[XC-Cup #2] Kringelloppet X2

Kaijan

Aktiv medlem
Om drygt två veckor är det deltävling nummer två i xc-cupen
Alla som gnäller på att Långloppen är för enkla ställ upp i sportklassen.
Vilka ska köra?
Mitt mål är att ej bli varvad och inte bli sist i H30
http://lestudio.se/klx2/

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Åk bara efter alla andra på tävlingen så
> hittar du, det ska jag göra ;o)

hahaha ja det får nog bli så:)

XC-banan går att köra nu, sedan någon vecka är den markerade med röd-vita band.
Banan är lite drygt 6 km lång och mycket skojig. Mycket teknik med endast några få passager på grusvägar. Starta enklast genom att ta dig grusvägen från Tvetaberg förbi Stadan och vidare mot ING1. När du passerar milspåret för andra gången, sväng vänster ut på fältet och över bron och följ spåret ett par hundra meter. Då stöter du på banan. Bra utgångspunkt att starta ifrån.

karta.gif ht=339

Länk till Hitta.se - http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=3&c...me=Tvetaberg &weather=false&showTraffic=false

Hejsan Stefan Ek, heter jag. Kul att så många är intresserade. Ni är alla välkomna. Jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna på XC banan-den blir en klassiker! Tänk bara på att ni(över 16) som inte har löst tävlingslicens genom svenska cykelförbundet bara får köra sportklassen i XC. Jag vill dock poängtera att det är inte fel att köra där. Tempot är lika högt som i de andra klasserna men distansen är kortare. Det är inte negativt. Sport klassen är kanon! ifall man vill pröva på det här med XC. En del som inte har kört XC förrut kanske säger att det är lungt jag fixar (t.ex)H40 och det gör du säkert men det kanske inte är så kul om man inte vet vad man gett sig in på. Tempot är mycket högre än på långlopp och banorna är oftast mer kuperade % plus med mer teknik. Sedan så tycker jag att hela grejen med KringelloppetX2 är att man kör båda dagarna då får man hela kakan :)

Jag ska köra båda dagarna. Har precis gått med i klubb och skaffat licens men fegar lite och kör sportklass på xc. På långloppet blir det däremot H30.

/Johan

Tänkte efteranmäla mig och köra xc idag. Ska bli kul, har bara nött lvg hittills i år. Långloppet i morgon hinns inte med tyvärr.

Ganska klent med anmälda, lite synd eftersom det var ett fint arrangemang förra året. Jag körde då långloppet och gick/sprang i mål efter en ganska rejäl vurpa, ett kedjebrott och pajat växelöra med 7 km kvar.
Lite skumt att så många vill trängas med 100-tals andra under Lida Lopp när man här kan åka ett schysst långlopp utan nån direkt trängsel...

Förra årets tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/403361/428611#msg-428611

Sungam skrev:
> Det här loppet hade jag glömt, får se om jag
> orkar åka dit för att se Sverige-eliten...

Man åker inte dit för att titta, utan för att cykla...

Jag trodde XC betydde stigar. Men xc-banan var > 1/3 grusväg och resten släta fina stigar. När det blev lite tkenikst, började xcö-svettosana springa... Inte lätt att cykla då för en am-fetto.

bruse: Inte alltid stigarna som är det värsta. Det är farten och sedan tröttheten. Lätta stigar blir svårare i slutet känns det som.

undrade mest för att om du hängde med i farten på grusvägarna men var snabbare och bättre än alla andra i den tekniska partierna antar jag att du vann din klass, grattis i så fall.

Sungam skrev:
> Bleckur vann före Wengelin...ingen bra dag för
> 08:orna.

De verkade ha punkafestival idag

fredrikw skrev:
> undrade mest för att om du hängde med i farten
> på grusvägarna men var snabbare och bättre än
> alla andra i den tekniska partierna antar jag att
> du vann din klass, grattis i så fall.

tror jag varit lite otydlig, för så där menade jag iaf inte
eller så tolkar du som en kobent illertriller

Nja punkafestival vet jag inte om d var... eller det kanske det var? jag hade iaf inga problem med mina däck, jag flög nästan fram idag =D

Jag tänkte skriva lite om mitt lopp idag men det var så mycket så det blir ett litet Urklipp, resten finns på min hemsida om ni vill läsa.

"Dagens bana var väldigt tight och stökig, omkörningar var nästintill en omöjlighet inne i skogen. Men det fanns 4-5 bredare partier där det var möjligt att köra om. Däremot så var det välfigt svårt att rycka ifrån och skaffa lucka, de stökiga partierna var snabba och inte så långa sen fanns det inga större backar heller.

Inför starten så ställde jag mig strategiskt på höger kant så att jag fick innerkurva på startloopen. En bra taktik som gjorde att jag kom högt upp i fältet redan från start. En stressad Daniel Ericsson hade sämre startposition och taktik, och försökte att köra om både mig och Jens på de mest omöjliga ställen i första tekniska partiet. Det straffade sig och han körde ut i skogen några gånger, men ute på gruset bombade han förbi..."

bruse skrev:
> tror jag varit lite otydlig, för så där menade
> jag iaf inte
> eller så tolkar du som en kobent illertriller

jag utgick ifrån att om man gnäller på långsamma cyklister så är man snabbare, men så var tydligen inte fallet.

fredrikw skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tror jag varit lite otydlig, för så där
> menade
> > jag iaf inte
> > eller så tolkar du som en kobent illertriller
>
> jag utgick ifrån att om man gnäller på
> långsamma cyklister så är man snabbare, men så
> var tydligen inte fallet.

då får du gå in igen, för det var omtvärt på sätt å vis

Det e ju bara att inse att många av oss som cyklar mycket i hellas är långsammare på gruset men i många fall snabbare i stöket, om det är tillräckligt stökigt. Men att hålla samma fart på gruset som dom andra är ju nästan omöjligt, iaf för mig!
Jag har ju problem att hålla farten i stöket med så jag är nog ganska kass när det gäller det mesta.

Den enda som jag såg spinga var mattias Nilsson.
Han sprang in i mål för att kedjan gått av.
Han vann med liten marginal.
Det påstods att han sprang 2 km.
Grymt!
DSC00097.JPG

Johan A skrev:
> Det e ju bara att inse att många av oss som
> cyklar mycket i hellas är långsammare på gruset
> men i många fall snabbare i stöket, om det är
> tillräckligt stökigt. Men att hålla samma fart
> på gruset som dom andra är ju nästan omöjligt,
> iaf för mig!

Stämmer! Ser fram emot Nationaldagsspeln som går på sswc06-banan. Bara stök & bök, inga grusvägar. Härligt!

> Jag har ju problem att hålla farten i stöket med
> så jag är nog ganska kass när det gäller det
> mesta.

Men du är en jävel på ss!

bruse skrev:
> Men du är en jävel på ss!

Ja visst e jag, säkert bäst i min trapp iaf.

Jo minsann. Det var inte dåligt med punkor idag..

08 är man om man har 08 som riktnummer. eller är grym (alltså bor i sthlm). Som Max och jag då. Inte Micke, nä, tvi vale. =)

www.hjalmarbengtsson.com

fredrikw: Du menar alltså att man bara får säga till om man är snabbast hela tiden?

fredrikw skrev:
> jag utgick ifrån att om man gnäller på
> långsamma cyklister så är man snabbare, men så
> var tydligen inte fallet.

Dessutom, "gnäll"? Du har lite för livlig fantasi. Läs vad det står istället för att läsa och tolka.

Mr Handley skrev:
> fredrikw: Du menar alltså att man bara får säga
> till om man är snabbast hela tiden?

absolut inte, men det är däremot lite märkligt om man tycker att de som är snabbare än man själv är cyklar långsamt.

> fredrikw skrev:
> > jag utgick ifrån att om man gnäller på
> > långsamma cyklister så är man snabbare, men så
> > var tydligen inte fallet.
>
> Dessutom, "gnäll"? Du har lite för livlig
> fantasi. Läs vad det står istället för att
> läsa och tolka.

När det blev lite tkenikst, började xcö-svettosana springa... Inte lätt att cykla då för en am-fetto.

kanske har jag livlig fantasi, men ovanstående är i mina ögon ett klagomål på att de andra cyklisterna börjar springa när det blir lite tekniskt. men vad vet jag? du har kanske pratat med bruse och vet exakt vad han menade, men jag ser bara vad som skrevs här. för övrigt har ju bruse redan sagt att det inte var så han menade, så jag förstår inte riktigt vad problemet är nu i efterhand.

sedan får du gärna förklara hur man kan läsa utan att tolka.

jaja, sluta bråka nu. Cyklade långloppet idag. Bra väder torra fina stigar, hyfsade ben. Det var kanonkul. Lite matrialstrul, men inte värre än att det gick att cykla. Synd att det inte var fler där. JAg tycker verkligen detta lopp förtjänar det.

Ska bli kul och se vilken tid man fick, när listorna kommer upp.

kul att du körde bjby. lite taskig tajming att ha långloppet två dagar innan långloppscupspremiären i Skövde, det kan nog förklara varför så få ställde upp... själv skulle jag gärna kört i år igen, men två dagar innan Billingeracet var lite väl entusiastiskt för mig.

vad fick du för materialstrul? du har väl en ny fintysk nuförtiden?

fredrikw skrev:
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fredrikw: Du menar alltså att man bara får
> säga
> > till om man är snabbast hela tiden?
>
> absolut inte, men det är däremot lite märkligt
> om man tycker att de som är snabbare än man
> själv är cyklar långsamt.
>

Så om jag är snabbare än dig i skogen medans du är snabbare än mig på grusväg, vad händer då?
Jag fattar vad bruse menar, han höll högre fart än vissa andra på vissa tekniska partier. Du verkar ha svårt med det resonemanget.
>
> > fredrikw skrev:
> > > jag utgick ifrån att om man gnäller på
> > > långsamma cyklister så är man snabbare, men
> så
> > > var tydligen inte fallet.
> >
> > Dessutom, "gnäll"? Du har lite för livlig
> > fantasi. Läs vad det står istället för att
> > läsa och tolka.
>
> När det blev lite tkenikst, började
> xcö-svettosana springa... Inte lätt att cykla
> då för en am-fetto.
>
> kanske har jag livlig fantasi, men ovanstående
> är i mina ögon ett klagomål på att de andra
> cyklisterna börjar springa när det blir lite
> tekniskt. men vad vet jag? du har kanske pratat
> med bruse och vet exakt vad han menade, men jag
> ser bara vad som skrevs här. för övrigt har ju
> bruse redan sagt att det inte var så han menade,
> så jag förstår inte riktigt vad problemet är
> nu i efterhand.
>
> sedan får du gärna förklara hur man kan läsa
> utan att tolka.

Dom cyklade tillsammans, vissa valde att springa på vissa partier (dvs stanna, hoppa av cykeln, springa, hoppa på cykeln) bruse skrev sakligt om att han hade svårt att cykla då. Var är gnället?

Eftersom det var du som drog in "gnäll" utan att någon annan skrivit om det så borde den _tolkningen_ stå för dig eller hur? Det är en sak att läsa vad en annan person skriver. Att tolka in andra innebörde i det gjorde du bra här.

Läser jag snett? När jag läser vad Bruse skrev så skriver han att 1. han endera varit otydlig eller att du tolkar som en kobent iller samt 2. då får du gå in igen, för det var omtvärt på sätt å vis
Och du skriver: "har ju bruse redan sagt att det inte var så han menade". Jaja, vissa väljer att läsa som de vill.

Tillbaka
Topp