[XC]Försäsongsträning sommar 2008

Bogey

Ny medlem
Snön ligger 40cm djup utanför fönstret... termometern pekar på -3. Och allt jag kan tänka på är 3 saker.
1. Skidåkning kittelfjäll på fredag
2. Skidåkning Kirovsk - Ryssland om 2 veckor.
3. Är det inte dags att börja försäsongsträna?

Så jag undrar om någon har en hyvens guide för hur jag ska lägga upp träningen inför sommaren. Har gymkort och tillgång till motionscyklar och spinningpass vad rekommenderas? Var lite sugen på å ställa upp på en mindre XCtävling, vilka går i norra sverige? Visst måste man va medlem i en cykelklubb också?

Så alla tips välkomnas! rundtrampsträning, uthållighet osv osv hur ska jag skjuta?

Senast redigerad av en moderator:
Bogey skrev:
-------------------------------------------------------
> Så jag undrar om någon har en hyvens guide för
> hur jag ska lägga upp träningen inför sommaren.

Nu är jag långt ifrån någon träningsguru, men jag skulle säga att träna på det som du tycker är roligt.

Själv gillar jag längdåkning, långfärdsskridsko mm.
När det gäller cykling så är det jobbpendling och någon rundat på cykelbanor som gäller på vintern.
Om ca en månad har nog skoterlederna blivit hårda nog att cykla på och då öppnar sig en ny värld av cykling.
Om du gillar skidåkning, så boka upp ett par helger/tentaperioder i Vassijaure för toppturer, kanonbra träning och livskvalitetshöjare.

> Var lite sugen på å ställa upp på en mindre XCtävling, vilka
> går i norra sverige?

Tror det brukar vara någon i Piteå på hösten.

> Visst måste man va medlem i
> en cykelklubb också?

Borde räcka att vara med i STIL, fråga Jay.

/Magnus

Vanligast (och tråkigast..) är nog trainer. Du kan köra på cyklarna på gymet, perfekt att träna rundtrampet på. Sen lite olika pass, nåt längre och sen intervaller nåt pass. Försök att komma ut och cykla en gång i veckan ute, då på ett längre pass typ 3-4 timmar det behöver inte gå så fort det är mest för att vänja kroppen att sitta på cykeln och jobba.

Kör hårt!

Det är mycket svart i Kittel även på lördagar.

Edit: har du snö funkar längdskidor. Rundtrampet får du genom mycket cykling (men hur kul är det inomhus?). Skoterspår?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp