill poängtera att jag inte klandrar någon, om det nu verkar så, jag förstår att alla som behövde dra på för att täppa luckan behövde göra det i första hand, och inte hjälpa mig.

Och ja, jag borde kanske agerat annorlunda... Men faktum är att den slakmotan är rätt lömsk, man ser den inte, den bara känns ;)

MTBiker skrev:
> Meb.... Förlåt att jag satte dig i klistret.
> Har idag varit helt nedbäddad med min
> mansförkylning.

Inget att säga förlåt för! Kan hända den bästa:-).
Krya på dig!

thomalin skrev:
> Gällande att 25 som kom i mål under måltiden
> är bra eller inte. Det kan inte vara bra imho.
> Givetvis sjukt starkt av de 25... men som grupp
> är det ett misslyckande när det är färre än
> hälften som klarar mål. Hörde någonstans att
> Hovets sub 8 tappade 4-5 pers totalt.

Den stora skillnaden är förstås att Hofvets grupper har tränat ihop och är mycket mer samspelta. Det är svårt att få en klunga av 60 internet-cyklister att fungera lika bra. Speciellt första biten, sedan brukar det ordna upp sig på västsidan. :-)

Det var likadant förra året, mindre än hälften av de runt 35 som startade ihop kom i mål ihop, tyvärr.

Gäller att ha lite reservkrut i benen för att täppa dödsluckor omkring Ödeshög, helt enkelt. ;-)

Meb skrev:
> Min runda.
>
> På morgonen fick jag ett sms av vår kapten
> (MTBiker) att han var sjuk.
> Jag var väl tänkt att vara vicekapten och
> assistera samt komma med glada hejarop (som alla
> andra). Nu blev det inte så.
>
> Skulle fått hålltiderna av MTBiker på morgonen
> i Motala. Nu skrev jag istället ner dom, lite
> panikartat, på en tygtapesbit och klistrade på
> ramen.
>
> Till första pinkstoppet efter Gränna var det
> ömsom kaos, ömsom ljuvligt (min uppfattning).
> Därefter tycker jag det funkade riktigt bra.
> Visst vi var på tok för många i kedjan och det
> uppstod lite luckor här och var, men jag tycker
> dessa täpptes enligt konstens alla regler.
>
> När vi rullade från Fagerhult så var snittet
> under 36. Efter det så bombades det på bra och
> kedjan var fortfarande enorm, och full av gröna
> tröjor. I Hammarsundet var snittet uppe på 38.
>
> I en backe straxt efter Hammarsundet (tror jag det
> var) började folk undra hur vi låg till och jag
> skrek ut "4 min tillgodo på 8h". Lite senare
> insåg jag att det var 4 min tillgodo på 7,50.
> Istället för att börja gapa om det så tänkte
> jag att nu ska ingen hängas av. I varje backe och
> krön gick jag långt ut till vänster för att se
> att hela svansen var med och fick flera gånger
> tummen upp från en grön tröja. Även så här
> långt in i loppet var det grymt många gröna
> tröjor i kedjan. Så här i efterhand kan jag
> bara be om ursäkt för den felaktiga
> informationen.
>
> Tvåled efter OK macken och imål på 7:45. Fem
> min fortare än körschemat.
>
> Som en del nämnt så finns det saker vi kunde
> gjort bättre, och kört smartare på vissa delar
> av banan (innan Ödeshög). Jag hade, för dagen,
> riktiga kalasben (snittpuls 145, 70%), och kan
> inte se på pulskurvan att det var mer
> anträngande på vissa partier. Det var så jag
> upplevde det under loppet också.
>
> Måste bara nämna Richard (kan inte ditt
> happynick).
> Innan Fagerhult började du och jag ha lite
> "samspel".
> Efter det hade jag ganska bra koll på dig och
> såg hur ditt ansiktsuttryck förändrade mer och
> mer. Du blev tröttare och tröttare, snor och
> dregel började komma, men likförbannat stannade
> du kvar i kedjan. Med en mil kvar mer eller mindre
> skrek du till mig (självklart var du på väg upp
> i snabba ledet i kedjan) "Men va faan hur långt
> är det kvar egentligen"! Jag svarade "en mil och
> du kommer fixa det"! Riktigt kul att se ditt nya
> ansiktsuttryck då:-)!
>
> Bra kört alla!
>
> /Mattias

Det var riktigt stökigt ut från Jönköping i de bakre leden. Många som hade kommit in på svansen som saboterade en vettig rotation där bak då det hoppades mellan led och de ville inte gå fram. Fick gå ner och agera grindvakt ett tag då därefter började ni få en bra rulle igen.

/David

Tack för en fantastisk gårdag!

Det var min tredje landsvägsrunda i år. Egentligen hade jag planerat mer lvg-cykling innan juni men väder och suget att cykla skog har varit emot den planen. Vättern blev även låg prio i mitt fokus för årets cykling då förra årets Happy Sub8 DNS var sån enorm besvikelse för mig.

Så en liten RR från mig då!

Jag kände mig stark och hade inga problem med styrkan för backar och ryckig körning i början, jag hade väntat mig detta innan klungan skruvat in sig och nervositeten skulle sjunka för oss som individer och grupp. Men efter några mil började det kännas hårt i uppförsbackarna och ett par gånger gick det för hårt i långsamma klungan, när vinden låg på. Jag fick även helt osannolikt men sant, vara längst fram vid två-led tre gånger i denna jätteklunga, och det tömde mig för mycket och snabbt. Jag var med och drog de första 94km innan jag kände krampen i en uppförsbacke där klungan gick på lite väl hårt. Tappade då belgiska kedjan men bet mig fast i svansen, tror MarcusS(rätt happy nick?) puttade mig några meter också vilket verkligen hjälpte. Hängde med i svansen men utan Happy-tröja var jag rökt med placeringarna inom den, och oerfarenheten av att aldrig ha kört vätternrundan innan. Det var till och med mitt första landsvägs-lopp någonsin, så jag var en riktig färsking.

Jag hängde med till ca 12km där jag fastnade i svansen bakom balansera-klungan när de skulle få langning, de bromsade in framför mig medans Happy-klungan köttade på. Spurtade och täppte en lycka på 50-100m med Marcus på rulle. Vi kom ikapp men jag var rätt rökt och kunde inte hålla mig fast i svansen.

Där började hoppet rinna ut lite, jag hade tappat klungan. Jag trampade på och fick sällskap av e av cykelvärldens trevligaste, Peranders. Vi körde på och kom ikapp en tredje happyit. Sen anslöt två till bakifrån. Vid fagerhult skulle gröna-klungan strax rulla iväg när vi kom in, visselpipan gick precis när jag ryckte flaskorna ur flaskhållarna. Jag hann ner och panik-fyllde två flaskor och spurtade sen återigen ikapp klungan.

Hängde med i svansen men var alldeles för rökt. Sub8 när det går lite ryckigt och lite för hårt i backar var nog inte riktigt min grej i år, mina förberedelser var inte tillräckliga. Jag anser att man bör räkna med att ett sånt här arrangemang inte kan gå helt i enlighet med teoretiskt perfektionism, och som det gick i realiteten av vad jag såg så var det en klart godkänd klunga med tanke på omständigheterna.

Jag hamnade i klunga med en från CK Uppsala och en till här på Happy, arnehavre kanske? Jag drog på så gott jag kunde och vi var 3-4st som gjorde ett bra jobb. Arnehavre(?) krampade efter ett par mil, vi ville ha med honom men han stannade helt så vi fortsatte efter att ha rullat ett par hundra meter i hoppet att han skulle hämta sig. Efter det kämpade vi på 3st i "klungan" i några mil av så hård körning vi klarade av på så få man.

Men så vid kanske 17-18mil, kom balansera-klungan ikapp oss, och de hade även härliga Peranders och MarcusS! Tempot höjdes 2-3km/h direkt och det var skönt att se lite pigga ansikten runt omkring sig.

Här började dock mina problem på riktigt, jag hade aldrig längre några problem med själva cyklingen från denna del av loppet. Men redan vid pisspausen vid gränna hade jag så ont i rumpan som jag aldrig någonsin haft innan, ungefär som världens största blåmärke i röven och köttig infektion på det, ungefär så. Jag är van med cykling och många timmar i sadeln, men jag är inte van med Kalas-klädernas vaddering och detta var andra rundan med dessa. Jag är heller inte van med sadeln jag satt på och jag vet sen tidigare att den tillfört en hel del ömhet för mig, heller inte att lägga trycket på sadeln på det viset man gör vid landsvägscykling.

Detta blev bara värre och värre under rundan och samtidig som balansera-klungan kom ikapp rasade min mage helt. Jag tryckte ett par gel under kommande mil och det blev värre och värre. När det var 9 mil kvar kunde jag inte längre äta eller dricka. 2-3 klunkar max och inget mer alls i gels/liquids/bars-hållet. Att jag hade andra flaska fylld med vatten kopplade jag aldrig, så särskillt fräsh uppe i huvet var jag uppenbarligen inte heller.

Jag kunde inte hjälpa till att dra längre och koncentrerade mig helt på att behärska smärtan. De sista 5 milen gick vi även ihop med Motala AIF och de ville inte släppa in någon i förningarna heller. De gick dock ifrån i trafik-kaoset som drog ner snittet otroligt mycket mot slutet då vi cyklister fastnade bakom bilar, fick till och med sätta ner foten i marken en gång.

Jag hängde fortfarande med utan större ansträngning för hjärta, lungor eller ben, men bristen på energi-intaget började sätta sina spår och samtidigt som jag hade världens magknip var jag riktigt hungrig. Men jag satt säkert med i klungan, som sista man för att kunna flytta runt på sadeln så mycket som möjligt för att minska/variera smärtan lite, men förmodligen mest för att det är mentalt skönare att kunna röra på sig när man har ont och fortsätta "tro" att det gör det bättre. Att hålla ut ett litet tag till.

Inom sista kilometern innan mål stod en bil ganska dumt placerad och skar hastigt av vägen från 4m bredd till 1m bredd. Två stycken ride of hope killar ramlade och skrapade sig själva, cyklarna och bilen i en krasch precis framför mig. Jag tough:ade ett liggande bakhjul på marken direkt efter kraschen men förvärrade inget för någon eller drogs inte själv in i vurpan. Riktigt trist avslutning 2 kurvor innan mål för dom cyklisterna. Min tankar haglade, "Hur gör de nu? Stannar och tar uppgifter? Eller "smiter" de och vill in i mål och få en snabb tid? Tas de för smitning då, även om de vill göra rätt för sig direkt efter målgång? Hur kan de meddela bilisten att de bara ska cykla i mål, och att de snackar om olyckan efter målgång? Det måste vara svårt att få en arg bilist att fatta hur viktigt det är i just det ögonblicket att få cykla de där sista 500m till målet. Några tusen i omlackering är det ju nästan värt, bara man skulle få cykla i mål först.."

Men dom tankarna i huvet, var jag oerhört lättad när jag kom ner mot vattnet och fick trampa in mot målet. Vilken lättnad. Vilken lidelse jag hade tagit mig igenom. Jag är van med lidelsen från långloppen på mountainbike. Den lidelsen är faktiskt värre och hårdare hela tiden, men den är över på strax över 3h för min del oftast. Och sadeln på mountainbiken är grymt skön samt magen hinner inte krascha då intaget av liquids inte hinner komma upp i samma mängd.

Jag fick syn på min sambo innan mål och det är bästa minnet från hela rundan. Den känslan, ett léende, glada rop, smärtan snart över, och jag var där på en hyfsad tid även fast jag tappade min primära klunga.

8h20min. Min första vätternrunda, och första landsvägslopp någonsin. Min tredje landsvägsrunda för året. På en CYKELCROSS. Jag nådde inte sub8-målet, men jag är grymt nöjd med dagen och kommer stolt se tillbaks på den.

Jag vill passa på att TACKA, er här i tråden och gruppen, vare sig ni tog er i mål på 7:45, senare eller om ni bröt. Tack för att jag fick vara med i er klunga så länge det varade. Det var en väldigt lärorik lektion och erfarenhet för framtida landsvägscykling!

Och ett speciellt tack till Peranders som är så trevlig och härlig, Marcus som puttade på mig när jag hade det som motigast i en uppförsbacke och höll på att tappa klungan, samt att han sedan vid flera tillfällen skänkte energi i tunnelséendet. "Killen med specialized-hjälmen" som först skällde ut mig för att jag skräpade ner men som sen blev en bra klungkompis ända in i mål, killen från CK Uppsala som både var oerhört trevlig och drog bra, och till sist Mattias Reck & CO i balansera-klungan som jag kunde segla i mål tillsammans med, eller lite före eftersom de saktade ner och samlade ihop sig för att cykla in i mål som ett samlat gäng.

Om jag åker nästa år igen? Tveksamt. Men man vet aldrig vad som händer i framtiden.. :)

DT skrev:
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gällande att 25 som kom i mål under måltiden
> > är bra eller inte. Det kan inte vara bra imho.
> > Givetvis sjukt starkt av de 25... men som grupp
> > är det ett misslyckande när det är färre
> än
> > hälften som klarar mål. Hörde någonstans
> att
> > Hovets sub 8 tappade 4-5 pers totalt.
>
> Den stora skillnaden är förstås att Hofvets
> grupper har tränat ihop och är mycket mer
> samspelta. Det är svårt att få en klunga av 60
> internet-cyklister att fungera lika bra. Speciellt
> första biten, sedan brukar det ordna upp sig på
> västsidan. :-)
>
> Det var likadant förra året, mindre än hälften
> av de runt 35 som startade ihop kom i mål ihop,
> tyvärr.

Nja, tror inte de är så mycket mer samspelta när det gäller att ligga i stora klungor. Inte som jag uppfattar det från de jag pratat med i alla fall både i årets klunga och tidigare år. De körde ju med flera motorer, så 2/3 låg hela tiden i svans. Om jag jämför med Siljan så gick det lättare att rotera i sub8 fart där, trots betydligt färre cyklister. Där var jag med i 12,5 mil innan jag behövde göra akut no 1.

Fast vi hade å andra sidan inte dödskantvinden där.

> Gäller att ha lite reservkrut i benen för att
> täppa dödsluckor omkring Ödeshög, helt enkelt.
> ;-)

+1

ja, jag skulle behöva en, eller rättare sagt, ett par reserver.

STIZZE skrev:
> [RR]

Verkar ha varit ett episkt lidande av utdragen karaktär. :-)

Det här blir lite som respons på thomalins RR ovan. Jag körde i Lunediklungan som de hängde på. Som thomalin själv säger ville vi inte släppa in svansen i klungan från början eftersom vi inte ville riskera att det skulle bli luckor som våra gubbar inte kunde täppa. Men som thomalin också påpekar så var det många i vår klunga som började bli rätt krokiga och när svansen tillslut släpptes fram var vi bara sju som fortfarande roterade. Kändes lite som att kavalleriet kom när svansen fick komma upp och dra. Jag och en kille till från Lunedi gick direkt med och drog i den nya klungan och det kändes verkligen kalas att köra i en ordentlig klunga igen. Oron för luckor var obefogad då hela svansen bestod av duktiga killar och tjejer. Synd på "ordergivandet" efter tidigare kalla handen. Jag har er förresten på film, både när vi kommer ikapp er och när ni börjar rotera med oss. Återkommer med det senare, håller på att redigera just nu. Läs mer nedan.

Här är min sammanställning av turen:

Vi (CK Lunedi sub9) startade på Lördag förmiddag kl 10:34. Det var den sista startgruppen som fanns. Tillsammans med oss startade ett gäng som kallade sig Norrbotten och ett gäng från Cykellistan (Jönköping). Vi hade i förväg bestämt att vi i de respektive klungorna skulle turas om att dra de andra klungorna ner till Jönköping för att därefter se vad som hände.

Efter lite inledande ryckighet med mycket bromsande och igångdrag fick vi rätt bra ordning på torpet och vägen ner till Jönköping blev rätt smärtfri med ett snitt på ca 34 km/h, trots den rätt friska motvinden. I Jönköping gick Cykellistan upp och drog och fick visa sig på styva linan för hemmapubliken, bra fart genom Jönköping med andra ord. Cykellistan hade egen langning i Bankeryd så där vek de av.

Kvar var då Lunedi och Norrbotten. Nu hade vi vinden i ryggen och milen försvann snabbt och lätt. Sällan har slakmotorna efter Jönköping känts så behagliga. Norrbotten hade bestämt att de skulle stanna i den ordinarie depån i Fagerhult, medan vi i Lunedi hade bestämt att vi skulle ta vårat första stopp vid vätskedepån ca en halvmil efter Fagerhultsdepån. Sagt och gjort, vi svängde in och tog ett enminutsstopp för att pinka och fylla flaskor och sno med oss varsinn banan.

Efter stoppet blev det lite strul när vi skulle iväg då vi efter ett par hundra meter började fundera på om vi inte hade glömt någon kvar, vilket vi ju givetvis hade gjort. Efter att ha väntat in den bortglömde fick vi igång klungan, nu bara bestående av Lunedi. Efter oss hade vi fått en svans på ca 20 cyklister som av olika anledningar hade droppat av tidigare klungor, bl a från Happy MTBs sub 8 och Fredrikshof. Efter några mil till började en efter en krokna i Lunediklungan och till sist var vi bara sex man som drog runt maskineriet. Då kläckes den lysande idén att tvinga fram svansen för lite arbete.

Det visade sig att svansen var ett riktigt bra gäng. Jag och några till från Lunedi gick med och roterade med den nya tätklungan medan några Lunedianer låg kvar bakom och vilade upp sig lite. Efter ytterligare några mil började även de andra från Lunedi rotera med den nybildade klungan och tillsammans blev vi ett riktigt starkt gäng. Vi i Lunedi hade planerat ett stopp för langning efter Karlsborg och jag började oroa mig för att vi skulle tappa hela vårt nya fina gäng att köra med. Lyckligtvis verkade det som att de var lika sugna på att köra med oss som vi med dem, för de väntade in vår langningspaus som varade i ca två minuter och sedan fortsatte vi tillsammans.

Nio mil kvar och det börjar kännas riktigt bra, nu är det ju bara en normal träningsrunda kvar och jag känner mig inte alls sliten. Den nya klungan funkar kanon, det märks att den består av nästan uteslutande riktigt vana cyklister. Inga stora luckor som måste tätas, behöver knappt bromsa något och milen bara försvinner. Fem mil kvar, inte ens en kortrunda återstår, bara trycka på. Vid Medevi börjar den sista biten som dessutom är riktigt rolig, med slingriga skogsvägar, kör man dessutom i en stor klunga som kör på riktigt bra så är det riktig propagandacykling. Dessutom är man ju nästan i mål och man glömmer lätt bort eventuellt obehag. Det här året hade jag ju dessutom klarat mig utan obehag så nu var slutbiten uteslutande skoj. Klungan höll hela vägen in i mål det kändes som att vi bokstavligen flög över de avslutande raksträckorna mot mål. Trots vinden blev det en riktigt behaglig runda, från start hela vägen in i mål. Sluttiden blev 8:22.

Aha, det var du som hade en kamera på styret :)

Ja, det gick ju riktigt bra när vi blev en rotation, tror inte vi hade så mycket svans heller utan de flesta som var kvar kunde rotera med.

STIZZE skrev:
> Jag hamnade i klunga med en från CK Uppsala och
> en till här på Happy, arnehavre kanske? Jag drog
> på så gott jag kunde och vi var 3-4st som gjorde
> ett bra jobb. Arnehavre(?) krampade efter ett par
> mil, vi ville ha med honom men han stannade helt
> så vi fortsatte efter att ha rullat ett par
> hundra meter i hoppet att han skulle hämta sig.
> Efter det kämpade vi på 3st i "klungan" i några
> mil av så hård körning vi klarade av på så
> få man.
>

Nope, det var nog inte jag Stizze... Jag släppte någon mil efter Fagerhult, i någon slakmota där det gick för fort för mig... vi blev fyra (tror jag) Happyiter rätt fort och efter en mil plockade upp någon till + några örebroare och en finsk gubbe som var urstark :-)
Kul att ni också kom in på en bra tid!

TomasÅ skrev:
> Tack för en bra dag. Visst var det ryckigt i
> kantvinden, men mycket lugnare i år. Dessutom
> kände jag mig starkare. Här finns min bild av
> dagen för den som vill läsa:
> http://tomascykelblogg.blogspot.se/2013/06/vattern
> rundan-2013-sub-8-med-mersmak.html

Inspirerande! Bra skrivet.

Det är ju precis så man vill genomföra VR!

MTBiker skrev:
> Jag läser era RR och det svider i hjärtat! :(
>
> Ville ju så gärna.

Och jag borde gjort som du. Varit förståndig och avstått. Nu har jag världens störigaste förkylning istället

arnehavre skrev:
> Nope, det var nog inte jag Stizze... Jag släppte
> någon mil efter Fagerhult, i någon slakmota där
> det gick för fort för mig... vi blev fyra (tror
> jag) Happyiter rätt fort och efter en mil
> plockade upp någon till + några örebroare och
> en finsk gubbe som var urstark :-)
> Kul att ni också kom in på en bra tid!

Synd att jag inte höll ut lite till då så jag kunde gått med er. :)

Tror förresten att det stod "J-O" på nummerlappen på han jag menar.

Lite mer statistik-nörderi:

Dom som gick in på 7:44-45 kom på 202-224:e "plats", medans vi som droppade av och kom in på runt 8:10-11 kom på runt 521-526:e "plats... Stizze, dom kom på 641:a :-)
(Hur man nu kan räkna "plats" i ett motionslopp...)

J-O kom in ca 6 minuter efter er på 8:26 troligen tillsammans med 5 till Happyiter!

STIZZE skrev:
> .... Tappade då belgiska kedjan men bet mig
> fast i svansen, tror MarcusS(rätt happy nick?)
> puttade mig några meter också vilket verkligen
> hjälpte....

Japp, det var jag det. En liten knuff kan göra underverk för motivationen. Jag fick bra betalt för den när du sen täppte luckan.

Min resa var ganska lik din. Benen vara rejält möra efter all ryckig körning ner till Jönköping. Vi skulle ha kört med två eller tre motorer. Min snittpulsen ner till Jönköping var inte alltför hög, men kurvan är väldigt taggig. Släppte klungan i slakmotan upp till Fagerhult när krampen inte gick att kontrollera. Fyllde på med massa sportdryck, saltgurka och bullar och kännde mig helt ok andra halvan. Hjälpte till och dra i klungan fram tills Motala AIF ville köra själva på topp. Försökte mig på ett litet ryck tillsammans tillsammans med en annan cyklist mellan Hammarsundet och Medevi, men vi blev inhämtade av Motalaklungan.

Jag bad en Markus före mig hålla igen lite ner mot Ödeshög. Jag vet inte om det var du MarcusS. Men den Markus jag låg bakom gick på stenhårt för att sedan bromsa. Om och om.

Är det någon som har lite data från en Garmin man skulle kunna få se? Skulle vara intressant att se hastighet vs lutning och om man kan se små oscillationer ner till Jönköping beträffande hastighet. Min egen Polar CS200 räcker inte så långt..

Meb skrev:
> Min runda.

> I en backe straxt efter Hammarsundet (tror jag det
> var) började folk undra hur vi låg till och jag
> skrek ut "4 min tillgodo på 8h". Lite senare
> insåg jag att det var 4 min tillgodo på 7,50.
> Istället för att börja gapa om det så tänkte
> jag att nu ska ingen hängas av
>
>
> /Mattias

Jag hörde det där om 4 min före. Själv hade jag utifrån avståndet och rimlig snittfart kommit fram till att vi nog skulle gå in med 10-15 min marginal men då jag hörde 4 tvivlade jag ett tag på min förmåga att räkna :-)

Efter lite grubblande kom ändå fram till att jag borde ha räknat rätt även om facit tom blev 16 min marginal.

Jenny W skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Jag läser era RR och det svider i hjärtat! :(
> >
> > Ville ju så gärna.
>
>
> Och jag borde gjort som du. Varit förståndig och
> avstått. Nu har jag världens störigaste
> förkylning istället

Och jag är frisk nog att träna ikväll iaf.

MTBiker skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > MTBiker skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag läser era RR och det svider i hjärtat!
> :(
> > >
> > > Ville ju så gärna.
> >
> >
> > Och jag borde gjort som du. Varit förståndig
> och
> > avstått. Nu har jag världens störigaste
> > förkylning istället
>
>
> Och jag är frisk nog att träna ikväll iaf.

Jo... Det är ju inte jag :( Hostar och nyser och snyter näsan röd. Kanske - förhoppningsvis blir det en tur på torsdag. Det är iaf mitt mål. Allt (nästan allt) går med lite jävlar anamma ;P

David Lif skrev:
>
> Det var riktigt stökigt ut från Jönköping i de
> bakre leden. Många som hade kommit in på svansen
> som saboterade en vettig rotation där bak då det
> hoppades mellan led och de ville inte gå fram.
> Fick gå ner och agera grindvakt ett tag då
> därefter började ni få en bra rulle igen.
>
> /David

Riktigt bra att du gick ner och styrde upp lite där då det ett tag helt saknades ordning pga av alla som kommit in i svansen.

Tillbaka
Topp