XC hjul köp under 1500gr

XC hjul köp under 1500gr
Sixten Fors sa:
landen sa:
kais01 sa:
att få genomslag har ju i sig inte direkt med fälgen att göra. snarare med däck och tryck.

varför man på detta sätt skulle riskera punka och eventuella kantskador på fälgen är för mig svårt att förstå. kör ändå lägre tryck än flertalet i min omgivning.

Det händer ju förr eller senare, och Crest-fälgen klarar det lite sämre än allt annat jag kört :)
Min erfarenhet är att bredare fälgar ger minskad risk för genomslag.

med samma tryck är det möjligen så, men i praktiken körs en så smal fälg som crest med såpass högt tryck (för bibehållen acceptabel styrbarhet) att genomslag med den inte är ett framträdande tema. har faktiskt aldrig haft genomslagspunka på mina crest, däremot några irriterande stycken med 40i fälgar, kör fn samma uppsättning och dimension 2,2 rocket ron fram thunder burt bak

XC hjul köp under 1500gr
crillez sa:
Efter att börjat tvivla på crest fälgen så går nu tankarna mot XR361 eller XR 391 med Dt350 CL och straightpull, 1545g mot 1585g, frågan är om man kommer få nytta av 25mm innerbredd eller om 22,5 är nog bra när man inte kommer köra bredare däck än 2,25"?

Varför vill du ha straight-pull?

XC hjul köp under 1500gr
landen sa:
crillez sa:
Efter att börjat tvivla på crest fälgen så går nu tankarna mot XR361 eller XR 391 med Dt350 CL och straightpull, 1545g mot 1585g, frågan är om man kommer få nytta av 25mm innerbredd eller om 22,5 är nog bra när man inte kommer köra bredare däck än 2,25"?

Varför vill du ha straight-pull?

Nåt jag har fått för mig, en brottpunkt mindre!?

XC hjul köp under 1500gr
^ Beror väl mycket på hur navet är konstruerat, jag har haft ett SP-nav där "flänsarna" helt enkelt gav upp även om ekerskallarna satt kvar. Hade hellre bytt en eker (eller två) än att byta nav. Åas har jag även haft ett nav för J-bend som gått sönder i flänsen så antagligen är det SBS som vanligt.

XC hjul köp under 1500gr
HåkanC sa:
jofahjalm sa:
Crest är speccad för en maximal ekerspänning av 930 N enligt tillverkaren...
crillez sa:
Säger mig egentligen ingenting mer än att ju högre ekerspänning desto högre förarvikt och ett styvare hjul kanske?
Nej, hjulet blir inte styvare med högre ekerspänning (en metall blir inte styvare pga högre förspänning).
Däremot gör låg ekerspänning hjulen svagare och man riskerar att helt tappa ekerspänningen (momentant åtminstone) på de belastade ekrarna, med alla nackdelar det medför./Håkan
Och det kommer även påverka fälgen när utmattningslasten blir växlande istället för pulserande (och aluminium har mycket sämre utmattningsegenskaper än rostfritt - även om vi talar "low cycle fatigue").

XC hjul köp under 1500gr
Nya Crest känns jämfört med tidigare stryktåliga och styva. Vet inte hur många gånger jag tjongat i bakfälgen när jag varit lite för optimistisk vad som är körbart i hög fart med HT och lite luft i bakdäcket. (Saker som oftast gjorde mos av tidigare versionen eller kolfiberhjul) Svårt att se något annat val för XC.

DT-fälgar har ju problem med de gärna inte håller kvar däcket lika bra på fälgen när man kör med lägre tryck (16-18psi).

Och jämför ej erfarenheter av tidigare Crest med MK3 varianten. Helt ny fälg.

Om du är behov av ännu styvare hjul så kolla på kinakolfiber.

XC hjul köp under 1500gr
jofahjalm sa:
Måste vara radikal cykling som utförs på hardtail med 16 psi i däcket...

Letar man lättare XC-hjul så bör väl bland det värre som man kommer att köra vara för DH-slingor med en HT i så hög fart som går att släppa på med en XC-hoj. Det är inte latteduro vi pratar om eller vad som nu är poppis.

XC hjul köp under 1500gr
Mavic Crossmax SL PRO ltd finns lite då och då på CR för under 5000kr. Har för mig de väger 1470gr!? Har såna själv å är väldigt nöjd.

XC hjul köp under 1500gr
pennan sa:
Finns det ingen svensk sida med hyffsade priser på hjul?
Vad menar du med svensk? Firma registrera i Sverige, ägd av svensk medborgare, ej koncernförhållande med utländsk moder? Domän .se? Web med text på svenska? Priser med svensk moms? Priser i SEK? Hjul byggda av svenska händer?

XC hjul köp under 1500gr
Sixten Fors sa:
pennan sa:
Vad menar du med svensk? Firma registrera i Sverige, ägd av svensk medborgare, ej koncernförhållande med utländsk moder? Domän .se? Web med text på svenska? Priser med svensk moms? Priser i SEK? Hjul byggda av svenska händer?

Gula nav och blåa fälgar förstås.

XC hjul köp under 1500gr
IMG_6063.JPG

Lite småfräscha sådär...

XC hjul köp under 1500gr
pennan sa:
Sixten Fors sa:
pennan sa:

Domän.se
https://www.rosebikes.se/
https://www.bikester.se/
http://www.wiggle.se/
På vilket sätt är de mer svenska än någon annan t.ex. https://www.bike24.com/ ?

XC hjul köp under 1500gr
Tror jag väntar tills nästa år med nya hjul, marknaden kommer att svämma över av begagnade lättviktshjul som inte har Boost.

XC hjul köp under 1500gr
Nej, det finns många som kör med liknande nav utan problem. Jag hade valt bort dem pga att de är så förgrymmat smala (för tre år sedan hade jag tyckt de hade perfekt bredd) och har lite få ekrar. Tänk också på att det tillkommer tull+moms på priset.

XC hjul köp under 1500gr
Ja, bara de inte kommer bort för då får du ersättning för det låga värdet. Dessutom har jag fått några paket med låga värden där tullen krävt riktiga kvitton från mig, och då sitter man lite illa till. Plus att man kan fundera på det moraliska.

Hursom, hade jag velat ha de hjulen hade det fortfarande varit ett ok pris även om man gör rätt för sig.

XC hjul köp under 1500gr
Schysst! Jag var nära också, men gick en lite dyrare väg, bild kommer förhoppningsvis vilken månad som helst... ;-(
Jag körde ett par rödeloxerade 333 26:or på en fs under några år, inga problem för mig. Wide+ tror jag också på om man inte huckar.

Tillbaka
Topp