Watt träning

matorpman

Ny medlem
Watt träning
Inget bra att träna med sin trainer. Dels sitta och svetta ner och förstöra cykeln och bända med ramen fastsatt i trainern vid högt motstånd. Bättre då att träna intervaller på en viktergometer där man kan ställa sadelstolpen steglöst och styret likaså och ha tempostyre på för dem som vill. Där skall sitta ett riktigt vevlager för racer med rätt mått många har fel mått mellan vevarmarna på grund av fel vevlager. Man kan justera moståndet upp och ned med bara någon få watt med vikt i viktkorg mycket enkelt och exakt. Jag vet att några håller på att ta fram en sådan och den kommer att bli kanon. Skall beställa när det går.

Watt träning
Ni som inte vet något om träning och inte vill träna hårt kan ju gå och bajsa det är väl enklare. Eller också behöver ni få utbildning om detta med Wattträning och dess fördelar. Ni andra kan ju köpa ett SRM wattsystem och sätta på cykeln kostar bara 30000 kr ca. Har tränat på Trainer TACX och det känns inte bra att veta detta det blir inte så nogrannt som jag vill. Har haft en Masterbike riktigt bra Spinningcykel men då kan man inte justera watten. Jag söker ett mellanting mellan en bra spinningcykel och en viktergometer. Då får man en repeternogrannhet från varje träningtillfälle. Ni som gillar att bajsa istället för att träna kan söka och läsa på Lintalas blogg där står det en del om detta med wattträning och sånt. Skall själv försöka att få tag på en sådan cykel som jag önskar finns snart till salu vet jag. Att det sålt många trainers är för att många vill ha en display att sitta och titta på och att de marknadsförts hårt. Visst det funkar bra men det finns bättre grejer snart.

Watt träning
Köp dina SRM-vever på ebay, brukar gå att hitta från ca 12000 kr om du vill vara nogrann (så nogrann -å andra sidan vad ett Powertap sl 2.4 bakhjul kostar nytt från utlandet :-/ T

Watt träning
Edit: läste mitt inlägg igen och tyckte det lät onödigt spydigt så jag tog bort det. Men effekt ÄR en knepig storhet.

Senast redigerad av en moderator:
Watt träning
Absolut effektträning på en viktergometer som är byggd som Nordic aerobike vore perfekt. Då kan man köra riktigt hårda intervaller utan att behöva tänka mycket. En sådan cykel kommer snart att tillverkas om intresse finns. Då har man en cykel för många år. Då kan man lita på att man kör på samma effekt varje gång.

Watt träning
Hmm, är frågan seriöst ställd?

Jag svarar seriöst i alla fall ;-)

Jag kör på TACX Fortius och har mycket repeteterbara "Watt", "Effekt". Jag kör mycket strikta Wattbeserade intervaller som både upplevs och pulsmässigt är identiska från gång till gång.

Givetsvis måste enheten "kallibreras" vid varje tillfälle för att ta hänsyn till temperatur i rummet och ändrat lufttryck i däcket. Kallibreringen tar 5 sekunder så det är inget problem. Mycket har sagts på nätet om att den inte mäter korrekt, men det gör mig inget så länge som den är konsekvent och min träning är upprepningsbar.

Och svettas du har du på tok varmt i rummet och för dåliga fläktar, införskaffa åtminstone två ordentliga fläktar, målet är att det inte ska finnas en droppe på golvet, eller cykeln. Kroppen ska jobba med cykling inte med att hålla nere temperaturen :-)

Watt träning
Jag tror att det är smygreklam. Ergometercyklar har ju funnits i många år nu, det är ju knappast någon nyhet. Synnerligen uselt sätt att försöka marknadsföra en "ny" produkt som redan finns. Lycka till matorpman, kanske en kurs i marknadsundersökning skulle vara på sin plats.

Watt träning
Well jag är bara en motionär och har blygsamma uppsatta mål så effekt watt bryr jag mig inte om.
Men håller med randonörd det skall vara skojj annars kan det kvitta.

Watt träning
matorpman! Har du hört talas om Monark Exercise AB, dom håller också på att utveckla en sådandär viktergometer-cykel, om intresse finns, hej och hå farbror Frej, utan svett och feldimensionerade vevlager, sadelstolpe med steglös gravitationsinställning, effektbaserad wattmätning med inbyggd WC-sadel med ovanstående sadelstolpe med 3 tums avloppsdräneringrör utan backventil och återloppskokningsexpanderkärl i rostfritt handbankad mässingslegering, och inte att förglömma en ratt!

Nä, nu går jag också och baaaaajsar !

Watt träning
Det låter lockande. jag vill kunna köra riktigt hårda intervaller utan att behöva tänka mycket.

Vá fort tiden skule gå om man slapp tänka.

Tillbaka
Topp