W106 eller W240?

NiklasL

Aktiv medlem
W106 eller W240?
Ämnet har väl delvis varit uppe förut, men vad är "bäst", W106 eller W240? Ska användas till pendlare med 28" hjul, företrädesvis i stadsmiljö med snö, is, spårighet, etc. Har f n ett några år gammalt Kenda fram och odubbat bak. Känner en viss osäkerhet när det svänger/lutar men inga allvarliga incidenter ännu, trots att bakändan av cykeln svajar lite i halkan och man kan ana lite framhjulshalka.

Stor skillnad i rullmotstånd?
Skiljer det mycket i grepp?
Är tunga W240 overkill?

W106 eller W240?
Skaffa 303, riktiga grejjer. Flest dubb vinner. Cyclecomponents har bra deal nu jag beställde och fick dom dagen efter! Supernöjd med nära på sommargrepp!

W106 eller W240?
Varför inte ett mellanting W160 .Har kört på dessa i flera år . W106 är för lite dubb tycker jag . Ev kan man köra det bak och ett W240 fram .

W106 eller W240?
Roger A skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte ett mellanting W160 .Har kört på
> dessa i flera år . W106 är för lite dubb tycker
> jag . Ev kan man köra det bak och ett W240 fram .

Tanken har faktiskt slagit mig...

W106 eller W240?
Oscar skrev:
> Skaffa 303, riktiga grejjer. Flest dubb vinner.
> Cyclecomponents har bra deal nu jag beställde och
> fick dom dagen efter! Supernöjd med nära på
> sommargrepp!

Fast de finns väl inte i 700-format?

W106 eller W240?
W106 om du kör defensivt nog att ha bromsmarginal i stadstrafiken. Just bromsningarna är det som kräver mest grepp av däcket. Kör du stressat och/eller med små marginaler - välj fler dubb. W240 är nog lite överdödande, så W160 låter som en bra idé.

W106 eller W240?
Rakt fram känns ganska OK, även om spårig, frusen snösörja inte känns helbra (när gör den det?), det är när det svänger (och dessutom är feldoserat) som det blir lite läskigt. Har nog kört lite halvdefensivt men är ju van vid att ligga på lite grand... så, W240 då?

Någon som jämfört rullmotstånd?

W106 eller W240?
Det fåniga är ju att dubbdäcken med få dubbar har dessa i mitten - d.v.s. där de gör minst nytta...
Kör på W240, åtmintone fram. Annars är det ju meningslöst! :-)

W106 eller W240?
Oskar skrev:
> Det fåniga är ju att dubbdäcken med få dubbar
> har dessa i mitten - d.v.s. där de gör minst
> nytta...
> Kör på W240, åtmintone fram. Annars är det ju
> meningslöst! :-)

Precis! Jag skulle vilja ha ett däck med siddubb fram (inget i mitten) och bara mittdubb bak.
Men det är väl bara en utopi att hitta sådana?!

W106 eller W240?
det skiljer 20 gram i vikt mellan W106 och W240... Däremot är w106 37mm med ganska slät profil och w240 är 40mm med mer utstickande nobbar, så du får kolla att du får in det utan problem i ram/gaffel.

Jag kör med W240 på vinterhojen och är nöjd med greppet, både på is och snö. Sen rullar de ju inte så jättelätt på asfalt, men som sagt får man ju bara starka ben av det.

W106 eller W240?
Tillmann tipsade om Schwalbe winter marathon. De har också 240 dubbar och funkar prima för pendling och långrundor. Har kört 2 vintrar på dem och inte åkt omkull än så länge.
/J

W106 eller W240?
Oskar skrev:
> Det fåniga är ju att dubbdäcken med få dubbar
> har dessa i mitten - d.v.s. där de gör minst
> nytta...

Just det tycker jag är bra med Schwalbe. Inga dubbar i mitten gör det lättrullat rakt fram (så länge man har relativt högt tryck) och 240 dubbar som hjälper till i kurvorna. Viktmässigt är de nog som W240.

W106 eller W240?
tillmann skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det fåniga är ju att dubbdäcken med få
> dubbar
> > har dessa i mitten - d.v.s. där de gör minst
> > nytta...
>
> Just det tycker jag är bra med Schwalbe. Inga
> dubbar i mitten gör det lättrullat rakt fram
> (så länge man har relativt högt tryck) och 240
> dubbar som hjälper till i kurvorna. Viktmässigt
> är de nog som W240.

Det här alltså?

scoi82-1.jpg

W106 eller W240?
160 är inte ett alternativ för trådskaparen eftersom han kör på 28" ;)

Jag har rullat på marathon winter i vinter och de funkar, jag vet inte hur mycket hjälpt man är av dubbarna egentligen men förmodligen hade det gått sämre än det gjort utan :)

En tappad dubb i bakhjulet hittills på inte några legendariska mängder mil, men en 30-40 kanske.

W106 eller W240?
Ridley skrev:
> Jag kör på 106 bak och 240 fram, funkar mer än
> utmärkt.

Dito här. Funkapra!

W106 eller W240?
bsod skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det fåniga är ju att dubbdäcken med få
> dubbar
> > har dessa i mitten - d.v.s. där de gör minst
> > nytta...
> > Kör på W240, åtmintone fram. Annars är det
> ju
> > meningslöst! :-)
>
>
> Precis! Jag skulle vilja ha ett däck med siddubb
> fram (inget i mitten) och bara mittdubb bak.
> Men det är väl bara en utopi att hitta sådana?!

Så du har varken ben eller bromsar? ;)
Att korta ner bromssträckan är myyyyycket värt, och att slippa kana runt bara för att man råkar trycka på lite..

W106 eller W240?
Ett klargörande:
Dubb i mitten = god bromsförmåga.
Dubb på sidorna = god kurvtagningsförmåga.
Dubb överallt = god broms- och kurvtagningsförmåga.

Eftersom mina däck gör tjänst i en stad full med bilar så prioriterar jag broms. Har gått omkull en gång i vinter, på en budkörning på Grimmeredsvägen. Men det berodde på att det var felplogat: stenkanten mot vägbanan var osynlig i lössnön. Ett, tu tre så låg man och simmade i drivorna.

Jag har W240 till terrängcykeln, där känns det lite viktigare med kurvtjosan...

W106 eller W240?
Tack för alla synpunkter! Nu gäller det bara att bestämma sig, inte så lätt här i Kalmar där snön kanske inte stannar så länge till (nollgradigt nu på kvällen)...

W106 eller W240?
Gammal tråd men...
Tror ni w106 funkar till frugan som cyklar väldigt försiktigt och vill kunna ta cykeln istället för bilen? Kan man tänka så, att fler dubbar är mest ifall man kör lite hårdare?

W106 eller W240?
Ok. Jag är contrarian. Jag körde hela vintern på 106, sex km varje dag på hybrid, med barn, träningsbag och matpåsar. Iofs rätt lugnt och säkert, inte inträningstempo utan mer vardag. Trots att vi hade en riktig stock-holmsvinter hade jag aldrig några problem.

Tillbaka
Topp