White GX Lite 22

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
Hej,

Tänker ta mig in i gravel världen och planerar första inköpet.

Kommer bli mer grusvägar än stigar.

Tanken är att leta efter något vettigt begagnat under vintern. Hittar jag inget så kanske det bli nytt till sommaren istället.
Men då budget är begränsad till ca 13k så blir även utbudet på nytt begränsat.

Har egentligen 3 frågor jag söker svar på primärt. Sen en bonusfråga ;)

1. Har bland annat möjlighet att förvärva en Merida Silex 200 för runt 8k. Hur är den som instegsgravel?

2. Mekaniska bromsar hänger jag upp mig lite på, kanske spelar mindre roll om man är nybörjare?

3. Tittar man på nya hojar så tycker jag en White GX LTD ligger vettigt till. Tänker jag fel?


Bonusfråga:
Några andra tips på hojar runt min budget man bör titta efter? Nytt och beg

God jul!
 

Stumpy

Aktiv medlem
White GX Lite 22
1. Finns rätt mycket skrivet om den i andra trådar. Sök.
2. Mekaniska bromsar funkar bra, men om höljet till bakbromsen är draget så det skapas en sänka, så kan det samlas fukt som fryser på vintern. Tycker mekaniska (Avid BB7) bromsar lika bra, men känslan är sämre än med hydrauliska.
3. Finns rätt mycket skrivet om den i andra trådar. Sök.
 

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
1. Finns rätt mycket skrivet om den i andra trådar. Sök.
2. Mekaniska bromsar funkar bra, men om höljet till bakbromsen är draget så det skapas en sänka, så kan det samlas fukt som fryser på vintern. Tycker mekaniska (Avid BB7) bromsar lika bra, men känslan är sämre än med hydrauliska.
3. Finns rätt mycket skrivet om den i andra trådar. Sök.
Tack för ditt svar :)

1. Självklart har sökt och läst det som finns :) Senaste tråden om just merida silex 200, som jag kan hitta, är från Januari 2021. Så min förhoppning är att fler borde stött på denna cykel efter det och kan komma med lite mer uppdaterad feedback och erfarenheter.

2. Denna cykel kommer primärt gå på årstider där det är plusgrader så problem med att det fryser kommer inte röra mig, så då funkar nog mekaniska bra då låter det som.

3. Jag formulerade mig nog lite otydligt. Att GX LTD är vettig har jag förstått. Men finns det andra cyklar i den prisklassen som kan var värt att kolla på istället? Svaret på det saknar jag när jag sökt och löst på forumet.
 

HåkanC

Aktiv medlem
White GX Lite 22
2. Denna cykel kommer primärt gå på årstider där det är plusgrader så problem med att det fryser kommer inte röra mig, så då funkar nog mekaniska bra då låter det som.
En sak som kan göra stor skillnad för bromsförmågan med mekaniska skivbromsar är höljen + vajrar och då särskilt kompressionsfria höljen

De här skall vara bra och säljs av många handlare
 

DanielS

Aktiv medlem
White GX Lite 22
2. Denna cykel kommer primärt gå på årstider där det är plusgrader så problem med att det fryser kommer inte röra mig, så då funkar nog mekaniska bra då låter det som.
Jag har haft en gravel med Tektro mekaniska skivbromsar, dom var fruktansvärt dåliga. På min nuvarande gravel har jag GRX400 hydrauliska, otrolig skillnad. BB7 ska ju vara bra men jag hade gärna testat innan köp om jag skulle vara spekulant på en cykel med mekaniska skivbromsar.

White-cykeln du nämner är prisvärd och när den säljs på rea är det svårt att hitta något mer prisvärt. Sjukt tråkigt alternativ men vettigt om du bara har 13k och vill ha en ny cykel.
 

Bele

Aktiv medlem
White GX Lite 22
White-cykeln du nämner är prisvärd och när den säljs på rea är det svårt att hitta något mer prisvärt. Sjukt tråkigt alternativ men vettigt om du bara har 13k och vill ha en ny cykel.

Jämfört med vadå? Jag har inte cyklat den, men tycker tex att Scott speedster gravel är en tråkig cykel.
 

Juhlin

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Jag kör en White GX som grusväg och äventyrscykel.

Den är perfekt som instegscykel, och jag är partisk eftersom jag har en och det var min instegscykel till bockstyre.
Det rycker ibland i uppgraderingsnerven: det skulle vara trevligt med en 11 delad grupp, men är det värt kostnaden?
Det skulle inte vara skitdyrt att byta ramen till en Carbonda, men vill jag ha en kolfiberhoj på äventyr?

Näh, den duger.
Ergo: inte bäst, men perfekt insteg, blir man riktigt biten så kommer nästa relevanta uppgradering kosta minst det dubbla, och då är vi långt borta från instegsbudget.

Ska du ut på äventyr kommer du sannolikt vilja lägga minst samma pengar på tillbehör som, tält/hammock, kök, väskor, kläder och andra anpassningar och det blir färre mil på cykeln om du bränt hela budgeten på cykeln och inte har något att lasta cykeln med för att spendera en natt ute.
 

SIE

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Kona Rove i alu seglar väl upp som alternativ. Brukar finnas för runt 10-12’, dock med mekanisk skivbroms.
 

MTBemil

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Mekaniska skivbromsar har sina för och nackdelar, ett par väljusterade kan ha riktigt bra bromsverkan med låg friktion. Men dem kräver oftare justering och dem är svårare att justera (beroende på modell) än hydrauliska. Men ett mycket vanligt problem med gravel eller pendelhojar som går i slask är att hydrauliska bromsok börjar läcka och tjuter, eller att kolvarna fastnar.
 

IM

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Angående bromsar: jag körde mekaniska TRP Spyre på min första grushoj. De fungerar finfint (efter den sedvanliga? modifieringen för att slippa att den fryser). Jag kommer köra hydrauliska (Shimano 105) på nybygget.

Beträffande alternativa modeller: jag tyckte väldigt bra om min Giant Revolt, den tycker jag du skall titta på. Nu råkade jag snubbla över ett annat ramset jag inte kunde motstå men annars hade det antagligen blivit en Revolt för mig den här gången också.
 

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
En sak som kan göra stor skillnad för bromsförmågan med mekaniska skivbromsar är höljen + vajrar och då särskilt kompressionsfria höljen

De här skall vara bra och säljs av många handlare
Tack för tipset!
Jag har haft en gravel med Tektro mekaniska skivbromsar, dom var fruktansvärt dåliga. På min nuvarande gravel har jag GRX400 hydrauliska, otrolig skillnad. BB7 ska ju vara bra men jag hade gärna testat innan köp om jag skulle vara spekulant på en cykel med mekaniska skivbromsar.

White-cykeln du nämner är prisvärd och när den säljs på rea är det svårt att hitta något mer prisvärt. Sjukt tråkigt alternativ men vettigt om du bara har 13k och vill ha en ny cykel.
På vilket sätt upplever du den som ett tråkigt alternativ? Utseende, komponenter, kvalité?

Jag kör en White GX som grusväg och äventyrscykel.

Den är perfekt som instegscykel, och jag är partisk eftersom jag har en och det var min instegscykel till bockstyre.
Det rycker ibland i uppgraderingsnerven: det skulle vara trevligt med en 11 delad grupp, men är det värt kostnaden?
Det skulle inte vara skitdyrt att byta ramen till en Carbonda, men vill jag ha en kolfiberhoj på äventyr?

Näh, den duger.
Ergo: inte bäst, men perfekt insteg, blir man riktigt biten så kommer nästa relevanta uppgradering kosta minst det dubbla, och då är vi långt borta från instegsbudget.

Ska du ut på äventyr kommer du sannolikt vilja lägga minst samma pengar på tillbehör som, tält/hammock, kök, väskor, kläder och andra anpassningar och det blir färre mil på cykeln om du bränt hela budgeten på cykeln och inte har något att lasta cykeln med för att spendera en natt ute.

Ja blir man biten så är det som allt annat man håller på med, budgeten blir mer åt kör-bara-kör nivån!
Och det är inga problem tycker jag. Värre om man går ut för hårt och se kommer på att det inte va något för mig.
Har det mesta i UL redan. Ryggsäck, tält, sovsäck, liggunderlag väger in på under 3 kg :) är mycket ute i naturen så dom delarna är klara. Är ju väskor då som kommer behövas.
Angående bromsar: jag körde mekaniska TRP Spyre på min första grushoj. De fungerar finfint (efter den sedvanliga? modifieringen för att slippa att den fryser). Jag kommer köra hydrauliska (Shimano 105) på nybygget.

Beträffande alternativa modeller: jag tyckte väldigt bra om min Giant Revolt, den tycker jag du skall titta på. Nu råkade jag snubbla över ett annat ramset jag inte kunde motstå men annars hade det antagligen blivit en Revolt för mig den här gången också.
Revolten såg intressant ut! Tack för tipset.

Tack för alla svar! Har som sagt vintern på mig att leta begagnat och nu har det dykt upp lite intressanta förslag jag ska kolla in närmare :) Vem vet, kanske budget ökar i takt med att ha-begäret och våren närmar sig!
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Min ringa erfarenhet av mekaniska skivbromsar är att det är rent skräp och något man inte ska ta i med tång.
Spar lite mer pengar och köp något du blir nöjd med är mitt råd.
Du kommer bara bli less sådär i augusti och vill då köpa något bättre.
 

Lingon

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Det finns nog bra och dåliga mekaniska bromsar. En fördel är om man kan justera på båda sidorna, som tex bb7. Dom har funkat kanonbra för mig, speciellt med sram reglage.
Fast det krävs kanske viss förståelse för hur mekaniska prylar funkar, dom behöver justeras ganska ofta. 😄
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Försök få ihop några tusingar till så kanske den här kan vara ett alternativ.
 

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
Försök få ihop några tusingar till så kanske den här kan vara ett alternativ.
Den såg riktigt trevlig ut!
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Den såg riktigt trevlig ut!
När jag skulle köpa cykel var det ingen som kunde matcha Canyon vad gäller pris/prestanda inte ens på rea.
För samma pengar var det mekaniska bromsar och i bästa fall Tiagra.
Visst den lokale handlaren kanske blev ledsen men dom har tjänat pengar på mig och de tillbehör jag köpt istället.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
White GX Lite 22
En sak som kan göra stor skillnad för bromsförmågan med mekaniska skivbromsar är höljen + vajrar och då särskilt kompressionsfria höljen

De här skall vara bra och säljs av många handlare
Håller med. Som natt och dag.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
White GX Lite 22

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
Ja jag såg den sjuka rean på gx lite! Kliar faktist i fingrarna och köpknappen är nära.

Testa en säsong, gillar man det kan man uppgradera till nästa säsong kanske.

Får fundera några timmar 🤔
 

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
Det blir till att dra till xxl när dom öppnar i morgon. Det är för billigt för att stå över.
Kommer funka som pendlarhoj om inte annat.

Och dyker det upp något vettigt begagnad under 15k under vintern eller närmare sommaren så kan jag köpa det sen ev säja denna till någon bekant som vill ha något billigt typ.

Någon som har koll på deras storlekstabell, är det rimlig? L till 185cm

Bor i Norrland, snö och is och skit. Dubbdäck som gäller gissar jag? Så brett det går att få plats med? Ska bara till och från jobbet när det är runt 0 grader. Men det är jädrigt isigt på sina ställen!
 

Salabaladala

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Det blir till att dra till xxl när dom öppnar i morgon. Det är för billigt för att stå över.
Kommer funka som pendlarhoj om inte annat.

Och dyker det upp något vettigt begagnad under 15k under vintern eller närmare sommaren så kan jag köpa det sen ev säja denna till någon bekant som vill ha något billigt typ.

Någon som har koll på deras storlekstabell, är det rimlig? L till 185cm

Bor i Norrland, snö och is och skit. Dubbdäck som gäller gissar jag? Så brett det går att få plats med? Ska bara till och från jobbet när det är runt 0 grader. Men det är jädrigt isigt på sina ställen!
Ja otroligt bra pris, du får ut mycket glädje och nytta per krona för det.

Dubbdäck obligatoriskt ja om du vill minimera antalet fall. Räcker ju med ett som går illa för att sätta stopp på cyklingen ett bra tag. Vet inte hur breda däck den tar men ska du bara pendla så kanske du inte behöver överdriva med storleken. Rätt tunga i alla storlekar. Känner mig 7/10 säker på krossen på vinterväglag i blotta 35mm, medan pendlaren har schwalbe marathon winter i 40 eller 42 eller vad dom nu är och då känner jag mig bombsäker. Runt den storleken jag skulle rekommendera.
 

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
Ja otroligt bra pris, du får ut mycket glädje och nytta per krona för det.

Dubbdäck obligatoriskt ja om du vill minimera antalet fall. Räcker ju med ett som går illa för att sätta stopp på cyklingen ett bra tag. Vet inte hur breda däck den tar men ska du bara pendla så kanske du inte behöver överdriva med storleken. Rätt tunga i alla storlekar. Känner mig 7/10 säker på krossen på vinterväglag i blotta 35mm, medan pendlaren har schwalbe marathon winter i 40 eller 42 eller vad dom nu är och då känner jag mig bombsäker. Runt den storleken jag skulle rekommendera.
Tack din input :)

Sitter WTB Riddler 700 x 37C Comp på orginal tror jag. Så något i samma bredd och med dubb blir nog bra då.
 

IM

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Det blir till att dra till xxl när dom öppnar i morgon. Det är för billigt för att stå över.
Kommer funka som pendlarhoj om inte annat.

Och dyker det upp något vettigt begagnad under 15k under vintern eller närmare sommaren så kan jag köpa det sen ev säja denna till någon bekant som vill ha något billigt typ.

Någon som har koll på deras storlekstabell, är det rimlig? L till 185cm

Bor i Norrland, snö och is och skit. Dubbdäck som gäller gissar jag? Så brett det går att få plats med? Ska bara till och från jobbet när det är runt 0 grader. Men det är jädrigt isigt på sina ställen!
Du menar hålla ögonen öppna efter en Revolt, förstår jag. 😉

Det där med dubb är inte alldeles självklart i min värld. Men jag utgår från pendling i Sthlm och på Öland så det finns säkerligen de som är bättre lämpade än jag på att ge dig råd kring det. Men "inte mer dubb än vad nöden kräver" kan kanske vara ett måtto att utgå från.
 

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
Du menar hålla ögonen öppna efter en Revolt, förstår jag. 😉

Det där med dubb är inte alldeles självklart i min värld. Men jag utgår från pendling i Sthlm och på Öland så det finns säkerligen de som är bättre lämpade än jag på att ge dig råd kring det. Men "inte mer dubb än vad nöden kräver" kan kanske vara ett måtto att utgå från.
ja säg till när du ska sälja ;)


Här är snö och is kvar till början/mitt av maj :)

Dessa verkar vara vettiga av vad man kan läsa sig till. Det är framförallt grepp jag är ute efter. Det behöver inte gå fort och det gör inget om det rullar lite sämre på vintern, behöver träningen..

 

aben

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Det blir till att dra till xxl när dom öppnar i morgon. Det är för billigt för att stå över.
Kommer funka som pendlarhoj om inte annat.

Och dyker det upp något vettigt begagnad under 15k under vintern eller närmare sommaren så kan jag köpa det sen ev säja denna till någon bekant som vill ha något billigt typ.

Någon som har koll på deras storlekstabell, är det rimlig? L till 185cm

Bor i Norrland, snö och is och skit. Dubbdäck som gäller gissar jag? Så brett det går att få plats med? Ska bara till och från jobbet när det är runt 0 grader. Men det är jädrigt isigt på sina ställen!
Det är väl samma ram och gaffel som på den dyrare? Visst hydrauliska bromsar är bättre men bromsar gör man inte så mycket när man cyklar grus. Själv vet jag inte om jag föredrar skivbroms framför fälgbroms ens, finns fördelar och nackdelar med båda. När det gäller växlar är åttadelat snarast en fördel i min bok,

Ram och gaffel är det klart viktigaste och i synnerhet om du vill cykla långt, efter då en skön sadel såklart och bra däck.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Jag köpte en Canyon inflite typ 2017 i alu med apex ngt för kanske 16000.
Har kvar den än idag fast i annan setup och den duger alla dar i veckan.
En rejäl cross går alltid att uppdatera och med din budget lär du(ev med hjälp) få tag i ngt som du kan behålla oavsett framtida ambitionsnivå.

Edit: bild 20221126_132626.jpg
 

d_anders

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Köpte en gx lite idag mest för att jag inte kunde låta bli och även för att den ena cykeln jag har ståendes hos föräldrarna börjar bli lite sliten. Har viss erfarenhet av Claris och av den är enbart positiv. Blir säkert bra nog.
 

DanielS

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Jämfört med vadå? Jag har inte cyklat den, men tycker tex att Scott speedster gravel är en tråkig cykel.

På vilket sätt upplever du den som ett tråkigt alternativ? Utseende, komponenter, kvalité?
Jag har ju inte heller cyklat på White-cykeln. Det jag själv först och främst baserar tråkigheten på är design, färgval och butik. Dessutom många som också fått rätt dåligt ihopsatta White-cyklar.

Komponenterna är oftast bra eller mycket bra för pengarna.
 

HåkanC

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Det blir till att dra till xxl när dom öppnar i morgon. Det är för billigt för att stå över.
Kommer funka som pendlarhoj om inte annat.
Bor i Norrland, snö och is och skit. Dubbdäck som gäller gissar jag? Så brett det går att få plats med? Ska bara till och från jobbet när det är runt 0 grader. Men det är jädrigt isigt på sina ställen!
Hoppas att du får en cykel du blir nöjd med, trots mekaniska skivbromsar och det du skrev i #1
Mekaniska bromsar hänger jag upp mig lite på, kanske spelar mindre roll om man är nybörjare?
Personligen skulle jag förutom de personliga anpassningar man "alltid" gör (sittställning, sadel, styre + likn) försöka begränsa mig till att uppgradera däck och vajrar + höljen enl vad jag skrev i #4
I en annan tråd har det tipsats om en Shimano 105 R7020-grupp till bra pris, men det är inte en uppgradering som jag skulle göra och därför inte heller rekommenderar, "spara" hellre de pengarna till nästa cykel.
Men om verkligen "lider" av de mekaniska skivbromsarna så att du "måste" ha hydrauliska så kanske en uppgradering till de delar som kommer på White GX Ltd skulle funka, dvs Shimano GRX 400, men då blir det även ny kassett + kedja.

hydrauliska bromsar är bättre men bromsar gör man inte så mycket när man cyklar grus.
Tvärtom, särskilt för sådan cykling TS skall göra:
Ffa pendling på grusvägar i temperaturer runt 0.

Själv vet jag inte om jag föredrar skivbroms framför fälgbroms ens, finns fördelar och nackdelar med båda.
I det här fallet är både ram+gaffel förberedda för skivbromsar, finns det ens fästen för fälgbromsar?
Och rekommenderar du verkligen fälgbromsar för pendling på grusvägar i temperaturer runt 0?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Hoppas att du får en cykel du blir nöjd med, trots mekaniska skivbromsar och det du skrev i #1

Personligen skulle jag förutom de personliga anpassningar man "alltid" gör (sittställning, sadel, styre + likn) försöka begränsa mig till att uppgradera däck och vajrar + höljen enl vad jag skrev i #4
I en annan tråd har det tipsats om en Shimano 105 R7020-grupp till bra pris, men det är inte en uppgradering som jag skulle göra och därför inte heller rekommenderar, "spara" hellre de pengarna till nästa cykel.
Men om verkligen "lider" av de mekaniska skivbromsarna så att du "måste" ha hydrauliska så kanske en uppgradering till de delar som kommer på White GX Ltd skulle funka, dvs Shimano GRX 400, men då blir det även ny kassett + kedja.


Tvärtom, särskilt för sådan cykling TS skall göra:
Ffa pendling på grusvägar i temperaturer runt 0.


I det här fallet är både ram+gaffel förberedda för skivbromsar, finns det ens fästen för fälgbromsar?
Och rekommenderar du verkligen fälgbromsar för pendling på grusvägar i temperaturer runt 0?

Av egen erfarenhet vet jag att fälgbroms funkar utmärkt på grusväg i nollgradigt. I skogen är det säkert helt grymt med skivbroms, men jag har aldrig känt något behov av väldigt kraftig bromsverkan på grus oavsett väder.

Man slirar och glider ju bara ändå.

Modulationen är fin om du har bra fälgbroms. Jag fattar att skivbromsar är effektivare och bättre på många sätt.

Men frågan är hur mycket bromskraft TS behöver.
 

Wimpa

Medlem
White GX Lite 22
Verkar råda lite missuppfattning i tråden :)

Det är skivbromsar på både GX Lite och GX Ltd, inte fälgbroms.

Det som frågar gällde var mekaniska vs hydrauliska skivbromsar.

Kikade på båda modellerna idag och som någon nämnde ovan så är det "bara" bromsarna och växlarna som skiljer åt.

Och mitt beslut var att gå på den för 4k istället för den för 14k.
Fastnar jag för detta så kan jag sälja den för 4 och köpa någon dyrare. Eller ha kvar den som låne hoj till någon polare när man ska ut på tur :)
 

JohanRR4

Aktiv medlem
White GX Lite 22
ja säg till när du ska sälja ;)


Här är snö och is kvar till början/mitt av maj :)

Dessa verkar vara vettiga av vad man kan läsa sig till. Det är framförallt grepp jag är ute efter. Det behöver inte gå fort och det gör inget om det rullar lite sämre på vintern, behöver träningen..

När det kommer till dubbdäck så är det nog dem (marathon winter plus), Soumi Routa eller Soumi W240 som gäller.

Jag hade gått för 40-45 mm i bredd om greppet och bekvämlighet är det viktiga.
 
Topp