X-caliber 9 eller Spez Chisel? Eller Alma M50..

MarcusL79

Aktiv medlem
Polaren ska köpa sin första Mtb.
Han kommer köra mest asfalt, grus och fin stig (tror han iallafall).

Han hade bestämt sig för Trek X-caliber 9 men provkörde även en Spec Chisel där han tyckte han flög fram och som han gillade mer. Han tyckte även spez var bättre byggd.
Trek har recon Gold RL, dropper och xt.
Spez har Judy silver är lite lättare men utan dropper. Deore växel.

Han har bestämt sig för att det blir en av cyklarna. Vilken? Och varför?

I butiken han kollade i var spez 1500kr dyrare. Men den finns för 2000kr mindre än Treken i en annan butik (blir online då)
Är det stor skillnad på recon Gold och Judy silver? Tror ni han märker skillnad i den typ av terräng?

Jag slänger in ett wildcard med Orbea M50 med kolram på 1100g (mot spez på 1400g), Judy silver och sram nx. För samma pris som spez i butik.
Personligen hade jag gått för Orbean utan att ha provkört nån av dem. Växlarna är det jag hade brytt mig minst om.

Trek-cykeln har ju en mix av XT och SLX. Fortfarande dyrare prylar än Deore, men det är ju inte full XT om det är av betydelse.

Jag har en Chisel av första generationen. Jag tycker att det är en fantastiskt trevlig ram (och har uppfattningen från lite internetcyklande att generation 2 har samma karaktär). Jag kan inte påstå att jag brukar känna av nyanser i ramar eller delar på cyklar, men med den känner jag faktiskt skillnad mot andra hardtails jag cyklat på. Jag hade valt Chisel och uppgraderat med dropper etc längs vägen, på grund av känslan i ramen.

X-caliber har gammaldags geometry med riktigt brant gaffelrörsvinkel som blir 71 grad med sag. Bara för det skulle jag inte köpa den . Chisel är 1,5 grad flackare och är fortfarande en XC-cykel, men lite mer allround.

Kollade faktiskt inte geon på Trek, trodde nog att den var flackare..
Tyckte 68° på spez lät brant först men jag har ingen koll på XC.

Att det inte är xt rakt igenom tog jag nästan som givet (kollade inte ens)

Skulle en Allebike Mb31 med sina 65° och 140mm kännas seeeg i jämförelse?

Kollade faktiskt inte geon på Trek, trodde nog att den var flackare..
Tyckte 68° på spez lät brant först men jag har ingen koll på XC.

Att det inte är xt rakt igenom tog jag nästan som givet (kollade inte ens)

Skulle en Allebike Mb31 med sina 65° och 140mm kännas seeeg i jämförelse?

Ja, 68 grad utan sag, 69,5 grad med sag är brant. MB31 blir nästan 67 grad med sag som är lagom, skulle jag säga. Skillnaden kommer man att känna. Frågan är om köparen föredrar mer stabilitet i stök eller snabb styrning i snabba, tajta kurvor.

Spontant skulle jag säga att han eftersträvar en som känns kvick och snabb då han ska ha cykeln lite allt i allo (transpot etc) och inte bara träning. Så det tycker jag talar mer för mindre slag och inte flack vinkel.

Men samtidigt skulle jag nog säga att körningen kommer vara av karaktären långa svepande kurvor. Tajtare (inte snabbare) kurvor förknippar jag mer med stök och trail för en amatör.
Tror inte det kommer bli nåt vidare stök egentligen. En rot här och där i så fall.

Treken verkar nu uträknad av samtliga parter..

Tack för hjälpen

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp