Walleräng elcykel

Lejon

Aktiv medlem
Walleräng elcykel
Funderar på elcykel till frun, Walleräng ser genomtänkta ut. Tacksam för synpunkter, gärna baserat på erfarenheter.
(Vore skönt om man slapp läsa "elcykel=elmoped" - det känns så meningslöst och gammalt.)
Tar gärna emot andra förslag. Budget är helst runt 20 000, men en kvalitetsprodukt kan få kosta ca 30 000.
I grunden gillar jag inte interna nav, och tänker mig att 29tum och singelklinga med 10-delat är lagom, då kan jag dessutom använda hjul och däck som redan finns hemma (jag vet, Walleräng har inget av detta, men svensk, bra pakethållare fram och bak och ett rent utseende är också trevligt).

http://www.wallerang.com/smartbikes-modular-e-bikes/m02-smartbike/

Walleräng elcykel
En kompis har en walleräng och den är väldigt bra byggd. Shimano steps och Alfine som samspelar med autoväxel. Hojen har väldigt kraftig ram med bra fästen för pakethållare osv. Ser bättre ut i verkligheten än på bild.

MEN min åsikt är att det är oerhört onödigt att köra elmotorn genom kedja och växel. Det är så mycket mer underhållsfritt med navmotor. Smaken är som baken - navmotor är nog det tråkiga valet tekniskt sett.

Walleräng elcykel
Finns inga navmotorer som har lika fin effektreglering.

Wallerängcyklarna ser fina ut. Team Sportia i Nynäshamn har haft några med rätt bra nedsatt pris och just nu har de mellandagsrea så det kan vara värt att slå en signal om det är inom rimligt avstånd.

Walleräng elcykel
Lejon sa:
ForesterGuy sa:
Själv köpte jag en Haibike, de har en del modeller att välja på.
http://www.rideaway.se/ebikes/
Vilken av alla modeller köpte du? Synpunkter?
Problemet är inte att hitta en elcykel, utan en lämplig elcykel (en för mig okänd faktor är motoriseringen - är Yamahas bra, eller Shimanos, Bosch kanske??)...

Jag har en Sduro AllMtn RC, som jag är mycket nöjd med. Yamahamotor på Sduro, Boschmotor på Xduroserien.
De har tioväxlade hardtails med 29:or från 21900...

Walleräng elcykel
Lejon sa:
Tar gärna emot andra förslag. Budget är helst runt 20 000, men en kvalitetsprodukt kan få kosta ca 30 000.
I grunden gillar jag inte interna nav, och tänker mig att 29tum och singelklinga med 10-delat är lagom, då kan jag dessutom använda hjul och däck som redan finns hemma

+1

Walleräng har inga hojar med 29/700-hjul och/eller utanpåliggande växlar på g? Andra vettiga alternativ som uppfyller den önskelistan?

Eller är man bara bakåtsträvare om man hellre kör utanpåliggande än interna växlar?

Senast ändrad:
Walleräng elcykel
Hej!
Vi har en christiania med elmotor. Konceptet med elcykeln är oslagbart. Har även provat MK1-E och Walleräng. Mittmonterad elmotor och remdrift är svårslaget.

Tillbaka
Topp