Vuelta España 2025, 23/8 - 14/9

För att gå tillbaka OnT, vad drar de egentligen för effekt i förningarna när de snittar 57 i lagtempo? 550-600W?
Måste ju bero på hur stora de är. Ganna har ju rimligen lite annan frontarea än en kille på strax över 50 kg.

Sett skattningar på att Ganna hade runt 450 watt i snitt under timvärldsrekordet och det var ju ungefär den farten, men med mkt bättre förutsättningar. Om det är sant bör han ha legat en bra bit över 450 watt när han var framme och drog idag.

Ja, jo, det är klart. Men för någon "normalviktig" cyklist på 65 kg. Jag tror det kräver en bra bit över 500W iaf. :-)

Personligen kommer jag inte upp i 57 km/h på platten i vindstilla oavsett hur mkt jag tar i så det är över min maxeffekt!

Att jag är lika aero som en ladugårdsvägg kan ev. ha något med saken att göra.

Jag kom upp i 60 km/h i förrgår, i en 2,5 km nedförsbacke på 130 höjdmeter. Då bromsade jag för att det kändes lite läskigt, trots att det var en rak och fin väg. Det är helt otroligt hur de kan cykla en halvtimme i såna farter på platten. :-)

Personligen kommer jag inte upp i 57 km/h på platten i vindstilla oavsett hur mkt jag tar i så det är över min maxeffekt!

Att jag är lika aero som en ladugårdsvägg kan ev. ha något med saken att göra.
Nja, ska vi vara petnoga är det ganska rimligt att anta att din maxeffekt skulle räcka till de farterna vi pratar om. Att hålla den effekten tillräckligt länge är nog problemet.

Men visst, det är helt makalöst vad proffsen är bra på att ta i.

Nja, ska vi vara petnoga är det ganska rimligt att anta att din maxeffekt skulle räcka till de farterna vi pratar om. Att hålla den effekten tillräckligt länge är nog problemet.

Men visst, det är helt makalöst vad proffsen är bra på att ta i.
Givet min sittställning som är väldigt oaero räcker min maxeffekt inte till för att nå 57 km/h på platten i vindstilla. Tro mig! Är extremt oexplosiv. Typisk gnettyp.

Däremot skulle min maxeffekt med stor sannolikhet räcka om jag hade en bra och aerodynamisk sittställning.

Kan man tro att det kan bli körning bland GC-gossarna idag i avslutningsbacken? Blev ju inte något fyrverkeri i backen på slutet av etapp 2, men dagens backe har högre snittlutning så kanske inbjuder det till attacker i högre grad. 🤔

1000034691.webp

Visma säger ju bara sitt mantra om "Red in Madrid" före och efter alla etapper - men imorgon borde de väl ha en taktik att köra lite hårdare skulle jag tycka.. Kul med en norrman i ledartröja, men 2:33 borde väl Vingegaard ta igen imorgon om de kör för etappen.

Är inte säker på att det kommer att bli så mkt mer "fyrverkeri" från Vingegaard imorgon. En möjlighet är att se till att inte tappa något före etapp 13 och sen försöka krossa upp till Angliru.

Ja, det är kanske den säkraste taktiken för Visma - men också tråkigare TV tycker jag.
Hade Pogacar varit med hade det blivit körning i varje backe, då hade ingen varit avslappnad :sneaky:

Om det inte blir körning imorgon kan nog Traaen köra i rött till vilodagen, kanske lite till.

Helt ohotad ledare i att cykla aktivt och aggressivt måste ju vara Mads Pedersen..

Han både kör och tar tröjor i alla tre Grand Tours, kör för sina lagkamrater - och går helt solo i mil efter mil på Danmark runt därimellan..

Och nu kör han i grönt men jagar ändå ikapp Ayuso uppför Port del Canto 😂

En sån viking 😍

Helt ohotad ledare i att cykla aktivt och aggressivt måste ju vara Mads Pedersen..

Han både kör och tar tröjor i alla tre Grand Tours, kör för sina lagkamrater - och går helt solo i mil efter mil på Danmark runt därimellan..

Och nu kör han i grönt men jagar ändå ikapp Ayuso uppför Port del Canto 😂

En sån viking 😍
Fast han körde väl inte touren i år. Där satsade ju LT på Milan.

Han är grym. Men helt ohotad ledare är han inte ändå. Skulle säga att MvdP är i samma skola när det gäller cykla aktivt och aggressivt, samt även köra för sina lagkamrater. Även om de har olika resultat att visa upp.

Hmm skrev först att Pedersen tagit en tröja på alla GTs om räknar även tidigare säsonger. Men blev sedan tveksam.. Tror nog inte han haft gröna på TdF nån gång ändå?

Senast ändrad:
Snackar man aktiv och aggressiv lär man väl ta med Pogi i resonemanget. I hans fall är det kanske lite tydligare att han i nästan alla lopp han ställer upp i är lagets stora stjärna.

WvA är ju inte heller någon direkt defensiv cyklist och vad gäller att köra för lagkamrater har han ju gjort en del av den varan.

Pogi, under förutsättning att inget oväntat dyker upp i framtiden kommer väl alltid att vara GOAT. Men jag kan kanske ha lite svårt för UAE efter att ha sett Unchained och hur sjukt mycket de lagen med en bråkdel av UAE:s budget försöker att bara vinna en etapp.

MvdP är så klart också där uppe - han verkar vara en hyvens kille som verkligen går in för sin uppgift att föra fram Philipsen till sina segrar.

WvA var alltid min favorit fram tills dess att första säsongen av TdF släpptes. Där tyckte jag han verkade ganska oskön - men många säger att det var klippningen. I senaste säsongen är det verkligen tydligt hur mycket Jonas V krasch påverkat honom och hur stort stöd WvA var utanför cyklingen för att hjälpa honom tillbaka.

Pogi, under förutsättning att inget oväntat dyker upp i framtiden kommer väl alltid att vara GOAT. Men jag kan kanske ha lite svårt för UAE efter att ha sett Unchained och hur sjukt mycket de lagen med en bråkdel av UAE:s budget försöker att bara vinna en etapp.

MvdP är så klart också där uppe - han verkar vara en hyvens kille som verkligen går in för sin uppgift att föra fram Philipsen till sina segrar.

WvA var alltid min favorit fram tills dess att första säsongen av TdF släpptes. Där tyckte jag han verkade ganska oskön - men många säger att det var klippningen. I senaste säsongen är det verkligen tydligt hur mycket Jonas V krasch påverkat honom och hur stort stöd WvA var utanför cyklingen för att hjälpa honom tillbaka.
Jag undrar hur det skulle kunna gå att införa ett lönetak på teamnivå för att försöka minska skillnaderna mellan de största lagen och de mindre. Topplagen har ju cyklister som har topp-10-GT-potential men som antingen får köra andra lopp eller köra i en hjälpryttarroll. Fick man att de istället tävlade för andra lag borde det kunna bli att fler av de med GT-GC-kapacitet faktiskt kan köra och köra för sig själva.

Som med alla begränsningar så kommer lag förstås att göra vad de kan för att undkomma de, för dem, negativa effekterna. Frågan är om det går att utforma ett lönetak så att det slår hyggligt rätt.

Klassisk fulseger av Ayuso, lägger sig 10 min efter för att slippa tävla mot dom bästa o kan sen fritt köra för etappsegrar utan större konkurrens. Inte jätteimponerad.

Absolut vore det önskvärt med ett lönetak. Det borde införts redan. Vi är ju redan där att det i praktiken är tre lag med en en realistisk chans att vinna en GT.

Råkade höra Fomin muttra om snabbaste vuelta-etappen med anledning av att de i morgon ska till Zaragoza. Började kika lite och hittade på PCS dessa listor som jag tycker var lite intressanta.

Finns visserligen en del korta etapper med och den här typen av farter är förstås också mkt kopplat till vind, men t.ex. 51,56 km/h på en 144 km lång etapp 1963 är för mig lite överraskande.

1756496877849.webp

Blev sen förstås tvungen att kika på motsvarande för girot. Snabbaste etappen är alltså för 53 år sen och var ändå 166 km. Imponerande är också 236 km med närmare 51 km/h i snitt redan 1954! Måste ha varit rejäl västlig vind över Poslätten den dagen.
1756497339377.webp

För touren har man, för mig lite förvånande, den långsammaste snabbaste etappen för det tre GT.
1756497296561.webp

Finns det månne anledning att tro att vissa tidsangivelser från 50- och 60-talen inte är helt korrekta ?

EDIT: ”inte”

Senast ändrad:
Finns det månne anledning att tro att vissa tidsangivelser från 50- och 60-talen är helt korrekta ?
Saknas månne ett inte?

Edit: Men, visst, det kan säkert finnas en anledning att ta vissa saker med en nypa salt. Vet inte om tidtagningen är det som jag nödvändigtvis tror är största boven i dramat. Kan tänka mig en del andra saker.

Sen kan det ju faktiskt inträffa att vindarna är väldigt fördelaktiga, ffa på etapper som råkar gå precis i vindriktningen.

Råkade höra Fomin muttra om snabbaste vuelta-etappen med anledning av att de i morgon ska till Zaragoza. Började kika lite och hittade på PCS dessa listor som jag tycker var lite intressanta.

Finns visserligen en del korta etapper med och den här typen av farter är förstås också mkt kopplat till vind, men t.ex. 51,56 km/h på en 144 km lång etapp 1963 är för mig lite överraskande.

Visa bilaga 790541

Blev sen förstås tvungen att kika på motsvarande för girot. Snabbaste etappen är alltså för 53 år sen och var ändå 166 km. Imponerande är också 236 km med närmare 51 km/h i snitt redan 1954! Måste ha varit rejäl västlig vind över Poslätten den dagen.
Visa bilaga 790545

För touren har man, för mig lite förvånande, den långsammaste snabbaste etappen för det tre GT.
Visa bilaga 790544
Finns det månne anledning att tro att vissa tidsangivelser från 50- och 60-talen är helt korrekta ?
Om det är en relativt platt och relativt "rak" etapp som går helt i vindriktningen (med någorlunda stark vind) så ser jag det inte som osannolikt att en klunga med proffs även för 60-70 år sedan ska kunna hålla över 50 km/h. Kanske extra sannolikt om det är lite kant-medvind som splittrar klungan så att det körs hårt.

På Vuelta-listan är det mycket till och från Zaragoza, som enligt research verkar vara blåsigt, och etapperna går just raka vägen mellan A och B.

Men kan absolut vara felaktig data.

Adamsson muttrade väl någon gång om att det förr i tiden (lite oklart i mitt minne hur mycket förr som avsågs) var vanligt med än mer motorcyklar och fordon än idag och att de kunde vara väldigt odisciplinerade (=oavsiktligt gav mkt pace). Kan ju också påverka farten en del.

Såg en graf över hur utvecklingen av antalet höjdmeter utvecklat sig under åren i de tre tourerna, och det har blivit väldigt mycket mer uppför på sistone. Kan vara så att de platta etapperna var plattare förr?

Såg en graf över hur utvecklingen av antalet höjdmeter utvecklat sig under åren i de tre tourerna, och det har blivit väldigt mycket mer uppför på sistone. Kan vara så att de platta etapperna var plattare förr?
Utan något statistiskt underlag skulle jag utan att tveka säga att det jämfört med runt millennieskiftet är klart färre etapper med oändliga raksträckor på någon platå i inre delar av landet.

Den här typen av vägar är i alla fall i mitt minne något det var betydligt mer av förr i tiden.
1756536546736.webp

Sen var det väl före övergången till sensommar/höst så att vädret gjorde det mer chansartat med etapper i höga berg. Kan tänka mig att det kanske påverkade ruttdragningen.

På historiska temat (taget från wikisidan för 1977 års Vuelta)

"To be eligible for these secondary classifications, a rider had to finish in the top 25 of the general classification; this was relevant for the intermediate sprints classification, where Daniele Tinchella and Benny Schepmans had more points than Maertens, but did not finish in the top 25."

(Jag antar att "secondary classifications" här syftar på alla classifications utom GC)

För poängtävlingen eliminerar det väsentligen klungspurtarna från att vinna den tävlingen.

För bergspristävlingen innebär det att taktiker som att släppa ordentligt i totalen för att kunna få gå i långa utbrytningar på etapper med många bergsprispoäng skulle bli mer riskabla. Dessutom skulle det inte på samma sätt som idag vara möjligt att cykla hårt för att ta poäng på tidiga berg på en etapp och sedan "cruisa" uppför de sista stigningarna.

Tillbaka
Topp