[XC] Fulldämpat eller hardtail?

rayy

Aktiv medlem
I och med att jag är på väg att försöka köpa en ordentlig XChoj inom det närmsta året har jag frågat mig själv om jag ska skaffa en hardtail eller en heldämpad cykel.
Det skulle å ena sidan vara skönt med hardtail, just för att lära sig cykla på det sättet från början. Bygga en grund så att säga, men en fulldämpad hoj skulle onekligen vara skönare ute i skog och på grusväg.

Prisklassen jag talar om är förövrigt ca. 15 000 - 20 000 (kanske någon nedsatt hoj från 25 000? Vem vet?).

Så..
1. Fördelar, nackdelar hardtail.
2. Fördelar, nackdelar softtail.
3. Värda cyklar i prisklassen.
4. Vad skulle vara bäst?

Tack för seriösa svar
/Love

Jag är ganska säker på att det finns fler sådana här trådar än gräshoppor i Egypten - en sökning hittar nog ett flertal matnyttiga.

/M

> 3. Värda cyklar i prisklassen.

en Giant Trance 2 funderar jag själv på att köpa, 22000 kr listpris, men t ex Häggs säljer den för strax under 20000.

Jag har funderat på titanhoj, fast det kostar ju :p

Jo, fast det skulle väl vara kul om sökfunktionen för det första fungerade, och om jag efter att faktiskt tidigare har sökt men inte hittat all info jag vill ha om just hardtail vs softtail kunde få den infon av någon vänlig själ.

Välj cykeltyp efter tänkt användningsområde. Och det är här du ska fundera på var du har cyklat, var du cyklar nu och var du kommer att vilja cykla i framtiden. Det finns mängder av olika typer av hardtails och heldämpade, du hittar garanterat rätt om du bara har tid att tänka efter lite först. Är det ren XC race cykel, en lite mer enduro-aktig hardtail med längre slaglängd framtill eller en liknande heldämpad. Kanske rent av en lättare heldämpad med 5-7" slaglängd? Finns hur mycket som helst av välja emellan... ;-)

/Leo

då vill jag passa på att lägga in en fråga,,

Om man som jag i princip enbart kör på stigar som är mer eller mindre stökiga, vilken sort skall man då välja? Det jag är ute efter är den där underbara känslan av engagemang och naturupplevelse.

Har märkt att jag är lika "inne" med mina V-bromsar och stela ram som det i dag är med rullskridskor...

rayy skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Så..
> 1. Fördelar, nackdelar hardtail.

Fördelar: Kvickare, mer responsiv, billigare, mindre underhåll, Mer kraft till bakhjul, Lättare, Pålitligare,

Nackdelar: Stötigare, mindre komfortabel, Imponerar mindre på prylOtto, svårare att åka fort utför,

> 2. Fördelar, nackdelar softtail.

Se ovan men invertera svaren.

Absolut ingen aning.

> 4. Vad skulle vara bäst?

Till vad? och definera bäst.

> Tack för seriösa svar

Var så god.

> /Love

/Ville

Ville skrev:
---------------------
1. Fördelar, nackdelar hardtail.
Fördelar: Kvickare, mer responsiv, billigare, mindre underhåll, Mer kraft till bakhjul, Lättare, Pålitligare,

Jag skulle säga att man får bättre driv med en bra FS jämfört med en HT, speciellt där det är lite stökigt ?!
I rotiga partier så slipper jag studset och har MYCKET bättre driv. På grusväg är det bara lite bekvämare med FS.

Har du kört en långrunda med FS Ville ? Jag har har kört många med HT. Och FS... ;o)

Att börja med hardtail är ingen dum ídé så att du lär dig cykla, blir också något billigare och du kan satsa mer på lätta och fina komponenter. Framdämpare kan du väl sätta på om du måste :)

rayy skrev:
> I och med att jag är på väg att försöka köpa en
> ordentlig XChoj inom det närmsta året har jag
> frågat mig själv om jag ska skaffa en hardtail
> eller en heldämpad cykel.
> Det skulle å ena sidan vara skönt med hardtail,
> just för att lära sig cykla på det sättet från
> början. Bygga en grund så att säga, men en
> fulldämpad hoj skulle onekligen vara skönare ute i
> skog och på grusväg.
>
> Prisklassen jag talar om är förövrigt ca. 15 000 -
> 20 000 (kanske någon nedsatt hoj från 25 000? Vem
> vet?).
>
> Så..
> 2. Fördelar, nackdelar softtail.
> 4. Vad skulle vara bäst?
>
>
> Tack för seriösa svar
> /Love

Om du ska köpa en cykel idag är det som du säger mycket svårt att veta vad man ska köpa. Djungeln är stor och cyklarna många.

Mina erfarenheter: Fulldämpat är helt otroligt mycket skönare än hardtail om du får en styv fulldämpad med rätt mängd luft i fram/bak-dämpare och så vidare.När jag bytte från hårdsvans till fulldämp blev cyklingen både roligare och lättare. Du flyter fram på ett helt annat sätt i skogen med en fulldämp än en hardtail. En stor fördel är att du kan sitta ner och trampa med fulldämp där du med en Hardtail måste stå. Det sparar både rygg och krafter även om många inte ser detta som primärt när de köper heldämp.

Eftersom du söker en XC-hoj mellan 15000-20000 tror jag en Focus First kunde vara något. Tror utpris är 19995:- .

fo_First_ret06.jpg

Rahmen | 26" MTB Focus Integrated Rear Suspension Technology, 4-Link, AL 7005, Zero Stack, double butted
Gabel | Rock Shox Reba SL, Motion Control, Remote PopLoc, Magnesium, 100 mm
Umwerfer | Shimano Deore LX FD-M581
Schaltung | SRAM X.9, 27SP
Schalthebel | SRAM X.9, Trigger
Bremsen | Avid Juicy 5, hydraulic discbrake, Rotor: Front/Rear 185*
Bremshebel | Avid Juicy 5
Nabe VR |DT Swiss Cerit DISC QR, black
Nabe HR | DT Swiss Cerit Disc QR, black

Det kommer säkert att hagla in tips på köp. Detta är mitt. Lycka till.

Senast redigerad av en moderator:
Adam7125 skrev:
> För 20000 får du ju en riktigt fin FS, men du får
> en ännu finare HT.
> Jag skulle nog valt en FS för det priset.
>
>
> /Adam

Skrev du rätt där Adam ? =D

Hardtail är en bra uppfostran av en terrängcyklist att lära sig smidighet.

Fulldämpad är så mycket komfortablare att det vida överstiger nackdelarna. Generellt gäller detta cykling i ojämn terräng; bättre nedför, bättre uppför(!), bättre komfort och därmed ökad uthållighet. Den dåliga sidan; mer saker som kan gå sönder med fulldämpat och den är tyngre.

Det beror väldigt mycket på person. En del är så fysiskt starka i hela kroppen att de mer än gärna jobbar med hela kroppen och obehindrat kör stela hoja i värsta terrängen.

Skogling skrev:
> Ville skrev:
> ---------------------
> Fördelar: Kvickare, mer responsiv, billigare,
> mindre underhåll, Mer kraft till bakhjul, Lättare,
> Pålitligare,
>
>
> Jag skulle säga att man får bättre driv med en bra
> FS jämfört med en HT, speciellt där det är lite
> stökigt ?!
> I rotiga partier så slipper jag studset och har
> MYCKET bättre driv. På grusväg är det bara lite
> bekvämare med FS.

I rotiga partier så kliver ju du av hojjen så vad vet du?...=P

> Har du kört en långrunda med FS Ville ? Jag har
> har kört många med HT. Och FS... ;o)

Japp, jag har tom ägt en FS. Jag är verkligen helt på det klara vad det är för skillnader och jag vet precis vilket av det jag vill ha. Men trotts det tycker jag att jag var tiktigt opartisk i dena tråd. Vad tycker du?

Hehe, Jag har väll för bra argument helt enkelt:)

Nää, men allavrligt. I denna tråd förespråkar jag inget av alternativen utan försöker bara ge de skillnader som jag uppfattar.

Men jag förstår det du menar med att du tycker du får ett bättre driv över stökig teräng. Men det avspeglar sig väldigt mycket på hur man cyklar. Om man bara vill sitta och mata på pedalerna så kan du säkert uppleva det som mer driv på en fullgung. Men då förlorar du mycket energi på att bara sitta och mata.

Jag vet många ggr som jag har legat bakom en sådan cyklist som bara matar utan att riktigt ta hänsyn till terängen. Massor av energi går åt till att bakhjulet studdsar och slirar sig fram medans man kan ligga bakom själv och kanske ta 1 tramptag när cyklisten framför tar 7 och ändå hålla jämna steg.

Detta är en av sakerna jag tror man lär sig mer när man kör SS. Och jag vet att jag inte är ensam om fenomenet.

Så cyklar du som jag så får du troligen inte bättre driv med en fullgungare men cyklar du som han framför mig så får du säkert det. Självklart beroende lite på vilken stig du väljer.

Nu skall jag vara så dilpomatisk och säga att det beror nog mest på hur och vart du cyklar som påverkar om du gillar HT eller FS. Men man kan aldrig veta innan man har testat båda.:)

så,,, jag som sitter ner väldigt mycket skulle tjäna stort på en FS? Eller skall jag hellre träna på att bli bättre tekniskt på att framföra min HT?

Du är "slightly" bättre på att cykla stökig terräng än dom flesta Vill, ljusår bättre än mig. Det vet du. Jag är bara en gammal grinig gubbe (enl JLarsson) som har trist. ;o)

Igår var jag ute och hade trist på Fornstigen med bigmollo, fan vad snabb han är, och konstaterade att jag hade lufttryck a´la Ville i båda hjulen. Mätte upp 1,5 bar när jag kom hem. Nu är det 3 igen.

//Skogling

Edit: glömde smileyn...

Senast redigerad av en moderator:
Tror inte man skall göra det så enkelt.

Försök om du har möjlighet att testa båda så mycket som möjligt. Överväg sedan meckande och kostnader så vet du snart vad som passar dig bättre.

Nu är jag så opartisk så att jag snart spricker..HAHA

Man måste självklart vara teknisk med sin FS annars blir det bara skumpigt för du tar fel linjer i skogen hela tiden. Öva öva öva.
Sen tycker jag inte att Ht svarar bättre i uppförsbackar, däremot är HT lättare och svarar snabbare på flatten.

ravy.. testa dig fram med olika cyklar om det är möjligt. Läs på olika länkage och köp det du tror mest på om det blir en FS. Blir det en ht är det mindre pyssel som väntar dig och det är ju skönare på ett sätt.

Skogling skrev:
> Skall du konvertara till SS nu Wilier ? Då blir
> den LÄTTARE !! ;o)

jag har lekt med tanken brakelessfixie faktiskt. Har dock nöjt mig med att ta bort lillklingan och sparat 30 gram (Sub9kg äntliggen)

Willier, din hoj skulle vara fin som fixie eller SS. Då kan du ju tabort bromshållarna på gaffeln som väger så mycket:)

Annrs ser jag en viss tvetydighet här uppe som jag väljer att inte komentera...Tar något xc-svetto notis om det?

Jag har nu hunnit testa två av varianterna ordentligt
- XC-stukad HT
- Skogsstigsstukad FS (5-6")

Jag vill nog påstå att har man ambitionen att kunna mysa runt, hålla hygglig fart och harva på en hel dag trots begynnande medelålder och tveksam form har en väl avstämd FS sina poänger just i att den den sparar en del ork och då den "döljer" en del brister. Alltså om bristerna är många men då möjligheten och glädjen i att skogscykla är det som gäller - gunga på!

Håller helt med Ville men vänder på resonemanget då den fartmässiga eller tekniska utvecklingen inte alltid är det viktigaste.

/Oscar
Som funderar på ännu mera slaglängd...

Obed skrev:
> Hardtail är en bra uppfostran av en terrängcyklist
> att lära sig smidighet.
>
> Fulldämpad är så mycket komfortablare att det vida
> överstiger nackdelarna. Generellt gäller detta
> cykling i ojämn terräng; bättre nedför, bättre
> uppför(!), bättre komfort och därmed ökad
> uthållighet. Den dåliga sidan; mer saker som kan
> gå sönder med fulldämpat och den är tyngre.
>
> Det beror väldigt mycket på person. En del är så
> fysiskt starka i hela kroppen att de mer än gärna
> jobbar med hela kroppen och obehindrat kör stela
> hoja i värsta terrängen.

Min FS är 1 kg tyngre än min HT...

Sen är det väl så att de som är fysiskt starka obehindrat trampar runt en 17 kg FS också?

Vad är problemet? Det är väl bara att switcha med tummen på lock-outen så har man en HT om man nu vill styva upp lite på en grusväg eller i en klättring.
Det är egentligen bara pris som är argument nuförtiden med HT, vikten är utjämnad - iaf med en C-dale epo i kolfiber.

Ville skrev:
> Teddo.
>
> Finns det någon locko-out idag som över huvude
> taget håller för lite hårdare körning idag?

En mycket intressant tanke/fråga. Håller en FS bättre eller sämre än en HT, för oss som är fullvuxna?

Hur mycket "skall" en HT resp FS väga? Vad är hyfsat normalt? Nu tänker jag inte på något extremare, som en HS som väger 7.5kg,,,,

Generellt skulle jag säga att en HT hå¨ller bättre för att det är mindre somkan gå sönder. Men det jag menade med om lockouten höll var mer om dämpare i lockoutläget höll utan att blåsa packningar eller lockoutfunktionen. vet inte om det framick:)

Sen har en FS en annan geometri då den måste räkna med fjädringsväg. Knappast lika styv med länkage och vikte heller vilket gör att jag tror ingen som vill ha en HT köper en FS med lockout.

Så hur vi än vänder och vrider så blir det en smaksak. Och en smaksak måste upplevas för att man skall veta. Jag kan ju inte fråga er om jag gillar spenatsoppa.

Kan vi klistra denna tråd nu så kanske det blir den sista fs vs HT tråden=)

Rayy !

Jag vet inte vad min åsikt kan vara värd, jag är nybörjare inom MTB och har själv en HT och har inte testat någon FS ännu. Jag har följt tråden hela dagen och funderat på om jag skulle skriva eller ej.....

Men.....

Jag har den sista månaden börjar cykla med Spårvägens motionsgrupp och vi har teknikträning en dag i veckan, då kör vi över stock och sten, surhål, rötter och spänger. Med en HT studsar det och far som bara attan, man får stå i pedalerna mest hela tiden och det är av yttersta vikt att man placerar vikten på rätt sätt för att inte tappa drivet fullständigt när det är stökigt.

De flesta i motionsgruppen har FS-hojjar och nog flyter det på bättre för dem alltid vid första anblick. Undantaget från regeln är dock vår ledare/tränare som precis som jag kör HT, en hoj med några år på nacken också från vad jag kan se.....
Den karln svävar mer eller mindre nån decimeter ovanför alla rötter, det går fort som attan för honom över allt stök i skogen.

Så, med det sagt så tror jag att det till syvende och sist, som vart uppe tidigare i tråden, har mer med dig som skogscyklist att göra än vilken typ av hoj du har. En FS är mer förlåtande och det finns säkert uppenbara fördelar men om du inte kan hitta linjen i skogen så spelar det ingen roll om du har en värsting FS cykel eller en gammal enpetare under fötterna, det hänger på dig !

Detta resonemang hjälper dig knappast i valet på annat sätt än att du får en bättre HT för samma pengar än en FS.

Lycka till, det blir nog bra hur du än gör !

//Axel

Jag sökte i den här tråden efter 29 och upptäckte att ingen annan än Googleannonsen nämnt det än (Allt i ett paket fr 299 kr/mån!).

Jag rekommenderar en 29" XC Hardtail. Det finns en hel del att välja på. Alltså om du med XC menar att du ska tävla. Om du med XC menar att du tycker om att cykla ut i skogen och ta en fika samt vara ute hela dagen och åka vilse på steniga och rotiga stigar rekommenderar jag snarare en FS.

Vad skall du ha cykeln till? Det är egentligen användningsområdet som avgör....

Eftersom jag har både en HT och en FS gör jag en jämförelse:

HT:en är styv i ramen och svara på varjer tramptag. Skall cykeln användas för en kombination av cykla till jobbet/skolan och skogscykling är en HT att föredra både av anledningen att den uppför sig kvickare på cykelvägarna men även att den förmodligen kommer att gå fler timmar och därmed slita mer på prylarna av den anledningen. Service av bakdämpare etc kostar och är ingenting som motiveras av cykelväg/grusvägscykling. Funkar, likt Piprökaren säger, även i skogen, dock med baksidan av att det är jobbigare i stökiga partier.

FS:en är en ren skogsmaskin. Så länge jag cyklar cykelväg till skogen upplever jag den som lite svampig/ranglig, men så fort man kommer ut på en stig njuter jag fullt ut. Dom stigar som Piprökarn pratar om (är med i samma motionsgrupp...) går på ett helt annat sätt och bara för att jag har fjädring försvinner inte tekniken... Det är skönt att kunna cykla ett par timmar i skogen och ändå komma hem med en rygg som fungerar.

Det är inte fel att lära sig köra i skogen med en hardtail, allt det man lär sig med en hardtail har man nytta av sedan den dagen man byter till en heldämpad. Visst, jag kan köra rätt på nästan vadsomhelst med min 17kg FS som går som en pansarvagn om man bara har kräm i benen, men den går faktiskt ännu fortare när jag gör bra spårval. Dessutom får man ett härligt flow när man lyckas välja rätt spår, det ger mig mer än att bara bomba på varenda sten jag möter.

Light Head: Ett tips är att byta däck för det första, tryck dit ett par däck av större kaliber. Troligtvis får du plats med 2.2-2.3" utan problem, då är t.ex. Nokian NBX 2.3" ett bra alternativ eller Schwalbe Albert 2.25". Då får du bättre komfort och bättre grepp i skogen. Sedan handlar det mer om teknik och träning än vilken cykel man kör med, faktiskt.

/Leo

Köpte nyligen en tysk FSXC (Nerve XC6) från Canyon www.canyon.com, mycket nöjd med den så här långt. Kan tillägga att jag kört HT helstelt sedan -99 och med framdämpare sedan -04 på motionsnivå.

Min erfarenhet av dämpare är att det faktiskt blir roligare att cykla.

Köptips;
Försök få så mycket cykel för pengarna och välj cykel avsedd för ändamålet.

/Johan

för runt 20tkr så är det bara hardtail som gäller i Sverige! du får en schysst ram , bra gaffel och komponenter som håller att köras med.

En fulldämp så blir det för mycket kompromisser i det rpisläget.

Och kom inte med era no name hojar ifrån tyskland nu som man kan beställa. De flesta köper inte därifrån

Taz: kolla in Thompas inlägg i början. Giant Trance ligger i den prisklassen och enligt mig har den bra utrustning på. (förutom att inte jag gillar Hayesbromsar så jag köpte ingen sådan)

Taz skrev:
> för runt 20tkr så är det bara hardtail som gäller
> i Sverige! du får en schysst ram , bra gaffel och
> komponenter som håller att köras med.
>
> En fulldämp så blir det för mycket kompromisser i
> det rpisläget.
>
> Och kom inte med era no name hojar ifrån tyskland
> nu som man kan beställa. De flesta köper inte
> därifrån

man måste ju inte köpa noname bara för att man handlar från tyskland.
för under 20000 kan man få en Giant NRS med X.0, XT, Reba race, mavic crossride osv. eller samma ram fast med en FOX F100R gaffel, full XT osv o magurabromsar. eller composite versionen med XT, magura o reba team

Blev i går väl medveten om var problemet ligger. Det är inte främst om man har HT eller FS,, utan som det nämnts och antytts ett par ggr i tråden.. Det är ju på den som framför ekipaget det hänger!

Lite mindre luft i bakdäcket + att jag kämpade med att inte sitta allt för tungt på sadeln när det blev skumpigt. DET FUNKAR!! Klockrent. Nu kanske ni tänker "vadårå?!! det är ju självklart" Men det var inte det för mig. Men för att kunna "flyta" över hindren så måste man ha en del flås och kräm att utnyttja.

Märker man stor skillnad om man går från 2.1" till 2.3" -däck?

Tillbaka
Topp