XC-gaffel för lättviktare

Engström

Medlem
Goddagens

Har kört på en Judy SL Air 100mm -02 i lite mer än två år nu, en gaffel som jag aldrig har gillat speciellt mycket. Tycker den dämpar ganska dåligt och är stötig. Har tänkt mig en ny 80mm gaffel för ca 4000, max 4500. Har kollat lite på Sid och Reba med 85mm men har inte testat någon. Såg även en annons på en Fox Float 80 Rl för 4000kr, använd i 60 min enligt köparen, kan det vara något?

Vad rekommenderar ni för gaffel till mig som väger 57 kg och kör på grusväg, stigar och delvis ganska tekniska stigar? Ramen jag har är en Avanti Competitor och jag antar att den ska ha en 80mm gaffel. Kör med skivor så fästen för v-bromsar är inte nödvändigt.

jag ahr en Rox Shox Duke SL -04 tycker det är en helt underbar dämpare... själv ä jag ingen lättviktare, jag väger runt 8kilo, men även mina "lättare" kopisar säger att den e helt underbar... :D

Jag kör på en sid, den är helt perfekt för det jag använder den till. Långlopp, skojiga stigar och happy-rides. Den kan jag rekomendera. Jag väger 65 kilo. Team varianten finns på cyclecomponents för 3700.
/J

Om du lyckas hitta en ny -04 Marzocchi Marathon SL 80 mm så tror jag det kan vara ett fint val. Tyvärr finns det inga 80 mm gafflar från Zocchi idag, utom den dyra Marathon Race. Leta på tyska eBay, där finns det affärer som annonserar ut nya exemplar av förra årets Marathon SL 80 mm (den har dock svarta gaffelben istället för vita, om det är viktigt) ganska billigt (bra bit under 4500 kr).

Kan du tänka dig att testa ett, här i Sverige, lite mer okänt märke så finns Magura Ronin 80 (luft/olja, väger 1600 gram) för endast 350 euro (ca 3300 kr) från tyska HS Bike-Discount. Kolla butiksrecensionerna, länkarna för mer info om den butiken. Det ser ut som ett kap faktiskt, jag skulle kunna tänka mig en sådan gaffel om jag var ute efter en "lätt" luft/olja.

Kolla så det är 100% säkert att garantin gäller dig om du köper den begagnade Foxgaffeln. Garantier brukar bara gälla den första köparen. Får du ingen garanti är mitt råd att se dig om efter ett nytt exemplar - men jag tror inte du får en luft/olja 80 mm Foxgaffel för 4500

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör på en sid, den är helt perfekt för det jag
> använder den till. Långlopp, skojiga stigar och
> happy-rides. Den kan jag rekomendera. Jag väger 65
> kilo. Team varianten finns på cyclecomponents för
> 3700.
> /J

cyclecomponents säljer team-versionen för 4465:-, race-versionen för 3895:-

Sam skrev:
>
> cyclecomponents säljer team-versionen för 4465:-,
> race-versionen för 3895:-
>

Ah se där, jag som trodde jag hade koll. Men det är en bra gaffel iaf. ;o)
/J

REBA gillar jag:-)

kevlar skrev:
> Konstigt att ingen rekomenderat reba än.
>
> __________________________________________
> Vilja, våld och vaselin!

Det lutar nog åt en Sid, men vad är det som skiljer på Race och Team, förutom styrröret? Hur står sig en Reba Team mot Siden? Skulle vara kul att testa en Magura Ronin som TommyE skrev om, någon som vet något om den?

Skogling skrev:
> sid är för bigmollo och skogling

Du har ju ingen SID! Fösök inte.. ;o)
/J

SIDen är några hundra gram lättare än REBA
REBA TEAM väger 1640gram

Förutom vikten är REBAN bättre på allt
läs här vad som tycktes
http://happymtb.org/forum/read.php/2/172476/172476
ha det
Jan

Deimos skrev:
> Det lutar nog åt en Sid, men vad är det som
> skiljer på Race och Team, förutom styrröret? Hur
> står sig en Reba Team mot Siden? Skulle vara kul
> att testa en Magura Ronin som TommyE skrev om,
> någon som vet något om den?

Senast redigerad av en moderator:
Marathon SL, alla gånger framför en tokflexig SID!
Många klagar dessutom på att SID:en blir lite av en "engångsgaffel" om man kör skivor emedan zocchin verkar hålla ett ganska långt tag...
De 200-500 grammen man tjänar på en sid får man igen mångfalt med sl:ens ökade kontroll och därmed fart i de tekniska partierna.
100mm är dessutom tokskönt...

freddan skrev:
> 100mm är inte skönt på en cykel avsedd för 80mm..

Det råder delade meningar om det.
Funkar prima för mig, cykeln är långt mycket bättre nu med min sl än med min gamla 80mm dämpare! Det tar en runda eller två innan man fattar hur man gör i de riktigt branta uppförsbackarna men sedan klarar man det lika bra som förut. Frågeställaren har dessutom kört med en 100mm gaffel på ramen förut....
Men så stor skillnad blir det inte heller med tanke på att du har mer sag på en 100mm gaffel än på en 80mm:s...

Om ramen skulle vara gjord för 60mm dämpare då blir det liite för segt.
Om man nu vill ha en skön cykel skall man absolut inte välja en sid för den delen.

mytomspunnen skrev:
> Marathon SL, alla gånger framför en tokflexig
> SID!
> Många klagar dessutom på att SID:en blir lite av
> en engångsgaffel om man kör skivor emedan zocchin
> verkar hålla ett ganska långt tag..

Precis bigmollo har ju skivbromsar och hans gaffel höll ju bara en gång. :o/ Dessutom har ju alla i världscupen som kör på SID har elltid ett par extra gafflar i fickan som dom kan byta ut under loppet. Det har man ju sett... :o)

Min sid har gått ca 300 skogsmil, utan service. Funkar alldeles prima för det den är avsedd för. Alltså inte hoppa utför berg och trixa. Jag rekomenderar den gaffeln helt klart. Den väger lite och är en jättebra kompis i skogen helt enkelt. Vill man ha lite grövre så kan man kika på Reba och liknande. Det blir ju lite mer allmountain.
/J

Skogling skrev:
> Jaha, så nu duger inte jag som komips i skogen
> längre ?! ;o)

Vi kan ju testa att skruva fast dig i ramen och sticka ett carbonstyre i röven på dig samtidigt som du ska hålla reda på hjulet. ;o)
/J

Skogling skrev:
> Precis bigmollo har ju skivbromsar och hans gaffel
> höll ju bara en gång. :o/

Är han sarkastisk nu Skoglingen?
Hur länge har han kört den med skivbromsar? Hur mycket flexar det/ glappar det i skarven mellan inner och ytterben när han lägger på full broms i hög fart? Hur ofta måste han serva den för att den skall vara i nyskick?
Jämför gärna med någon som haft kört en marathon med skivbromsar lika länge (eller längre)...

> Dessutom har ju alla i
> världscupen som kör på SID har elltid ett par
> extra gafflar i fickan som dom kan byta ut under
> loppet. Det har man ju sett... :o)
>
Det lär de ha! Ja alltså, inte i fickan men till tävlingen...Om jag tävlade på den nivån och fick tillgång till "obegränsat" material skulle jag också kunna tänka mig att köra på Sidarnarnarnarnarnarnarna med skivbromsar...

bigmollo skrev:
> Jag svarade tidigare.
> /J

Du skall vara så j*kla snabb...att skriva alltså...

mytomspunnen skrev:

> Är han sarkastisk nu Skoglingen?

Jag är väl aldrig sarkastisk ? ;o)

Näe, tacka vet jag stabila Marzocchi:

z1forkcrown.jpg

mytomspunnen skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag svarade tidigare.
> > /J
>
> Du skall vara så j*kla snabb...att skriva
> alltså...

När man inte behöver lägga energi på en tung gaffel så kan man svara lite snabbare. Det blir lite flexiga svar, men om man servas med jämna mellanrum så klarar man Happy en hel vecka.. ;o)
/J

Skogling skrev:
> Näe, tacka vet jag stabila Marzocchi:

Notera att den gaffeln har körts så hårt att den gick av vid kronan istället för att bussningarna tog slut...:P
Även pansarvagnar går att ha sönder:
kwII.jpg

bigmollo skrev:
> När man inte behöver lägga energi på en tung
> gaffel så kan man svara lite snabbare. Det blir
> lite flexiga svar, men om man servas med jämna
> mellanrum så klarar man Happy en hel vecka.. ;o)
> /J

Skall du ha en SID på Hecklern också eller?

"Att ställa den frågan på det här stället är ungefär som att fråga ett gäng småungar vilket godis som är godast... "

Ha ha ha !!!

//Skogling

museew skrev:
> Att ställa den frågan på det här stället är
> ungefär som att fråga ett gäng småungar vilket
> godis som är godast...

Min pappa är mycket starkare än din! :P

Skämt åt sido:
Skall du tävla med seriösa ambitioner. Vi snackar topp 50 på långlopp så är SID:en ett lämpligt val. Då får man helt enkelt kosta på sig lite pengar i gaffelbyten då och då. Annars TYCKER jag att den blir på tok för dyr i längden pga att den har dålig hållbarhet särskilt om man kör med skivbromsar...
Det gick alldeles utmärkt för mig att ta en 80 plats på mörksuggan förra året med en gaffel som är 400-500 gram tyngre än en marathon sl 105mm och 600-900 gram tyngre än en SID.
Shit, undra hur bra det kommer gå i år då jag har en SL och undra hur bra det hade gått med en SID...:P

Själv är jag nöjd med min Marzocchi MX Comp ETA 2004. Fast just nu är det för lite luft i och pumpen är kass eller, (Hoppas inte) så är det ventilen. Får ej i luft ordentligt. :o/

//Skogling

Jag har också ändrat mig. Jag går med bestämda steg ut till boden och skruvar loss sid:en. Jag är trött på flexet och de eviga reparationerna, för att inte tala om hur många gånger jag bytt den.. Nä nu blir det en Super Monster. Annars flexar det bara. [/ironi]
/J

bigmollo skrev:
> Jag har också ändrat mig. Jag går med bestämda
> steg ut till boden och skruvar loss sid:en. Jag är
> trött på flexet och de eviga reparationerna, för
> att inte tala om hur många gånger jag bytt den..

Skönt att du ÄNTLIGEN börjar fatta:P
Men ärligt talat är det väl bra att du är nöjd med den, det är ju du som kör på din cykel. De sidar jag testat (på vänners cyklar..iofs ingen de senaste två åren) har jag inte alls kommit överens med, jag har tyckt det har kännts väldigt instabilt (och jag väger ändå UNDER 60 kg).
Men vilken gaffel som är bäst för en själv beror ju helt och hållet på vad man prioriterar!
Prioriterar man extremt låg vikt framför dämpningsfunktion och hållbarhet (som faktiskt är dokumenterat sämre på sid:en jämfört med de flesta gafflar i den prisklassen) så köp en SID. Prioriterar man dämpningsfunktion och hållbarhet, köp något annat.

Jag gillar min SL, därför rekommenderar jag den. Jag gillar förutom den silkeslena HSCV-dämpningen att man kan justera returdämpningen on the fly i fem steg, från helt stängd till helt öppen.

För övrigt är ju SL:en grumt snygg (en -04, sådan som jag har):
2004-marathonsl-white-w.jpg

Tillbaka
Topp