Whisky!

Whisky!
Ja, igentligen måste man ju gå på provning.....Men kommer man ihåg något dagen efter....;)

Vart går man på en provning som inte kosatr skjortan i sthlmo då?

Whisky!
Vet inte hur det är i Stockholm men dom jag har varit på har inte kostat skjortan och minnet har varit intakt dan efter, det är inga stora slattar man dricker av varje så det är lugnt. Måste ju tipsa om Mackmyra kollektionsprovningar som finns i hufvudstan den 24 oktober, 21 november och 12 december, kostar 400:- och det serveras 6 olika Mackmyror då. Den provningen hålls på Strand Hotell, Nybroviken 9. Där kan du säkert få tips av dom som är med om andra provningar osv.

Edit: Ja just ja, du kan läsa mer på http://www.mackmyra.se/provning/?p=datum

Senast redigerad av en moderator:
Whisky!
Lagavulins DE är mycket trevliga sen så smakar alltid en Sprinbank portwood 14 år eller tex ardbeg 1977 gott =) Sen så har jag en brora 1982 RM, det godaste jag smakat utan tvekan! Den är så jäääääävla god.

Whisky!
Whisky, poker, rom, choklad och cigarrer är sån jävla buskis!
JoeLabero.jpg

Det här stället måste ovillkorligen upp på sunkhak.se
http://www.thelobby.se/

Whisky!
Jag var på vippen att skriva nånting elakt och sarkastiskt om "The Lobby", men sen såg jag att jag känner några av personerna som är inblandade så då gör jag väl inte det. Man ska vara snäll.

Whisky!
Banan skrev:
-------------------------------------------------------

> Hoppas dock att det stämmer att Mackmyran börjar
> säljas till våren, har blivit erbjuden att köpa en
> flaska av en löst bekant, hoppas att det blir så.

Som fatägare har jag blivit erbjuden att köpa en låda med 12 flaskor. Beställde naturligtvis direkt. Återkommer med en smakrapport.

Mackmyra_fat492.jpg

// Jocke, Ägare till fat 492

Whisky!
Banan skrev:
> Vad är det för nått då? Sort, fat samt lagring?
> Samt vad kommer flarrorna kosta?

http://www.mackmyra-reserve.com/?p=...30&recept=elegant&fattyp=bourbon&plats=bruket

Inte min typ av dricka. Jag gillar tyngre och rökigare sorter, men det var det enda som fanns kvar när jag bestämde mig för att köpa. Spelar faktiskt inte så stor roll. Jag tycker att det är kul att vara med om någonting nytt. Får, om jag vill, börja plocka ut flaskor om knappt två år. Tänker dock vänta betydligt längre innan jag kramar några droppar ur mitt fat.

Kommer inte riktigt ihåg, men tror att priset per flaska hamnar på knappt 400 kr i Sverige. Fick dock ett erbjudande om att förvara och köpa whiskyn via Danmark. Då sjönk priset med ca. 100 kr. Så mitt fat är numera utländsk svensk whisky.

// Jocke

Whisky!
Ma Vic skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men nu när det skall köpas
> > nytt så måste jag ju höra vad ni tycker jag
> skall
> > sattsa på.
> >
> > Älskar smaken av rök och tjära. Finns det
> andra
> > alternativ runt samma pris.
>
> Prova en Laphroaig 10år, 400:-
>
> Lite mer rök och tjära är Bowmore, mycket godare.
>
> /Viktor
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-09-26
> 10:50 av Ma Vic.

Då fyllde jag på mitt föråd på lunchen idag. blidde en Laphroaig 10år, Hittade inte lagavulin direkt och hade inte tiden på min sida.

Sen blev det bara en liten flaska så kan man pröva lite olika sorter,......Och den som säger att det påverkar smaken får en spark på baken....

Whisky!
Ville skrev:
>
> Sen blev det bara en liten flaska så kan man pröva
> lite olika sorter,......Och den som säger att det
> påverkar smaken får en spark på baken....

De första 350ml i den lilla flaskan är helt ok, sen blir smaken lidande. :-)

/Magnus

Whisky!
TBone skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Sen blev det bara en liten flaska så kan man
> pröva
> > lite olika sorter,......Och den som säger att
> det
> > påverkar smaken får en spark på baken....
>
> De första 350ml i den lilla flaskan är helt ok,
> sen blir smaken lidande. :-)
>
> /Magnus
> Recycle your animals

Jo jag har oxå hört att de efter blir lite tunt och intetsägande i smaken...Inte riktigt samma rökighet och fyllighet som tidigare......men det gör inget...för då är jag troligen redan full nog för att inte känna samken.:)

Whisky!
Fick en flarra Highlandpark i 30 års present för en tid sedan. Då jag inte ser något annat användningsområde för flarran så undrar jag om man kan rengöra kjedjor eller liknande med den?

Whisky!
Jilster skrev:
> Fick en flarra Highlandpark i 30 års present för
> en tid sedan. Då jag inte ser något annat
> användningsområde för flarran så undrar jag om man
> kan rengöra kjedjor eller liknande med den?

Hehe, det måste vara någon som känner dig väl som gav dig den va?!

Tror du kan ha den till både kedjeolja, bromsvätska samtdämparolja...bara spruta och köra:)

Whisky!
Igår fyllde jag 1 år på Happy och idag fyller jag på "riktigt"!

Nu blir jag sugen på en riktigt fin och god whiskey till kvällen ...

Laphroaig finns hemma, Ardbeg likaså men frågan är om Laguvilin verkligen finns kvar..
ett svårt val!

/Lennart

Whisky!
Skogling skrev:
> Tag Laphroaig. Så, då har jag bästämt åt dig ! Bra
> va ? ;o)

Bra Skogling. Mera sådant.

Jag tycker vi behöver fler som pekar med hela handen på detta forum fall vi skall komma fram till några slutsattser över huvudetaget..=)

Whisky!
Tjena!

Jag har bestämt mig för att Whiskey går fetbort.. så i vinter ska jag åka till italien och inhandla massa fin grappa samt duktigt mycket italeinska delikatesser såsom parmaskinak, salami, rödvin, ost m.m
Då jag också tänkte åka ner till Sicilien blir det väl en del flaskor med Averna också.. Men whiskey ska jag fan låta bli i fortsättningen, blir så dum i huvudet dan efter..

Whisky!
Kneecap skrev:

> så i vinter ska jag åka till italien och inhandla
> massa fin grappa

Fin Grappa? Finns det? Går det inte lika bra med snöskoterbränsle?
Och för övrigt, vad är det för fel på jäst renmjölk eftersom du måste lämna banjoland för att köpa dricka?
Inte ska du väl åka till EU?

Whisky!
Aha, det finns fler än jag som uppskattar Ardbegs 1975. Synd bara att den är lite svår att finna nuförtiden, 10 åringen funkar ju iof, men mitt tips är att varva med Uigeadail. Självklart från samma destilleri. Finns att finna på bolaget för några kronor mer än 10an, och är definitivt värd det.

Kan för övrigt tipsa om att Islay är ett perfekt mål för en liten cykelsemester. Fast lämna cykelbrallorna och gula tröjan hemma, gubbräcer och oljerock är vad som gäller. Sedan är det bara att vingla runt mellan destillerier under några dagar. En semester alla genuint whiskyintresserade borde få uppleva minst en gång i livet.

// Oskar

Whisky!
Dricker rätt ofta Laphroaig, får väl prova era tips nu.
Highland park dricker min chef, givetvis inte den billigaste sorten.
Rätt bra drag i den, blev bjuden på den när jag var o jobbade :)

Moralkaka någon ;)

Whisky!
MMMMMMMM Highland Park MMMMMMM. Nu måste jag ta en, blev så sugen. Man är ju ledig imorgon så det kanske blir två......

Whisky!
Muerto skrev:
> Kid1000. Så länge du inte jobbar som yrkeschaffis
> är det lugnt med mig... :)
>
> --------
> Jag är knäpp.

Hehe nä bara en verkstadsarbetare.. :)

Nåväl, min Laphroaig är slut, måste köpa mer, vad säger ni om Oban?

Whisky!
mmm Oban mmm, den gillar man också. Men nu fick det bli ett billigt alternativ. Famouse grouse som jag fick när jag hjälpte en polare.... Inte fin som en oban men duger en söndag

Whisky!
Oban är god! Min nya favorit är Glenmorangie Burgundy Wood finish. Prisvärd!

Islay-whisky gillar jag om den får ligga 20-30 på fat, så att den mognar. Synd att det blir så dyrt då.

Port Ellen 1982 är god, likaså Glen Mhor 1976. Macallan 30 är också god, och dyr... =/

Whisky!
Nån som slog till?

Sprit​

Whisky​

Maltwhisky​

Generations 80 Years Old from Glenlivet Distillery​

24623296_800.png

Tillverkad i Storbritannien, Skottland

Drycken är en webblansering och kan bara bokas här på systembolaget.se. Webblanseringen är öppen mellan 28 oktober 2021, kl 10:00 och 31 oktober 2021, kl 23:59.

Produktnummer: Nr 41034Nr 41034
Flaska 700 ml
Alkoholhalt 44,9 %
895 000:-
895000 kronor och 00 öre
Jfr.pris 1 278 571,43 kr/l

Whisky!
Imponerande att ha kvar 44,9% alkohol i fatet efter hela 80 år.
Gordon & Macphail kunde m.a.o ha väntat ytterligare några år med att buteljera fatet i fråga.
Ryktet säger dock att dom har ett annat fat liggandes som är ännu äldre i lagerhuset i Elgin, en Mortlach.
Gissar att den kommer att kosta ett 7 siffrigt belopp.

Tillbaka
Topp