X-LAB by XDS Design

Crille79

Medlem
X-LAB by XDS Design
Har varit inne på deras sida, sedan lanseringen i USA.

Den specifika cykel som man är intresserad av är förstås slutsåld - RS 7:an. Den är ju intressant för priset ligger på 2000 USD för denna specifikation. Maximal vikt 8kg. Mest bang for the buck! Likt de stora andra aktörerna på marknaden marknadsför de sin egen subdevision - Branta för sadelstolpar. handelbars etc. En fråga på detta: Är deras egna komponenter i kolfiber något som är tillförlitligt? Cykeln är tillverkad i Kina, där standard och kontroll inte riktigt väger upp mot kända märken som Specilazied, trots att de kanske kommer från samma region...?

1779279147870.webp

X-LAB by XDS Design
Den ser ju definitivt prisvärd ut! Själv hade jag nog inte velat ha en integrerad cykel med mekaniska växlar dock.

Cade gjorde en video på deras lättviktsracer nyligen där dem klagade en del på att hjulen var väldigt obekväma. På dem var det kolfiberekrar dock.
I övrigt verkade det som att slutsatsen var positiv. Även på graveln dem kikade på.

Angående Branta så är det nog inget att oroa sig över. Det är ju inte enklast möjliga Aliexpressgrejer vi pratar om. Jag tror inte att dem är varken bättre eller sämre än andra tillverkares grejer, iaf utifrån hållbarhet. Komfort och känsla kanske är något annat dock.

Det hade varit kul att se någon lite mer teknisk genomgång av någon modell från mapdec eller liknande.

X-LAB by XDS Design
Om du ser efter så förstår du att XDS X-Lab är cyklar kolfiberramar i högsta kvalite. Skulle tippa på precis samma som det som kommer ur Giant Taiwan som gör till det flesta märken. XDS gör redan ramar åt en stor tillverkare kanske är det Canyon kanske är det just specialized. Dock verkar det på vissa cyklar för att hålla nere vikten gjort väldigt tunna lacklager som inte är tåliga, det är dock inte fullproduktions cyklar.

Kina är inget mått på kvalite det är både highhigh-end och low end. XDS ramar skulle jag säga är väldigt mkt mer tekniskt avacerade än det som tex Allebike använder sig av.

Dock, går det att få en XDS X-Lab cykel levererad till Sverige över huvud taget? :)

X-LAB by XDS Design
Den ser ju definitivt prisvärd ut! Själv hade jag nog inte velat ha en integrerad cykel med mekaniska växlar dock.

Cade gjorde en video på deras lättviktsracer nyligen där dem klagade en del på att hjulen var väldigt obekväma. På dem var det kolfiberekrar dock.
I övrigt verkade det som att slutsatsen var positiv. Även på graveln dem kikade på.

Angående Branta så är det nog inget att oroa sig över. Det är ju inte enklast möjliga Aliexpressgrejer vi pratar om. Jag tror inte att dem är varken bättre eller sämre än andra tillverkares grejer, iaf utifrån hållbarhet. Komfort och känsla kanske är något annat dock.

Det hade varit kul att se någon lite mer teknisk genomgång av någon modell från mapdec eller liknande.
jag jag tror Cade främst föredrar stålekrar på kolfiberhjul, sen kunde det kanske valt ett par 30 eller 32mm däck i högre kvalite än det 28mm det testade med

Tillbaka
Topp